Geld & Recht alle pijlers

Lek bij buren.

01-11-2016 07:35 20 berichten
Hallo allemaal

Ik wist niet zeker of deze vraag bij geld en recht of bij thuis past. maar het gaat om het volgende

over twee weken krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.

toen we de bouwtechnische keuring hebben laten doen kwam er naar voren dat er wat water lekt vanuit de badkamer van de buren.

De huidige eigenaar is al met de buren in gesprek om het op te lossen. Daar hebben wij via de makelaar een mailwisseling van gezien. We zouden te horen krijgen wanneer hét gerepareerd was.

Nu hebben we dus nog niks gehoord en ik vraag me af wat ik het beste kan doen.

ik had graag op een andere voet met de nieuwe buren begonnen, dan gelijk te moeten beginnen over hun nalatigheid omtrent de reparatie
Alle reacties Link kopieren
Bellen naar je makelaar?
Prrrr, mauw miawwwww.
Laat vooral de andere partij en hun of jullie makelaar dit zo veel mogelijk oppakken en afhandelen.

Hoe minder jullie hiermee gemoeid zijn hoe beter. Idd om te voorkomen dat jullie per direct beginnen in het contact met aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.
Had je een aankoopmakelaar? Zo ja zou ik die om advies vragen.

Heb je van de huidige eigenaar een 'garantie' dat het opgelost zou zijn vóór de overdracht, of dat niet?

Zoveel mogelijk via jouw makelaar of via huidige eigenaar spelen. Ik zou in ieder geval niet meteen op hoge poten naar de buren stappen, lijkt me niet lekker voor de onderlinge relatie. Je wil graag met een schone lei beginnen.
Ik lees even mee.

Ik zou zelf zeker niet meteen verhaal gaan halen bij de buren. Dat was hier helaas wel nodig (vorige eigenaar wilde "gedeelde" lekkage op de overbrugging van ons huis naar dat van de buren niet meer zelf repareren en had andere lekkages verzwegen, die helaas ook niet tijdens de keuring naar boven kwamen), en dat heeft de burenrelatie niet goed gedaan. Vooral ook niet toen we erachter kwamen dat die mensen ook van de lekkages wisten en eigenlijk ook geen onderhoud meer aan hun huis willen doen.

Zelf zou ik dus écht wachten met de overdracht tot het opgelost is.
dubbel
Het is geen garantie, tenminste het staat niet in een contract oid.

wel staat in de mailwisseling dat de buurman belooft er spoedig wat aan te doen. Dat was eind september/begin oktober.

Ik ga b t ook nog eens vragen bij de makelaar

Ik wil nu vooral weten wat ik moet doen en wat mijn rechten zijn als het niet op tijd is opgelost
wachten met de overdracht is geen optie ivm woonruimte
Zo spoedig mogelijk zou voor mij te vaag zijn. Concrete datum en bewijs van reparatie zou ik willen
Je hebt sowieso recht op een eindinspectie; op het moment dat je daarna voor de overdracht tekent is het probleem in principe voor jou. Waarschijnlijk is dit probleem niet zwaarwegend genoeg om het transport uit te stellen, maar het gebeurt wel vaker dat de notaris een gedeelte van de koopsom achterhoudt totdat gebreken (aangegeven bij eindinspectie) zijn opgelost.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Staat dit zwart op wit? Zo ja niet akkkoord gaan met de overdracht.
hoe zou zoiets werken als je é beide al langer woont en zoiets doet zich voor.

kan ik schade verhalen op hun verzekering?
het staat alleen in de mailwisseling niet in het contract (stom achteraf eigenlijk)
Ik heb de makelaar geprobeerd te bellen, ze was alleen niet aanwezig.

nu een mail naar de makelaar gestuurd.
Je hebt sowieso een eindinspectie. Dan kun je het wellicht niet direct zien, maar wie weet wel. Is dat het geval, dan kun je bij het tekenen op het laatst afhaken. Dit is natuurlijk wel heel drastisch, maar het kan. Stel je ziet niks en gaat ervan uit dat het opgelost is, maar later dient het probleem zich weer aan: dan kun je de verkoper aanspreken op verborgen gebreken. Sowieso moeten zij het wel oplossen, omdat er dus blijkbaar al gecommuniceerd is over dit probleem. Check het sowieso wel heel goed met de eindinspectie. Ik heb zelf op het moment van overdracht afgehaakt omdat het euvel (ik hou dit privé vanwege herkenbaarheid) voor het zicht was weggehaald, maar het er nog wel degelijk zat met de nodige gevolgen als er niets aan gedaan zou worden. Uiteraard had ik wel mijn vader mee om dit nieuws te brengen
afhaken is misschien wel erg dramatisch, maar ik snap zeker je punt.

Ik heb ook geen zin om over een paar maanden die muur opnieuw te doen door de nalatigheid van de buren.

of om op deze nare voet met ze te beginnen.

Ik hoop snel wat terug te horen van de makelaar

anders heb ik echt een plan van aanpak nodig. Ik weet niet of ik die eventuele schade kan verhalen op de buren

verder is het een heel leuk huis, dus ik wil mijn plezier niet laten vergallen
Ik lees even mee
bericht terug gehad van de makelaar

lek bij de buren zou verholpen zijn door een loodgieter. die heeft de sifon onder het bad vervangen.

de muur is nu natuurlijk niet helemaal droog, maar als het goed is komt er geen water meer bij

Ik hoop nu dus dat het echt is opgelost
Ik zou daar toch wel een bevestiging van willen hebben door de buren, die kunnen wel van alles roepen.
quote:studiemiepmiep schreef op 04 november 2016 @ 15:12:

Ik zou daar toch wel een bevestiging van willen hebben door de buren, die kunnen wel van alles roepen.

als in een bewijs dat er een loodgieter is geweest bedoel je?

Ik denk zelf dat de buren er ook last van moeten hebben (gehad)

het zou ook in eigen belang zijn dat het net meer lekt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven