Zwanger en roken

06-12-2016 05:51 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie misschien weten heb ik een zwanger jonger zusje dat gewoon doorrookt tijdens de zwangerschap. Ik was benieuwd, komt dit nou vaak voor. gisteren kwam ik op dit artikel: http://www.ikbenzwanger.c ... een-ketter-taboe-arta.php

Dus het komt ook bij hoger opgeleide vrouwen voor? Hoeveel vrouwen roken precies? Is er hier iemand die doorgerookt heeft bij de zwangerschap.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 06 december 2016 @ 14:31:

Dat je baalt dat je over een paar jaar niet meer mee mag of dat je nu stad en land afsjouwt voor hobby's?

Overigens vind ik het ook vanzelfsprekend dat ik mee ga naar alle clubjes en hobby's. (en ben ik best blij dat de winterstop is ingegaan en vanmiddag niet hoef te blauwbekken langs een hockeyveld!)ik ben ook blij met de winterstop van voetbal , mijn dochter doet fanatiek voetballen en ik vind er geen reet aan haha maar toch sta ik er wel vaak.
Mijn moeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschappen. Zij is nu zelf overleden aan longkanker, ze was gewoon veel te verslaafd. Zij was het type moeder die zichzelf wegcijferde voor haar kinderen, maar onwijs haar kop in het zand stak als het roken betrof.

Mijn zoontje zijn gezondheid gaat vanzelfsprekend voor die van mij. Mijn eigen gezondheid vond ik ook vooral omwille van hem belangrijk. Ik snap er dus weinig van dat mensen hun onschuldige baby's blootstellen aan al die giftige stoffen. Jezelf kanker bezorgen is net even wat anders dan je kind zijn kansen op kanker aanzienlijk te verhogen.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 06 december 2016 @ 14:31:

Dat je baalt dat je over een paar jaar niet meer mee mag of dat je nu stad en land afsjouwt voor hobby's?

Overigens vind ik het ook vanzelfsprekend dat ik mee ga naar alle clubjes en hobby's. (en ben ik best blij dat de winterstop is ingegaan en vanmiddag niet hoef te blauwbekken langs een hockeyveld!)

Dat ik dingen doe omdat mijn kind er belang (welk dan ook) bij heeft.

En dan ben ik ook best blij dat er niet meer geballet wordt. Maar ik vind het vanzelfsprekend dat ik meega inderdaad.
quote:Eleonora-1 schreef op 06 december 2016 @ 14:46:

[...]

Dat ik dingen doe omdat mijn kind er belang (welk dan ook) bij heeft.

En dan ben ik ook best blij dat er niet meer geballet wordt. Maar ik vind het vanzelfsprekend dat ik meega inderdaad.Moet zeggen dat mijn kinderen niet op voetbal mogen tot ze de leeftijd hebben om zelf erheen te gaan. Hier moet je nl dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag als je wilt voetballen ook de kleintjes. Nou laat dan maar. Maar mijn oudste zit op tuimelen ( soort van peuterjudo) en vind dat geweldig en als ik zie hoe erg hij geniet dan geniet ik daar weer van. Ook gaat de middelste elke week naar een dreumes groepje toe, ik verveel mij daar kapot, heb niks met de andere moeders die er zitten maar mijn kind vind het zoooo leuk dat ik toch trouw blijf gaan. Het is een beetje geven en nemen maar dat je kind op geen enkele sport mag omdat je er zelf geen zin in hebt...dat vind ik geen teken van goed ouderschap.
quote:meia__ schreef op 06 december 2016 @ 14:06:

De moeder en vader van mijn man (ze zijn overleden aan (long)kanker) waren beide hun leven lang verstokte kettingrokers. Hun woonkamer voorzagen ze om de 2 jaar van nieuw behang en een nieuwe laag verf, omdat het er anders niet uit zag van de verkleuring. Mijn man kreeg het in de baarmoeder dus dubbelop mee.

Mijn man heeft ADHD, overgewicht, leerproblemen op school, een angststoornis, eczeem, allergieën en slecht zaad vanwege onderontwikkelde testes. Alleen via IVF hadden we eventueel een kind kunnen krijgen.

Alle bovengenoemde punten zijn in het algemeen oorzaken van roken. Het valt uiteraard niet zwart op wit aan te tonen, maar ik ben ervan overtuigd dat het roken de oorzaak is. Destijds (midden jaren 60) wist men niet beter; nu wel. Als je het niet voor jezelf kunt laten, laat het dan iig voor je kind.

Mijn man heeft ook zijn hele jeugd in de overdadige rook van zijn ouders plus later van zijn broers (hij is een nakomertje) gezeten. Hij kon niet wachten totdat hij op zichzelf kon, om vrij te kunnen ademen.Wat erg
quote:Pieps2016 schreef op 06 december 2016 @ 15:05:

[...]

Moet zeggen dat mijn kinderen niet op voetbal mogen tot ze de leeftijd hebben om zelf erheen te gaan. Hier moet je nl dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag als je wilt voetballen ook de kleintjes. Nou laat dan maar. Maar mijn oudste zit op tuimelen ( soort van peuterjudo) en vind dat geweldig en als ik zie hoe erg hij geniet dan geniet ik daar weer van. Ook gaat de middelste elke week naar een dreumes groepje toe, ik verveel mij daar kapot, heb niks met de andere moeders die er zitten maar mijn kind vind het zoooo leuk dat ik toch trouw blijf gaan. Het is een beetje geven en nemen maar dat je kind op geen enkele sport mag omdat je er zelf geen zin in hebt...dat vind ik geen teken van goed ouderschap.En nog steeds is dit van een hele andere orde dan roken tijdens je zwangerschap/binnenshuis met kinderen omdat je gewoon geen zin hebt om te stoppen.
Ik ben direct gestopt toen ik wist dat ik zwanger was, dat was met 3 weken. Wanneer ik een zwangere zie roken of drinken (en dan wel zeker weet dat het alcoholisch is, anders ga ik ervan uit dat het spa appel is in het champagneglas ) stuit dat me tegen de borst. Ik zal er niet gauw wat van zeggen omdat ik aanneem dat deze vrouwen zich ervan bewust zijn dat het niet goed is voor het kind in hun buik, en ik respecteer gewoonlijk dat anderen andere keuzes kunnen maken dan ik. Maar het zit me dan toch niet lekker.

Voor mij gaat het belang van mijn kind voor dat van mijzelf. Voor mij is dat iets instinctiefs.
quote:Pieps2016 schreef op 06 december 2016 @ 15:05:

[...]

Moet zeggen dat mijn kinderen niet op voetbal mogen tot ze de leeftijd hebben om zelf erheen te gaan. Hier moet je nl dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag als je wilt voetballen ook de kleintjes. Nou laat dan maar. Maar mijn oudste zit op tuimelen ( soort van peuterjudo) en vind dat geweldig en als ik zie hoe erg hij geniet dan geniet ik daar weer van. Ook gaat de middelste elke week naar een dreumes groepje toe, ik verveel mij daar kapot, heb niks met de andere moeders die er zitten maar mijn kind vind het zoooo leuk dat ik toch trouw blijf gaan. Het is een beetje geven en nemen maar dat je kind op geen enkele sport mag omdat je er zelf geen zin in hebt...dat vind ik geen teken van goed ouderschap.

Ballet was een keer per week.

Alleen zwemmen was twee en later drie keer per week omdat mijn dochter ook nog privéles kreeg.

Maar dat was tijdelijk. Twee jaar om precies te zijn.

En ook voetbal of hockeytraining is bij veel ouders gewoon onderdeel van de weekroutine.

Persoonlijk ben ik blij dat mijn dochter daar niet voor gekozen heeft hahaha!
Eleonora, in hockey gaat best veel tijd zitten. Twee keer per week trainen, op zaterdag een wedstrijd en de rest van de week vullen we op met muziek, ballet en zwemmen. (had ik maar niet zoveel kinderen moeten krijgen! )

In alle eerlijkheid: ik vind hockey heel gezellig, maar zie het nut van twee keer trainen per week niet zo. Mijn kinderen ook niet, maar gaan wel trouw. Eentje heeft aangegeven volgend jaar te willen stoppen en ik kan het alleen maar toe juichen.
quote:matroesjka_ schreef op 06 december 2016 @ 15:42:

[...]

En nog steeds is dit van een hele andere orde dan roken tijdens je zwangerschap/binnenshuis met kinderen omdat je gewoon geen zin hebt om te stoppen.Klopt maar als ik hier dan lees dat iemand rookt tijdens de zwangerschap, kinderen niet op een clubje mogen etc omdat dat mama niet uitkomt of omdat die daar geen zin in heeft en zichzelf altijd boven de kinderen stelt dan noem ik dat geen goede ouder.
quote:Pieps2016 schreef op 06 december 2016 @ 17:53:

[...]

Klopt maar als ik hier dan lees dat iemand rookt tijdens de zwangerschap, kinderen niet op een clubje mogen etc omdat dat mama niet uitkomt of omdat die daar geen zin in heeft en zichzelf altijd boven de kinderen stelt dan noem ik dat geen goede ouder.Moeilijk hè, lezen.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 19:16:

[...]

Moeilijk hè, lezen. Het is anders precies wat je zelf zegt. JIJ gaat voor op je kinderen, ookal zijn de beslissingen die je neemt schadelijk voor je kinderen toch doe je het omdat jij jezelf belangrijker vind.
quote:Gelukspopje schreef op 06 december 2016 @ 13:08:

Mijn moeder rookte. Dat was toen nog heel gewoon (ik ben 45). Ik was wel erg klein na een voldragen zwangerschap (net 2 kilo) en huilde veel.

Heb altijd eczeem gehad en heb ook allergieën voor pollen en huisstofmijt. Maar het is echt taboe om dat eventueel aan het roken te wijten. Heb ik in mijn puberella tijd een keer gedaan, dikke ruzie. Maar ik werd het ook gewoon zat om in een huis te wonen dat blauw stond van de rook. Ik kreeg het er ook benauwd van, maar dat was aanstellerij vond mijn moeder.

Nu is mijn moeder oud en heeft COPD. Kan bijna niks leuks meer van benauwdheid. Heeft na 50 jaar roken het moeten opgeven. Maar de COPD komt niet van het roken hoor!

Mijn moeder heeft oogkleppen. Maar door haar heb ik nooit gerookt; ik vind het vies en dom.

Mijn zus rookte wel. Wel gestopt toen ze zwanger werd. Maar heeft wel een paar keer gezondigd. Maar mijn moeder vond dat juist goed van d'r, anders zou ze te veel stress hebben en dat is ook niet goed.

Ik vond dat zelf nogal dom.

Heb ook een vriendin met een dochter van 16. Die lukte het destijds ook niet om te stoppen. Heeft het wel geprobeerd. Heeft meer dan eens jankend toch het pakje sjek uit de kliko gevist.

Kind heeft nu behoorlijke astma en eczeem klachten. Vriendin heeft zelf COPD. Is nu wel een paar jaar gestopt.

Ze heeft nu erg veel spijt.

Al die voorbeelden zeggen echt helemaal niks. Mijn (niet-rokende) vriendin kreeg twee dochters, waarvan eentje zwaar astmatisch en eczeem klachten. De ander had nergens last van. En mijn wel-rokende schoonzus (en niet zo'n beetje hoor, bijna een pakje per dag) kreeg 3 gezonde kinderen, met allemaal een normaal geboortegewicht.

Toch geloof ik echt wel dat roken slecht is, hoor, net als alcohol. Voor zowel moeder als kind. Maar dat bedoel ik nu dus met dat dramatiseren.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 07:40:

[...]

Beetje gek wel. Dit is wel heel 2015 hoor.
quote:Tr0tter schreef op 06 december 2016 @ 07:37:

[...]

Volgens mij ontkent niemand dat. De rokende moedertjes gebruiken het als excuus...
Vivamien, persoonlijk vind ik niet dat het gedramatiseerd wordt. Roken is slecht voor iedereen en de kans (!) dat je er iets ernstigs aan overhoudt is significant groter dan wanneer je niet rookt. Ik vergelijk het maar met mijn familie:

- Kettingrokende opa. De beste man is 90 geworden en van ouderdom overleden. Tot de laatste week rookte hij lekker zijn innig geliefde sigaar en alleen een coma kon hem daar van weerhouden.

- Kettingrokende oom. Hij rookte een pakje per dag en kreeg keelkanker. Hij is 60 geworden en heeft een nare dood gehad.

Beiden waren stevige rokers, net als iedereen in mijn familie. Toch zijn er maar twee aan de gevolgen van roken overleden (oom en vader). Dit zegt niet dat roken wel meevalt. De rest heeft gewoon mazzel gehad, als je hartaanvallen en beroertes niet meetelt.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 06 december 2016 @ 20:02:

Vivamien, persoonlijk vind ik niet dat het gedramatiseerd wordt. Roken is slecht voor iedereen en de kans (!) dat je er iets ernstigs aan overhoudt is significant groter dan wanneer je niet rookt. Ik vergelijk het maar met mijn familie:

- Kettingrokende opa. De beste man is 90 geworden en van ouderdom overleden. Tot de laatste week rookte hij lekker zijn innig geliefde sigaar en alleen een coma kon hem daar van weerhouden.

- Kettingrokende oom. Hij rookte een pakje per dag en kreeg keelkanker. Hij is 60 geworden en heeft een nare dood gehad.

Beiden waren stevige rokers, net als iedereen in mijn familie. Toch zijn er maar twee aan de gevolgen van roken overleden (oom en vader). Dit zegt niet dat roken wel meevalt. De rest heeft gewoon mazzel gehad, als je hartaanvallen en beroertes niet meetelt.

Er wordt ook niet gedramatiseerd.

Roken is sowieso slecht en nog slechter als je een baby mee laat roken in je buik.

Dat is geen gedramatiseer, dat is gewoon een feit.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 13:33:

[...]

In theorie ben ik het er deels mee eens, maar in de praktijk vind ik het allemaal wat genuanceerder. En liggen de grenzen ook bij iedereen weer anders.

Sport is mss goed voor een kind, maar ik kon het niet opbrengen om zo vaak per week met ze de hort op te moeten, dus gingen ze niet op een sport. Nou zijn ze niet sportief, wat mss aanleg is, of door mijn 'gebrek aan stimulans' komt, je weet het niet.

Gezond eten vind ik ook belangrijk, maar mijn afkeer van koken is mss nog net iets groter dan de jouwe (geen idee hoor), dus pizza bestellen was hier standaard 1x per week.

Stoppen met roken was beter geweest, voor iedereen, maar lukte niet. En ja, daar kan ik mee leven.

Wow. JIJ kon het niet opbrengen om met je kinderen 'de hort op te moeten' en dus gingen ze maar niet sporten. JIJ hebt geen zin om te koken en dus eet je standaard 1 keer per week pizza. Nou snap jij overduidelijk niet wat de anderen willen zeggen. Een kind heeft geen keuze. Die maak JIJ voor ze. En dus mogen jouw kinderen niet sporten omdat JIJ daar geen zin in hebt.

Leuk voor je kinderen, zo'n moeder die wat voor ze overheeft. 'Niet sportief aangelegd' is natuurlijk onzin, er is voor elk kind wel een sport te vinden die ze leuk vinden. Levert ze vaak ook leuke contacten buiten school om. Kan je dat wel opbrengen trouwens, ze naar school brengen?

Waarom wilde je eigenlijk kinderen?
quote:vivamien schreef op 06 december 2016 @ 19:38:

[...]

Al die voorbeelden zeggen echt helemaal niks. Mijn (niet-rokende) vriendin kreeg twee dochters, waarvan eentje zwaar astmatisch en eczeem klachten. De ander had nergens last van. En mijn wel-rokende schoonzus (en niet zo'n beetje hoor, bijna een pakje per dag) kreeg 3 gezonde kinderen, met allemaal een normaal geboortegewicht.

Toch geloof ik echt wel dat roken slecht is, hoor, net als alcohol. Voor zowel moeder als kind. Maar dat bedoel ik nu dus met dat dramatiseren.

Sorry die voorbeelden zeggen dus wel iets mijn vader kreeg longkanker omdat hij een pakje per dag weg pafte, ook zijn hartklachten kwamen daardoor dat werd bevestigd door de cardioloog.

Ja er zijn mensen die niet roken die longkanker krijgen er zijn ook mannen die borstkanker krijgen, dat zijn zulke enorme dooddoeners .
quote:Pieps2016 schreef op 06 december 2016 @ 19:36:

[...]

Het is anders precies wat je zelf zegt. JIJ gaat voor op je kinderen, ookal zijn de beslissingen die je neemt schadelijk voor je kinderen toch doe je het omdat jij jezelf belangrijker vind.Nee hoor, dat heb ik niet gezegd.
quote:Weir schreef op 06 december 2016 @ 20:16:

[...]

Wow. JIJ kon het niet opbrengen om met je kinderen 'de hort op te moeten' en dus gingen ze maar niet sporten. JIJ hebt geen zin om te koken en dus eet je standaard 1 keer per week pizza. Nou snap jij overduidelijk niet wat de anderen willen zeggen. Een kind heeft geen keuze. Die maak JIJ voor ze. En dus mogen jouw kinderen niet sporten omdat JIJ daar geen zin in hebt.

Leuk voor je kinderen, zo'n moeder die wat voor ze overheeft. 'Niet sportief aangelegd' is natuurlijk onzin, er is voor elk kind wel een sport te vinden die ze leuk vinden. Levert ze vaak ook leuke contacten buiten school om. Kan je dat wel opbrengen trouwens, ze naar school brengen?

Waarom wilde je eigenlijk kinderen?

Wauw, wel meteen duidelijk waarom dit soort discussies altijd zo naar verlopen: slecht lezen, verkeerd interpreteren en je eigen ideeën als enige juiste zien.

Mijn kinderen wilden helemaal niet op een sport en ik heb niet aangedrongen, omdat ik er ook geen zin in had.

En wat er mis is met 1x per week ongezond eten is me al helemaal een raadsel.
quote:Pretzel66 schreef op 06 december 2016 @ 20:23:

[...]

Sorry die voorbeelden zeggen dus wel iets mijn vader kreeg longkanker omdat hij een pakje per dag weg pafte, ook zijn hartklachten kwamen daardoor dat werd bevestigd door de cardioloog.

Ja er zijn mensen die niet roken die longkanker krijgen er zijn ook mannen die borstkanker krijgen, dat zijn zulke enorme dooddoeners .Die voorbeelden zeggen dus juist niets omdat het over kansen gaat. Nooit met zekerheid vast te stellen of iets dan ook daadwerkelijk door bijv. roken komt. Wat je dus mooi illustreert met je laatste zin.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 20:33:

[...]

Die voorbeelden zeggen dus juist niets omdat het over kansen gaat. Nooit met zekerheid vast te stellen of iets dan ook daadwerkelijk door bijv. roken komt. Wat je dus mooi illustreert met je laatste zin.

Mjah.

De kans dat je als roker longkanker krijgt is groter dan wanneer je niet rookt.

Ik snap niet zo goed wat het nut is te doen alsof het van kansen afhangt.

Het hangt dus ook wel degelijk van eigen keuzes en gedrag af.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 20:31:

[...]

Wauw, wel meteen duidelijk waarom dit soort discussies altijd zo naar verlopen: slecht lezen, verkeerd interpreteren en je eigen ideeën als enige juiste zien.

Mijn kinderen wilden helemaal niet op een sport en ik heb niet aangedrongen, omdat ik er ook geen zin in had.

En wat er mis is met 1x per week ongezond eten is me al helemaal een raadsel.En het is je ook een raadsel waarom er afkeurend wordt gedaan over roken tijdens de zwangerschap of in bijzijn van je kind?
quote:Eleonora-1 schreef op 06 december 2016 @ 20:40:

[...]

Mjah.

De kans dat je als roker longkanker krijgt is groter dan wanneer je niet rookt.

Ik snap niet zo goed wat het nut is te doen alsof het van kansen afhangt.

Het hangt dus ook wel degelijk van eigen keuzes en gedrag af.Volledig mee eens kansen hij is leuk zeg , nou je vergroot je kansen in elk geval flink door te roken .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven