Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
Even een kort berichtje van mijn kant: Ik lees af en toe nog wel mee hier, maar het is hier zo druk en er lopen zoveel verhalen door elkaar heen dat ik het niet allemaal snap en bij kan houden.

Maar ik ben niet vergeten dat ik hier een tijdje geleden mijn verhaal ook kwijt mocht. Dat jullie het lazen en me een hart onder de riem staken. Ik dank jullie daar oprecht voor.

Er is in de tussentijd niet veel eigenlijk niks veranderd: Moeder is nog steeds niet beter

Ik hou minimaal contact met mijn ouders, ik ga er niet heen zonder mijn man, meer dan dat kan ik nog steeds niet opbrengen.

De kerstdagen ben ik doorgekomen zonder schuldgevoel en dat was heerlijk.

Morgen, nieuwjaarsdag, dan gaan we er weer even heen.

Verder dan dat kan, en wil ik niet kijken.

Nogmaals bedankt meiden! (f)
Goldie take care,je bent altijd welkom ook al lukt het je niet alles bij te benen en is het verwarrend oid.

Kom gewoon je verhaal doen als het nodig is.
Gelukkig nieuwjaar lieve meiden!

Ik wens jullie het állerbeste
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Hey lieve meiden, ik wens jullie allemaal een heel gelukkig, gezond en liefdevol 2009. Dat het een jaar mag worden waarin al jullie wensen uitkomen

Zusje, ik dacht nog dat ik vandaag misschien wel eerder wakker zou zijn dan jij

Helaas...
Voor iedereen hier een krachtig, liefdevol en gelukkig 2009 gewenst!

(f)
Een liefdevol en gezegend Nieuwjaar voor allen.
...........
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik wens iedereen hier een fijn en vredig 2009. Dat je mag zijn wie je bent.

Ik heb er zin in, in 2009!
Ik krijg echt een glimlach op mijn gezicht van je post Hanke, niet alleen de laatste, maar sowieso de laatste tijd. Je klinkt echt gelukkig .

Wij zijn vandaag lekker naar de dierentuin geweest, waterkoud, maar erg leuk. Op de terugweg werd het nummer Because of you van Kelly Clarkson gedraaid. Ik vond het altijd al een mooi nummer, maar bij de aankondiging werd gezegd dat ze dit nummer heeft geschreven nav haar relatie met haar vader. Dat geeft het dan toch weer een extra lading voor me. Blijft een goed nummer, en nu nog echter met die emotie erbij.
Ik vroeg me al af waar zo'n jong meisje die emotie vandaan haalde, maar ik snap hem nu maar al te goed:

http://nl.youtube.com/watch?v=yCuGqIhUaJE

I will not make the same mistakes that you did

I will not let myself

Cause my heart so much misery

I will not break the way you did,

You fell so hard

I've learned the hard way

To never let it get that far

Because of you

I never stray too far from the sidewalk

Because of you

I learned to play on the safe side so I don't get hurt

Because of you

I find it hard to trust not only me, but everyone around me

Because of you

I am afraid

I lose my way

And it's not too long before you point it out

I cannot cry

Because I know that's weakness in your eyes

I'm forced to fake

A smile, a laugh everyday of my life

My heart can't possibly break

When it wasn't even whole to start with

Because of you

Because of you

Because of you

I find it hard to trust not only me, but everyone around me

Because of you

I am afraid

I watched you die

I heard you cry every night in your sleep

I was so young

You should have known better than to lean on me

You never thought of anyone else

You just saw your pain

And now I cry in the middle of the night

For the same damn thing

Because of you

Because of you

Because of you

I try my hardest just to forget everything

Because of you

I don't know how to let anyone else in

Because of you

I'm ashamed of my life because it's empty

Because of you

I am afraid

Because of you

Because of you
Ik zat hem vandaag toevallig te luisteren Zusje en verbaasde me weer eens over de enorme emotie die erin zit, dat snap ik nu gelijk helemaal. Had al zo'n vermoeden dat het een heel persoonlijk nummer van/voor haar is. Krijg er de koude rillingen van en de tekst is zo herkenbaar.

Precies, dat had ik dus ook. Toevallig dat je hem ook aan het luisteren was .

Hoe is het nu met je trouwens?
.........
Lief van je dat je ernaar vraagt, ik heb alleen geen goed antwoord geloof ik . Ik heb geen idee hoe het met me gaat. Het wiebelt alle kanten op. Ik ben iig MOE. Maar tegelijkertijd bezig met mijn studie en vanmiddag een lange wandeling gemaakt en dan merk ik dat het toch ook altijd goed met me gaat. Dat is een vreemd gevoel, dat mijn wereld in kan storten maar ik stort niet in. Ik blijf overeind en ik geniet van de mooie en leuke dingen, denk na over waaraan ik kan werken, wat ik moet doen om dingen op te lossen voor mijzelf en accepteer wat ik niet kan veranderen.

Een soort gemoedsrust ondanks alles. En daar ben ik blij mee. Maar ik merk aan mijzelf en mijn lichaam dat het een pittige tijd is, voel soms de tranen hoog zitten.
Een prima antwoord wat mij betreft. Kan me voorstellen dat het dubbel voelt, maar ik vind het wel fijn om te horen dat je ondanks alles van dingen kan genieten. En een pittige tijd, leuk gevoel voor understatement heb je .

en een fijn weekend met lekkere wandelingen zou ik zeggen. Voor jou ook EV en voor alle anderen!
Wat een mooie song.

Nooit gehoord maar meteen gepakt.

En wat een tekst idd.

Weet niet 123 op wie ik die kan toepassen.

Moeder/vader/GM?

Mss. wel juist op mezelf?

Felicia er straalt rust uit je op dit moment hoe harriewarrie je je ook voelt.

Je berust ergens in.

Ik ben druk aan het zoeken naar ander werk,deze baan forfills niet meer al lange tijd niet.

Het doet me meer niet goed dan wel.

Ik meende opgewassen te zijn tegen de hectiek van mensen die het leven niet meer zien als uitdaging maar ten grondslag liggen aan hoe kom ik de dag nog door.

Gedrgeert met medicijnen en doelloos zijn.

Ik zoveel voor ze zou willen doen maar de kwalificaties niet bezit en de kans ook niet kan pakken want er is geen vraag naar.

Ik heb het op een andere boeg te gooien realiseer ik me meer en meer.

Een winkel of in een eetcafé iets.Zou gaarne een antiekwinkeltje/annex 2de hands spul runnen.

Maar hoe pak je dat aan?

Vaak is er wel vraag naar als vrijwillgster maar dat is niet de bedoeling voor mij.

Maar dit kan ik niet langer opbrengen meer deze mensen te zien en niets voor ze kunnen betekenen.Dan erbij is het hgst.wrsch. dat a.k. Mrt. mijn contract niet word verlengd.Dat zou het moment ook zijn voor een vast contract.Dus ik hoop heel erg dat het niet verlengd word en ik niet zelf ontslag heb aan te vragen dan en dit nog even uitzing.

Ik verdien er geen fuck mee waarom zou ik het nog verder willen als het me geen voldoening geeft ook nog eens.

Het frustreerd enorm wanneer cliénten me van alles vragen en ik mag het niet uitvoeren terwijl ik dat prima kan alleen de papieren niet bezit.

Nee er is werk aan de winkel voor mij en zoek naar werk wat wel vervuld en ik beter in mijn vel kom te zitten dan nu het geval.Ben nog steeds hartstikke moe ook van alles wat gebeurd en geasseerd is.

Ben aangeslagen ook weer door die stomme actie van GM en hem vervolgens weer met zijn vrouw te zien in de stad samen winkelen.

Damn hoe sta ik hier nou gewoon boven zonder me fucked up te voelen.

Ik ben zo enorm kwaad op deze gast die als ik niet toehap vervolgens thuis de boel draaiende houdt.

Begrijp me niet verkeerd ik wil hem niet eens meer, maar jemig!

Verder word de PC weer opgehaald is wederom uitgeschakeld vanwege defect hardware.

Stom ding.

Hoe is het met een ieder zo op de 3de dag van het N.J.?
Gister moeder nieuwjaarwensen gedaan.

Ze wil niet meer,ze is op(83).Kan niet meer zien en begint nu doof te worden ze heeft er geen zin meer in.

Altijd actief deze vrouw ,ten top met haar ups/downs, haar leven wat gebasseerd was op overleven met haar manische depressie.

Opgevroten daardoor en toch doorgaan die kracht de haar gebracht heeft tot waar ze nu is.

Maar op,zo op.

Niets meer kunnen,er sprake is in de zorg opgenomen moeten want zelfstandig aanl.woning kan niet meer.

Dit wil ze niet,ze wil nu gaan.

Niets meer kunnen en niet meer kunnen genieten van alles wat zo gewoon is maar voor haar niet meer in deze situtie waarin ze afhanklijk word wat ze niet wil maar moet.
............
.............
............
...................
EV voor jou een

Het is heel herkenbaar wat je schrijft. Die angst had ik als klein kind ook heel erg. Ook een herinnering toen ik een jaar of 8/9 was en zo'n ongelooflijke angst had.

Het is alleen maar goed dat je dit ziet. Het is niet prettig, niet plezierig maar het zien er van is het begin van het einde ervan.

Echt, je bent nu sterk en volwassen genoeg om jezelf te bevrijden van die donkere sluier van angst. Toen je klein was, had je daar anderen voor nodig. Nu niet meer. Je kunt het zien en voelen en weten dat je ondanks alles blijft ademen en bestaan.

Het is heel krachtig wat je nu doorstaat: zien en voelen van gevoelens die je niet langer onder het tapijt schuift maar dapper in de ogen kijkt. Ik kan niet genoeg herhalen hoe goed je bezig bent!
..............
Ik heb het ook gevoeld.

Altijd de ruzie wij kinderen kropen achter de stoelen en zochten rust buiten de deur.

Toch ervaar ik het ook als het wasnu eenmaal zo.

Maar de nasleep is nog steeds te merken in mijn leven van nu.

Dat maakt je wel.

Of beter gezegt >breekt je als kind en gedwongen als kind volwassen te zijn.

Knuffel voor jullie alemaal die met deze jeugd gedachten rondzeult met verdriet en huh wat deed ik toen en toen.

Ik weet alles nog alleen niet vanaf 3jr. totaan 7jr.Gezien foto's ws dat een leuke tijd,weet het niet.

Daarna besefte ik snel dat er thuis meer gaande was en daarmee geconfronteerd werd.

Wat niet zou mogen in die mate.Onveilig ten top.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven