Verboden te wassen?

31-10-2016 12:32 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even een praktisch vraagje! Graag zou ik mijn bankhoezen willen reinigen en eenmaal op het label gekeken ben ik een beetje verloren! Er staat namelijk op dat het 1. niet gewassen mag worden en 2. ook niet professioneel gereinigd mag worden. Maarja, op een bank valt wel eens iets waarna je het toch schoon moet maken.. Er staan kruizen door zo'n beetje alle symbolen. verder staat erop dat het 100% polyester betreft. Ik ben er al eens mee naar de stomerij mee geweest, maar toe zij op het label keek zeiden ook zij dat ze er niets mee mochten. Hebben jullie dit eens meegemaakt, of een idee van hoe het toch schoon te maken?

Help!

Groetjes,

Wasvraag..
Ik zou ze gewoon koud wassen in de wasmachine.

Van de site van Was tips.nl:

Stoffen die wel in de wasmachine mogen, maar op een speciaal programma

Voor de volgende stoffen geldt dat ze wel in de wasmachine mogen, maar alleen op een speciaal programma:

– Wol (wassen op een wolwasprogramma. Je mag de wasmachine maximaal voor 1/3e vullen en bij voorkeur niet centrifugeren. Wol mag niet in de droger!);

– Nylon (Wassen op dertig graden en met een kreukherstellend programma. Nylon mag niet in de droger!);

– Polyester (Polyester mag je wassen op 40 graden en met een kreukherstellend programma. Polyester mag niet in de droger!);

– Alcantra (Hiervoor geldt hetzelfde als voor Wol);

– Acryl (Wassen op een wolwasprogramma en maximaal dertig graden. Keer de kleding tevens binnenstebuiten bij het wassen);

– Acetaat (Kleding die uit 100% acetaat bestaat kan je het beste naar de stomerij brengen. Kleding die voor een gedeelte uit acetaat bestaat kan je wel in de wasmachine wassen. Was het dan wel als fijnwas. Niet in de droger!);
Ik pleur de magnietindewasmachinewas gewoon op lage toeren in wasmachine met een kortprogramma.

Nog nooit wat stuk gegaan.
Precies. En anders met koud water wassen, of met de hand in bad. (Als je die hebt)
Je kunt het proberen, maar als het mis gaat, kan je natuurlijk niets meer ta.v. garantie .
Bedankt voor jullie reacties! Zal ik het gewoon doen? Misschien denk ik wel veel te moeilijk.

Maar inderdaad @gizzmo-returns als het misgaat is het zo van 'dat had u kunnen weten'.

Maar ik moet wat, en tot nu toe twee mensen die 'doen' zeggen, dus ik neig naar hun advies te buigen...
En op de vlekken iets van vlekverwijderaar?

Ik heb die van de Lidl w5 vlekverwijderaar voor bekleding. Werkt super.

Zou het eerst op een klein stukje proberen.
quote:Wasvraag schreef op 31 oktober 2016 @ 12:59:

Bedankt voor jullie reacties! Zal ik het gewoon doen? Misschien denk ik wel veel te moeilijk.

Maar inderdaad @gizzmo-returns als het misgaat is het zo van 'dat had u kunnen weten'.

Maar ik moet wat, en tot nu toe twee mensen die 'doen' zeggen, dus ik neig naar hun advies te buigen...

is het een erg dure bank? Zo ja, zou ik het risico niet nemen.

Zo nee, inderdaad gewoon doen, met het risico dat de hoezen niet meer passen...

ALs het een dure bank is kan je misschien het op een andere manier laten reinigen.
Dat is misschien wel een goeie @ draadvlechtmandje! Ga ik zeker proberen!

Ik denk net, eigenlijk wel gek dat ik de bankhoezen er wel helemaal af kan halen, maar niet kan wassen..
quote:gizzmo-returns schreef op 31 oktober 2016 @ 13:02:

[...]

is het een erg dure bank? Zo ja, zou ik het risico niet nemen.

Zo nee, inderdaad gewoon doen, met het risico dat de hoezen niet meer passen...

ALs het een dure bank is kan je misschien het op een andere manier laten reinigen.

Ja nou, hij was ongeveer 700 euro, niet de duurste bank ooit, maar ik zou het niet 123 kunnen vervangen met eenzelfde bank.

Weet jij misschien een andere manier van laten reinigen?
Ik zou ook spul kopen dat bedoeld is om een meubels te reinigen.

Heb ik ook gedaan en het werkt goed. Ik zou het risico niet willen lopen dat de hoezen niet meer om de kussens passen straks. Tenzij het een goedkope / niet meer zo leuke bank is
Wat je ook kunt doen (als je een beetje handig bent) is de hoezen voor het wassen op papier overtrekken zodat je een patroon hebt.

Mocht de oorspronkelijk stof verknalt raken, dan kun je altijd nieuwe (laten) maken.
Heb je er niet toevallig kussentjes bij van dezelfde stof?

Anders kun je ook één van die overtrekken als proefpersoon gebruiken.
Ik haal altijd vlekken uit de bank met geïmpregneerde vloerdoekjes.

Vind ik super werken.

En altijd klaar voor gebruik!

(Hoi milieupolitie)
Ik zou beginnen met een kussenhoes te wassen , fijne was lage temperatuur, lage toeren centrifugeren.

Kijken hoe dat uitpakt.
quote:Jejoue schreef op 31 oktober 2016 @ 13:09:

Ik haal altijd vlekken uit de bank met geïmpregneerde vloerdoekjes.

Vind ik super werken.

En altijd klaar voor gebruik!

(Hoi milieupolitie)Daar moet je wel mee uitkijken, sommige synthetische stoffen kunnen oplossen als je de verkeerde middelen gebruikt.
met een stoomreiniger? Gebruiken ze ook bij autobekleding.
quote:ieneminnie schreef op 31 oktober 2016 @ 13:11:

met een stoomreiniger? Gebruiken ze ook bij autobekleding.Ja inderdaad mijn idee ook
Zit er geen bijpassende losse kussen op de bank, als dat zo is zou je eerst die kussen eens kunnen wassen op 30 graden, vantevoren opmeten zodat je kunt zien of deze is gekrompen.
Waar heb je de bank gekocht? Zijn er geen nieuwe hoezen los te koop zoals bij de Ikea? Als het dan mis gaat kun je sat nog doen
Ik stop om de 2 maanden ongeveer mijn bankhoezen in de wasmachine. Op 30°. Daarna hang ik ze op de waslijn (durf ze niet in die hete droogkast steken). Tot nu nog geen enkel probleem gehad.
quote:Pretzel66 schreef op 31 oktober 2016 @ 13:10:

Ik zou beginnen met een kussenhoes te wassen , fijne was lage temperatuur, lage toeren centrifugeren.

Kijken hoe dat uitpakt.

Ja, inderdaad, iemand anders had deze tip ook! Er zit nu een 'extra' kussentje (zojuist nog 62 cm) van hetzelfde materiaal hoes in de wasmachine op kort programma (geen centrifuge en 20 graden). Nu afwachten wat het doet!

Bedankt iedereen voor meedenken! Ik meld zo even de uitslag van de wastest
quote:cookie84 schreef op 31 oktober 2016 @ 13:24:

Waar heb je de bank gekocht? Zijn er geen nieuwe hoezen los te koop zoals bij de Ikea? Als het dan mis gaat kun je sat nog doenHoi, goede tip! Dit is de bank :hoekbank

Maar volgens mij zijn hoezen niet apart verkrijgbaar. Had ook met Wehkamp gemaild over het wassen van de bankhoezen, maar ze konden helaas zelf hier ook niet bij helpen:(
Zoiets staat er ook op het label van mijn ikea bankhoezen.

Conclusie? Gewoon wassen op een wolwas ofzo. Ik was de mijne 2 keer per jaar gewoon op 40 graden.
Als je bang bent dat het krimpt, doe dan de natte hoes weer om je bank. Niet eerst laten drogen dus.

Dat werkt hier in ieder geval goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven