Kunstgras rubber korrels
zondag 27 november 2016 om 21:29
Vanavond als eerste item op het NOS journaal dat vermoedelijk die rubber korrels op kunstgrasvelden op lange termijn toch kankerverwekkend zijn.
Ik maak me hier zelf geen zorgen over, maar sprak net mijn broer wiens vrouw zich grote zorgen maakt over hun kinderen die al jaren er op hebben gesport.
Zijn er meer mensen die zich zorgen maken? En wat te doen dan? De tijd kan niet teruggekeerd, maar je zou nu wellicht acties kunnen ondernemen?
Ik maak me hier zelf geen zorgen over, maar sprak net mijn broer wiens vrouw zich grote zorgen maakt over hun kinderen die al jaren er op hebben gesport.
Zijn er meer mensen die zich zorgen maken? En wat te doen dan? De tijd kan niet teruggekeerd, maar je zou nu wellicht acties kunnen ondernemen?
zondag 27 november 2016 om 21:37
http://nos.nl/artikel/214 ... rverwekkende-stoffen.html
Het bijbehorende artikel.
Het RIVM oordeelt dat de velden veilig zijn om op te sporten, maar adviseert om kinderen er niet op te laten spelen, anders dan sporten. Ook adviseert het instituut sporters om na afloop te douchen.
Zal wel meevallen allemaal dus, ik maak me er niet druk om.
Het bijbehorende artikel.
Het RIVM oordeelt dat de velden veilig zijn om op te sporten, maar adviseert om kinderen er niet op te laten spelen, anders dan sporten. Ook adviseert het instituut sporters om na afloop te douchen.
Zal wel meevallen allemaal dus, ik maak me er niet druk om.
zondag 27 november 2016 om 21:42
Ja en dan? Zoals je zegt je kunt de tijd niet terug draaien. Er is misschien een verhoogde KANS op kanker. Die verhoogde kans heb je door allerlei oorzaken: drank, roken, langs een drukke autoweg wonen... Dat betekend niet dat iedereen het krijgt. En welke acties wil je nog ondernemen?
Niet alle clubs hebben trouwens die korrels, zeker dat de kinderen ook daadwerkelijk op die velden hebben gespeeld?
Niet alle clubs hebben trouwens die korrels, zeker dat de kinderen ook daadwerkelijk op die velden hebben gespeeld?
zondag 27 november 2016 om 21:46
Dit artikel en Zembla vergelijkt met de consumentennorm. Het RIVM met de normen voor schone grond, die normen zijn 1000x zo hoog. Je kunt natuurlijk een discussie voeren welke norm van toepassing zou moeten zijn, of dat er voor kunstgrasvelden aparte normen moeten komen.
Maar wat absoluut onzin is: Van den Berg kan zich vinden in dat advies. "Als je kunt uitwijken naar gewoon gras zou ik dat doen.
Je weet helemaal niet of de grond onder echt gras op een voetbalveld (of ieder willekeurige speeltuin, of je achtertuin) wel aan die consumentennorm voldoet! (spoiler: in Nederland meestal niet)
Maar wat absoluut onzin is: Van den Berg kan zich vinden in dat advies. "Als je kunt uitwijken naar gewoon gras zou ik dat doen.
Je weet helemaal niet of de grond onder echt gras op een voetbalveld (of ieder willekeurige speeltuin, of je achtertuin) wel aan die consumentennorm voldoet! (spoiler: in Nederland meestal niet)
zondag 27 november 2016 om 21:55