Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
quote:Marana_ schreef op 09 november 2016 @ 10:57:

[...]

Wat goed dat je die mail stuurde! Vandaag was misschien wel erg snel om te verwachten, donderdag is fijn toch? Klinkt wel alsof je mag blijven, fijn! Wil je dat dan ook onder de nieuwe voorwaarden?De nieuwe voorwaarden zouden ingaan vanaf eind januari. Tot eind februari krijg ik nog toeslagen over het zondag werken, dus dan wil ik sowieso wel blijven en nog even flink cashen met op zondag werken. Daarna moet ik even kijken. Als de soep inderdaad zo heet gegeten word dat ik elk weekend moet werken, dan denk ik niet dat ik blijf. Dan ga ik eerst mijn vakantie-uren opmaken in de weekenden (om het weekend werken vind ik prima!) en als die op zijn dan hoop ik wel iets nieuws te hebben gevonden...
quote:Bumba1985 schreef op 09 november 2016 @ 11:01:

[...]

De nieuwe voorwaarden zouden ingaan vanaf eind januari. Tot eind februari krijg ik nog toeslagen over het zondag werken, dus dan wil ik sowieso wel blijven en nog even flink cashen met op zondag werken. Daarna moet ik even kijken. Als de soep inderdaad zo heet gegeten word dat ik elk weekend moet werken, dan denk ik niet dat ik blijf. Dan ga ik eerst mijn vakantie-uren opmaken in de weekenden (om het weekend werken vind ik prima!) en als die op zijn dan hoop ik wel iets nieuws te hebben gevonden...Ah klinkt als een goed plan. Zo kun je inderdaad mooi even kijken hoe het allemaal in de praktijk gaat lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 09 november 2016 @ 11:01:

[...]

De nieuwe voorwaarden zouden ingaan vanaf eind januari. Tot eind februari krijg ik nog toeslagen over het zondag werken, dus dan wil ik sowieso wel blijven en nog even flink cashen met op zondag werken. Daarna moet ik even kijken. Als de soep inderdaad zo heet gegeten word dat ik elk weekend moet werken, dan denk ik niet dat ik blijf. Dan ga ik eerst mijn vakantie-uren opmaken in de weekenden (om het weekend werken vind ik prima!) en als die op zijn dan hoop ik wel iets nieuws te hebben gevonden...Moet je man ook weekenden gaan werken?
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:Chocoladestukjes schreef op 09 november 2016 @ 10:28:

[...]

Nee, ik heb me nog niet echt in verder verdiept in het basisinkomen. Gaat iedereen dan 50% over alles betalen of blijft het in schalen?

Dat is prima te regelen bij de notaris, je kunt alles precies zo regelen als je wilt. Alleen partneralimentatie is bij wet geregeld. Je kunt hier dus van te voren geen door de staat erkende afspraken over maken.Je kunt ook de partneralimentatie regelen in bij de notaris. Partneralimentatie namelijk alleen een mogelijk recht bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Ik mijn samenlevingscontract staat bijvoorbeeld expliciet dat er geen aanspraak is op partneralimentatie. Natuurlijk is dit ook makkelijker voor ons omdat we allebei fulltime werken. Als je minder gaat werken omdat je voor de kinderen gaat zorgen, is het al misschien minder logisch.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 09 november 2016 @ 12:11:

[...]

Je kunt ook de partneralimentatie regelen in bij de notaris. Partneralimentatie namelijk alleen een mogelijk recht bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Ik mijn samenlevingscontract staat bijvoorbeeld expliciet dat er geen aanspraak is op partneralimentatie. Natuurlijk is dit ook makkelijker voor ons omdat we allebei fulltime werken. Als je minder gaat werken omdat je voor de kinderen gaat zorgen, is het al misschien minder logisch.Omdat Kaartje spreekt over 'tijdens mijn huwelijk' ging mijn reactie over trouwen en GP, zie dat ze daar boven spreekt over samenlevingscontract, in dat geval gelden inderdaad andere regels.
quote:Chocoladestukjes schreef op 09 november 2016 @ 12:56:

[...]

Kaatje had het over een huwelijk, mijn reactie geldt alleen bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap.Oeps! Overheen gelezen. In ieder geval een goede reden om niet te trouwen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:dianaf schreef op 09 november 2016 @ 12:58:

[...]

Oeps! Overheen gelezen. In ieder geval een goede reden om niet te trouwen. Daarboven gaat het weer over samenlevingscontracten dus ik weet niet zeker welke Kaatje bedoelt. Je kan er wel vrijwillig van afzien trouwens.
quote:Chocoladestukjes schreef op 09 november 2016 @ 13:01:

[...]

Daarboven gaat het weer over samenlevingscontracten dus ik weet niet zeker welke Kaatje bedoelt. Je kan er wel vrijwillig van afzien trouwens.Ligt het niet helemaal aan mij.
quote:dianaf schreef op 09 november 2016 @ 13:02:

[...]

Ligt het niet helemaal aan mij. Oeps, de wens is hier de vader van de geschreven tekst. Het gaat voorlopig nog over samenlevingscontract waarbij ik hoop dat het ooit nog een huwelijk wordt en dus huwelijkse voorwaarden.
quote:Chocoladestukjes schreef op 09 november 2016 @ 11:09:

[...]

Moet je man ook weekenden gaan werken?Nee, die gelukkig niet. Zijn afdeling is alleen doordeweeks overdag geopend.
quote:Chocoladestukjes schreef op 09 november 2016 @ 13:01:

Je kan er wel vrijwillig van afzien trouwens.Dat kan. Alleen op het moment dat een van de ex-partners in de bijstand belandt klopt de gemeente toch echt aan bij de ander en dan kun je alsnog betalen.
quote:Tr0tter schreef op 09 november 2016 @ 15:25:

[...]

Dat kan. Alleen op het moment dat een van de ex-partners in de bijstand belandt klopt de gemeente toch echt aan bij de ander en dan kun je alsnog betalen.Oh gatver, dat is dan wel zuur.
quote:nicole123 schreef op 08 november 2016 @ 20:11:

Pluuus en Heaven en anderen die de financien strikt gescheiden houden met hun partner: zijn jullie dan ook geen erfgenamen van elkaar? Want anders ben je uiteindelijk toch verbonden aan de financiele situatie van de ander.Wij hebben samenlevingscontract en testamenten. Houden onze financiën gescheiden, omdat onze inkomens ver uit elkaar liggen en we allebei een eigen huis hadden. We zijn wel erfgenamen van elkaar. Ik ben niet financieel afhankelijk van die erfenis hoor.
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Alles gaat op een (spaar)rekening.

Maar man loopt met ideeën om een eigen bedrijf te beginnen. Dus dan ook eens goed kijken hoe we dat gaan doen dan qua risico etc.
quote:toughcookie schreef op 10 november 2016 @ 10:58:

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Alles gaat op een (spaar)rekening.

Maar man loopt met ideeën om een eigen bedrijf te beginnen. Dus dan ook eens goed kijken hoe we dat gaan doen dan qua risico etc.

Als je man een eigen bedrijf gaat beginnen zou ik alsnog HV opstellen. Zodat alles wat met het bedrijf te maken heeft buiten de boedel valt. Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd, dus alles gaat op 1 grote hoop. Dat deden we al zo toen we nog samenwoonden. We hadden wel een samenlevingscontract, daar stond dan in dat ieder de helft kreeg als we uit elkaar zouden gaan. Een testament hebben we nog niet opgesteld. Ik stel dat steeds uit vanwege de kosten, maar voor ons is de wettelijke verdeling voor nu prima, onze kinderen zijn nog jong. Voor als wij beiden komen te overlijden moeten we de voogdij nog wel regelen, maar ik weet dat dat kan bij het gezagsregister (dat is gewoon gratis).

Ik heb momenteel ook geen inkomen en ik kom ook niet in aanmerking voor bijstand. Daarvoor is sowieso het inkomen van mijn man al te hoog. Daarnaast hebben we een koophuis met een lage hypotheek. Ik zou eerst daarvan de overwaarde op moeten eten voordat we in aanmerking zouden komen voor een bijstand. Maar met de lasten die ik nu aan hypotheek betaal kan ik weer geen woning huren (want om de overwaarde op te eten, moet ik het huis verkopen)
quote:Marana_ schreef op 09 november 2016 @ 10:56:

[...]

Maar natuurlijk ziet hij er wel wat voor terug! Je investeert in jouw toekomst, en daarmee in jullie toekomst. Stel dat je door jouw studie straks een baan hebt die wel heel goed verdient, ga je dan ook niet op vakantie met je partner omdat hij dat niet kan betalen? Stel er komen wel kinderen, blijf je dan zeggen dat je allebei evenveel moet inbrengen, of is het dan wel handig dat hij minder werkt dus jullie oppaskosten bespaart?

En als je alles je hele leven toch zo blijft scheiden, en je blijft uitgeven op het niveau van de minst-verdienendende, dan heeft de ander een dikke spaarrekening op het laatst, waar je vroeg of laat beiden van profiteert, desnoods pas na het overlijden van degene met de dikke spaarrekening.

Natuurlijk hoeft hij nu geen dingen te laten, als jij het geld hebt om het zelf te betalen en hij niet is dat prima. Maar stel dat jouw inkomen ook terugvalt, dan is het toch zonde dat je stopt met de studie omdat jij geen geld meer hebt, als hij het wel zou kunnen betalen voor je?

Mijn vriend en ik zijn de boel aan het samenvoegen nu, en wij gaan ook voor een 50/50 verdeling, maar we staan er toch wat minder strikt in dan jullie. Mijn zaak draait beter op dit moment, dus mijn inkomen is hoger, dus betaal ik nu dingen die aangeschaft moeten worden, en het boeit me niet dat hij daar ook van profiteert (ik drink geen koffie maar betaal met alle plezier voor een espressoapparaat bijvoorbeeld). Ik heb ook het grootste deel van de vakantie betaald, want ik wil op vakantie met hem, en iets doen wat we beiden leuk vinden, en als hij zich dat eigenlijk niet kan veroorloven betaal ik dat dus, want ik vind het niet leuk om dat zonder hem te doen.

Als je het zo heel erg extreem bekijkt, dan zul je altijd wel iets vinden dat je samen doet. Ik heb ook nooit gezegd dat we elkaar geen cadeaus geven. In de zeer hypothetische situatie dat ik veel meer geld heb dan hij om op vakantie te gaan en ik wil graag met hem, dan zou ik hem dat best cadeau kunnen geven, maar behalve dat dat totaal niet aan de orde is, zie ik dat niet als 'geld op een hoop gooien' maar als een cadeautje (en dus geen verplichting van mijn kant uit).

Mijn studie is inmiddels ongeveer klaar en ik heb een baan op niveau van mijn studie. Ik ga daar niet rijk van worden, maar verdien nu wel iets meer dan hij en als het goed is, zal dat jaarlijks gaan stijgen. Zijn inkomen zal nooit stijgen. Hij is kunstenaar, bekijkt hoeveel hij nodig heeft om van te leven, om te sparen, etc en zorgt dat hij dat bedrag verdient in zijn bijbaan. Als hij meer zou gaan verdienen, zou hij minder uren gaan maken, dan heeft hij meer uren over voor zijn kunst. Als ik zeg dat hij dingen moet laten om mij eventueel financieel te steunen, dan bedoel ik dus serieuze dingen gaan laten, niet dat hij zoveel geld over heeft dat hij het makkelijk kan missen. Als het om een eenmalig bedrag gaat met een goede reden, kan ik altijd bij hem aankloppen (en ook andersom) maar ik vind niet dat dat structureel een oplossing is.

Overigens hadden we zo'n beetje alles al toen we gingen samenwonen, dus dat is nooit aan de orde gekomen. Ieder heeft zijn eigen spullen meegebracht, maar als er ooit een andere bank moet komen ga ik niet zeggen dat hij daar meer van moet betalen omdat hij er veel vaker op zit. Maar ik geloof niet dat ik zomaar een espressoapparaat zou kopen als ik dat zelf niet zou drinken nee. Als ik een heel riant inkomen had en best zomaar een paar honderd euro zou kunnen missen, zou ik het hem als cadeau kunnen geven, maar dat is een heel erg hypothetische situatie. Zoals ik al zei, je moet het niet tot in het hele extreme doortrekken, in het dagelijks leven merk ik er eigenlijk niks van.
quote:wilma36 schreef op 10 november 2016 @ 11:34:

[...]

Als je man een eigen bedrijf gaat beginnen zou ik alsnog HV opstellen. Zodat alles wat met het bedrijf te maken heeft buiten de boedel valt. Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd, dus alles gaat op 1 grote hoop. Dat deden we al zo toen we nog samenwoonden. We hadden wel een samenlevingscontract, daar stond dan in dat ieder de helft kreeg als we uit elkaar zouden gaan. Een testament hebben we nog niet opgesteld. Ik stel dat steeds uit vanwege de kosten, maar voor ons is de wettelijke verdeling voor nu prima, onze kinderen zijn nog jong. Voor als wij beiden komen te overlijden moeten we de voogdij nog wel regelen, maar ik weet dat dat kan bij het gezagsregister (dat is gewoon gratis).

Ik heb momenteel ook geen inkomen en ik kom ook niet in aanmerking voor bijstand. Daarvoor is sowieso het inkomen van mijn man al te hoog. Daarnaast hebben we een koophuis met een lage hypotheek. Ik zou eerst daarvan de overwaarde op moeten eten voordat we in aanmerking zouden komen voor een bijstand. Maar met de lasten die ik nu aan hypotheek betaal kan ik weer geen woning huren (want om de overwaarde op te eten, moet ik het huis verkopen)Wilma, wat ben ik blij dat je dit zegt, kende ik helemaal niet. Wij hebben hiervoor de offerte a 500 euro in huis (en er waren erbij die duurder waren) en staan op het punt dit te regelen. Maar via het register is helemaal prima. Ik lees dat dit 12,50 euro per kind kost. Niet gratis, maar wat een verschil.
Ik zat een beetje terug te zoeken en vond in deel 2 onze doelen voor 2016. Het leek mij wel leuk om ze te plaatsen en kijken of het gelukt is. 2016 begint toch al aardig op z'n eind te lopen.

Even geknipt en geplakt:

Doelen voor 2016:

-Verder de hypotheek aflossen. Dat doen we nu ook al, dus daar verwacht ik geen bijzonderheden van. We hebben echt een flink bedrag afgelost dit jaar. Meer dan dat we eigenlijk hadden begroot.

- Scherper blijven opletten op verzekeringen en (telefoon)abonnementen. Wij zijn daar een beetje gemakzuchtig in. Telefoon/internet/tv is omlaag mede door dit topic

- Huis goed opruimen en overtollige ballast wegdoen en niet teveel nieuwe meuk erbij kopen. Daar ben ik vorig jaar al mee begonnen en dat bevalt heel goed. Tot nu toe heb ik nog niets gemist van wat ik weg heb gedaan. Het huis begint nu zowaar heerlijk leeg te worden. Wel heb ik af en toe dat ik iets zoek en dat denk; ohja zeker weggedaan, maar niet onoverkomelijk. Ik koop het niet terug.

- Klussen in huis afmaken. Voor ons eigen woongenot en anders voor een evt verkoop. Dit vind ik de lastigste. We houden allebei erg van onze rust en hebben geen zin in offertes aanvragen,mensen in ons huis etc. Maar ja, in het zelf doen zijn we ook niet zo goed.....We hebben de bovenverdieping grondig aangepakt en een offerte liggen voor de dakgoten.

Ik ben best tevreden
quote:vlinder021 schreef op 10 november 2016 @ 20:46:

[...]

Wilma, wat ben ik blij dat je dit zegt, kende ik helemaal niet. Wij hebben hiervoor de offerte a 500 euro in huis (en er waren erbij die duurder waren) en staan op het punt dit te regelen. Maar via het register is helemaal prima. Ik lees dat dit 12,50 euro per kind kost. Niet gratis, maar wat een verschil.https://www.rechtspraak.n ... gdij/Paginas/default.aspx

Hier heb ik het vast laten leggen en ik kan me niet herinneren dat ik er überhaupt iets voor betaald heb.
Wat leuk om je doelen terug te vinden en er bij te zetten hoe het gelopen is bubbelwijn!

Ik las van de week ergens op het forum ook dat iemand haar financiële planning voor volgend jaar al gemaakt had, ik ben er door geïnspireerd. Gister even wezen zitten met vriend en het één en ander doorgesproken over hoe de aankomende kosten te verdelen voor de klussen die in het nieuwe huis gedaan moeten worden en even de balans voor volgend jaar opgemaakt.

Doel voor mezelf is om na de verhuizing in ieder geval nog 6.000 euro af te lossen op de hypotheek, dan heb ik nog een klein buffertje over voor zorgkosten en vakantieplannen voor volgend jaar. Nieuwe huis is iets duurder en ik schok van de prijs voor de stadsverwarming (we gaan 109 euro betalen en dan ook nog 14 euro voor stroom, betaalden nu 70 euro, waarvan we 150 euro terug krijgen), dus ik kan iets minder sparen, maar wederom 6.000 of 7.000 aflossen op de hypotheek moet hopelijk wel gaan lukken.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik kwam jouw doelen voor 2016 ook nog tegen Roxy. Ik wil wel even zoeken voor je.
Doelen roxy voor 2016

Doelen hier zijn

- verhuizen en daar alles afgewerkt hebben

- aan het einde van het jaar toch een buffer over te houden van een paar duizend euro

- misschien (ligt aan de grootte van die buffer) een begin maken met het aflossen van de (aflossingsvrije deel vd) hypotheek

- gezond blijven eten en sporten

En..tevreden?
Ik heb ook niets betaald voor de voogdij bij de rechtbank.
quote:fiool schreef op 10 november 2016 @ 21:50:

[...]

https://www.rechtspraak.n ... gdij/Paginas/default.aspx

Hier heb ik het vast laten leggen en ik kan me niet herinneren dat ik er überhaupt iets voor betaald heb.Dank je!
quote:bubbelwijn schreef op 10 november 2016 @ 22:07:

Doelen roxy voor 2016

Doelen hier zijn

- verhuizen en daar alles afgewerkt hebben

- aan het einde van het jaar toch een buffer over te houden van een paar duizend euro

- misschien (ligt aan de grootte van die buffer) een begin maken met het aflossen van de (aflossingsvrije deel vd) hypotheek

- gezond blijven eten en sporten

En..tevreden?

Wat superleuk! Nu gaan we over een maand verhuizen dus dat is op dit moment nog niet helemaal rond, maar aan het einde van het jaar moeten de eerste drie doelen wel gehaald zijn, zoals ik ook al in m'n vorige bericht aangaf. Het laatste doel gaat eigenlijk ook wel goed, ik zou wel een keer extra willen sporten in de week, maar dit schiet er op dit moment een beetje bij in, al fiets ik één dag wel naar m'n werk (ook een soort sporten).

Echt leuk, bedankt voor het opzoeken en posten!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven