Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Goed idee van die doelen voor 2017! Ik heb gelijk even ingepland dat we het daar over gaan hebben binnenkort.

Lezen jullie de blog van Teunie (eenvoudigleven)? Zij heeft net een goede, eerlijke post geschreven over hoe makkelijk je de grip op je financiën kwijt kunt raken. Mooie eye-opener.
Oh ik ga hem lezen Nijevelt! Ik heb het gevoel dat ik de grip momenteel even volledig kwijt ben. Ik heb afgelopen maanden financieel wat tegenvallers gehad, waardoor mijn buffer in 1 klap bijna helemaal weg is.... Ik heb nu behoorlijk het gevoel dat ik die grip even helemaal kwijt ben Ik probeer het van de positieve kant te zien: Ik heb flinke tegenslag gehad, maar ik heb alles kunnen betalen. Maar meestal zie ik nu alleen die lege spaarrekening en mijn gevoel dat het hade werken van de afgelopen twee jaar voor niets is geweest...

Dus: doelen stellen voor 2017 en blog lezen. En er weer bovenop komen!
Balen Kraaienpootje! Tegenvallers kun je nu eenmaal niet plannen en precies daarom sparen we hier met z'n allen, om ze te kunnen opvangen. Hou dat gevoel vast inderdaad! Die lege spaarrekening is niet leuk om naar te kijken, maar wel een stuk beter dan betaalachterstanden of schulden.

Wij hebben er dit jaar ook een paar gehad, dus wij hebben ons spaardoel ook niet gehaald. Ik denk dan maar zo: wat er dit jaar stuk is gegaan zal volgend jaar niet stuk gaan (en zo wel valt dat nog onder de garantie). Dus nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Ik snap je gevoel helemaal Kraaienpootje, het is ook supervervelend dat het dan op is aan vervelende dingen. Maar rationeel gezien is daar je buffer ook juist voor natuurlijk. Je hebt die twee jaar niet voor niets gewerkt, je hebt gewerkt om deze tegenslagen op te kunnen vangen en niet in de schulden te komen. Dat heb je gewoon echt goed gedaan! Sparen voor leuke dingen is natuurlijk veel fijner, maar sparen voor noodzakelijke dingen is wel het meest essentieel.
Wat vervelend van je tegenslagen Kraaienpootje. Ik heb de blog gelezen en kan me heel goed voorstellen wat zij schrijft. Ik zou in een dergelijke situatie ook veel makkelijker geld uitgeven aan vervoer, parkeren, eten, etc.

En als je dan je hoofd bij andere dingen hebt, dat je dan de post niet opent en daardoor aanmaningen krijgt. Ik doe natuurlijk mijn best dat te voorkomen, maar ik kan me best voorstellen hoe 'gemakkelijk' dat gaat.
Vervelend Kraaienpootje. Helaas weet ik maar al te goed hoe het voelt. Hier ook een paar tegenslagen gehad, dus nu eigenlijk geen buffer meer. De broekriem maar weer even aanhalen om zo snel mogelijk weer wat op te bouwen. Geluk bij een ongeluk dat het erg druk is op het werk en ik dus nu tijdelijk meer uren maak, dus er komt ook wat extra geld binnen.
Doelen 2017:

- opleiding afronden

- baan vinden

- buffer heropbouwen (ja, ook die van mij heeft wat te lijden gehad)

- verhuispotje spekken, om zoveel mogelijk eigen geld in te kunnen leggen als we tzt hét huis vinden. Ofwel om verbouwingen te bekostigen of om minder hypotheek nodig te hebben.

Alles hangt min of meer van doel 1 en 2 af, dus daar ga ik me eerst op richten. Ondertussen zorgen dat overzicht blijft en budgetten niet blijven uitdijen, maar dat zit de laatste maanden wel goed. Nu de december nog doorkomen... ;)
Ik snap dat je het vervelend vind Kraaiepootje, maar aan de andere kant, je had die buffer wel dus deze tegenslagen hebben je niet in de problemen gebracht. Daar mag je ook wel trots op zijn.

De meneer en ik gaan morgen naar een appartementje kijken. Afgaande op de foto's ziet het er redelijk 'af' uit, er ligt een vloer in en de muren zijn egaal. Net zoals dat de keuken en de badkamer er goed uitzien. Ben benieuwd, want we willen wel heel graag en op deze manier zouden we toch veel geld kunnen besparen.

Doelen voor 2017:

- Huisje inrichten

- Buffer aanvullen

- Certificaten halen op het werk en daardoor extra gaan verdienen

- Vooral blijven genieten van het leven en lekker blijven leven zoals ik nu doe, met aandacht voor sparen en niet onnodig geld uitgeven, maar ook niet oppotten en mezelf dingen ontzeggen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Hoewel het voor jullie ook erg vervelend is: toch fijn te horen dat ik niet enige ben Vamke en Pluuus! Soms lijkt het iedereen op deze blog zo voor de wind te gaan! Komend jaar de broekriem weer aan, doelen op orde en die buffers weer vullen. Ik ben er zonder scheuren uitgekomen Cybermeisje. Dat is iets waar ik zeker trots op mag zijn! En stiekem ook wel ben. Maar ik ben gewoon een kniepert die erg sjagerijnig wordt van geld uitgeven, en al helemaal als het niet mijn keuze is

Mijn vriend heeft dat ook heel erg Nicole123. Hij kan echt weken lang zijn brievenbus niet openen, terwijl de aanmaningen dus opstapelen. Onwijze struisvogel politiek. Ik herken het ook wel van toen ik financieel echt in de problemen zat. Ik durfde blauwe enveloppen en incassobureau-achtige brieven gewoon niet te openen. Ik heb nu gelukkig wel de discipline gevonden om het allemaal bij te houden en te archiveren, maar dat komt niet vanzelf. Mijn vriend kan echt nachten wakker liggen van de stress omdat hij zijn brievenbus niet durft te openen. Hij is zo bang voor de belastingdienst.... Ik probeer hem nu zo goed mogelijk te helpen door de administratie uit zijn handen te pakken, maar hij schaamt zich ook weer zo voor zijn administratieve onkunde dat hij het eigenlijk niet uit handen wilt geven... Overigens zit hij financieel niet in de problemen, maar hij heeft een aantal jaar erg traumatische ervaringen gehad met de belastingdienst tijdens zijn scheiding met zijn ex.

Wat leuk Cybermeisje! Ik hoop dat het een leuk appartementje voor jullie is!

Spannend Pluuus, opleiding af en een baan zoeken. Dat worden een hoop veranderingen voor jou komend jaar.

Mijn doelen voor 2017:

Buffer weer aanvullen;Geld opzij zetten voor komende hoge kosten (de ellende is nog niet voorbij);Administratie verder perfectioneren;Eigen bedrijf opstarten;Eind van het jaar part-time in loondienst zijn en part-time ondernemer zijn;Bijhouden van uitgaven patroon vol houden.
Dubbel...
Doelen 2017

- Zolder afmaken nu er een dakkapel op zit en inrichten voor niet al teveel geld.

- Nieuwe kamer voor zoon betaalbaar inrichten (heb al een junior bedje gekocht voor 30 euro)

- Me niet teveel door hormonen laten lijden wat betreft baby spullen.

- Zo veel mogelijk aflossen op mijn DUO schuld, de rente wordt de komende 5 jaar 0% dus alles wat ik aflos gaat direct van mijn schuld af. Mochten we over x jaar willen verhuizen dan is DUO geen probleem bij een volgende hypotheek.

Voor nu;

- Veel zelf maken voor verjaardag man en niet teveel geld uitgeven.

- We gaan volgende week naar een pretpark in Frankrijk, dit een beetje betaalbaar doorkomen zover mogelijk.

- In december niet te gek veel geld uitgeven.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Kraaienpootje, het lijkt misschien wel zo maar ik deel ook niet al mijn ins en outs hier. Zal nu even iets meer over mijn doelen voor volgend jaar zeggen, waarbij je ook meer hoort over mijn financiële situatie (maar dat verwijder ik misschien ook wel weer straks).

[knip]

Dit alles verandert als wij in 2017 een huis kopen. We zijn niet echt op zoek, maar als het perfecte huis zich voordoet gaan we daar wel op in. Ik zal dan dat huis kopen, ik weet al welk bedrag een hypotheekverstrekker mij zal lenen en ik zal vrij gemakkelijk een hypotheek op alleen mijn naam kunnen krijgen (mits we niet een te duur huis kopen). We hebben geen haast, samen huren voelt voor nu ook heel goed, en we zitten op dit moment al genoeg in de verhuizingen.
Waarom wil de bank dat je een bepaald bedrag in je zaak houdt? Bij de BV van mijn man geen sprake van maar er hoeft niet geïnvesteerd te worden misschien is dat het verschil.
Dat zal het inderdaad zijn chocoladestukjes.
Ik heb eigenlijk (nog) geen doelen voor 2017, ik weet ook niet of ik die ga maken. Ik heb de doelen die ik mezelf had gesteld voor 2016 ook maar deels gehaald.
Ik doe niet aan doelen of goede voornemens. Ik probeer gewoon zo bewust mogelijk om te gaan met mijn geld. Als ik een flink bedrag gespaard heb boven mijn buffer (en verwachte uitgaven, zoals vakanties of de jaarlijkse rekening van de ziektekostenverzekering) zet ik het weer vast 'voor later'. Ik begreep dat de rente weer licht stijgt, dus dat gaat de goede kant op.
Ik doe ook niet zo aan speciale doelen. Ik probeer mijn reserveringen en mijn buffer op peil te houden, maandelijks een bedrag in mijn pensioenpotje te storten. Geld dat daarna nog overblijft is voor leuke dingen of klussen in huis. Hetzelfde als elk jaar :-) . Als het buitenschilderwerk binnenkort gedaan is, zijn er geen klussen meer die zeer noodzakelijk zijn, maar er zijn nog genoeg (semi)-noodzakelijke dingen en wensen.

Vergelen met vorig jaar staan we er nu beter voor, toen waren we financieel echt léég na de aankoop van ons huis. Inmiddels zijn onze financiën ongeveer hersteld naar het normale niveau, alleen is er met het huis natuurlijk een permanente kostenpost bijgekomen.
Tvp
[quote]Chocoladestukjes schreef op 15 november 2016 @ 16:38:

Doelen 2017

- Zo veel mogelijk aflossen op mijn DUO schuld, de rente wordt de komende 5 jaar 0% dus alles wat ik aflos gaat direct van mijn schuld af. Mochten we over x jaar willen verhuizen dan is DUO geen probleem bij een volgende hypotheek.

Wordt de rente 0? Dat zou mooi zijn, dan kan ik ook meer aflossen nu (of minder per maand betalen en kijken naar hypotheekaflossing)

Hier ook aan het 'bezuinigen" al bijna 3 weken lang afwisselend de kinderen ziek, dus kom amper in de stad, dus ook geen ruimte voor 'onnodige' aankopen :P

Sinterklaaskado's verzamel ik gedurende het jaar al voor de kinderen, de enige aankoop nu nog is een kado voor de ouderen (kado + gedicht) geweest, en wat snoepgoed voor in de schoen.
quote:Shenandoah schreef op 16 november 2016 @ 13:49:

[quote]Chocoladestukjes schreef op 15 november 2016 @ 16:38:

Doelen 2017

Wordt de rente 0? Dat zou mooi zijn, dan kan ik ook meer aflossen nu (of minder per maand betalen en kijken naar hypotheekaflossing)Je rente wordt alleen 0% als 2016 het jaar is waarin het weer opnieuw voor je wordt vastgesteld met de vijf jaars cyclus. Mijn Duorente wordt bv pas volgend jaar weer opnieuw vastgesteld. Helaas daarvoor zijn de rentes weer aan het stijgen (DUO rente is gekoppeld aan de staatsobligaties), maar ik heb goede hoop dat het toch in de buurt van de 0 blijft.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
@nicole: wat zijn je afwegingen voor wel/niet een dag minder gaan werken?

Ik kom weer even uit mijn meeleesmodus, ik kom vaak niet aan schrijven toe.

Onze tegenvaller was deze week een grote pan snert die vriend iets te lang op het vuur had laten staan.. pan gelukkig weer schoon gekregen, maar de hele soep rook verbrand, dus daar ging ons idee om lekker makkelijk een hele pan soep te hebben.

Doelen voor 2017 ga ik nog even over nadenken. Voor 2016 gaan we in elk geval een stukje hypotheek aflossen.
@Worteltaart: hadden wij vorige keer ook met erwtensoep. Nu staat er hier toevallig ook een pan op, ik heb het expres een stuk lager gezet; dat overkomt me niet meer! Al ben ik eigenlijk in een vreetbui, dus aangebrande soep zou heel fijn zijn, dan kan ik patat halen
quote:Worteltaart schreef op 16 november 2016 @ 15:57:

@nicole: wat zijn je afwegingen voor wel/niet een dag minder gaan werken?

3 dagen werken t.o.v. 4 heeft als voordelen:

- Meer tijd met de kinderen.

- Minder KDV/BSO voor de kinderen en daardoor meer rust (ze hebben het op zich erg naar hun zin, maar het is wel vermoeiend, zeker de combi school-BSO voor zoon van 4).

- Zoon uit school kunnen halen op die dag en daardoor meer mogelijkheid tot contact met de juf en andere ouders.

- Mogelijkheid tot bijv. peuterzwemmen met de jongste en speelafspraakjes en t.z.t. sporten/muziekles voor de oudste.

- Meer rust bij de 'avondspits' (koken, eten, naar bed) op die dag.

- Ik vind thuis zijn wel fijn en geniet ervan.

En als nadelen:

- Leidinggevende zal er niet blij mee zijn en ik ben nogal afhankelijk van hem (nog geen vaste baan bijv.). Ik ben een half jaar geleden aangenomen en toen heb ik al bedongen 32 uur te werken i.p.v. 36 uur. Nu naar 24 uur zal me niet in dank worden afgenomen, ook al heb ik er recht op.

- Wat ik nu in 4 dagen doe straks in 3 dagen doen, of interessante taken niet meer kunnen doen.

- Echt parttimer worden i.p.v. bijna-fulltimer, wat gevoelsmatig voor mij een enorme stap is en voelt als niet meer volwaardig meedoen op het werk (ook al is dat misschien niet terecht).

- Ook door collega's gezien worden als echte parttimer, met allerlei mogelijke gevolgen (minder serieus genomen worden en mensen die zich eraan ergeren dat je er zo weinig bent, dat merk ik bij andere parttime werkende collega's namelijk).

- Beperking van mijn loopbaan mogelijkheden (en die wil ik wel houden want mijn baan is nog niet vast en ik zie me ook niet de komende 30 jaar in deze baan of in deze functie elders werken).

- Ongelijkheid met mijn man, terwijl ik een gelijke verdeling heel belangrijk vind in verantwoordelijkheid voor inkomen en gezin. Bang dat daardoor nog meer de gezinsverantwoordelijkheden bij mij komen te liggen (is nu al een beetje zo). Ik wil absoluut niet toe naar een verhouding waarbij man kostwinner is en ik 'een baantje voor erbij' heb.

- Opvang thuis wordt sterker afhankelijk van mij. Als we volgend jaar wellicht voor een derde gaan heb ik zeer grote kans opnieuw 8 maanden lang extreme zwangerschapsmisselijkheid te krijgen en daardoor niet te kunnen werken en ook niet goed voor de kinderen te kunnen zorgen. Voor 1 dag in de week oppas/ondersteuning regelen is nog wel te doen, voor 2 dagen wordt dat een stuk lastiger. Voor KDV en BSO is er nu een wachtlijst, dus als we die dag eraf halen krijgen we hem niet 1-2-3 weer terug.

- Minder salaris. Niet het belangrijkste, maar het is wel een flink bedrag (ook als je de verminderde opvangkosten er vanaf trekt).

Flink wat plussen en minnen dus, die ik heel lastig vind om tegen elkaar af te wegen omdat ze van een heel andere orde zijn.
Duo: dit is inderdaad alleen als je rentevaste periode afloopt dit jaar.

Nicole; ik zou echt kijken wat jou en je gezin het meeste gelukkig maakt zonder alle sociale verwachtingen en dergelijke, zowel in het voor als nadeel van 3 dagen werken.
Wat vervelend Kraaienpootje, maar ben het wel eens met de anderen: het zou nog veel erger zijn geweest als je alle tegenslagen niet had kunnen opvangen.

Ook naar voor je vriend dat hij zulke angst voor de belastingdienst heeft dat hij zijn financiële huishouding niet op de rit krijgt. Je helpt hem eigenlijk niet door het van hem over te nemen denk ik... ik zou eerder inzetten op samen doen zodat hij het daarna weer zelf kan.

Nicole, moeilijke beslissing inderdaad, maar als ik je rijtje zo zie zouden de nadelen voor mij toch wel veel zwaarder wegen. Zeker omdat er een aantal nadelen zijn die nog jaren doorwerken (in carrière kansen en de mogelijkheid om zinvol werk te vinden waarin je serieus genomen wordt).

Ik heb ook eigenlijk niet echt doelen of plannen voor 2017, maar dat komt denk ik omdat ik het hele jaar door wel bezig ben om financieel te plannen. Dus de jaarwisseling is voor mij niet echt een reden om dan ineens andere doelen te gaan stellen. Ik streef naar een goede buffer, en daar bovenop spaar ik voor een aantal noodzakelijke renovatieklussen van mijn huis. Als er dan nog overblijft, los ik af op mijn hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven