Kleuter vroeg wakker

10-11-2016 08:47 81 berichten
Onze zoon van 4,5 jaar is elke dag rond vijf uur, half zes wakker. Hij is dan klaarwakker en kan niet meer slapen. Ondertussen hangen de wallen op z'n knieën en is hij er dwars door. Wie heeft er nog tips of ervaringen?

Wat feiten op een rij:

- hij gaat rond zeven uur naar bed

- hij heeft een slaapwekker

- er is een vast slaapritueel (verhaaltje, liedje, kusje)

- kou kan het niet zijn. Hij heeft z'n winterdekbed en dikke pyjama.

- uur voor bedtijd geen iPad meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat mag hij nu doen als hij wakker wordt?

Bij ons is de regel in bed blijven tot fatsoenlijke tijd, dus 7.30 oid. Boekje/plaatjes kijken mag, verder geen activiteit. Werden ze hier snel zat, gingen dan toch weer slapen.
Kijken hoe het gaat als je hem wat later naar bed brengt?
Hoe was het tijdens de zomertijd?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier ook sinds de wintertijd. Het kost mijn kinderen altijd een paar weken om te wennen aan het tijdsverschil.
Mijn peuter ligt een uur later in bed. (Maar die slaapt natuurlijk wel overdag)

Is dat nog een optie?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Valt hij rustig in slaap of is hij nog een tijd wakker om zeven uur? Mijn kleuters gingen meestal half acht/kwart voor acht naar bed. Ik had het idee dat ze vaak beter doorsliepen als ze rustig gingen slapen. Vaak sliepen ze sneller als ze er iets later inlagen en dan liepen ze dus ook niet te keten.

Verder was hier ook de regel dat je rustig in je kamer blijft tot een schappelijke tijd, een uur of zeven ofzo. En nu is net de tijd aangepast en bij kinderen kost het vaak ook even voor ze zich daaraan aangepast hebben, langer dan bij ons. Dat kan nu ook meespelen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Wintertijd kan even wennen zijn, en toch ook kou. Vijf uur is daar echt de tijd voor.

Winterdekbed en warme pyjama kunnen te kort zijn, probeer eens met een extra (fleece) dekentje. Leg dat als zelf gaat slapen er pas op een kijk hoe het gaat.

En is zijn bed van onderaf warm genoeg? Ligt er een lekkere dikke molton op zijn matras of alleen een onderlaken?
Tijdens de zomertijd was het kwart voor zes. Niet veel beter dus.

Later op bed leggen, hebben we geprobeerd. Rond half acht blijft zo vroeg en als we hem rond achten op bed leggen is hij nog vroeger wakker.

Als hij wakker wordt, moet hij wachten tot Sam de slaapwekker groen wordt. Als Sam groen is, mag hij een boekje lezen. Al het speelgoed is van z'n kamer af.
Hij maakt namelijk ook heel veel herrie als hij wakker is.
Er ligt een molton op en laken. Ik kan nog een flanellen laken proberen. Verder heeft hij een fleecedeken. Als ik naar bed ga, stop ik hem weer helemaal in. De laatste tijd ligt hij niet zo vaak meer zonder deken als ik boven kom.

De wintertijd is het probleem niet. Dit probleem is er altijd.

Hij valt heel snel in slaap.
Kou kan het niet zijn?? Waarom zou dat niet kunnen?

Wij hebben inmiddels winterdekbed, flanellen lakens en een extra deken. En onze dochter winterdekbed met flanellen lakens (ook het hoeslaken) en geen extra deken maar wel een flanellen pyama.

En ik zou een half uur later naar bed proberen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:ZonZonZon schreef op 10 november 2016 @ 09:06:

Er ligt een molton op en laken. Ik kan nog een flanellen laken proberen. Verder heeft hij een fleecedeken. Als ik naar bed ga, stop ik hem weer helemaal in. De laatste tijd ligt hij niet zo vaak meer zonder deken als ik boven kom.

De wintertijd is het probleem niet. Dit probleem is er altijd.

Hij valt heel snel in slaap.Niet elk kind heeft evenveel slaap nodig, jouw zoon wil het blijkbaar niet volgens de boekjes doen. Iets later naar bed nog een optie? Kan tenminste in de ochtend iedereen wat langer snurken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Heb je wel eens geprobeerd om hem juist eerder naar bed te brengen? Misschien wordt hij dan nog eerder wakker, maar slaapt hij daarna nog even.
verdwaald op het nieuwe forum
Ondanks een winterdekbed deed een extra dekentje hier toch wonderen voor onze peuter! Nu is hij tussen 6:00 en 7:00 wakker maar dat is prima.
Kou staat bij onze kleuter ook garant voor te vroeg wakker worden. Ze draagt nu een flanellen pyama met hemd (ingestopt! Dus geen blote buik of rug tijdens het woelen). Dan een extra dik dekbed en als ik zelf ga slapen leg ik daar nog een dekentje overheen. Anders wordt ze gegarandeerd om 5 uur wakker.

Het is het proberen waard om een extra laag over hem heen te leggen als je zelf naar bed gaat.
Ik heb even gekeken hoe die wekker werkt en vraag me af, kun je dat groene ook uitzetten? Dus dat je alleen slapen en wakker worden krijgt? Ik denk dat het groene misschien te onduidelijk voor hem is. Hier trouwens ook een jongetje die rustig in bed gaat liggen zingen om half 6. Dat heeft ook heel veel herhaling gekost. Ik zag dat de wekker ook de digitale tijd aangeeft. Mijn jongste is ook 4,5 en kent al wel een aantal cijfers. Hier mogen ze in het weekend uit bed als er een 7 op de wekker staat. (als uur dus). Door de week maakt de wekker ze wakker (met geluid) om 6.50. Wij staan zelf om 6.00 uur op en als ze dan wel eerder wakker zijn mogen ze er ook eerder uit. Maar als wij nog in bed liggen dan blijf je ook nog in bed. Lawaai maken mag niet, het is midden in de nacht wij willen nog slapen, dus je moet stil zijn.

Ik zou er niet zozeer een probleem van maken dat hij wakker is, maar dat hij stil moet zijn, want de rest van het gezin wil nog slapen. Hij mag uiteraard wel naar de WC als hij moet, maar dan wel weer terug naar bed.
Volgens mij doe je er niet zo heel veel aan. Hier ook een vroege vogel. Oudste dochter was ook altijd vroeg wakker. Ze is nu 12 en slaapt nog steeds niet uit (alhoewel het geen 5 uur meer is).

Kun je hem niet gewoon beneden laten spelen en een boterham laten smeren als hij wakker is?
Komende nacht ga ik hem dus nog warmer inpakken. Ik doe inderdaad ook altijd zijn hemd goed in z'n broek.

Nog eerder naar bed zou ik kunnen proberen.

En weinig slaap nodig hebben, geloof ik niet. Hij ziet zo bleek, heeft wallen, huilt om alles en alles is reden voor een gigadriftbui
Ik vind jullie reacties trouwens wel heel fijn!
quote:wilma36 schreef op 10 november 2016 @ 09:18:

Ik zou er niet zozeer een probleem van maken dat hij wakker is, maar dat hij stil moet zijn, want de rest van het gezin wil nog slapen. Hij mag uiteraard wel naar de WC als hij moet, maar dan wel weer terug naar bed.

Groen uitzetten kan helaas niet.

Misschien omschrijf je ook wel m'n grootste probleem. Hij maakt zo'n herrie. Slaat met deuren, wordt boos, zingt, roept. Hij heeft ook nog een zusje. Vanmorgen maakte hij haar expres wakker.
quote:anky schreef op 10 november 2016 @ 09:20:

Volgens mij doe je er niet zo heel veel aan. Hier ook een vroege vogel. Oudste dochter was ook altijd vroeg wakker. Ze is nu 12 en slaapt nog steeds niet uit (alhoewel het geen 5 uur meer is).

Kun je hem niet gewoon beneden laten spelen en een boterham laten smeren als hij wakker is?Kan wel, ik zie alleen aan hem dat hij doodmoe is. Dat los ik er niet mee op. We hebben hem weleens de iPad gegeven, maar daarmee bereik ik alleen meer slaap voor mezelf.
quote:ZonZonZon schreef op 10 november 2016 @ 09:24:

[...]

Groen uitzetten kan helaas niet.

Misschien omschrijf je ook wel m'n grootste probleem. Hij maakt zo'n herrie. Slaat met deuren, wordt boos, zingt, roept. Hij heeft ook nog een zusje. Vanmorgen maakte hij haar expres wakker.

's Avonds bij het naar bed brengen heeeel duidelijk aangeven wat je wenselijk vindt als hij wakker wordt. En gelijk benoemen als hij zingt/ boos is e.d. Op een duidelijk, strenge manier.

Kort zijn en gelijk weer naar bed. Geen discussies, hem alleen herinneren aan de afspraken die je hebt gemaakt bij het naar bed brengen.
verdwaald op het nieuwe forum
Dat doen we inderdaad. Hij is nogal vasthoudend.
Lastig en herkenbaar. Hier ook één voege vogel die de rest wakker hield. Tegenwoordig (is nu 9) gaat het een stuk beter maar het is en blijft een ochtendmens. Wat hier hielp was hem een tijdje bij mij op de kamer laten slapen. Hij had periodes gewoon behoefte aan wat gezelschap. Klinkt een beetje raar, maar wilde écht oprecht aandacht 's morgens vroeg en voelde zich dan echt eenzaam als hij alleen op zijn kamer was. Kwamen we achter toen zijn neefje een poosje kwam logeren (bij hem op de kamer) en hij dan wel doorsliep. Nu neem ik (ben alleen) hem nog steeds bij tijd en wijle een tijdje bij mij op de kamer (op een matrasje, anders doe ik zelf geen oog dicht) en komt hij weer in een 'normaal' slaapritme. Dan weer terug naar zijn eigen kamer. Dat werkt hier erg goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven