Help! Mijn kerel lust weinig!

13-11-2016 19:01 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even een afschrijf-frustratie-topic.

Ik word er gék van, een vent thuis die haast niks lust. Ja patat en pizza lust ie en ook sushi maar dat zijn ook echt de enige drie waarvan hij een bord leeg eet. Groenten, mwah. Broccoli gaat, evenals spinazie maar daar blijft het zo'n beetje bij. Ik weet het niet meer, wat moet ik morgen nu weer eten? En de dag erop?

Vanmiddag kwam ik thuis met lasagna, weer eens wat anders. Ik dacht dat hij het wel ging proberen zodra ik het klaar had gemaakt. In plaats daarvan zat ik net alleen lasagna te eten. Hij eet zo een boterham ofzo.

Volgens hem moet ik gewoon eten wat ik wil. Maar ik heb geen zin om voor mij wat te makem en daarnaast ook wat voor hem. Bovendien vind ik dat ook stom. Vaak dubbele kosten voor het avondeten omdat hij niks laten lust...

Einde frustratieverhaal (herkenning?).
In een rieten mandje afleveren bij zijn ouders en een echte vent zoeken.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Wat een afknappers zulke kerels.

Ik lust ook een aantal dingen niet, zoals vis. Dat zul je mij nooit zien koken of bestellen maar als iemand me het voor zet eet ik het wel op.
quote:Nyx- schreef op 13 november 2016 @ 19:12:

Hier herkenning. Vriendlief heeft niks met saus (behalve pastasaus), gekookte aardappels en bijna alle groentes. Als ik perse iets met saus of groenten die hij niet lust wil zorg ik dat het vlees niet in dezelfde pan zit, en zorg voor een paprika salade ernaast.

Maar lasagne kan ik hier ook niet maken Hoezo niet?
When they go low, we go high. (M.Obama)
Heeft hij trouwens geen lievelingsvlees / lievelings gerecht? Mijn vriend lust iig veel soorten vlees dus daar kan ik wel in variëren.

Qua groenten probeert hij het soms wel, maar als z'n broccoli kokhalzend terug komt op z'n bord val ik hem er liever niet nog eens mee lastig.
Eerste gedachte: Zijn er echt mensen die geen lasagne lusten? Snap ik echt niet... ;)

Tweede gedachte: ik vind dat hij maar de beleefdheid moet hebben om het op te eten. Hij hoeft het niet te lusten maar eten wel. En anders kookt hij dus voor jou. Maar dan wel gezond.....
Verschrikkelijk. Mijn ex was ook zo. Geen pasta geen rijst geen sla en alles wat in een salade kan. Geen groente behalve erwtjes. Serieus.

En dan moesten de aardappelen en vlees wel juist gecombineerd worden. Bij aardappel puree kip en bij gekookte aardappelen rund.

Mammalief deed dat ook zo namelijk. Ze kookte voor het gezin van vier mensen vier verschillende gerechten.

Hij was 24 trouwens.

Ik heb het 6 maanden met hem uitgehouden. Ik kookte echt niet speciaal voor hem.

Succes.
quote:Nyx- schreef op 13 november 2016 @ 19:18:

Heeft hij trouwens geen lievelingsvlees / lievelings gerecht? Mijn vriend lust iig veel soorten vlees dus daar kan ik wel in variëren.

Qua groenten probeert hij het soms wel, maar als z'n broccoli kokhalzend terug komt op z'n bord val ik hem er liever niet nog eens mee lastig.Serieus een volwassen vent die gaat kokhalzen bij broccoli??
Kookt hij wel eens zelf of doe jij dit altijd? Als hij kookt, wat maakt hij dan klaar?

En inderdaad als jij altijd kookt, gewoon koken wat de post schaft en als hij het niet eet, zorgt hij lekker voor zichzelf. Is hij gauw klaar mee hoor.
Serieuze vraag: Is het je man? Nooit in de date tijd erachter gekomen dat hij qua eten zo moeilijk was?
quote:Nyx- schreef op 13 november 2016 @ 19:18:.

Qua groenten probeert hij het soms wel, maar als z'n broccoli kokhalzend terug komt op z'n bord val ik hem er liever niet nog eens mee lastig.Oh dat vind ik echt heel kinderachtig. Ik zou hem überhaupt niet meer lastig vallen.
quote:SaveAngie schreef op 13 november 2016 @ 19:17:

[...]

Hoezo niet?Hij lust geen spinazie en geen witte saus, en is ook niet gek op lasagne bladen.
Mijn man had dit ook. Luste niks en vond het eng om wat te proberen.

Hij had wel de wil om meer verschillende soorten eten te leren eten. Dat maakte het voor mij niet frustrerend.

Wat ik heb gedaan is alle ingrediënten die hij wel lust, andere dingen van maken. En alle dingen die hij echt niet lust ( bij mijn man was dat oa gesmolten kaas) er ook niet in verwerken.

Nu eet hij echt heel veel en ook gezonde dingen.

Heeft wel een paar jaar geduurd. Maar hij zag het als hem helpen. Hij heeft ook 100% vertrouwen in mij dat ik hem niks voorzet wat hij echt niet lust. Of als ingrediënt iets verwerkt hebben.

Maar hij durfde nooit. Dat was eigenlijk het probleem, niet het niet lusten.

Ik was met een 2 weken waarbij 3x per week patat werd gegeten er helemaal klaar mee.

Nu geef ik ook aan, dit zit er in en dat. Als ik wat nieuws probeer, bijvoorbeeld een nieuwe groente. Eerst hier een gerecht van maken waar een beetje in kleine stukjes is verwerkt.

Smaak langzaam leren opbouwen.
En als je het anders verpakt/klaarmaakt? Dus in plaats van groente koken, kun je het in een ovenschotel verwerken, er puree van maken, of stomen/roerbakken. Misschien geen gehaktbal, maar misschien wel gehakt in een wrap of een pastasaus? Misschien dat hij op die manier wel aan de smaken gewend raakt?

Plus voor je vriend: Stel je niet zo aan, en proef op z'n minst.
Mijn vent en ik hebben gewoon een totaal andere smaak qua eten. Hij eet het liefst Hollandse pot en 'kinder' gerechten en ik het liefst curries en pasta's enzo. Bovendien kan ik niet tegen tarwe en eet ik vega(n). Ik sta regelmatig 2 verschillende maaltijden te koken. Nu ook. Mijn groenteschotel met zoete aardappel staat in de oven en op de kookplaat voor hem gebakken krieltjes met kip en sperziebonen. Ik heb liever dat hij ook iets (gezonds) kan eten wat hij lekker vindt en zo veel moeite is het niet. Ik kook toch geen heel ingewikkelde dingen en maak regelmatig extra voor de volgende dag of om in te vriezen.
quote:Nyx- schreef op 13 november 2016 @ 19:21:

[...]

Hij lust geen spinazie en geen witte saus, en is ook niet gek op lasagne bladen.Lasagne van courgetteplakken, en met rode saus zonder spinazie dan maar?
quote:apestaartje30 schreef op 13 november 2016 @ 19:20:

[...]

Oh dat vind ik echt heel kinderachtig. Ik zou hem überhaupt niet meer lastig vallen.

Hij wil het heel graag proeven, maar kan de smaak gewoon niet verdragen. Ik snap hem ergens, want gesmolten kaas, eieren en sommige andere groenten kan ik zelf ook niet weg krijgen. Maar het maakt het wel lastig.

@ greendale: courgette lust hij niet. Best erg, ik kan de groenten die hij eet op 1 hand tellen.
quote:Coco87 schreef op 13 november 2016 @ 19:06:

[...]

Met uitzondering van dingen als oesters of andere "extreme" dingen vind ik dat je hem wel kan dwingen. Wat een zeiksnor.

Naja ik heb ook nooit leren eten omdat ze hier thuis niets anders kookte dan A.G.V. dus toen er currygerechten op tafel kwamen en salades was alles echt heel wennen in het begin en lustte ik niets. Pas nu na 2,5 jaar later lust ik ineens heel veel andere dingen en blief ik geen A.G.V meer eet het nog maar heel zelden.

Maar als iemand mij hiermee had gedwongen had het averechts gewerkt hoor. Maar goed ik ben op mijn 21e uit huis gegaan. En ben nu 24 en ik ben wel wat creatiever door mezelf geworden gelukkig En lust nu eigenlijk wel vrij veel. Behalve vis, maak je mij gewoon niet blij mee
quote:Nyx- schreef op 13 november 2016 @ 19:21:

[...]

Hij lust geen spinazie en geen witte saus, en is ook niet gek op lasagne bladen.

Die witte klodder op de lasagne is dan ook extreem smerig

Ik lust veel. Maar dat niet
Verschrikkelijk om zo'n kinderachtige kleuter in huis te hebben. Ik zou daarnaast ook kwaad op z'n moeder zijn, dat zij hem niet geleerd heeft fatsoenlijk te eten.
Nou zeg. Ik dacht dat ik er een man op na hield die weinig lust, maar wat ik hier allemaal lees spant wel de kroon. Je broccoli kokhalzend op je bord terug spugen, hoe onvolwassen.

Goed, wat ik dus doe (al valt het met mijn man dus best wel mee nu ik het zo lees): altijd een paar blikjes witte bonen in tomatensaus op voorraad hebben. Daar wordt ie altijd blij van, en ik pas ervoor om een vent van 42 nog op te gaan zitten voeden.
Paar diepvrieszakken broccoli in huis halen en je kan een eind voort.

Wat broccoli koken (in plaats van een andere groente bij aardappelen en vlees) is zo gebeurd.

Dan eet ie bijvoorbeeld maar 3 keer per week broccoli. Of spinazie.

1 keer per week of om de 2 weken pizza, zelfde ritme qua patat, af en toe sushi ... en jullie kunnen toch geregeld samen eten.

De andere keren kookt ie dan maar zelf of eet een boterham.

Soep of puree werkt niet?
Wat voor opvoeding heeft zo iemand gehad, zeg... Ik vind goed eten heel belangrijk. Regelmatig etentjes met vrienden, lekker naar restaurantjes. Dat je iets niet lekker vindt, dat kan. Maar bijna niets? Zou me kapot schamen als mijn partner dan alleen maar het kindermenu lust... Zou geen lang leven beschoren zijn, een dergelijke relatie...
quote:Nyx- schreef op 13 november 2016 @ 19:23:

[...]

Hij wil het heel graag proeven, maar kan de smaak gewoon niet verdragen. Ik snap hem ergens, want gesmolten kaas, eieren en sommige andere groenten kan ik zelf ook niet weg krijgen. Maar het maakt het wel lastig.

@ greendale: courgette lust hij niet. Best erg, ik kan de groenten die hij eet op 1 hand tellen.

Courgette zit amper smaak aan, dus ik vind het wel knap dat hij dat niet lust.

Groente kun je op zoveel manieren klaar maken, dat er bijna altijd wel een manier is dat je het lekker vindt. Courgette kun je in stukjes in een saus doen, maar ook kruiden en grillen. Allebei een hele andere smaak. Ook langer of korter koken kan uitmaken. Te lang of te kort gekookte broccoli vind ik ook niet lekker, maar dat betekent niet dat ik broccoli niet lust. En dan kun je broccoli ook nog roerbakken of pureren. Versheid is ook nog iets om rekening mee te houden. Ik vind bijvoorbeeld sperzieboontjes vers het allerlekkerst. Sperziebonen uit pot of uit de vriezer vind ik minder lekker.

TO, je man houdt wel van pizza. Daar kun je natuurlijk ook alles op gooien wat je wil. Kun je hem op die manier leren andere dingen te eten?
En bijvoorbeeld de dingen die hij wel lust anders bereiden of in andere gerechten bereiden?

Bijvoorbeeld geen "standaard" lasagne, maar met broccoli als groente die de boventoon voert. En dan de hoeveelheid daarvan met de tijd afbouwen zodat hij langzaam went aan ander smaak andere groente.
quote:Mellona schreef op 13 november 2016 @ 19:29:

[...]

Die witte klodder op de lasagne is dan ook extreem smerig

Ik lust veel. Maar dat nietEen goede, zelfgemaakte, bechamelsaus kan heel lekker zijn en is niet te vergelijken met saus uit een pakje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven