Hoe en wat met oudste kind tijdens/na komst 2e kindje?

07-01-2009 18:19 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

Ik vraag me even iets af en ben benieuwd hoe dat bij anderen gaat / is gegaan.

Ben namelijk zwanger vd 2e en heb er al eentje rondlopen van nu bijna 4 1/2 jaar oud. Het is een bijzonder druk jochie en heb echt mijn handen vol aan hem! Ben wat aan het nadenken hoe en wat wanneer mijn weeen mochten beginnen. We hebben al met opa en oma afgesproken dat we hun mogen bellen zodat zij onze oudste ophalen. Dat is natuurlijk hartstikke mooi! Vraag me nu af hoe ik het tijdens de kraamweek aan zal gaan pakken. In hoeverre bemoeit de kraamhulp zich met andere kids eigenlijk? Lijkt me dat ze zich meer gaat concentreren op mama & baby (heb ik zelf ook liever) en dat we zelf met familie gewoon iets moeten gaan regelen. Mijn vriend zal de 2e week thuis zijn, dus kan hij dan meneertje naar school brengen etc.

Hoe pakken jullie het aan / hebben jullie het aangepakt?

Groetjes, marleen
Volgens mij is een kraamhulp er wel degelijk om ook het gezin te ondersteunen en zich met oudste te bemoeien dus.
.Niet goed gelezen excuses.
hier net bevallen van de 3e. de 2 andere kids zijn 6 en 11.

man was thuis om de kids te halen en brengen van school maar dat doen de meeste kraamhulpen ook als je het aangeeft.

onze kraamhulpen (het waren er 2 los van elkaar, eerst de 1 paar dagen en toen de ander) waren op zich heel leuk met de kids. vooral de 1e hield zich ook met de kinderen bezig door ze aandacht te geven.

persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om je kind weg te doen tijdelijk en anders mss wat later in de week.
Bij mijn tweede wilde ik juist dat er extra aandacht gegeven werd aan de eerste. Ik en de baby redden ons prima, en er was ruimte zat voor vragen/hulp. Juist omdat het voor mijn eerste zo een verandering teweeg bracht heb ik haar extra laten verwennen.
Toen mijn weeën begonnen, werd de oudste opgehaald door schoonouders. Zodat ik rustig met mijn vriend samen op de bavlling kon focussen. Na de bevalling werd mijn oudste de ochtend terug gebracht (was in de nacht bevallen). Ik had twee kraamverzorgsters, was èèn stagiaire bij. En hun zorgde voor het hele gezin. Mijn vriend had ook een weekje vakantie opgenomen dus hij hielp ook mee het gezin draaiende te houden.

Toen ik ging bevallen van de derde ( was overdag) heb ik mijn vriendin gebelt om op te passen. En zij werden s'middags toen ik bevallen was weer terug gebracht. Ook had ik toen weer twee kraamverzorgsters en zij hebben toen ook weer voor het hele gezin gezorgd. Ook had mijn vriend weer lekker een weekje vrij genomen.

Ik vind het wel belangrijk dat jouw zoon erbij is in de kraamweek, hij hoort er net zo goed bij. En het is voor hem ook wennen dat hij een nieuw zusje/broertje heeft gekregen. Dus is het belangrijk om hem met zoveel mogelijk dingen te betrekken, ook qua zorg voor zijn zusje/broertje. Laat hem lekker meehelpen met verschonen of helpen met het babytje in bad te doen etc.
mijn dochter was 19 maanden toen mijn zoon georen werd

mijn zus heeft haar opgevangen toen hij geboren werd en de kraamhulp heeft zich ook haar bemoeid

je moet hem juist in de eerste weken niet het huis uit doen omdat je hem dan buiten sluit en hij dan heel erg jaloers kan worden op de baby

Gr Lia
Hoi,

Mijn oudste was 5 jaar toen de jongste geboren werd. Ik had geluk dat mijn bevalling erg snel ging. Oudste 's ochtends rond 7.30 uur bij de buren afgeleverd zodat zij hem naar school konden brengen en rond 09.00 uur was de jongste er al! Toen oudste uit school kwam had hij dus al een broertje!

Ik zou hem zeker thuis laten die eerste week. Wel gewoon naar school, zodat hij gewoon in dat ritme blijft. Ook trakteren op beschuit met muisjes in de klas is natuurlijk erg leuk!

Onze kraamhulp besteedde juist heel veel aandacht aan de oudste en dat vond hij ook heel leuk. Met die baby red je je natuurlijk wel, ik vond het dus fijn dat de oudste die extra aandacht kreeg. En toen ik de eerste dagen nog veel op bed lag, gingen we 's avonds ook boven bij ons bed warm eten. Daar heeft hij het nu nog over, vond hij helemaal geweldig en speciaal! Zo kun je die eerste week dus heel leuk en speciaal maken.
Mijn oudste was op 2 weken na 4 toen onze tweede geboren werd.

Mijn bevalling begon 's nachts en binnen 2 uur en een kwartier was de baby er. Zoon lag te slapen en heeft niets gemerkt. Toen hij 's ochtends wakker werd, had hij ineens een broertje.

Hij is gewoon naar school gegaan die dag (hij zat net 3 dagen op de basisschool!) en alle andere dagen ook. Mijn vriend deed hem veel halen en brengen, ook mijn ouders, en de kraamhulp heeft hem ook een keer gebracht.

Ik heb de hele kraamweek op bed gelegen omdat ik dat fijn vond. Kraamhulp at dan tussen de middag beneden met zoon en met mijn vriend.

Na een week ben ik hem zelf weer gaan halen en brengen naar school en zijn we weer écht gewoon gaan doen . Maar voor die tijd zou ik je zoon extra aandacht geven, maar niet als een uitzondering gaan behandelen. Dus niet van school houden ofzo, maar wel gewoon lekker thuis houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven