liever lui dan moe

16-11-2016 23:45 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 16 is liever lui dan moe. Hij zit nu in 5VWO. Maar besteed zeer weinig tijd aan zijn huiswerk want gamen is het liefste wat hij doet. Gelukkig komt het hem een beetje aanwaaien en heeft hij tot nu goede cijfers.

Hij gaat laat naar bed en is daardoor behoorlijk chagerijnig. Nu vind ik dat hij een bijbaantje moet nemen. Heb hem ook opgegeven bij AH om vakken te vullen en verdraaid, laat hij nu uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Maar.... meneer gaat daar niet aan beginnen zegt hij. Wat moet ik hier nu mee? Ik kan hem ook niet dwingen hé? Ik heb al bedacht dat als hij niet gaat werken dan zakgeld gaat krijgen, waar hij alles mee moet doen. Nu is het zo dat als hij geld nodig heeft dat gewoon krijgt. Nou is het helemaal geen big spender, dus op zich valt dat wel mee. Hoe krijg ik hem aan het werk?
Dat is toch volkomen terecht dat ze baalt van een apathische gamer op de bank? Dagelijks een uurtje is prima, maar als hij alleen maar zit te gamen en verder niks onderneemt dan zou ik me daar ook zorgen om maken en ik zou dat ook zeker niet accepteren. Kom op zeg, je bent 16 en de wereld ligt aan je voeten. Hoeveel jongeren zijn tegenwoordig niet gameverslaafd, dat gaat niet vanzelf over. Ik zou ingrijpen en hem de echte wereld in sleuren.
Hallo?!
quote:doornroosje9 schreef op 16 november 2016 @ 23:51:

Hij heeft het goed voor elkaar, waarom zou hij gaan werken?

Ja inderdaad zeg... hij heeft het erg makkelijk met zo'n moeder..

Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom jij niet wat consequenter en strenger bent.

Je bent zn moeder, geen vriend van hem.

Dat jong heeft een schop onder zn kont nodig, mag jij hem geven want jij bent zn moeder.

Succes.
quote:_Doortje_ schreef op 17 november 2016 @ 04:16:

Die spelcomputer de deur uit. Hij gaat zichzelf niet opvoeden, dat moet jij doen. Appie levert niet veel geld op, misschien wel leuke collega's. Dus als je wilt dat hij van de bank komt, moet je iets ondernemen. Hij gaat het zelf niet doen.

Pcies. Helemaal mee eens.

En her gaat niet om veel geld, het gaat om verantwoordelijkheidsgevoel.

Dat jong moet een goede preek hebben dat voor niks de zon op gaat.

TO opvoeden hoort i.m.o bij kinderen hebben, het spijt me erg...
quote:_Doortje_ schreef op 17 november 2016 @ 08:21:

Dat is toch volkomen terecht dat ze baalt van een apathische gamer op de bank? Dagelijks een uurtje is prima, maar als hij alleen maar zit te gamen en verder niks onderneemt dan zou ik me daar ook zorgen om maken en ik zou dat ook zeker niet accepteren. Kom op zeg, je bent 16 en de wereld ligt aan je voeten. Hoeveel jongeren zijn tegenwoordig niet gameverslaafd, dat gaat niet vanzelf over. Ik zou ingrijpen en hem de echte wereld in sleuren.Nee, van mij mag ze absoluut balen. Maar de issue die TO hier presenteert is: mijn zoon wil niet werken. Met alle principiële argumenten van dien. En ik vroeg me af of het vraagstuk niet wat breder is dan dat, want dan krijg je ook heel ander advies op je vraag, namelijk (zoals: beperk gametijd, kijk of je samen een andere hobby kan vinden, etc.).
Waarom moet hij nu, nu hij zestien is, ineens gaan werken? Waarom breng je dat als donderslag bij heldere hemel?

Bij ons begon de financiële opvoeding toen ze zes waren en zakgeld kregen. we hebben altijd duidelijk gemaakt waarvoor dat zakgeld diende en wat de volgende stap(pen) zouden zijn. Het zoeken van een baantje kwam dus niet als verrassing. Vanaf tien jaar kregen ze met dat zakgeld eigen verantwoordelijkheden. Elk jaar iets erbij. Hun zakgeld was bewust laag zodat een baantje weer een logische stap in hun financiële opvoeding was. Vanaf 13 jaar folders, waarmee ze een schappelijk uurloon halen voor een 13jarige. Bij ongeveer 15 ligt dan het omslag punt waarop een baantje met uurloon lucratiever is. En omdat ze hier bijvoorbeeld geen telefoons krijgen maar zelf moeten kopen maken ze die overstap maar al te graag. (Ook omdat folderen in de regen niet leuk is)

Oudste twee verdienen beiden meer dan minimum jeugdloon. Supermarkt vonden ze ook niet leuk dus hebben ze iets anders gezocht. Zoon heeft zelfs heel bewust een baan op zondag gezocht omdat hij zaterdag wil blijven sporten (teamsport)

Ik zou dus inderdaad beginnen met zakgeld en heel duidelijk maken wat hij daarvan moet doen en dat op ook echt op is. Kijk wat hij zelf zou moeten betalen op jaarbasis en deel dat door 52.

Volgende stap is dan een bijbaan, kondig dat nu aan voor over een bepaalde tijd. Je hebt dit gedrag best lang gefaciliteerd, kun je niet verwachten dat hij van de en op andere dag de knop kan omzetten.

Succes!
quote:beautyfly schreef op 17 november 2016 @ 00:19:

Zijn er hier mensen met kinderen in dezelfde leeftijd? Wat doen die dan? Ook alleen maar achter de computer hangen?

Ja, jongens in die leeftijd.

Ze werken, gamen, chillen, maken muziek, doen huishouden, koken, maken huiswerk, gaan naar school, sporten, etc etc

Maar als ik negatief wil doen kan ik ook vertellen dat ze het liefst op de bank hangen en gamen, onverantwoordelijk zijn en lui.

Het is ook wat je wil zien hè. En hoe graag je de van je vervreemdt
quote:Alicemorgan82 schreef op 17 november 2016 @ 08:28:

[...]

Pcies. Helemaal mee eens.

En her gaat niet om veel geld, het gaat om verantwoordelijkheidsgevoel.

Dat jong moet een goede preek hebben dat voor niks de zon op gaat.

TO opvoeden hoort i.m.o bij kinderen hebben, het spijt me erg...

En bij opvoeden hoort ook een stukje financiële opvoeding. In dit topic, maar ook in andere topics, blijken maar weinig ouders daarvoor een plan van aanpak te hebben. De meesten doen maar wat. En dan hoor ik op het nieuws dat zoveel jongeren hier zoveel moeite mee hebben een dan snap ik het nog minder dat je daar als ouder niet iets meer tijd in steekt.

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/jongeren-en-schulden/
quote:trisquelle35 schreef op 17 november 2016 @ 00:27:

Wat een lauwe reacties trouwens van "laat hem lekker, gelijk heeft hij'. Kom op zeg, zo bereid je iemand toch niet voor op het volwassen leven. Toen ik 16 was had ik al 2 jaar een bijbaan.

Applaus hoor.

En waaruit blijkt dat dat beter is?
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 08:39:

[...]

Ja, jongens in die leeftijd.

Ze werken, gamen, chillen, maken muziek, doen huishouden, koken, maken huiswerk, gaan naar school, sporten, etc etc

Maar als ik negatief wil doen kan ik ook vertellen dat ze het liefst op de bank hangen en gamen, onverantwoordelijk zijn en lui.

Het is ook wat je wil zien hè. En hoe graag je de van je vervreemdt

+1!

Hier een dochter van 18, en twee jongens van 16 en 13.
quote:sssssst schreef op 17 november 2016 @ 08:40:

[...]

En bij opvoeden hoort ook een stukje financiële opvoeding. In dit topic, maar ook in andere topics, blijken maar weinig ouders daarvoor een plan van aanpak te hebben. De meesten doen maar wat. En dan hoor ik op het nieuws dat zoveel jongeren hier zoveel moeite mee hebben een dan snap ik het nog minder dat je daar als ouder niet iets meer tijd in steekt.

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/jongeren-en-schulden/

Tsja dus? Ik werkte ook niet met 16. Mijn zus wel. Kregen beiden evenveel zakgeld en kleedgeld (op zelfde leeftijd dan). Mijn zus wilde merkkleding, ik niet. Mijn zus wilde elke week uit, ik vond eens per twee maanden zat. We wisten beiden de waarde van geld. Ik door zuinig te zijn met wat ik kreeg. Mijn zus door te werken omdat ze meer wilde. Gaf trouwens wel vanaf 16 training en kreeg daar omgerekend denk ik nog geen 2 euro per week voor.

Ik ben met 18 gaan werken, omdat ik met vriendinnen op vakantie wilde. Daarna elke zomer minimaal 5 weken fulltime gewerkt. en later ook bijbaantjes erbij in het weekend.

Werken helpt echt niet perse met geld omgaan hoor. Nichtje van 20 woont thuis en werkt fulltime. Spaart hard om op zichzelf te gaan. Neefje van 23 woont ook thuis en werkt fulltime. Geeft al zijn geld uit aan uitgaan (2x per week), vakanties en merkkleding. Hij wil wel op zichzelf, maar heeft 'geen geld'. Neefje verdient overigens stukken beter dan nichtje.
quote:sprietgras schreef op 17 november 2016 @ 09:05:

[...]

Tsja dus? Ik werkte ook niet met 16. Mijn zus wel. Kregen beiden evenveel zakgeld en kleedgeld (op zelfde leeftijd dan). Mijn zus wilde merkkleding, ik niet. Mijn zus wilde elke week uit, ik vond eens per twee maanden zat. We wisten beiden de waarde van geld. Ik door zuinig te zijn met wat ik kreeg. Mijn zus door te werken omdat ze meer wilde. Gaf trouwens wel vanaf 16 training en kreeg daar omgerekend denk ik nog geen 2 euro per week voor.

Ik ben met 18 gaan werken, omdat ik met vriendinnen op vakantie wilde. Daarna elke zomer minimaal 5 weken fulltime gewerkt. en later ook bijbaantjes erbij in het weekend.

Werken helpt echt niet perse met geld omgaan hoor. Nichtje van 20 woont thuis en werkt fulltime. Spaart hard om op zichzelf te gaan. Neefje van 23 woont ook thuis en werkt fulltime. Geeft al zijn geld uit aan uitgaan (2x per week), vakanties en merkkleding. Hij wil wel op zichzelf, maar heeft 'geen geld'. Neefje verdient overigens stukken beter dan nichtje.

Maar je kreeg wel zakgeld en je had eigen verantwoordelijkheden op financieel vlak. Dat maakt ook dat je dat leert. Zoon van TO krijgt geen zakgeld maar krijgt wat hij nodig heeft. En het lijkt bij TOv ook geen bewuste keus te zijn om dat zo te doen, want ineens wil ze dat zij gaat werken.

Is een enorm verschil of je als ouders maar wat doet of dat je een bewust plan hebt hoe je je kinderen iets wil leren.
quote:sssssst schreef op 17 november 2016 @ 09:13:

[...]

Maar je kreeg wel zakgeld en je had eigen verantwoordelijkheden op financieel vlak. Dat maakt ook dat je dat leert. Zoon van TO krijgt geen zakgeld maar krijgt wat hij nodig heeft. En het lijkt bij TOv ook geen bewuste keus te zijn om dat zo te doen, want ineens wil ze dat zij gaat werken.

Is een enorm verschil of je als ouders maar wat doet of dat je een bewust plan hebt hoe je je kinderen iets wil leren.

Mijn ouders hadden een Plan. Zinloos en frustrerend.

Wij hebben voor onze kinderen geen plan, alleen twee basisregels: veel van ze houden en we zien wel van geval tot geval.

Ik ben oprecht benieuwd waarom dat niet cou werken. Tot nu toe ontwikkelen ze zich meer dan uitstekend.
[quote]sssssst schreef op 17 november 2016 @ 08:40:

[...]

En bij opvoeden hoort ook een stukje financiële opvoeding. In dit topic, maar ook in andere topics, blijken maar weinig ouders daarvoor een plan van aanpak te hebben. De meesten doen maar wat.

Zorgelijke ontwikkeling, klopt wel ben ik bang.

Dit hoor je je kind als ouder gewoon te leren want dat zorgt voor inzicht en daar begint het mee.

En uitzonderingen daar gelaten maar zakgeld helpt wel degelijk. (Er is meer natuurlijk)

Mijn financiële opvoeding is een beetje doorgeslagen , heb dezelfde genen als mn pa (cijfernerd), maar dat heeft absoluut voordelen zal ik je vertellen...

Ik ben erg blij dat ik dat geleerd heb, maar dat is niet erg lastig als je vader economie gestudeerd heeft...
Hoe harder mijn ouders riepen dat ik iets moest doen op mijn 16e, hoe harder ik het vooral niet deed. Laat staan als mijn moeder een sollicitatie formulier voor me in had gevuld. Zie ook het probleem niet zo dat hij nu even niet werkt en dat jij je daar zo druk over maakt.

Wel hebben mijn ouders altijd gedaan dat als ik werkte, ik ook meer "kreeg", zoals sporadisch een keer 10 euro om op stap te gaan. Als ik niet werkte (terwijl dit wel kon), moest ik het maar uitzoeken met wat ik had.
quote:Bugs_Bunny schreef op 17 november 2016 @ 09:22:

[...]

Mijn ouders hadden een Plan. Zinloos en frustrerend.

Wij hebben voor onze kinderen geen plan, alleen twee basisregels: veel van ze houden en we zien wel van geval tot geval.

Ik ben oprecht benieuwd waarom dat niet cou werken. Tot nu toe ontwikkelen ze zich meer dan uitstekend.

Met plan bedoel ik niet en soort draaiboek dat per bladzijde wordt afgewerkt maar meer een doel. Als je kiest om zakgeld te geven heb je daar een doel mee, of je geeft bewust geen zakgeld en geeft je kind wat het nodig heeft of wil. Als ik hier topics lees over zakgeld en baantjes zie ik heel vaak dat ouders geen bewuste keuze maken. Die geven hun kind zakgeld omdat iedereen het doet een geven hun kind daarnaast nog waar het om vraagt. Of ze geven geen zakgeld maar besteden ook geen tijd aan financiële bewustwording.

Ik ken een meisje dat 75 euro/maand aan haar ouders betaalt voor haar eigen auto. Ze rijdt en kleine Japanse auto van drie jaar oud die op naam van pa staat, ouders betalen alles omtrent die auto, ook de benzine. Kind denkt dat ze echt zelf die auto rijdt en dus betaalt. En zo ken ik nog meer voorbeelden die iets kleiner zijn, maar waarbij ik snap dat dat ooit mis zal gaan. Die kinderen hebben echt geen reëel beeld van geld.
Onze kinderen hebben eerst folders gelopen, daarna vakkenvullen. Daarover zijn we altijd duidelijk geweest; er is geen keuze, je zoekt een baantje. Ook voor het geld, maar ook om te voorkomen dat ze alleen op de bank hangen. Werken is meer dan geld verdienen: het is je verantwoordelijkheid nemen, punctueel zijn, sociaal zijn, leren. En ze moesten zelf dat baantje regelen. (Kostte wat gemopper maar het werkte.)

Daarnaast hebben ze toch ook geld nodig voor cadeautjes (verjaardagen en bijv. Sint/Kerst) of een keer een film met vrienden ofzo. Vind dat ze dat ook zelf moeten kunnen betalen op enig moment. Als ouder alles blijven betalen, lijkt me niet goed voor het kind. Kinderen moeten inderdaad een reeel beeld van geld krijgen.
Geen idee wat zijn reden is. Jij zegt "lui" maar dat is van jouw standpunt uit gezien. Er zijn diverse redenen, bijvoorbeeld hij vindt het onaantrekkelijk om zoveel oninteressant werk te verrichten terwijl anders moeder zijn natje en droogje zou verzorgen. Of hij heeft weinig geld nodig. Of hij denkt dat hij beter anderen kan vertellen wat ze moeten doen. Of hij wil iemand niet laten bepalen wat hij moet doen. Of hij is heel erg moe en heeft geen energie over. Of hij heeft een enorm complex en denkt dat hij niks kan. Of hij vindt alles zinloos.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hier is/was de stelregel, je krijgt zoveel zak- en kleedgeld, heb je meer nodig of wil je meer dan ga je maar een bijbaantje zoeken.

Keuze was aan hun wat ze ermee doen/deden.

Beiden hebben nu een bijbaantje, die keuze hebben ze dus zelf gemaakt.

Eigen rekening met pinpas en ze letten zeer goed op hoeveel geld ze nog hebben en sparen ook voor duurdere dingen zoals een nieuwe mobiel of vakanties met vrienden.

Hun tijd, hun geld, hun keuzes.
Ik heb zelf meerdere jaren in een bakkerij en in een kwekerij gewerkt en dat vond ik allebei fijn werk. Vooral de kwekerij (bijv. enten). Maar als caissière/vakkenvuller zou ik geen plezier hebben gehad. Ook een visafslag lijkt mij een verschrikking.
quote:retrostar schreef op 17 november 2016 @ 09:57:

Geen idee wat zijn reden is. Jij zegt "lui" maar dat is van jouw standpunt uit gezien. Er zijn diverse redenen, bijvoorbeeld hij vindt het onaantrekkelijk om zoveel oninteressant werk te verrichten terwijl anders moeder zijn natje en droogje zou verzorgen. Of hij heeft weinig geld nodig. Of hij denkt dat hij beter anderen kan vertellen wat ze moeten doen. Of hij wil iemand niet laten bepalen wat hij moet doen. Of hij is heel erg moe en heeft geen energie over. Of hij heeft een enorm complex en denkt dat hij niks kan. Of hij vindt alles zinloos.Zeg maar, gewoon een puber, dus?
quote:shala91 schreef op 17 november 2016 @ 11:08:

[...]

Zeg maar, gewoon een puber, dus?
Als hij in 5VWO goede cijfers haalt dan zal hij wel niet helemaal niks doen, want ook al leer je makkelijk, dan nog zul je je toch wel moeten inzetten en je schoolwerk moeten bijhouden. Al ben je nog zo intelligent, als je het laat versloffen dan ga je dat toch echt wel merken aan je cijfers. Ik kan me voorstellen dat het voor een puber best frustrerend is als je het goed doet op school en je moeder heeft zo'n houding van 'het komt je allemaal aanwaaien, dus je bent evengoed een luilak'.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja daar heb je eigenlijk wel gelijk in. En ik ben ook heel blij dat hij het goed doet op school. Maar het zit er hier zo in (vooral bij zijn vader) dat je een baantje neemt. In eerst instantie om geld te verdienen maar ook voor sociale omgang met allerlei verschillende mensen en situaties. Nu ik er nog eens over nadenk en alle reacties heb gelezen denk ik dat ik hem voortaan zakgeld ga geven. En idd als het op is en hij wil iets kopen dan zorgt hij maar dat ie dat gaat fixen.
VWO is hard werken voor een goede ( en als het meezit ook een goed betaalde ) carriere later. Waarom zou je dat in de waagschaal stellen voor een verplicht dom baantje nu ? Die jongen moet zich ook ontspannen, met gamen bijvoorbeeld :-)
For whom the bell tolls
quote:beautyfly schreef op 17 november 2016 @ 16:27:

Ja daar heb je eigenlijk wel gelijk in. En ik ben ook heel blij dat hij het goed doet op school. Maar het zit er hier zo in (vooral bij zijn vader) dat je een baantje neemt. In eerst instantie om geld te verdienen maar ook voor sociale omgang met allerlei verschillende mensen en situaties. Nu ik er nog eens over nadenk en alle reacties heb gelezen denk ik dat ik hem voortaan zakgeld ga geven. En idd als het op is en hij wil iets kopen dan zorgt hij maar dat ie dat gaat fixen.Maar als dat er dan zo in zit bij zijn vader, waarom heeft híj dan niet eerder al die discussie gevoerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven