Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:amarna schreef op 19 december 2016 @ 14:13:

[...]

Nee, volkomen logisch.

Nou dat vond de rest van de club eigenlijk niet want "die auto kost je toch niks".

Maar ze zijn morrend akkoord gegaan.

Het jaar daarop reed iemand anders en toen moest ik naar een treinstation komen want mij komen ophalen was de verkeerde kant uit (tien minuten!) dus teveel gedoe.

Terwijl ik die persoon het jaar ervoor thuis had opgehaald en teruggebracht, 2x30 min extra. Daar heb ik wel van geleerd dat ik dat dus niet terug hoef te verwachten. Ga voor haar geen moeite meer doen.
quote:Captain_Obvious schreef op 19 december 2016 @ 14:10:

Ik heb trouwens wel eens geweigerd om mee te betalen aan reiskosten tijdens een weekend weg. Ik was met leaseauto en had nog vier anderen opgehaald (ook voor omgereden). Er was nog een andere auto mee. Toen stonden ineens de benzinekosten voor die auto in het lijstje met dingen die door iedereen betaald moesten worden.

Ik hoef zelf geen reiskostenvergoeding als ik niks betaal aan mijn auto qua brandstof maar ik ga niet aan andermans reiskosten meebetalen.

Of ben ik dan gierig.Nee hoor.
quote:pamelacourson schreef op 19 december 2016 @ 14:17:

[...]

Ik heb dat ook een keer gehad. Naar België met mijn vriend zijn auto (ik woon aan de andere kant van het land), anderen waren met de trein. Moest ik opeens aan de treinreis meebetalen. Daar heb ik toen wel tegen geprotesteerd.Ja daaaaag. Die zijn niet goed wijs.
Gierig zou zijn als ik de benzinekosten vergoed had willen hebben terwijl de baas die betaalde.
quote:fietsertje schreef op 18 december 2016 @ 16:47:

[...]

Ik had haar bord onder neus vandaan getrokken en in de vuilnisbak gekieperd. Wat een uitgekookte bitch zeg.

Ik heb in zo'n situatie eens gewoon de helft van de patatjes van het bord gegraaid voor mijn kind (een soort misverstand met een gierige zus. Die er gelukkig om kon lachen)

Moederkloek!
Oh en het taxivraagstuk:

Eerlijk en correct zou inderdaad zijn war Armana zegt.

Maar ik hou niet van dat op de cent uitrekenen en zou gewoon het tarief betalen als ik als eerste thuis aankom en de anderen dan de rest.
Alle reacties Link kopieren
Situatie met de taxi: ik zou gewoon 50/50 doen. Dan maar iets meer ( als ik diegene was die dichtbij woonde) maar nog altijd minder dan een eigen taxi betalen.
quote:Susan schreef op 19 december 2016 @ 14:15:

[...]

Nee, dat vind ik ook logisch. De brandstofkosten voor die auto kunnen ze verdelen onder de mensen die in die auto zitten.

Tja, dan hebben die mensen pech dat ze in die auto zitten, en de passagiers van de leaseauto geluk...

Ik vind het kinderachtig om over die brandstof te zeuren, zou het er zelf nooit opgezet hebben, maar ik snap de achtergrond op zich wel.
quote:Captain_Obvious schreef op 19 december 2016 @ 14:10:

Ik heb trouwens wel eens geweigerd om mee te betalen aan reiskosten tijdens een weekend weg. Ik was met leaseauto en had nog vier anderen opgehaald (ook voor omgereden). Er was nog een andere auto mee. Toen stonden ineens de benzinekosten voor die auto in het lijstje met dingen die door iedereen betaald moesten worden.

Ik hoef zelf geen reiskostenvergoeding als ik niks betaal aan mijn auto qua brandstof maar ik ga niet aan andermans reiskosten meebetalen.

Of ben ik dan gierig.

Hmm ik vind het wel oneerlijk tegenover degene die met de andere auto (mee)reden. Dan heb je dus mazzel als je met jou mee kan rijden en de rest heeft pech want ze rijden met de niet gratis auto mee... Wij rijden ook vaak met een groep vrienden naar het buitenland voor weekendjes weg, met 1 lease auto (gratis brandstof) en vaak mijn auto, want dat is een van de grotere auto's. Maar de brandstof kosten delen we met zijn allen (dan maakt het ook niet uit wie met wie meerijdt).

Dat ze een jaar later jou niet ophaalt vind ik overigens wel gierig! (en niet kunnen).
Ze hadden voor mijn part de benzine van de ene auto kunnen verdelen over iedereen behalve mij of zo. Maar nu moest ik geld toeleggen terwijl ik mensen juist geld bespaarde. Lijkt me ook niet de bedoeling
Na alle delen uitgelezen te hebben, besef ik me dat ik er helemaal nooit bij stilgestaan heb dat iets gierig kan zijn. Ik heb wel ervaringen gehad waar ik gek van op keek, maar kom er na dit topic pas achter dat het eigenlijk wel als gierig gezien kan worden..

Een aantal jaren geleden had ik een verjaardagsfeestje van een vriendin. Ze wilde graag uit eten gaan en daarna stappen.

Uit eten was op eigen kosten, bij het stappen zou ze 2 drankjes voor je betalen.

Nou, goed, gezellig! Ik nam nog een leuk cadeautje mee, we zijn gezellig (en duur) uit eten geweest en daarna gingen we stappen.

Daar ging iedereen een beetje z'n eigen gang, dus ik was de eerste helft van de avond met een paar andere meiden. Later kwam ik haar weer tegen en ging ik bij hun staan. Zegt ze: "Hey SRS, jij hebt nog geen drankjes van me gehad. Wat wil je?"

Ik lust geen bier, zit met uitgaan altijd op mixjes. Dus ik zeg: "Doe maar een bacardi cola". Ze vraagt nog aan de 2 andere meiden wat ze wilden en ging weg om drankjes te halen. Later komt ze terug met 3 biertjes. Voor zichzelf en voor de 2 andere meiden. Uhm? Al had ze niks gevraagd, had ik er helemaal niet bij stilgestaan. Al had ze aangegeven dat een mixje te duur voor haar was, had ik nog gezegd, "Geeft niet, ik haal zelf wel", maar gewoon weggaan zonder iets te zeggen en alleen met 3 biertjes terugkomen, zodat ik daar maar sta te kijken terwijl zij hun bier achterover slaan? Dat was best wel awkward. Ben m'n eigen drankje maar gaan halen, in de veronderstelling dat ze het vast vergeten was, maar gek vond ik het wel.

Dezelfde vriendin: Een gemeenschappelijke (haar beste) vriendin was jarig en zij had zo ongeveer hetzelfde plan. Gezellig uit eten gaan, maar niet stappen. Ze zou in het restaurant zelf wat drankjes voor je betalen.

Ik had voor die dag al een date staan (met mijn- inmiddels -man ) en gaf meteen al aan dat ik niet kon komen.

Later hoorde ik dat er helemaal niemand is geweest, omdat gierige vriendin het allemaal te duur vond en iedereen op heeft zitten stoken dat ze toch niet zoveel geld uit gingen geven aan een verjaardag (zodat zij niet de boze heks leek? Geen idee...)

Mijn schoonouders konden er ook wel wat van.. Inmiddels geen contact meer (om hele andere redenen), maar ik heb me daar nooit prettig gevoeld.

Met kerst werd ik uitgenodigd om bij ze te komen eten. Leuk, want dan leer je elkaar nog 'ns kennen. Not.

Er werd de hele avond niets tegen mij gezegd, ze waren alleen met elkaar en één of andere gast die Cola heet bezig. En dan werden er nog van die leuke grappen gemaakt: Coca Cola. En in een deuk lagen ze.

Ik was nog nieuw en durfde niet zo m'n eigen gang te gaan. Op vriendlief na lette niemand op mij en mannen zijn niet zo attent , dus ik zat best lang te wachten om iets te eten te krijgen, terwijl er naar de rest wel van alles doorgeschoven werd door schoonma.

Maar goed, ik kreeg weer een stukje vlees van vriend, mijn saus was op, dus ik schraap al mijn moed bij elkaar en vraag om saus. Komt schoonma naar me toe gelopen met de fles saus, pakt een theelepel, doet daar wat saus op en dat krijg ik op mijn bord. Die saus was na dat stukje vlees ook weer op en ik heb niets meer durven vragen..

Ik deed ook altijd erg veel moeite voor hun met verjaardagen en feestdagen. Ik had voor (de volgende) Kerstmis een leuk idee voor een cadeau voor schoonma en moest daarvoor een etagère hebben, die is precies dan nergens te vinden. Ben zoveel steden en zoveel winkels in- en uit geweest eer ik er eentje had gevonden. Voor schoonpa een one million parfum gekocht, wat destijds als student een rib uit m'n lijf was, maar goed.. Ik wilde een band krijgen met ze en deed dat allemaal graag voor ze. Iedereen was superblij met mijn cadeaus, maar ik kreeg zelf helemaal niks. Terwijl ze wel voor de familieleden iets hadden en mij zelf uit hadden genodigd. Misschien niet gierig, maar wel onattent. Zo ook met verjaardagen, er kon nog geeneens een 'gefeliciteerd, SRS' vanaf. Kwam ik daar dan aan met mijn speciaal-voor-jullie-uren-werk-in-gestoken-taart. Die ging dan zo de koelkast in, maar een felicitatie kon ik naar fluiten. Laat staan een cadeau.

Zo kan ik nog wel even doorgaan over ze. N.a.v. dit topic kwamen er gesprekken op gang met mijn man en werd ik me ervan bewust dat het echt gierigheid is vanuit hun kant.
quote:Marana_ schreef op 19 december 2016 @ 14:24:

[...]

Tja, dan hebben die mensen pech dat ze in die auto zitten, en de passagiers van de leaseauto geluk...

Ik vind het kinderachtig om over die brandstof te zeuren, zou het er zelf nooit opgezet hebben, maar ik snap de achtergrond op zich wel.

Nou ja, dat kan, dat je het geluk hebt mee te rijden in een auto bij iemand die de brandstofkosten om wat voor reden dan ook niet verhaalt op de mensen die meerijden. Ik vind niet dat Captain Obvious om die reden mee hoeft te betalen. Hij heeft zijn eigen vervoer geregeld, heeft zelfs nog wat mensen mee laten rijden, dan hoef je niet de reiskosten van een ander te vergoeden.

Sowieso denk ik niet dat je bij een gezamenlijk weekendje weg de reiskosten moet verdelen, tenzij je een bus huurt waarin iedereen meerijdt. Dat zijn gewoon geen gezamenlijke kosten. De ene persoon heeft een leaseauto, de ander misschien een OV-kaart en kan gratis met de trein. Sommige mensen gaan met vijf in een auto, anderen komen met z'n tweetjes. Ik vind dat gewoon individuele kosten die je maakt voordat het weekendje begint, en mensen die met elkaar meerijden moeten dat onderling maar regelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Kraaienpootje schreef op 19 december 2016 @ 14:25:

[...]

Dat ze een jaar later jou niet ophaalt vind ik overigens wel gierig! (en niet kunnen).Ja ik dacht ook echt huh? Dus nog gevraagd of ze me niet op kon halen, nee dat was te ver uit de richting (en ja ik had haar benzine, ze heeft geen leaseauto, wel willen betalen )
quote:Susan schreef op 19 december 2016 @ 14:30:

[...]

Nou ja, dat kan, dat je het geluk hebt mee te rijden in een auto bij iemand die de brandkosten om wat voor reden dan ook niet verhaalt op de mensen die meerijden. Ik vind niet dat Captain Obvious om die reden mee hoeft te betalen. Hij heeft zijn eigen vervoer geregeld, heeft zelfs nog wat mensen mee laten rijden, dan hoef je niet de reiskosten van een ander te vergoeden.Thanks, ik ben trouwens wel een zij hoor
Aan het starttarief had ik nog niet eens gedacht, geen idee wat ze daarmee gedaan hebben. Of mss was dat er niet, woon in België en neem haast nooit een taxi. Enfin, idd heeft de een meer betaald dan de ander, was er daar een hele ruzie over nadien. Weet niet meer hoe het toen juist opgelost is, er is geld gegeven aan degene die meer betaald had maar of het nu tot 50/50 was of dat ze zodanig kwaad waren dat ze de hele rit betaald hebben weet ik niet meer. Is meer dan 10 jaar geleden.

Ik was er alleszins enorm kwaad voor, als je onder familie al zo gaat doen ... Ik zou mezelf nog in staat zien om sowieso te zeggen dat ik de hele rit wel betaal, voor die 5 min ... Was letterlijk aan het eind van de straat.

Maar fijn om jullie reacties te lezen, ik wist dus niet dat er een starttarief was, weer iets bijgeleerd.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
quote:Starshine-2 schreef op 19 december 2016 @ 14:21:

Oh en het taxivraagstuk:

Eerlijk en correct zou inderdaad zijn war Armana zegt.

Maar ik hou niet van dat op de cent uitrekenen en zou gewoon het tarief betalen als ik als eerste thuis aankom en de anderen dan de rest.

Die berekening klopt niet helemaal (als je ècht wil gaan mierenneuken). Ritkosten over de eerste 5 minuten zouden namelijk ook gedeeld moeten worden, aangezien er dan twee personen in de auto zitten.

Kosten taxi = starttarief + ritkosten 5 minuten + ritkosten 15 minuten

Stel:

Starttarief: €3,-

Kosten 5 minuten: €2,-

Kosten 15 minuten: €6,-

Kosten persoon 1: 3/2 + 2/2 = €2,50

Kosten persoon 2: 3/2 + 2/2 + 6/1 = €8,50

Dat zou het meest eerlijk zijn (tenzij die eerste 5 minuten enorm uit de route zijn, natuurlijk, dan is het wéér een ander verhaal ), dus in die zin zou iemand die deze verdeling eist, volledig in zijn recht staan. Maar tenzij je geldproblemen hebt, geloof ik niet dat ik moeilijk zou gaan doen om die paar euro verschil.
Haha ik ga wel fietsen de volgende keer
quote:Captain_Obvious schreef op 19 december 2016 @ 14:28:

Ze hadden voor mijn part de benzine van de ene auto kunnen verdelen over iedereen behalve mij of zo. Maar nu moest ik geld toeleggen terwijl ik mensen juist geld bespaarde. Lijkt me ook niet de bedoeling Dat lijkt voor mij dan al wat eerlijker ja, jij moet tenminste ook weer (indirect) kosten betalen over je leaseauto Scheelt misschien wel dat bij onze vriendgroep een aantal nog student zijn en erg krap bij kas zijn, terwijl een aantal andere (zoals de eigenaar van de leaseauto) goed tot redelijk goed betaalde banen hebben. Wij leggen met alle liefde iets meer geld in, zodat de studerende vrienden ook mee kunnen!
quote:Kraaienpootje schreef op 19 december 2016 @ 14:40:

[...]

Dat lijkt voor mij dan al wat eerlijker ja, jij moet tenminste ook weer (indirect) kosten betalen over je leaseauto Scheelt misschien wel dat bij onze vriendgroep een aantal nog student zijn en erg krap bij kas zijn, terwijl een aantal andere (zoals de eigenaar van de leaseauto) goed tot redelijk goed betaalde banen hebben. Wij leggen met alle liefde iets meer geld in, zodat de studerende vrienden ook mee kunnen!Dat was hier niet het geval. Iedereen werkt.
quote:Kraaienpootje schreef op 19 december 2016 @ 14:40:

[...]

Dat lijkt voor mij dan al wat eerlijker ja, jij moet tenminste ook weer (indirect) kosten betalen over je leaseauto Scheelt misschien wel dat bij onze vriendgroep een aantal nog student zijn en erg krap bij kas zijn, terwijl een aantal andere (zoals de eigenaar van de leaseauto) goed tot redelijk goed betaalde banen hebben. Wij leggen met alle liefde iets meer geld in, zodat de studerende vrienden ook mee kunnen!En voor een leaseauto betaal je (althans ik) wel een bedrag per maand. Alleen wordt dat niet hoger als je meer rijdt. Dus ik reed met liefde, geen probleem, scheelt gewoon geld natuurlijk. Ik zou een deel van die bijdrage ook niet doorberekenen.
Ik heb een verhaal wat een beetje lijkt op de brandstofkosten van de leaseauto.

Ik had vier kaarten gewonnen voor een pretpark. Ik had vijf mensen uitgenodigd of ze misschien mee wilden gaan, en ze wilden allemaal, dus we waren met zijn zessen. Toen wilden ze dat ik voor de twee extra kaarten die gekocht moesten worden ook meebetaalde. Vond ik niet erg eerlijk, ik had toch immers de kaartjes gewonnen? Maar ze wilden het echt per se en het werd een hele rel. Ik heb drie anderen vrienden gevraagd en we zijn fijn met zijn vieren erheen gegaan.
Waarom vraag je dan 5 mensen? Je had er ook gelijk 3 kunnen vragen
quote:Zanahoria schreef op 19 december 2016 @ 16:03:

Ik heb een verhaal wat een beetje lijkt op de brandstofkosten van de leaseauto.

Ik had vier kaarten gewonnen voor een pretpark. Ik had vijf mensen uitgenodigd of ze misschien mee wilden gaan, en ze wilden allemaal, dus we waren met zijn zessen. Toen wilden ze dat ik voor de twee extra kaarten die gekocht moesten worden ook meebetaalde. Vond ik niet erg eerlijk, ik had toch immers de kaartjes gewonnen? Maar ze wilden het echt per se en het werd een hele rel. Ik heb drie anderen vrienden gevraagd en we zijn fijn met zijn vieren erheen gegaan.

Rellen om die twee betaalde kaarten vind ik erg inhalig, maar ik snap niet zo goed waarom je 5 mensen uitnodigt als je maar 4 kaarten had?

Kan me ergens wel voorstellen dat die 5 allemaal dachten getrakteerd te worden.
Omdat dat een vriendengroep van vijf mensen is. Als ik er drie had gevraagd, kreeg ik scheve gezichten van de andere twee. En het is mijn hechtste vriendengroep, dus ik dacht in eerste instantie wel aan hun en niet aan die andere 3, wat toch meer kennissen zijn.

Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat er vier kaarten waren, dus dat er bijgelegd moest worden als er meer mee wilden.
Ik snap wel dat je dan met zijn zessen de kosten deelt voor de 2 extra kaartjes.

Zou ik zelf ook doen, ondanks dat ik de kaartjes had gewonnen.

Ik zou het geen rel laten worden, maar ik had wel meebetaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven