ZZP-topic
maandag 13 juli 2015 om 18:45
Hoi dames (en heren),
Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.
Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.
Wie haakt aan?
Het lijkt mij heel fijn om een ZZP-topic te hebben hier op het VIVA forum. Ik werk nu 3,5 jaar als ZZP-er en kom regelmatig voor dingen te staan waar van ik dan denk.. Oké, hoe gaan andere ZZP'ers hier mee om.
Volgens mij zitten er behoorlijk wat ZZP-ers hier, dus heb je zin om mee te kletsen, loop je ergens tegen aan en kan je misschien her en der wel wat tips / hulp gebruiken. Dan lijkt me dit een mooi plekje.
Wie haakt aan?
zondag 20 november 2016 om 20:48
Hier ook erg druk. Wel lekker vind ik. Soms iets te... maar het is fijn dat t allemaal goed loopt.
Ben in januari 5 jaar bezig en er zit een flinke stijgende lijn in.
Ik doe ook per kwartaal de BTW aangifte en wanneer ik moet betalen voor de jaaraangifte maakt me nooit zoveel uit. Maar moet altijd knetterveel betalen. Maar goed, betekent ook dat je goed verdient natuurlijk. Dus gewoon een mooi deel opzij blijven zetten.
Ben in januari 5 jaar bezig en er zit een flinke stijgende lijn in.
Ik doe ook per kwartaal de BTW aangifte en wanneer ik moet betalen voor de jaaraangifte maakt me nooit zoveel uit. Maar moet altijd knetterveel betalen. Maar goed, betekent ook dat je goed verdient natuurlijk. Dus gewoon een mooi deel opzij blijven zetten.
vrijdag 10 maart 2017 om 23:37
quote:buurenbuur schreef op 29 mei 2016 @ 19:06:
Bij ondernemen hoort ook risico nemen. Daarnaast is het een kwestie van rekensommen maken. En dan is het niet alleen ene kwestie van geen verzekering afsluiten omdat de premie hoog is. Dat is ook kijken, ik betaal veel premie, wat krijg ik er voor terug als ik er aanspraak op wil maken. Ik zit in de bouw en woninginrichtershoek, en geloof me, dan kost een premie op jaarbasis een vermogn bij een wachttijd van 6 maanden. En van die verzekering krijg ik een tegemoetkoming in de kosten want ik kan echt mijn vaste lasten er niet van betalen. Ik ben in dat geval toch verplicht om naar alterntieve inkomsten te zoeken en omdat ik ondernemer ben, ben ik er van overtuigt dat dat lukt (plan B ligt gewoon op de plank).
Ik zeg daarnaast niet dat je van de premie die je uitspaart door niet een AOV af te sluiten, deze uit geven aan dure leasebak of andere (te) dure luxe, maar dat je beter kunt investeren in iets met een hoger rendement dan een spaarrekening of een verzekering. Rendement van je bedrijfsresultaat maken is ook een kwestie van ondernemen.
Een ongeluk zit voor iedereen in een klein hoekje, zeker in mijn vakgebied (maar ook daarbuiten) het is ook een kwestie van ALTIJD met gezond verstand omgaan met je lijf en geest en geen ondoordachtig risico's nemen. En dan nog zeg ik niet dat het mij nooit zou overkomen. Maar een AOV levert voor MIJ (kan dus voor iemand anders, anders zijn) absoluut geen meerwaarde op. En misschien zie ik mezelf ook meer als ondernemer dan ZZP-er dan andere. Ik ben voor mezelf begonnen voor het ondernemersschap in een vakgebeid wat ik leuk vind en niet uit noodzaak of om een andere reden. En geloof me, ik neem het ondernemersschap zeer serieus, in tegenstelling met een bepaalde groep zzp-ers.
In het kort (voor mij), geen AOV is zeker een geldkwestie, maar hoofdzakelijk omdat je er te weinig voor terugkrijgt in vergelijking met de premie. Dan zijn er betere investeringen.dingen die kunnen gebeuren: hartaanval, hersenbloeding, kanker, autongeluk, enz , enz waardoor je jaren uit de running kunt zijn of voorgoed. Daar kun je toch niet tegenop sparen. Jij wel? Om die reden heb ik een aov ( die na 6mnd uitbetaald). En die een deel van mijn inkomsten dekt. Misschien wel de meest karige aov die er bestaat maar geeft toch wel een zeker gevoel.
Bij ondernemen hoort ook risico nemen. Daarnaast is het een kwestie van rekensommen maken. En dan is het niet alleen ene kwestie van geen verzekering afsluiten omdat de premie hoog is. Dat is ook kijken, ik betaal veel premie, wat krijg ik er voor terug als ik er aanspraak op wil maken. Ik zit in de bouw en woninginrichtershoek, en geloof me, dan kost een premie op jaarbasis een vermogn bij een wachttijd van 6 maanden. En van die verzekering krijg ik een tegemoetkoming in de kosten want ik kan echt mijn vaste lasten er niet van betalen. Ik ben in dat geval toch verplicht om naar alterntieve inkomsten te zoeken en omdat ik ondernemer ben, ben ik er van overtuigt dat dat lukt (plan B ligt gewoon op de plank).
Ik zeg daarnaast niet dat je van de premie die je uitspaart door niet een AOV af te sluiten, deze uit geven aan dure leasebak of andere (te) dure luxe, maar dat je beter kunt investeren in iets met een hoger rendement dan een spaarrekening of een verzekering. Rendement van je bedrijfsresultaat maken is ook een kwestie van ondernemen.
Een ongeluk zit voor iedereen in een klein hoekje, zeker in mijn vakgebied (maar ook daarbuiten) het is ook een kwestie van ALTIJD met gezond verstand omgaan met je lijf en geest en geen ondoordachtig risico's nemen. En dan nog zeg ik niet dat het mij nooit zou overkomen. Maar een AOV levert voor MIJ (kan dus voor iemand anders, anders zijn) absoluut geen meerwaarde op. En misschien zie ik mezelf ook meer als ondernemer dan ZZP-er dan andere. Ik ben voor mezelf begonnen voor het ondernemersschap in een vakgebeid wat ik leuk vind en niet uit noodzaak of om een andere reden. En geloof me, ik neem het ondernemersschap zeer serieus, in tegenstelling met een bepaalde groep zzp-ers.
In het kort (voor mij), geen AOV is zeker een geldkwestie, maar hoofdzakelijk omdat je er te weinig voor terugkrijgt in vergelijking met de premie. Dan zijn er betere investeringen.dingen die kunnen gebeuren: hartaanval, hersenbloeding, kanker, autongeluk, enz , enz waardoor je jaren uit de running kunt zijn of voorgoed. Daar kun je toch niet tegenop sparen. Jij wel? Om die reden heb ik een aov ( die na 6mnd uitbetaald). En die een deel van mijn inkomsten dekt. Misschien wel de meest karige aov die er bestaat maar geeft toch wel een zeker gevoel.
zaterdag 11 maart 2017 om 08:50
Als ze al uitbetalen..... want vaak gebeurt dat niet helaas. Ik spaar dus ook zelf. In eerste instantie omdat ik vroeger ziek ben geweest en dus de meest karige premie me al honderden euro's per maand zou kosten, ookal is dat bijna 30 jaar terug. En ben ik sindsdien zo gezond als een vis. Daarnaast redden we het prima met alleen het inkomen van mijn man. Die honderderen euro's per maand zijn in mijn geval echt weggegooid geld. En over 20 jaar inmiddels nu (want zo lang ondernemer) tot een heel fijn pensioen opgelopen. Had ik het in de aov gestopt had het, als ik niet iets heel heel eenstigs krijg tijdens mijn werkbare leven weggegooid geld geweest. Het is niet zo dat je je 'potje' terugkrijgt als je het niet gebruikt namelijk.
Met alles wat we deden destijds en nu houden we rekening met mijn ondernemerschap. Dus een huis kopen? Op 1 inkomen. Als een van ons wegvalt door ziekte komen we niet in de knel. Eenmaal dat huis, op dubbele snelheid aflossen. Zodat die woonlasten weg vielen. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat ik niet tegen ziekte op hoef te sparen, maar het ook geen 'weggewaaid' geld is aan het eind van de rit.
Dat wat ik nu zou hebben betaald aan hypotheek komt weer in een ander potje en staat daar genoeg op dan halen we er wat vanaf en gaat dat in ee levensverzekeringspolis. Die heb je in alle soorten en maten. Ik kan er even niet aankomen en ze keren na zoveel jaar of eerder bij overlijden gewoon uit. Voor mij werkte dat beter dan de AOV en alle verplichtingen tijdens je ziekte die je bij die verzekeraars hebt. Want man wat doen ze moeilijk.
Vriendin is verzekerd bij een die 4 sterren kreeg (veel hoger zijn ze er niet) en kreeg progressieve MS. Binnen 2 jaar volkomen rolstoel gebonden. Niets aan het handje want goed verzekerd. Na 10 jaar!!!!!! rechtzaken gingen ze uitkeren. Vriendin zat toen financieel al aan de grond en wat ze kreeg was nog geen 40% van het bedrag wat ze had moeten krijgen per jaar. Immers, ze kon toch nog best wel een paar uurtjes vanuit huis iets met een computer doen enzo??? Gruwelijk.
Met alles wat we deden destijds en nu houden we rekening met mijn ondernemerschap. Dus een huis kopen? Op 1 inkomen. Als een van ons wegvalt door ziekte komen we niet in de knel. Eenmaal dat huis, op dubbele snelheid aflossen. Zodat die woonlasten weg vielen. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat ik niet tegen ziekte op hoef te sparen, maar het ook geen 'weggewaaid' geld is aan het eind van de rit.
Dat wat ik nu zou hebben betaald aan hypotheek komt weer in een ander potje en staat daar genoeg op dan halen we er wat vanaf en gaat dat in ee levensverzekeringspolis. Die heb je in alle soorten en maten. Ik kan er even niet aankomen en ze keren na zoveel jaar of eerder bij overlijden gewoon uit. Voor mij werkte dat beter dan de AOV en alle verplichtingen tijdens je ziekte die je bij die verzekeraars hebt. Want man wat doen ze moeilijk.
Vriendin is verzekerd bij een die 4 sterren kreeg (veel hoger zijn ze er niet) en kreeg progressieve MS. Binnen 2 jaar volkomen rolstoel gebonden. Niets aan het handje want goed verzekerd. Na 10 jaar!!!!!! rechtzaken gingen ze uitkeren. Vriendin zat toen financieel al aan de grond en wat ze kreeg was nog geen 40% van het bedrag wat ze had moeten krijgen per jaar. Immers, ze kon toch nog best wel een paar uurtjes vanuit huis iets met een computer doen enzo??? Gruwelijk.
zaterdag 11 maart 2017 om 09:25
http://radar.avrotros.nl/ ... d-ingrijpen-in-aov-debat/
De ellende van aov verzekeringen..... heel recent. In meer dan 50% van de gevallen wordt niet uitgekeerd. En dat zijn dan ook schrijnende gevallen.
De ellende van aov verzekeringen..... heel recent. In meer dan 50% van de gevallen wordt niet uitgekeerd. En dat zijn dan ook schrijnende gevallen.