Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe zit het nu met sap?

07-01-2009 16:21 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink graag sap. Zo'n 3 á 4 maal p/wk een glas vers sinasappelsap en dagelijks een glas of wat sap uit een pak. Meestal 50/50 van Roosvicee, maar ook de sappen van Healthy People. Ik drink ze meestal niet puur maar leng ze aan met water. Ik drink iig altijd sappen zonder toegevoegde suikers en/of zoetstoffen en ik laat de lightversie voor wat het is.

Nu lees je steeds meer dat sap een dikmaker is, maar daar staat dan niet bij om wat voor sap het gaat. Geldt dit ook voor vers sap of sap zonder zoetstof?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
In vruchten zitten natuurlijke suikers en dat zijn ook suikers off course. Maar je verdunt al, sap is lekker en heeft veel voedingsstoffen... ik zou me er niet te druk over maken.
Ja, vloeibare calorieën zijn dikmakers omdat je ze heel gemakkelijk opneemt. Verder is sap zuur, waardoor het heel slecht voor je tanden is. Nooit je tanden poetsen als je net sap hebt gedronken.

Fruitsuiker is net zo suiker als toegevoegde suiker. Maakt niet uit.

Maar als je het lekker vindt, waarom niet? Één glas sap per dag zal je toch niet meteen dik maken?
ja de suikers zijn de dikmakers, dus ik denk dat je met de zoetstoffen beter zit (maar ik sta weer wantrouwig to zoetstoffen, maar dat is weer een ander verhaal).

Overigens denk ik dat je beter een liter sap kunt drinken dan een liter cola. In sap zitten toch veel meer goede dingen.
In principe wel, als je het onbeperkt drinkt. Mensen denken vaak: sap=gezond dus mag onbeperkt. En dat is dus niet zo.

Er zitten altijd suikers in sap, maar dat is helemaal niet erg. Zolang je er geen liters per dag van drinkt. 1 of 2 glazen per dag kun je prima drinken zonder schade. (50/50 is helemaal niet calorierijk, dat drink ik ook vaak)
Volgens mij geldt dat vooral voor dubbeldrankachtige sappen. Vers sap is denk ik geen probleem, lijkt me alleen maar gezond. Aanlengen met water scheelt ook al, dus ik denk dat je hier rustig mee door kunt gaan.
1 glas vruchtensap levert net zo veel caloriën als een glas cola. En is dus net zo slecht voor de slanke lijn.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Misschien ligt het ook aan welk sap je drinkt? Van sommige vruchtensappen, zoals dubbelfris enzo, heb ik het vermoeden dat het heel weinig met fruit te maken heeft.
Sinaasappelsap zit in ieder geval boordevol suiker. Ik heb het laatst eens voorzichtig onderzocht in de supermarkt. In één glas sinaasappelsap van 200 ml. zit 22 gram suiker. Vind ik best veel.

Nu drink ik bloedsinaasappelsap van de Jumbo, stuk minder suiker, en ik leng het aan met water omdat ik het anders te zoet vind.
Ik drink (bijna) elke dag een groot glas vers sap. Zelf gemaakt van 2 sinasappels en dan nog twee soorten fruit. Een peer of appel en dan nog een handje bessen/aardbeien/bramen/frambozen.

Dat zijn de enige vruchtensuikers die ik binnenkrijg (en ik val ermee af).

Persoonlijk heb ik het niet op sappen uit een pak. Voor mijn gevoel is vers sap hoe dan ook gezond, en sap uit een pak alleen maar extra.

Maar ik ben geen dietiste, dus ik weet eigenlijk niet hoe het werkelijk zit.
quote:phillippa schreef op 07 januari 2009 @ 16:27:

Volgens mij geldt dat vooral voor dubbeldrankachtige sappen. Vers sap is denk ik geen probleem, lijkt me alleen maar gezond. Aanlengen met water scheelt ook al, dus ik denk dat je hier rustig mee door kunt gaan.Ook vers sap levert fruitsuikers. Zie het eens zo: je perst 3 sinaasappelen voor een glas jus. Hoe vaak eet je 3 van die dingen in 1x achter elkaar op?
anoniem_2523 wijzigde dit bericht op 07-01-2009 16:45
Reden: sinaasapppel... niet sinasappel, duh!
% gewijzigd
Bij de Keuringsdienst Van Waarde (tv programma) kwamen ze er een tijd geleden achter dat sinaasappelsap uit pak gezonder is dan verse. Omdat ze extra vitamine C toevoegen. Raar!

Schijnbaar is een sapje uit een pak dus ook gewoon gezond.
't Is met al die suikers overigens nog niet meteen ongezond. Er zitten ook vezels e.d. in, waardoor een glas sinaasappelsap altijd nog beter is dan een glas cola.

Het ene pak sap in de winkel is trouwens ook niet het andere: je hebt sap met toegevoegde suikers, sap uit geconcentreerd sap dat is aangelengd met water, en 'vers' sap.

Voor zover ik weet is versgeperst sap niet per se gezonder dan sap uit een pak, hangt er vanaf hoe lang je het laat staan ivm vitamines.
Bij weightwatchers rekenen ze voor 1 sinaasappel geen punten, maar voor een glas verse jus 1 punt (ongezoet). Dit komt omdat je bij een verse sinaasappel ook de vezels binnenkrijgt en bij sap niet.

Gezoet vruchtensap is zelfs 2 punten.
Sap is wel gezonder dan cola, zit ook vitamines in en vezels inderdaad, maar het maakt wel net zo dik.

Als je sap drinkt, drink dan sap zonder toegevoegde suiker en zonder toegevoegde zoetstoffen. Toegevoegde zoetstoffen leveren niet de kcal maar hebben wel een invloed op je stofwisseling. Dit is nog niet keihard bewezen, maar ik vermoed dat het niet zo lang meer zal duren.

En houd het bij 1 glas per dag. En verder is het natuurlijk ook totaal afhankelijk van wat je verder eet en drinkt op een dag hoe slecht het voor je gewicht is. Als je al te veel eet en drinkt zal dat glas sap niet echt in je voordeel werken. Zit je net een beetje aan de onderkant in je energiebalans dan maakt het niet zo veel uit.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 07 januari 2009 @ 16:27:

1 glas vruchtensap levert net zo veel caloriën als een glas cola. En is dus net zo slecht voor de slanke lijn.

het draait bij voedingsmiddelen echt niet alleen om de calorieen. Sap is een goede fruitvervanger, cola niet.

1 glas bijvoorbeeld bij de maaltijd is echt prima. als je verder gezond eet en niet (te veel) snoept wordt je echt niet dik van sap, tenzij je 10 van die glazen naar binnen tetterd...
Vers sinaasappelsap bevat 40 kcal per 100 ml, dus een glas van 250 ml is 100 kcal. Kan dus best een paar keer per week, maar als je lijnt en dus op 'n bepaald calorietotaal per dag wilt uitkomen dan zou ik dat soms toch zonde-calorietjes vinden omdat je daarvoor iets eetbaars moet laten liggen.
Ik heb even het boek 'Wat is nu gezond' van prof. dr. M. Katan erbij gepakt (hoogleraar aan de Vrije Universiteit). In het kort komt het erop neer dat vruchtensap niet zo gezond is als het klinkt. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar alle dranken en een lijstje opgesteld. Daarbij is uitgegaan van gezondheidsproblemen als overgewicht, broze botten en hart- en vaatziekten.

Van gezond naar minder gezond:

1. Water

2. Koffie of thee zonder melk/suiker

3. Lightfrisdranken

4. Vruchtensap, volle melk en bier

5. Frisdrank

Verder meldt hij eveneens dat je even dik wordt van cola als van vruchtensap en dat het erg slecht voor je tanden is. Daarnaast levert fruit vezel en sap niet. Zijn tip: leer fruit te eten en water te drinken .

Overigens echt een aanrader dit boek als je fabels en feiten over voeding wilt weten.
lightfrisdrank werd toch juist als ongezond gezien door die chemische zoetstoffen? lijkt me dat 'n paar glazen vers vruchtensap per week minder ongezond is als een paar glazen diet coke
Vruchtensap uit een pak is niet echt gezond, maar ver sap wel, maar met mate want fruitsuikers zijn ook suikers en zetten net zo hard aan als gewone suiker als je al aan je limiet zit.
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2009 @ 18:05:

lightfrisdrank werd toch juist als ongezond gezien door die chemische zoetstoffen? lijkt me dat 'n paar glazen vers vruchtensap per week minder ongezond is als een paar glazen diet cokeDat schijnen veel mensen te denken. Maar blijkbaar is dat niet juist. Ik heb ook nog even naar het hoofdstuk over zoetstoffen gekeken ('Zijn zoetstoffen veilig?') en daar wordt gemeld dat volgens zijn inschatting de gezondheidseffecten van zoetstoffen verwaarloosbaar zijn in vergelijking met die van andere stoffen in voeding zoals zout, transvet of alcohol. Met de kanttekening dat 100% zekerheid nooit te bewijzen valt.
Dat je toch denkt dat je gezond bezig bent Mijn versgeperste sapje hou ik erin hoor, al is het alleen maar omdat ik Mr Nilsson zo vreselijk lief vind als ie me een glas komt brengen

En de sapjes uit de sapmachine (van fruit en groenten die niet helemaal vers meer zijn) laat ik ook niet staan. Maar dat doe ik maar een keer per week.

Sap vervangen door fruit is geen probleem, ik ben echt gek op fruit. Ik eet sowieso al minimaal 2 stuks per dag, dus het is geen vervangen

Ik ga meer water drinken en haal dan voor het weekend toch maar weer een fles cola-light
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Grappig, ik was vandaag bij de tandarts en daar hing een opvoedkundig verantwoorde poster waarop je kon zien welke dranken het slechts zijn voor je gebit. Allerslechtst: versgeperste jus en icetea, zelfs cola en pakkenjus waren minder slecht dan verse. vond ik ook wel weer schokkend.
buh, ik houd het maar bij water dan..

grr , je kan gewoon met goed fatsoen helemaal niks meer eten en drinken
Ik heb tot nu toe altijd begrepen dat fruitsuikers niet echt dikmakers (hoeven te) zijn. Je lichaam verbrandt in een bepaalde volgorde de energie die je binnenkrijgt via je voeding: eerst de fruitsuikers (die direct verbrand kunnen worden in een cel), dan kunstmatige suikers (die door je lichaam worden omgezet in suikers die verbrand kunnen worden), dan andere koolhydraten (de verbindingen die nog meer omzetting vragen) en als laatste vetten (enkel- en meervoudig, vergen veel tussenstappen voor ze energie leveren).

Als je in een bepaald tijdsbestek meer energie opneemt dan je verbrandt (door lichaamsbeweging, maar ook door bijv. spijsvertering), dan worden de 'makkelijke' energiebronnen als eerste verbruikt, en zal je lichaam dus de vetten overhouden en opslaan voor de toekomst, omdat die het 'moeilijkst' te verbranden zijn. Die vetten zijn vaak dus de 'echte' dikmakers.

Ben ik hiermee jaren verkeerd voorgelicht, of klopt dit (more or less)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven