Geld & Recht alle pijlers

Ik wil ook :-(

06-12-2016 14:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
40 jaar en op pensioen... Waaattt???

Ga ik wel werken tot 70 ofzo...
Sure... en ik ben sinterklaas.
Wij hadden het ook wel gekund, denk ik. Maar ik vind niet werken niet zaligmakend. Ik geniet van mijn (redelijk grote) huis, mijn auto en af en toe uit eten.

Wij kunnen waarschijnlijk wel flink minderen met werken (of misschien wel helemaal stoppen) als we 55 en 50 zijn.
Ik geloof wel dat het kan. Sterker nog; hier op het forum lopen al minstens twee mensen rond die het gedaan hebben.

Ik vind mijn werk vooralsnog veel te leuk, en ik laat ook niet alles voor een vroege pensionering, maar mijn man en ik zijn wel al aan het nadenken over onze toekomst. We hebben berekend dat we met zo'n 12-15.000 euro per jaar makkelijk moeten rondkomen. We geven nu slechts 875 euro per maand uit, exclusief vakanties, dus dat is een reëel bedrag (en een stuk lager dan de 22.000 euro die in het artikel genoemd wordt). Ik zet regelmatig een bedrag vast dat dan over een x-aantal jaar vrijvalt. Als ik dat maar vaak genoeg doe kunnen we ooit stoppen met werken, omdat we dan genoeg gespaard hebben om de periode tot ons pensioen te overbruggen.

Dus ja, als je dat ook wil is er altijd een mogelijkheid. Je moet dan alleen wel keuzes maken.
Tja ik zou ook kunnen met pensioen kunnen en mijn man ook, maar we vinden werken eigenlijk gewoon ook leuk. Het kan wel zijn dat ik met een jaar of 5 stop.
Onmogelijk. Als je geen inkomen meer hebt, waar betaal je dan alles van?
Zoals Tr0tter aangeeft kan dit inderdaad en zijn daarvan al voorbeelden op dit forum te vinden.

Het aangehaalde artikel lijkt veel op het verhaal van Mr. MoneyMustache (http://www.mrmoneymustache.com/), die naar ik neem met 33 al met pensioen ging. Het kan, maar het kost wel discipline, een lange adem en de wil om te veranderen.
Ik denk ook wel dat het kan maar of het ideaal is weet ik niet. Want wat ga je doen met al je vrije tijd? En er is de afgelopen 20 jaar zoveel veranderd dus is het wel reëel om te denken dat je het met het geld wat je nu hebt nog 40-50 jaar kan uitzingen? Kun je dan nog gewoon met de tijd mee? Ja je kunt wellicht wat geld verdienen aan je hobby (ken best wel wat mensen die zelfgemaakte kaarten, schilderijtjes of haakwerkjes verkopen.) maar dan ben je op een gegeven moment nog aan het werk en dat is nou net wat je niet wilt?
quote:RegalPrinces schreef op 06 december 2016 @ 14:57:

Onmogelijk. Als je geen inkomen meer hebt, waar betaal je dan alles van?Wat dacht je van spaargeld?
quote:RegalPrinces schreef op 06 december 2016 @ 14:57:

Onmogelijk. Als je geen inkomen meer hebt, waar betaal je dan alles van?Misschien moet je even lezen wat ik schreef? Ik ben er dus voor aan het sparen. Andere beleggen hun geld.
Met 'gewoon' een baan geloof ik dit niet zo; als je de bespaartips doorvoert die in het artikel staan, hark je nooit zoveel geld bij elkaar.

Maar als ondernemer zou het best kunnen; neefje van mijn man heeft in studententijd samen iemand een bedrijf opgericht, wat tegen de klippen op gegroeid is. Een aantal jaar geleden heeft hij zijn compagnon uitgekocht en zeer recent het bedrijf voor heel veel geld verkocht. Hij is nu halverwege de dertig en zou in principe niet veel meer hoeven doen. Heeft ook al geïnvesteerd in vastgoed, wat maandelijks geld binnen brengt.

Maar goed, hij is wel een uitzondering natuurlijk.
quote:blauwe_emmer schreef op 06 december 2016 @ 14:59:

[...]

Wat dacht je van spaargeld?Heb ik niet.
Spaargeld is ook ooit op, daar kun je echt niet 40/50 jaar van leven..
Voor de mensen die denken dat je geld opraakt: het idee is dat je vermogen rendeert en dat je alleen datgene afroomt wat meer is dan de inflatie+vermogensbelastingen. Dus als je 400.000 euro hebt gespaard wat je vervolgens belegt, dan levert het beleggen bijv. 6% rendement op, maar moet je 1,2% vermogensbelasting betalen en is de inflatie bijv. 1,6%. Kort gezegd hou je netto dus 3,2% van 400.000 euro over (dus 12.800 euro per jaar = 1066 euro per maand). Je vermogen blijft inflatiegecorrigeerd hetzelfde, dus je teert niet in qua vermogen.
quote:RegalPrinces schreef op 06 december 2016 @ 15:03:

Spaargeld is ook ooit op, daar kun je echt niet 40/50 jaar van leven..Ligt er aan hoe hard en hoe lang je gespaard hebt.
quote:RegalPrinces schreef op 06 december 2016 @ 15:03:

Spaargeld is ook ooit op, daar kun je echt niet 40/50 jaar van leven..Hangt ervan af hoeveel het is, en of je het slim hebt geïnvesteerd.
Wij zouden ook wel kunnen stoppen denk ik (eind 40 beide). We zouden wel veel kleiner moeten gaan wonen inderdaad en heel zuinig leven, bijstandsniveau. En kinderen voor hun studie volledig laten lenen. Ik heb de afgelopen 13 jaar niet gewerkt, ben eigenlijk net weer begonnen, gewoon omdat het op mijn pad kwam en ik het idee heb dat het veel meer wordt gewaardeerd in de maatschappij als ik me laat betalen voor wat ik doe, dan dat ik het gratis doe als vrijwilligerswerk, wat ik de afgelopen 13 jaar heb gedaan. Dus ik wilde weer voor vol aan gezien worden ofzo denk ik.

Het streven van mijn man is om over 7 jaar te kunnen stoppen als hij dat wil. Maar dan houden we wel dezelfde levensstandaard als we nu hebben. Dwz 2 auto's, een schoonmaakster en regelmatig op vakantie. De kinderen zijn dan ook klaar met studeren, dus dat scheelt een slok op een borrel. Of hij dan daadwerkelijk stopt zien we tegen die tijd wel, maar het is in ieder geval een prettig idee dat het kan.

Ik vind trouwens het artikel waarmee dit begint vrij onduidelijk. Er wordt gesproken over een basis-inkomen. Waar leven ze nou precies van? Als wij stoppen, is dat in ieder geval wel van ons eigen geld, dat we altijd handig belegd hebben de afgelopen jaren (in Onroerend oa).
quote:blauwe_emmer schreef op 06 december 2016 @ 15:05:

[...]

Ligt er aan hoe hard en hoe lang je gespaard hebt.22.000 keer 50 is 1,1 miljoen, wie heeft dat bij elkaar kunnen sparen met een gewone baan - in zeg 20 jaar?
quote:RegalPrinces schreef op 06 december 2016 @ 15:10:

[...]

22.000 keer 50 is 1,1 miljoen, wie heeft dat bij elkaar kunnen sparen met een gewone baan - in zeg 20 jaar?Je moet niet 1 miljoen hebben bij het begin, je moet ervoor zorgen dat je spaargeld elk jaar die 22.000euro of wat dan ook opbrengt.
Ik zit te wachten op het basisinkomen. Dan stop ik gelijk.
@RegalPrincess: Je snapt het principe niet. Check mijn post hierboven nog even.
quote:RegalPrinces schreef op 06 december 2016 @ 15:10:

22.000 keer 50 is 1,1 miljoenWij hebben geen 22.000 euro per jaar nodig, maar slechts 12.000. En ik hoef ook geen inkomen tot mijn dood te hebben, maar slechts tot mijn AOW-leeftijd. Dan krijg ik namelijk AOW en pensioen, en dat is genoeg om van te leven. Het gaat dus om de tussenliggende jaren.
quote:Tr0tter schreef op 06 december 2016 @ 15:19:

[...]

Wij hebben geen 22.000 euro per jaar nodig, maar slechts 12.000. En ik hoef ook geen inkomen tot mijn dood te hebben, maar slechts tot mijn AOW-leeftijd. Dan krijg ik namelijk AOW en pensioen, en dat is genoeg om van te leven. Het gaat dus om de tussenliggende jaren.Dit.
Life is short. Eat dessert first.
quote:NosceTeIpsum schreef op 06 december 2016 @ 15:05:

Voor de mensen die denken dat je geld opraakt: het idee is dat je vermogen rendeert en dat je alleen datgene afroomt wat meer is dan de inflatie+vermogensbelastingen. Dus als je 400.000 euro hebt gespaard wat je vervolgens belegt, dan levert het beleggen bijv. 6% rendement op, maar moet je 1,2% vermogensbelasting betalen en is de inflatie bijv. 1,6%. Kort gezegd hou je netto dus 3,2% van 400.000 euro over (dus 12.800 euro per jaar = 1066 euro per maand). Je vermogen blijft inflatiegecorrigeerd hetzelfde, dus je teert niet in qua vermogen.

6% rendement is volslagen onrealistisch.... bij een risicoloze belegging haal je hooguit 2 a 3%.

Hou je na belasting 1.5% over. Uitgaande van 20k per jaar nodig, heb je toch al snel 1.3mln spaargeld nodig.
quote:Tr0tter schreef op 06 december 2016 @ 15:19:

[...]

Wij hebben geen 22.000 euro per jaar nodig, maar slechts 12.000. En ik hoef ook geen inkomen tot mijn dood te hebben, maar slechts tot mijn AOW-leeftijd. Dan krijg ik namelijk AOW en pensioen, en dat is genoeg om van te leven. Het gaat dus om de tussenliggende jaren.Mja en je pensioen opbouw stop je op je 50e, dus enorm gat... en AOW is maar de vraag of dat net zo blijft als dat het nu is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven