Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
quote:Bumba1985 schreef op 02 november 2016 @ 08:20:

Edit: ik zie net dat je ook topics kunt laten verwijderen. Dan ga ik daarvoor. Volgens mij zijn de mods daar niet zo happig op, tenzij er echt zwaarwegende privacyissues spelen.
quote:Tr0tter schreef op 02 november 2016 @ 09:13:

[...]

Volgens mij zijn de mods daar niet zo happig op, tenzij er echt zwaarwegende privacyissues spelen.ff afewachte dan wat ze reageren. Als het niet word verwijderd kan ik alsnog mezelf laten anonimiseren
Alle reacties Link kopieren
Hehe, eindelijk bijgelezen. Wat gaan jullie hard zeg! Ga proberen het iets beter bij te houden en ook vaker te reageren, maar vaak zijn jullie al weer 3 onderwerpen verder dan ik :-)

Wat ontzettend balen Moondancer! Hoop dat het allemaal meevalt.
@Moondancer, that sucks...

Ik heb onlangs gezien op welk bedrag de gemeente voornemens is om de WOZ-waarde van mijn huis vast te stellen...

Een stijging van 23% ten opzichte van vorig jaar! Nou, voor dat bedrag mogen ze het zo hebben...

Het enige voordeel is dat ik straks volgens mij hypotheekrenteverlaging kan aanvragen, omdat mijn schuld/marktwaarde flink daalt. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Is dat makkelijk te regelen?
23%?! Jeetje wat een bedrag! Bij ons zijn we ongeveer 1,5% omhoog, naar onze daadwerkelijke aankoopwaarde, dus dat is prima.

Onze hypotheekverstrekker vraagt (voor zover ik weet) niet om de WOZ-waarde, maar om de taxatiewaarde: in dat geval maakt de WOZ niet uit, want je moet gewoon een extern taxateur laten komen. Ik zou dus - denk ik - bezwaar aantekenen tegen een stijging van 23%, want dat is echt idioot veel voor 1 jaar.

Bij ons zijn ze overigens begonnen met een nieuw systeem, waarbij je aan het eind van het jaar een mailtje krijgt met je verwachte WOZ, en een overzicht van de verkochte huizen + prijzen op basis waarvan ze die WOZ hebben vastgesteld. Dan kun je vervolgens zelf aangeven of je akkoord bent met de WOZ-waarde, of dat je vind dat 1 van de huizen een beter beeld geeft van wat jouw huis is (dus gelijk in eigenschappen, oppervlak, onderhoud, wat dan ook). Als je aangeeft dat 1 van de huizen een meer realistische verkoopprijs heeft dan de voorlopige WOZ kijkt de gemeente vervolgens of dat inderdaad klopt, en die stellen je WOZ dan al bij voor de definitieve vaststelling. Ik vind het een fijn systeem! Wij hebben geen commentaar gegeven, want ons huis was 1 van de recent-verkochte-huizen die in het systeem stonden (wat dus wel betekend dat mijn buren weten wat ik voor m'n huis heb betaald, maar helaas).
quote:Bloemetjesolifant schreef op 02 november 2016 @ 20:32:

Bij ons zijn ze overigens begonnen met een nieuw systeem, waarbij je aan het eind van het jaar een mailtje krijgt met je verwachte WOZ, en een overzicht van de verkochte huizen + prijzen op basis waarvan ze die WOZ hebben vastgesteld. Dan kun je vervolgens zelf aangeven of je akkoord bent met de WOZ-waarde, of dat je vind dat 1 van de huizen een beter beeld geeft van wat jouw huis is (dus gelijk in eigenschappen, oppervlak, onderhoud, wat dan ook).

Ja, op die manier weet ik dus wat de gemeente voornemens is qua WOZ-waarde. Lastige is dat de drie huizen die ze lieten zien goed vergelijkbaar zijn met mijn huis, maar dat die huizen al een tijdje geleden zijn verkocht. De gemeente heeft er een flinke plus op gegooid, waarschijnlijk vanwege de sterk gestegen huizenprijzen.

Ik schat overigens in dat ik de gestegen kosten door gestegen WOZ-waarde zeker compenseer met een mogelijke renteverlaging. Mijn bank vindt de WOZ-waarde wel genoeg voor rente-aanpassing, alleen moet er dan een gemeentestempel op komen te staan. Geen idee hoe ik dat regel. Ik wist niet eens dat de gemeente nog stempels had...
quote:Skaep schreef op 02 november 2016 @ 20:20:

@Moondancer, that sucks...

Ik heb onlangs gezien op welk bedrag de gemeente voornemens is om de WOZ-waarde van mijn huis vast te stellen...

Een stijging van 23% ten opzichte van vorig jaar! Nou, voor dat bedrag mogen ze het zo hebben...

Het enige voordeel is dat ik straks volgens mij hypotheekrenteverlaging kan aanvragen, omdat mijn schuld/marktwaarde flink daalt. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Is dat makkelijk te regelen?

Ik.

Ik had een hypotheek bij de ING, en heb twee keer om een rente verlaging gevraagd op basis van de WOZ beschikking. De ING heeft hier een speciale formulier, die je via hun site kan downloaden en vullen en opsturen met een kopie van de WOZ beschikking v/d gemeente. Na een week of twee krijg je bericht thuis van de aangepaste rente.
Dat is balen Moondancer.

Probeer toch van je zwangerschap en de fijne tijd die er aan komt te genieten.

Solliciteren kan na je verlof ook nog.
quote:nicole123 schreef op 01 november 2016 @ 10:31:

[...]

Ik zou ook bepaalde dingen die je in het verleden over je relatie hebt geschreven weghalen, dat vond ik ook behoorlijk persoonlijk. Of misschien toch maar anonimiseren, anders moet je wel heel veel gaan opzoeken en schrappen. Dat je in dit topic herkenbaar bent lijkt me geen punt, op je blog schrijf je over dezelfde dingen en dat is ook openbaar. Maar sommige andere topics van je zijn best prive denk ik.+1
Gelukkig heb in inderdaad recht op WW, en vanuit WW de WAZO (zwangerschapsverlof). Dus financieel is het geen ramp. Het is gewoon erg jammer. Maar komt wel weer goed.

Ik ben benieuwd wat onze WOZ waarde wordt. Hier in de buurt is de huizenmarkt erg verbeterd sinds we ons huis kochten. Goed om te weten dat je dan evt renteverlaging kunt aanvragen.
Zo ik ben weer terug van weggeweest. (Geen fanatieke schrijver, omdat het vaak te snel gaat voor me, maar wel een echte meelezen.)

Dat is balen moondancer! Gelukkig heb je recht op de WAZO en ben je zelf positief dat het wel goed komt. Hoop voor je dat er een kans is dat je je huidige baan toch houdt en anders dat je snel weer iets anders leuks vindt. Maar eerst genieten van je verlof straks!

We hebben net weer 10% afgelost op de hypotheek. Gaan de maandlasten weer 100 euro naar beneden zo fijn om steeds minder te hoeven betalen per maand!
quote:milouda schreef op 03 november 2016 @ 10:14:

[...]

Ik.

Ik had een hypotheek bij de ING, en heb twee keer om een rente verlaging gevraagd op basis van de WOZ beschikking. De ING heeft hier een speciale formulier, die je via hun site kan downloaden en vullen en opsturen met een kopie van de WOZ beschikking v/d gemeente. Na een week of twee krijg je bericht thuis van de aangepaste rente.Thanks! Dat is mijn hypotheekverstrekker.
Balen Moondancer! Alleen een kindje krijgen is al spannend genoeg.

Wanneer komt de nieuwe WOZ bepaling? Wij zijn sinds 2013 40.000 gestegen en dat merk je behoorlijk in de lasten.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Wij hebben vorige week onze rentemiddelingsaanbod gekregen. Het was echt stukken hoger dan we hadden verwacht. Dus we gaan het toch maar niet doen. Balen! Ik had het verkeerd berekend blijkbaar. Wel jammer, dat gaat dus niet door
Hier ook eerder al rentemiddeling aangevraagd, maar de boete is zo hoog dat het ook niet interessant is. Jammer. Ik weet niet of dat voor veel mensen geldt, zo ja, dan vraag ik me af waarom dit dan als mogelijkheid wordt aangeboden. Als veel mensen er toch niks aan hebben schiet het niet op. Maar ik weet dus niet of het voor veel andere mensen ook geldt.
Het schiet wel op als je van ver komt en niet veel jaar meer te gaan hebt.

Ik wacht nu, op advies van de adviseur, tot de rente weer stijgt. Dat is t moment te gaan middelen.

Vorige maand was de rente 1.96% en nu alweer 1.89 bij mijn bank. Die ene maand wachten levert al een besparing van 1250 netto over 10 jaar voor ons op. ( maar ik heb dan ook een hoge rente die nog 3.5 jaar loopt)

Dus ik kijk elke 2 weken wat de rentes doen.

Je moet niet vergeten dat de boete vertaald wordt naar meer rente en dat je vaak nog wen rente opslag krijgt. Bij mijn bank is die opslag 0.2 %. Dus die betaal je extra tov je boete en administratie kosten.
Goed bezig toughcookie! Zo fijn als je maandlasten naar beneden gaan. Wij twijfelen nog een beetje of we dit jaar voor 31dec nog een extra aflossing gaan doen. Op zich houden we dan nog wel genoeg buffer over, maar ik houd eigenlijk wel van een flinke buffer. Aan de andere kant is het ook wel weer vlot aangevuld omdat we door die lage maandlasten veel kunnen sparen.
Wat een luxe eigenlijk zo'n dilemma
quote:bubbelwijn schreef op 04 november 2016 @ 10:57:

Goed bezig toughcookie! Zo fijn als je maandlasten naar beneden gaan. Wij twijfelen nog een beetje of we dit jaar voor 31dec nog een extra aflossing gaan doen. Op zich houden we dan nog wel genoeg buffer over, maar ik houd eigenlijk wel van een flinke buffer. Aan de andere kant is het ook wel weer vlot aangevuld omdat we door die lage maandlasten veel kunnen sparen.

Heb je nog ruimte om boetevrij af te lossen?

Zit je qua buffer al boven het belastingvrije bedrag?

Indien het allebei ja is zou ik het doen.
Hoe is het met je Toughcookie, slaat de behandeling aan?

Lastig Bubbelwijn, het ligt eraan hoeveel dat 'genoeg' en 'flink' is en hoeveel het uit elkaar ligt. Stel dat je 25000 ipv 30000 als buffer overhebt (en geen aankomende verbouwingen, nieuwe auto of werkloosheid) dan lijkt me geen vuiltje aan de lucht. Maar 5000 ipv 20000 buffer zou ik dan weer niet doen, dan liever even wachten ipv het in stenen te stoppen.
quote:zecora schreef op 04 november 2016 @ 12:29:

[...]

Heb je nog ruimte om boetevrij af te lossen?

Zit je qua buffer al boven het belastingvrije bedrag?

Indien het allebei ja is zou ik het doen.

ja

ja

De pest is dat de spaarrekeningen van de kinderen ook meetellen voor het belastingvrije bedrag. En hoe ouder ze worden, hoe gevulder die rekeningen worden. We zitten dus steeds sneller aan dat bedrag.

Ik ben te knierterig om belasting over mijn spaargeld te willen betalen.
quote:bubbelwijn schreef op 04 november 2016 @ 13:54:

[...]

ja

ja

De pest is dat de spaarrekeningen van de kinderen ook meetellen voor het belastingvrije bedrag. En hoe ouder ze worden, hoe gevulder die rekeningen worden. We zitten dus steeds sneller aan dat bedrag.

Ik ben te knierterig om belasting over mijn spaargeld te willen betalen.

Dan zou im gewoon aflossen.

Als de nood echt aan de man is kun je altijd tijdelijk het geld van de kinderrekeningen afhalen.
Als het 2x ja is dan zou ik ook zeker extra aflossen!
Ik zou het doen.

Zonde om belasting te betalen over je spaargeld als je er ook iets mee kan doen wat juist geld oplevert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven