Hoe zit het nu met sap?
woensdag 7 januari 2009 om 16:21
Ik drink graag sap. Zo'n 3 á 4 maal p/wk een glas vers sinasappelsap en dagelijks een glas of wat sap uit een pak. Meestal 50/50 van Roosvicee, maar ook de sappen van Healthy People. Ik drink ze meestal niet puur maar leng ze aan met water. Ik drink iig altijd sappen zonder toegevoegde suikers en/of zoetstoffen en ik laat de lightversie voor wat het is.
Nu lees je steeds meer dat sap een dikmaker is, maar daar staat dan niet bij om wat voor sap het gaat. Geldt dit ook voor vers sap of sap zonder zoetstof?
Nu lees je steeds meer dat sap een dikmaker is, maar daar staat dan niet bij om wat voor sap het gaat. Geldt dit ook voor vers sap of sap zonder zoetstof?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
woensdag 7 januari 2009 om 16:25
Ja, vloeibare calorieën zijn dikmakers omdat je ze heel gemakkelijk opneemt. Verder is sap zuur, waardoor het heel slecht voor je tanden is. Nooit je tanden poetsen als je net sap hebt gedronken.
Fruitsuiker is net zo suiker als toegevoegde suiker. Maakt niet uit.
Maar als je het lekker vindt, waarom niet? Één glas sap per dag zal je toch niet meteen dik maken?
Fruitsuiker is net zo suiker als toegevoegde suiker. Maakt niet uit.
Maar als je het lekker vindt, waarom niet? Één glas sap per dag zal je toch niet meteen dik maken?
woensdag 7 januari 2009 om 16:25
woensdag 7 januari 2009 om 16:26
In principe wel, als je het onbeperkt drinkt. Mensen denken vaak: sap=gezond dus mag onbeperkt. En dat is dus niet zo.
Er zitten altijd suikers in sap, maar dat is helemaal niet erg. Zolang je er geen liters per dag van drinkt. 1 of 2 glazen per dag kun je prima drinken zonder schade. (50/50 is helemaal niet calorierijk, dat drink ik ook vaak)
Er zitten altijd suikers in sap, maar dat is helemaal niet erg. Zolang je er geen liters per dag van drinkt. 1 of 2 glazen per dag kun je prima drinken zonder schade. (50/50 is helemaal niet calorierijk, dat drink ik ook vaak)
woensdag 7 januari 2009 om 16:34
Sinaasappelsap zit in ieder geval boordevol suiker. Ik heb het laatst eens voorzichtig onderzocht in de supermarkt. In één glas sinaasappelsap van 200 ml. zit 22 gram suiker. Vind ik best veel.
Nu drink ik bloedsinaasappelsap van de Jumbo, stuk minder suiker, en ik leng het aan met water omdat ik het anders te zoet vind.
Nu drink ik bloedsinaasappelsap van de Jumbo, stuk minder suiker, en ik leng het aan met water omdat ik het anders te zoet vind.
woensdag 7 januari 2009 om 16:42
Ik drink (bijna) elke dag een groot glas vers sap. Zelf gemaakt van 2 sinasappels en dan nog twee soorten fruit. Een peer of appel en dan nog een handje bessen/aardbeien/bramen/frambozen.
Dat zijn de enige vruchtensuikers die ik binnenkrijg (en ik val ermee af).
Persoonlijk heb ik het niet op sappen uit een pak. Voor mijn gevoel is vers sap hoe dan ook gezond, en sap uit een pak alleen maar extra.
Maar ik ben geen dietiste, dus ik weet eigenlijk niet hoe het werkelijk zit.
Dat zijn de enige vruchtensuikers die ik binnenkrijg (en ik val ermee af).
Persoonlijk heb ik het niet op sappen uit een pak. Voor mijn gevoel is vers sap hoe dan ook gezond, en sap uit een pak alleen maar extra.
Maar ik ben geen dietiste, dus ik weet eigenlijk niet hoe het werkelijk zit.
woensdag 7 januari 2009 om 16:44
quote:phillippa schreef op 07 januari 2009 @ 16:27:
Volgens mij geldt dat vooral voor dubbeldrankachtige sappen. Vers sap is denk ik geen probleem, lijkt me alleen maar gezond. Aanlengen met water scheelt ook al, dus ik denk dat je hier rustig mee door kunt gaan.Ook vers sap levert fruitsuikers. Zie het eens zo: je perst 3 sinaasappelen voor een glas jus. Hoe vaak eet je 3 van die dingen in 1x achter elkaar op?
Volgens mij geldt dat vooral voor dubbeldrankachtige sappen. Vers sap is denk ik geen probleem, lijkt me alleen maar gezond. Aanlengen met water scheelt ook al, dus ik denk dat je hier rustig mee door kunt gaan.Ook vers sap levert fruitsuikers. Zie het eens zo: je perst 3 sinaasappelen voor een glas jus. Hoe vaak eet je 3 van die dingen in 1x achter elkaar op?
anoniem_2523 wijzigde dit bericht op 07-01-2009 16:45
Reden: sinaasapppel... niet sinasappel, duh!
Reden: sinaasapppel... niet sinasappel, duh!
% gewijzigd
woensdag 7 januari 2009 om 16:50
't Is met al die suikers overigens nog niet meteen ongezond. Er zitten ook vezels e.d. in, waardoor een glas sinaasappelsap altijd nog beter is dan een glas cola.
Het ene pak sap in de winkel is trouwens ook niet het andere: je hebt sap met toegevoegde suikers, sap uit geconcentreerd sap dat is aangelengd met water, en 'vers' sap.
Voor zover ik weet is versgeperst sap niet per se gezonder dan sap uit een pak, hangt er vanaf hoe lang je het laat staan ivm vitamines.
Het ene pak sap in de winkel is trouwens ook niet het andere: je hebt sap met toegevoegde suikers, sap uit geconcentreerd sap dat is aangelengd met water, en 'vers' sap.
Voor zover ik weet is versgeperst sap niet per se gezonder dan sap uit een pak, hangt er vanaf hoe lang je het laat staan ivm vitamines.
woensdag 7 januari 2009 om 16:58
Sap is wel gezonder dan cola, zit ook vitamines in en vezels inderdaad, maar het maakt wel net zo dik.
Als je sap drinkt, drink dan sap zonder toegevoegde suiker en zonder toegevoegde zoetstoffen. Toegevoegde zoetstoffen leveren niet de kcal maar hebben wel een invloed op je stofwisseling. Dit is nog niet keihard bewezen, maar ik vermoed dat het niet zo lang meer zal duren.
En houd het bij 1 glas per dag. En verder is het natuurlijk ook totaal afhankelijk van wat je verder eet en drinkt op een dag hoe slecht het voor je gewicht is. Als je al te veel eet en drinkt zal dat glas sap niet echt in je voordeel werken. Zit je net een beetje aan de onderkant in je energiebalans dan maakt het niet zo veel uit.
Als je sap drinkt, drink dan sap zonder toegevoegde suiker en zonder toegevoegde zoetstoffen. Toegevoegde zoetstoffen leveren niet de kcal maar hebben wel een invloed op je stofwisseling. Dit is nog niet keihard bewezen, maar ik vermoed dat het niet zo lang meer zal duren.
En houd het bij 1 glas per dag. En verder is het natuurlijk ook totaal afhankelijk van wat je verder eet en drinkt op een dag hoe slecht het voor je gewicht is. Als je al te veel eet en drinkt zal dat glas sap niet echt in je voordeel werken. Zit je net een beetje aan de onderkant in je energiebalans dan maakt het niet zo veel uit.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 7 januari 2009 om 17:03
quote:Supersmollie1 schreef op 07 januari 2009 @ 16:27:
1 glas vruchtensap levert net zo veel caloriën als een glas cola. En is dus net zo slecht voor de slanke lijn.
het draait bij voedingsmiddelen echt niet alleen om de calorieen. Sap is een goede fruitvervanger, cola niet.
1 glas bijvoorbeeld bij de maaltijd is echt prima. als je verder gezond eet en niet (te veel) snoept wordt je echt niet dik van sap, tenzij je 10 van die glazen naar binnen tetterd...
1 glas vruchtensap levert net zo veel caloriën als een glas cola. En is dus net zo slecht voor de slanke lijn.
het draait bij voedingsmiddelen echt niet alleen om de calorieen. Sap is een goede fruitvervanger, cola niet.
1 glas bijvoorbeeld bij de maaltijd is echt prima. als je verder gezond eet en niet (te veel) snoept wordt je echt niet dik van sap, tenzij je 10 van die glazen naar binnen tetterd...
woensdag 7 januari 2009 om 17:17
woensdag 7 januari 2009 om 17:36
Ik heb even het boek 'Wat is nu gezond' van prof. dr. M. Katan erbij gepakt (hoogleraar aan de Vrije Universiteit). In het kort komt het erop neer dat vruchtensap niet zo gezond is als het klinkt. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar alle dranken en een lijstje opgesteld. Daarbij is uitgegaan van gezondheidsproblemen als overgewicht, broze botten en hart- en vaatziekten.
Van gezond naar minder gezond:
1. Water
2. Koffie of thee zonder melk/suiker
3. Lightfrisdranken
4. Vruchtensap, volle melk en bier
5. Frisdrank
Verder meldt hij eveneens dat je even dik wordt van cola als van vruchtensap en dat het erg slecht voor je tanden is. Daarnaast levert fruit vezel en sap niet. Zijn tip: leer fruit te eten en water te drinken .
Overigens echt een aanrader dit boek als je fabels en feiten over voeding wilt weten.
Van gezond naar minder gezond:
1. Water
2. Koffie of thee zonder melk/suiker
3. Lightfrisdranken
4. Vruchtensap, volle melk en bier
5. Frisdrank
Verder meldt hij eveneens dat je even dik wordt van cola als van vruchtensap en dat het erg slecht voor je tanden is. Daarnaast levert fruit vezel en sap niet. Zijn tip: leer fruit te eten en water te drinken .
Overigens echt een aanrader dit boek als je fabels en feiten over voeding wilt weten.
woensdag 7 januari 2009 om 18:15
quote:elninjoo schreef op 07 januari 2009 @ 18:05:
lightfrisdrank werd toch juist als ongezond gezien door die chemische zoetstoffen? lijkt me dat 'n paar glazen vers vruchtensap per week minder ongezond is als een paar glazen diet cokeDat schijnen veel mensen te denken. Maar blijkbaar is dat niet juist. Ik heb ook nog even naar het hoofdstuk over zoetstoffen gekeken ('Zijn zoetstoffen veilig?') en daar wordt gemeld dat volgens zijn inschatting de gezondheidseffecten van zoetstoffen verwaarloosbaar zijn in vergelijking met die van andere stoffen in voeding zoals zout, transvet of alcohol. Met de kanttekening dat 100% zekerheid nooit te bewijzen valt.
lightfrisdrank werd toch juist als ongezond gezien door die chemische zoetstoffen? lijkt me dat 'n paar glazen vers vruchtensap per week minder ongezond is als een paar glazen diet cokeDat schijnen veel mensen te denken. Maar blijkbaar is dat niet juist. Ik heb ook nog even naar het hoofdstuk over zoetstoffen gekeken ('Zijn zoetstoffen veilig?') en daar wordt gemeld dat volgens zijn inschatting de gezondheidseffecten van zoetstoffen verwaarloosbaar zijn in vergelijking met die van andere stoffen in voeding zoals zout, transvet of alcohol. Met de kanttekening dat 100% zekerheid nooit te bewijzen valt.
woensdag 7 januari 2009 om 22:18
Dat je toch denkt dat je gezond bezig bent Mijn versgeperste sapje hou ik erin hoor, al is het alleen maar omdat ik Mr Nilsson zo vreselijk lief vind als ie me een glas komt brengen
En de sapjes uit de sapmachine (van fruit en groenten die niet helemaal vers meer zijn) laat ik ook niet staan. Maar dat doe ik maar een keer per week.
Sap vervangen door fruit is geen probleem, ik ben echt gek op fruit. Ik eet sowieso al minimaal 2 stuks per dag, dus het is geen vervangen
Ik ga meer water drinken en haal dan voor het weekend toch maar weer een fles cola-light
En de sapjes uit de sapmachine (van fruit en groenten die niet helemaal vers meer zijn) laat ik ook niet staan. Maar dat doe ik maar een keer per week.
Sap vervangen door fruit is geen probleem, ik ben echt gek op fruit. Ik eet sowieso al minimaal 2 stuks per dag, dus het is geen vervangen
Ik ga meer water drinken en haal dan voor het weekend toch maar weer een fles cola-light
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
woensdag 7 januari 2009 om 23:30
donderdag 8 januari 2009 om 01:10
Ik heb tot nu toe altijd begrepen dat fruitsuikers niet echt dikmakers (hoeven te) zijn. Je lichaam verbrandt in een bepaalde volgorde de energie die je binnenkrijgt via je voeding: eerst de fruitsuikers (die direct verbrand kunnen worden in een cel), dan kunstmatige suikers (die door je lichaam worden omgezet in suikers die verbrand kunnen worden), dan andere koolhydraten (de verbindingen die nog meer omzetting vragen) en als laatste vetten (enkel- en meervoudig, vergen veel tussenstappen voor ze energie leveren).
Als je in een bepaald tijdsbestek meer energie opneemt dan je verbrandt (door lichaamsbeweging, maar ook door bijv. spijsvertering), dan worden de 'makkelijke' energiebronnen als eerste verbruikt, en zal je lichaam dus de vetten overhouden en opslaan voor de toekomst, omdat die het 'moeilijkst' te verbranden zijn. Die vetten zijn vaak dus de 'echte' dikmakers.
Ben ik hiermee jaren verkeerd voorgelicht, of klopt dit (more or less)?
Als je in een bepaald tijdsbestek meer energie opneemt dan je verbrandt (door lichaamsbeweging, maar ook door bijv. spijsvertering), dan worden de 'makkelijke' energiebronnen als eerste verbruikt, en zal je lichaam dus de vetten overhouden en opslaan voor de toekomst, omdat die het 'moeilijkst' te verbranden zijn. Die vetten zijn vaak dus de 'echte' dikmakers.
Ben ik hiermee jaren verkeerd voorgelicht, of klopt dit (more or less)?