Zwanger en roken

06-12-2016 05:51 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie misschien weten heb ik een zwanger jonger zusje dat gewoon doorrookt tijdens de zwangerschap. Ik was benieuwd, komt dit nou vaak voor. gisteren kwam ik op dit artikel: http://www.ikbenzwanger.c ... een-ketter-taboe-arta.php

Dus het komt ook bij hoger opgeleide vrouwen voor? Hoeveel vrouwen roken precies? Is er hier iemand die doorgerookt heeft bij de zwangerschap.
quote:lillah schreef op 06 december 2016 @ 09:45:

[...]

Waarom vind je dat zo gek? Ik ben ook direct gestopt toen ik zwanger was (gelukkig kwam ik erachter met 5 weken).

Een verslaving is hardnekkig. En ik kon zelf alle negatieve effecten naast me neerleggen als: ach ik stop heus wel ooit. En bovendien waren die gevolgen voor mezelf. Maar tov je baby heb je gewoon een verantwoordelijkheid. Het kind heeft geen keuze in wel of niet roken. En het kind zou dus ook geen dupe mogen worden van slechte gewoontes. je verslaving.Ja, ik begrijp het gewoon niet, maar ik heb denk ik ook nooit begrepen waarom je voor je kinderen bepaalde dingen wel kunt die je voor jezelf niet kunt.
Do something nice for someone today. Leave them alone.
Week 18 van de Extremely Demotivational Calendar
Mijn moeder heeft doorgerookt bij al haar zwangerschappen. Mijn zussen en ik zijn allen (te) klein geboren. Ik heb chronisch hoofdpijn en ADD (oorzaak niet bekend). Of dat door het roken komt zal je nooit met zekerheid kunnen zeggen natuurlijk maar ik heb sterk het gevoel dat het wel met elkaar te maken heeft.

Ik ben op dit moment zwanger en uiteraard gestopt met roken. Ik heb er veel van genoten maar nu is het klaar. Het is bewezen dat roken tijdens de zwangerschap ontzettend slecht is, ik zal nooit begrijpen waarom vrouwen toch stug blijven doorroken.
quote:Apezuurtje schreef op 06 december 2016 @ 07:28:

Een kennis van me ging met iemand uit eten die zwanger was. Haar stukje zalm volledig ontleden om te kijken of het wel goed gaar was, maar wel door blijven roken En dat terwijl je verse rauwe zalm gewoon kunt eten....
Dit is gewoon een enquete en in een minder formulier achtig manier neergezet zo kan hij/zij toch een berekening doen aan het einde van de rit!
Mijn moeder heeft bij al haar zwangerschappen wel wat gerookt. In die tijd en cultuur was dat ook niet gek. Ik heb er niets aan over gehouden denk ik verder, ook broer en zus niet gok ik (al is mijn zus wel niet helemaal 100, maar dat is gok ik een genetische afwijking verder).

Dat zegt niet dat ik het wel vind kunnen overigens, maar ik blijf het wel eigen keuze vinden, hoe stom ook. Er zijn nog veel meer zaken minder ideaal tijdens de zwangerschap of zelfs er voor, tot je in een wereld komt die vrij eng wordt.
quote:lillah schreef op 06 december 2016 @ 09:42:

[...]

Als zwangere mag je gewoon alles hoor. Uiteindelijk bepaal jezelf wat je met alle adviezen en onderzoeken doet. Het is meer dat veel zwangere vrouwen geen onnodig risico willen nemen. Zwangerschap an sich is al spannend genoeg.Nou ja, je "mag" wel alles, maar je wordt er als zwangere vrouw toch door velen op aangekeken als je je niet helemaal aan die zogenaamde regels houdt. Maar net wat je zegt, iedereen moet dat voor zichzelf invullen. Persoonlijk vind ik dus een aantal dingen nogal overdreven. Maar dat is mijn mening.
quote:vivamien schreef op 06 december 2016 @ 10:57:

[...]

Nou ja, je "mag" wel alles, maar je wordt er als zwangere vrouw toch door velen op aangekeken als je je niet helemaal aan die zogenaamde regels houdt. Maar net wat je zegt, iedereen moet dat voor zichzelf invullen. Persoonlijk vind ik dus een aantal dingen nogal overdreven. Maar dat is mijn mening.Tijdens mijn laatste zwangerschap dronk ik op een feestje een glaasje amee, , een soort alcoholvrije wijn, in een wijnglas. Toen kreeg ik wel de vraag of ik nou wijn aan het drinken was?! Maar ik vind het wel goed hoor: als moeder zou je toch in dit geval de gezondheid van je kind boven je eigen pleziertjes moeten kunnen zetten. Je kind heeft geen keus.
quote:Iphi schreef op 06 december 2016 @ 11:02:

[...]

Tijdens mijn laatste zwangerschap dronk ik op een feestje een glaasje amee, , een soort alcoholvrije wijn, in een wijnglas. Toen kreeg ik wel de vraag of ik nou wijn aan het drinken was?! Maar ik vind het wel goed hoor: als moeder zou je toch in dit geval de gezondheid van je kind boven je eigen pleziertjes moeten kunnen zetten. Je kind heeft geen keus.Ja, sorry hoor, goed bedoeld misschien, maar ik hou daar niet van. Ik had toch echt gezegd: waar bemoei je je mee.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 07:39:

[...]

Nou ja, blijft wat mij betreft hetzelfde: waarom wil je het wel voor je baby en niet voor jezelf?Nou, lijkt me logisch: ik heb ooit als tiener de beslissing genomen om te beginnen met roken. En zolang je jong bent is dat nog allemaal leuk en aardig. Je hebt geen last van negatieve gevolgen etc. Maar, mijn ongeboren kind kan geen beslissingen voor zichzelf maken dus maken de ouders die beslissingen voor het kind en wij vinden het een slechte beslissing voor ons kind om te roken tijdens de zwangerschap en terwijl kind opgroeit. Dus stoppen we op het moment dat we kinderen willen.
Ik kom af en toe ergens waar gerookt wordt door zwangere vrouwen. Ik zeg er niks over. Die vrouwen weten zelf heus wel dat roken slecht is en als ik het als vage kennis tegen ze zeg gaat dat toch niks uithalen.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 10:10:

[...]

Ja, ik begrijp het gewoon niet, maar ik heb denk ik ook nooit begrepen waarom je voor je kinderen bepaalde dingen wel kunt die je voor jezelf niet kunt.Omdat er soms gewoon geen noodzaak is om iets voor jezelf te doen. Je bent jong (<25), hebt het geld ervoor, merkt geen negatieve gevolgen, geen noodzaak om te stoppen dus. En voor kind is die noodzaak er wel.
ik heb bij mijn 2de zwangerschap gerookt ik had zoveel stress dat het stoppen met roken nog meer stress gaf omdat het niet lukte, ik heb toen op advies van de verloskundige door gerookt maar niet meer als 3 sigaretten per dag, die verdeelde ik dan door de helft zodat ik 6 rook momentjes had. op goeie dagen rookte ik niks. Mijn dochter werd met 42 weken geboren en woog ruim 4,5 kilo.
quote:vivamien schreef op 06 december 2016 @ 11:11:

[...]

Ja, sorry hoor, goed bedoeld misschien, maar ik hou daar niet van. Ik had toch echt gezegd: waar bemoei je je mee.Snap ook nooit zo goed waarom mensen de drang voelen om zich met compleet vreemden te bemoeien. Soort van vergeldingsdrang denk ik dan maar.
quote:vivamien schreef op 06 december 2016 @ 10:57:

[...]

Nou ja, je "mag" wel alles, maar je wordt er als zwangere vrouw toch door velen op aangekeken als je je niet helemaal aan die zogenaamde regels houdt. Maar net wat je zegt, iedereen moet dat voor zichzelf invullen. Persoonlijk vind ik dus een aantal dingen nogal overdreven. Maar dat is mijn mening.Ik vind ook bepaalde dingen overdreven. Een collega van mij eet dus helemaal geen vis meer en hele lunch maar klagen dat ze zo een zin had in gerookte zalm. Toen heb ik wel gezegd dat als je gerookte zalm gewoon vers bij de visboer koopt het geen kwaad kan. Maar toen kreeg ik een hele lading van: nou mijn vriendin is huisarts en die zegt... blabla. Prima. Zelf weten, ik bemoei me liever zo min mogelijk met andermans keuzes. Het hangt ook per persoon af hoe relaxt je er zelf in staat en hoeveel je aantrekt van anderen denk ik.
Mja aan de andere kant....als we iemand zijn kind zien slaan zeggen veel mensen er toch ook iets van?

Ik vind het best een lastige wanneer je iemand wel/niet iemand aanspreekt op zijn/haar acties.
quote:matroesjka_ schreef op 06 december 2016 @ 11:34:

[...]

Omdat er soms gewoon geen noodzaak is om iets voor jezelf te doen. Je bent jong (<25), hebt het geld ervoor, merkt geen negatieve gevolgen, geen noodzaak om te stoppen dus. En voor kind is die noodzaak er wel.Tja, ik begrijp de overweging natuurlijk wel, maar ik begrijp niet dat je de gezondheid van je kind blijkbaar belangrijker vindt dan je eigen gezondheid.
Nx3, heeft de verloskundige dat echt gezegd of was dat heel lang geleden? Ik kan me niet voorstellen dat een verloskundige (of gynaecoloog) je aanraadt om een paar sigaretten per dag te roken, ondanks dat je uit elkaar klapt van de stress. Ik kan me wel weer voorstellen dat je heel veel zin heb in een sigaret ten tijde van stress.

Overigens kreeg mijn tante in de jaren 70 het advies om minder te roken toen ze zwanger was. Ze is van een heel pakje per dag naar een half pakje gegaan (toch nog 10 stuks) en heeft het daar nog over. Destijds was ze heel trots dat ze zo goed kon minderen en wist ze echt wel dat roken niet goed was voor de baby. Ook in de jaren 70 was al bekend dat roken niet goed was voor je.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 12:47:

[...]

Tja, ik begrijp de overweging natuurlijk wel, maar ik begrijp niet dat je de gezondheid van je kind blijkbaar belangrijker vindt dan je eigen gezondheid.Dat is nou echt liefde, anderen voorop zetten en als laatste aan jezelf denken. Dat hoort elke ouder gewoon te doen.
quote:Iphi schreef op 06 december 2016 @ 10:15:

[...]

En dat terwijl je verse rauwe zalm gewoon kunt eten....

En jij weet van iedere plek waar je eet of het allemaal vers is?

(Niet dat ik mijn eten ging ontleden tijdens mijn zwangerschap, ik heb 9 maanden over geven dus uit eten zat er niet echt in)
quote:matroesjka_ schreef op 06 december 2016 @ 12:28:

Mja aan de andere kant....als we iemand zijn kind zien slaan zeggen veel mensen er toch ook iets van?

Ik vind het best een lastige wanneer je iemand wel/niet iemand aanspreekt op zijn/haar acties.Dat is zeker een lastige! ik vind sommige regels voor zwangeren ook wel wat ver gaan, maar voor mij valt roken daar niet onder. Als ik een zwangere zie roken heb ik altijd wel heel veel zin om er wat van te zeggen .. ik doe het alleen nooit, tenzij ik diegene echt heel goed ken, zoals ooit bij een heel goede vriendin van me.
quote:Pieps2016 schreef op 06 december 2016 @ 12:49:

[...]

Dat is nou echt liefde, anderen voorop zetten en als laatste aan jezelf denken. Dat hoort elke ouder gewoon te doen.

Hahahahaha, wat een onzin. Ik zou dus niet echt van mijn kinderen houden, omdat ik niet eerst aan hen denk en dan pas aan mezelf?

Ik vind juist dat je kinderen moet leren dat aan jezelf denken heel erg goed is.
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 12:53:

[...]

Hahahahaha, wat een onzin. Ik zou dus niet echt van mijn kinderen houden, omdat ik niet eerst aan hen denk en dan pas aan mezelf?

Ik vind juist dat je kinderen moet leren dat aan jezelf denken heel erg goed is.Je houdt vast van je kinderen, maar jij hebt ook gewoon doorgerookt met een baby in je buik. Ik lees dat jij niet begrijpt dat mensen wel voor hun baby stoppen maar niet voor zichzelf. Ik ben 10 jr geleden gestopt omdat ik zwanger wilde worden. Mijn argument daarvoor is dat een baby niet kan kiezen voor de nadelige effecten van het roken. Dat je jezelf benadeelt is je eigen verantwoordlijkheid. Zo'n babietje heeft niets te kiezen en hoeft wat mij betreft niet opgezadeld te worden met de nadelen van een ongezonde keuze die ik als jonge meid gemaakt heb. ( om te gaan roken)
quote:Solomio schreef op 06 december 2016 @ 12:47:

[...]

Tja, ik begrijp de overweging natuurlijk wel, maar ik begrijp niet dat je de gezondheid van je kind blijkbaar belangrijker vindt dan je eigen gezondheid.Dat vind ik dan weer vreemd dat je dat niet begrijpt.
Precies Honingbijtje. Ik ben verantwoordelijk voor de keuzes die ik voor mezelf maak. Ik ben ook verantwoordelijk voor de keuzes die maak met betrekking tot mijn kinderen. En die keuzes kunnen haaks op elkaar staan.

Als tiener heb ik de stap genomen om te gaan roken. Ik wist dat het niet goed was, maar ik was jong, nieuwsgierig en voelde me onoverwinnelijk. De dood was een ver-van-mijn-bed-show. Ik had echt wel eens van verslavingen gehoord, maar begreep het niet echt ofzo. Ik ben in ieder geval niet gaan roken om verslaafd te raken! Helaas werd ik dat wel.

Mijn kinderen zijn afhankelijk van mij en als dobberend baby'tje ook van wat ik eet/drink. Voor mezelf wilde ik roken (want: verslaafd), maar ik kon dit niet mijn kinderen aandoen.

Ook ben ik nu gestopt voor mijn kinderen. Niet voor mezelf. Nou ja, uiteindelijk wel, maar ik moet ze toch het goede voorbeeld geven he.
Mijn moeder rookte. Dat was toen nog heel gewoon (ik ben 45). Ik was wel erg klein na een voldragen zwangerschap (net 2 kilo) en huilde veel.

Heb altijd eczeem gehad en heb ook allergieën voor pollen en huisstofmijt. Maar het is echt taboe om dat eventueel aan het roken te wijten. Heb ik in mijn puberella tijd een keer gedaan, dikke ruzie. Maar ik werd het ook gewoon zat om in een huis te wonen dat blauw stond van de rook. Ik kreeg het er ook benauwd van, maar dat was aanstellerij vond mijn moeder.

Nu is mijn moeder oud en heeft COPD. Kan bijna niks leuks meer van benauwdheid. Heeft na 50 jaar roken het moeten opgeven. Maar de COPD komt niet van het roken hoor!

Mijn moeder heeft oogkleppen. Maar door haar heb ik nooit gerookt; ik vind het vies en dom.

Mijn zus rookte wel. Wel gestopt toen ze zwanger werd. Maar heeft wel een paar keer gezondigd. Maar mijn moeder vond dat juist goed van d'r, anders zou ze te veel stress hebben en dat is ook niet goed.

Ik vond dat zelf nogal dom.

Heb ook een vriendin met een dochter van 16. Die lukte het destijds ook niet om te stoppen. Heeft het wel geprobeerd. Heeft meer dan eens jankend toch het pakje sjek uit de kliko gevist.

Kind heeft nu behoorlijke astma en eczeem klachten. Vriendin heeft zelf COPD. Is nu wel een paar jaar gestopt.

Ze heeft nu erg veel spijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven