Geld & Recht alle pijlers

zwerversuitkering

04-01-2009 17:13 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb een vraagje? Een kennis van me heeft geen inkomen en geen vast verblijfplaats. Nu vraag ik me af hoe hij in aanmerking kan komen voor een zwerversuitkering. Hij kan een paar weken bij mij logeren. Langer gaat niet Maar ingeschreven doe ik liever niet. Mijn vraag is weet iemand hoe je in aanmerking komt voor een zwerversuitkering? Bij welke gemeente moet je dat dan aanvragen? Ik weet dat je een postadres moet opgeven. Kan dat bijvoorbeeld het adres zijn van de gemeente.

Heeft iemand een idee?
Wat ik ervan weet is: aanvragen bij de gemeente waar je verblijft, bij de sociale dienst. Hier is er een speciale afdeling en geven ze mensen ook een postadres (van de sociale dienst dus). Dus gewoon even informeren bij de gemeente.
Hang heel erg af van de gemeente. Het is het meest logisch om het aan te vragen bij de gemeente waar "binding" mee is. Meestal is dat de gemeente waar iemand als laatste wel een vaste plek heeft gehad.

Iedere gemeente stelt andere voorwaarden. Denk hierbij aan dingen als; een postadres (en nee adres van de gemeente kan dan vaak niet, maar is ook verschillend bij iedere gemeente), gebruik maken van de nachtopvang, iedere week melden en dan contant geld krijgen, gedwongen gebruik maken van maatschappleijk werk, gedwongen gebruik maken van schuldsanering, bereid zijn om elk werk te gaan doen met behoud van uitkering.

Maak gewoon een afspraak bij de sociale dienst van de betreffende gemeente en je hoort het vanzelf.

En inderdaad lijkt het me verstandig om diegene niet op jouw adres in te laten schrijven.
Zwerversuitkering? Bestaat dat ook al?
Hij kan natuurlijk ook een baan gaan zoeken?
quote:Pilous schreef op 04 januari 2009 @ 17:25:

Zwerversuitkering? Bestaat dat ook al?

Zo heet het uiteraard niet. Het heet een daklozenuitkering. Iemand die dakloos is is niet perse een zwerver.

Het is een aparte afdeling van sociale zaken...gewoon naar de gemeente dus. Er zijn manieren om er snel weer uit te komen, moet niet zo'n probleem zijn, tenzij hij erg veel schulden heeft...
Dat is te makkelijk Zamirah...
kan gewoon een bijstandsuitkering bij de gemeente krijgen. Je moet het dan aanvragen bij de gemeente waar je het meeste verblijft. Misschien heeft hij zelf een adres waar hij zijn post kan laten bezorgen anders kun je een postbus krijgen via de gemeente.
Als jij een werkgever was, zou je iemand aanmnemen die geen vast woonaders had. Die dus ook niet altijd even frisgewassen op het werk verschijnt? bovendien speelt er bij daklozen vaak nog andere problematiek als een verslaving of een psychische stoornis. En dan word een baan vinden of behouden al een heel stuk lastiger, zeker in tijden van laagconjunctuur.
quote:Pilous schreef op 04 januari 2009 @ 17:25:

Zwerversuitkering? Bestaat dat ook al? Ik wist ook niet dat zoiets bestaat. Geen idee wat de hoogte is, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Zal toch niet meer dan 500¤ zijn... Per slot van rekening hebben zwervers geen vaste lasten.
nachtje daklozenopvang is best duur dacht ik
Zwervers? Kom nou, die mensen noem je dak- en thuislozen. Een thuisloze heeft geen thuis en verblijft tijdelijk bij vrienden, familie of in een opvang. Een dakloze heeft ook een dergelijk tijdelijk dak boven zijn hoofd niet.

Een dak-of thuisloze kan inderdaad via de gemeente in aanmerking komen voor een uitkering. Tegenwoordig hoef je daar niet eens meer een postadres voor te hebben, hoewel de gemeente dat wel stimuleert ivm de registratie. Een postadres kun je ook bij het leger de heils oid krijgen.

De uitkering tenslotte, kan in geld of in nature worden betaald.

kijk eens op deze link

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/8

Hier vind je o.a. waar je een uitkering kan aanvragen en welke voorwaarden eraan verbonden zijn.
Hartstikke lief dat je iemand een paar weken in huis wilt nemen, maar weet je ook waar die iemand over een paar weken heen gaat? Heeft hij een logeeradres voor erna? Anders moet je hem straks op straat zetten. Kun je dat?

Hoe goed ken je deze persoon? Misschien doe je dit al hoor, dus wellicht ten overvloede: ik zou aan zijn logeerpartijtje wel bepaalde voorwaarden verbinden. Hulp zoeken, onderdak accepteren in de daklozenopvang na die paar weken, etc. Klinkt hard, maar anders wordt zijn probleem, jouw probleem.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Zamirah schreef op 04 januari 2009 @ 17:28:

Hij kan natuurlijk ook een baan gaan zoeken?

Wat een ontzettend goed idee! Geef die tip onmiddellijk door aan de dakloze, TO, dit is echt geweldig advies! Goh, door het forum kom je toch soms op de meest briljante ideeën die je zelf nooit zou kunnen verzinnen.

*cynisch modus uit*
Als hij een paar weken bij jou kan wonen dan is hij geen zwerver meer.

Maar waarom kan hij zich niet in laten schrijven? Komt jou uitkering/toeslagen dan in gevaar?

Maar als je geen vaste verblijfplaats hebt wil het niet zeggen dat je niet kan werken.
Zie QR
Laat ook maar.

TO; op naar de gemeentelijke sociale dienst. Daar kan men vriend vertellen hoe en wat in desbetreffende gemeente.
vandaag ga ik van alles kunnen
*
Bedankt voor de reacties en tips En inderdaad er zijn schuldeiser bij betrokken. Ik heb ook gezegd tegen die persoon dat hij maximaal een maand bij me kan wonen en daarna inderdaad moet vertrekken. Poezewoes Ik wil het niet mijn probleem maken.

Er zijn soms omstandigheden kaasfondeau dat je niet gelijk een baan vindt. Dat is is zijn geval. Relatie in het buitenland uit en ook baan opgezegd. Met zijn laatste geld een ticket kunnen kopen want in het buitenland vwg de taal geen baan kunnen vinden. Ja stom van hem. Maar we maken allemaal wel eens fouten.

Familie heeft hem in de steek gelaten.

Moet ik hem dan onderhouden ofzo? Ik help hem al door een dak boven zijn hoofd te geven,ook al is het maar tijdelijk.

Nee ik heb geen uitkering. Wil hem tijdelijk helpen,meer kan ik ook niet.
Lief dat je hem wil helpen, al is het maar tijdelijk.

Zorg er samen voor dat hij die uitkering krijgt, de gemeente kan er in geval van schulden de voorwaarde voor schuldsanering aan koppelen. Dat is alleen maar goed, lijkt me.

Hopelijk kan hij met uitkering en schuldsanering gauw een eigen huis en een baan vinden.

Succes!
.
Een postbus geldt niet als verblijfadres (duh) en daar kun je geen bijstandsuitkering mee aanvragen.
quote:kaatje_85 schreef op 05 januari 2009 @ 08:57:

Een postbus geldt niet als verblijfadres (duh) en daar kun je geen bijstandsuitkering mee aanvragen.

Geen bijstandsuitkering idd, wel een daklozenuitkering. Alle daklozen hbeben nl geen vaste verblijfplaats....

Het is wettelijk niet verboden om iemand zonder vaste verblijfplaats voor een bepaalde periode in je huis te laten logeren.
Hij moet naar een centrumgemeente, aangezien alleen centrumgemeentes de dak- en thuislozenuitkering verstrekken. Bel je eigen gemeente (afdeling Sociale Zaken / Werk en Inkomen) op om even te informeren welke gemeente in jouw regio centrumgemeente is. Hij moet in ieder geval een (geldig) identiteitsbewijs hebben en in sommige gevallen kunnen mensen zich wat betreft de GBA laten inschrijven op het adres van bijvoorbeeld een dagopvang.
.
Zwerversuitkering hebben wij niet.

Bij de gemeente waar ik werk zoeken we gewoon (met spoed) een huis en krijgen mensen en een uitkering. Overigens ik werk in een hele kleine gemeente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven