Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.

Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).

Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.

Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.

Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??

Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
quote:hanke321 schreef op 19 december 2016 @ 20:56:

Tromgeroffel van de revolutionaire prettig schokkende gebeurtenis: iemand anders dan Knuf zwaaide de scepter in de keuken hedenavond!!!

Ha ha, nou jullie positiviteit werkt goed door inderdaad.

Elke keer als ik angstig werd/gevoel van controle verlies had,

dacht ik aan jullie cheerleadermoves (en woorden) en hield ik me in.

Tijdens het eten zei vriend: 'dit was voor het eerst dat je niet boos op me werd als het gaat om iets met eten.'

Toen voelde ik me wel echt de slechtste vriendin ooit.

Maar vervolgens zegt hij: 'dat topic doet je wel goed he, vooral blijven schrijven als dit het effect is.'

quote:pruttel schreef op 19 december 2016 @ 21:00:

Ik zit je te klieren ja

foei Pruttel

Gelukkig maak je het daarna goed met deze prachtige ingewikkelde zin (begrijpend lezen voor gevorderden zeg maar):

Huilen mag als het moet, kan als het moet, maar moet niet omdat het kan en mag. dank je
Voor mij dus geen chocola. Wel lekker kopje thee.
Ik ben even met iets anders bezig, waar ik een gezegde/uitspraak tegen kom dat (die) ik graag wil delen: "There is nothing wrong with thoughts coming to visit, just don't invite them in for tea."

Nu weer even bezig.
Wauw Hanke, dat klinkt ontzettend lief en steunend, zo'n sponsor/lotgenoot. Dat moet echt heel waardevol zijn, zulk contact, wat mooi

Ga je de komende dagen aardiger zijn voor jezelf? Ook als je het nachtje weg bent en ook als het moeilijk is? Kom je hier ook schrijven of helpt jou dat niet?

Lekker, een bakje thee!

Ik ben wel jaloers op al jullie gehuil. Ik denk niet dat ik ooit gehuild heb waar iemand bij was.

Oh ja, op de crematie van mijn oma. Dat voelde zelfs toen beschamend.

Terwijl als ik het van jullie lees, denk ik alleen maar: wat mooi...!

Fijn dat je dit deelde Hanke.
quote:Tobbert schreef op 19 december 2016 @ 21:13:

Ik ben even met iets anders bezig, waar ik een gezegde/uitspraak tegen kom dat (die) ik graag wil delen: "There is nothing wrong with thoughts coming to visit, just don't invite them in for tea."

Nu weer even bezig.Mooi
Ik moest net m'n nieuwe medicatie (dubbele dosis met vertraagde afgifte) innemen.

Maar het lukt niet.

Want er staat opeens op het potje: stemmingswisselingen.

Daar heeft niemand iets over gezegd...?!

Nu voelt het alsof ik gestoord ben en pillen krijg voor gekken...

Die mag/kan ik niet innemen...

Ik vind het heel eng...

50 mg in 1 keer... het is wel weinig, maar toch..

en het werkt 6 uren?

En het is voor gekke mensen (stemmingswisselingen?)

En AD maakt je toch dik...??

Dat was ik al en mag niet nog erger worden...

Beetje lastig dit wel...
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 21:24:

Ik ben wel jaloers op al jullie gehuil. Ik denk niet dat ik ooit gehuild heb waar iemand bij was.

Ik ook niet. Terwijl er in mijn werk heel wat tranen vloeien (niet van mij, van mijn 'gesprekspartners') en ik daar helemaal geen moeite mee heb. Juist een compliment als mensen hun emoties bij je durven te tonen. Maar zelf huilen waar anderen bij zijn, nope.
Tjezus, wat vals
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 21:27:

Ik moest net m'n nieuwe medicatie (dubbele dosis met vertraagde afgifte) innemen.

Maar het lukt niet.

Want er staat opeens op het potje: stemmingswisselingen.

Daar heeft niemand iets over gezegd...?!

Nu voelt het alsof ik gestoord ben en pillen krijg voor gekken...

Die mag/kan ik niet innemen...

Ik vind het heel eng...

50 mg in 1 keer... het is wel weinig, maar toch..

en het werkt 6 uren?

En het is voor gekke mensen (stemmingswisselingen?)

En AD maakt je toch dik...??

Dat was ik al en mag niet nog erger worden...

Beetje lastig dit wel...Er staan altijd een heleboel enge dingen in bijsluiters. De bijsluiter van de medicatie die ik slik waarschuwt onder andere voor gok- en seksverslavingen en plotselinge psychoses. Tenzij ik er echt middenin zit nu, heb ik er nog niet echt last van
Tjezus, wat vals
Uhhh Knuf, als die pillen maken dat jij heel blijft en het trekt deze intensieve periode...als je erdoor durft te oefenen in vertrouwen (zoals je partner de keukenprins laten zijn), in jezelf te geloven en de samenwerking met je behandelaar aan te kunnen....dan doet het er niet toe wat er op het etiketje staat. Dan is het een hulpmiddel dat je goed kan gebruiken.
Liefje, op een bijsluiter staat alles alles alles wat ooit een keer is voorgekomen wat eventueel met aannemelijke waarschijnlijkheid, maar niet zeker, met het medicijn (MEDICIJN!) te maken zou kunnen hebben.

Meld iemand dat hij er een blauwe tong van heeft gekregen staat het er ook op.

Neem ze maar in. Je merkt vanzelf wel of het je helpt. Het niet doen kan altijd nog. Doe maar wel dus
Knuffelbeertjes, ik vind je verhaal helemaal niet wazig! Hartstikke duidelijk juist! Wat een mooie inzichten heb je. En ik waarschuw maar vast, ik ben niet van plan weg te gaan. Dus ook niet als het goed met je gaat!
quote:MevrouwJack schreef op 19 december 2016 @ 21:29:

[...]

Ik ook niet. Terwijl er in mijn werk heel wat tranen vloeien (niet van mij, van mijn 'gesprekspartners') en ik daar helemaal geen moeite mee heb. Juist een compliment als mensen hun emoties bij je durven te tonen. Maar zelf huilen waar anderen bij zijn, nope.

Jaa hier hetzelfde verhaal. Daardoor heb ik altijd de indruk dat veel mensen makkelijk huilen.

Ik zie het ook als compliment, krijg dat dan ook geregeld te horen. Best wel bijzonder...

Ik merkte afgelopen keer bij m'n therapeut wel dat iets me raakte.

Maar toen vlogen natuurlijk direct de gedachten alle kanten op over therapeuten die hopen dat je breekt en tegenover elkaar opscheppen over de hoeveelheid zakdoekjes die erdoor heen gaan ...
Luister maar naar Jack en Hanke Die leggen het beter uit dan ik.
En ik ken het hoor...het zelf willen doen en de discussie aangaan in mijn hoofd.
quote:MevrouwJack schreef op 19 december 2016 @ 21:32:

[...]

Er staan altijd een heleboel enge dingen in bijsluiters. De bijsluiter van de medicatie die ik slik waarschuwt onder andere voor gok- en seksverslavingen en plotselinge psychoses. Tenzij ik er echt middenin zit nu, heb ik er nog niet echt last van Ja snap ik maar dit staat op het potje.

Met hoofdletters
quote:hanke321 schreef op 19 december 2016 @ 21:33:

Uhhh Knuf, als die pillen (die ik jaaren terug ook een poos geslikt heb en die ik na verloop van tijd in overleg met mijn behandelaars kon afbouwen) maken dat jij heel blijft en het trekt deze intensieve periode...als je erdoor durft te oefenen in vertrouwen (zoals je partner de keukenprins laten zijn), in jezelf te geloven en de samenwerking met je behandelaar aan te kunnen....dan doet het er niet toe wat er op het etiketje staat. Dan is het een hulpmiddel dat je goed kan gebruiken.Pfff wat moeilijk dit nu in te zien.... ik voel me echt zwaar mislukt dat ik die medicatie nodig heb
quote:aikidoka schreef op 19 december 2016 @ 21:35:

Knuffelbeertjes, ik vind je verhaal helemaal niet wazig! Hartstikke duidelijk juist! Wat een mooie inzichten heb je. En ik waarschuw maar vast, ik ben niet van plan weg te gaan. Dus ook niet als het goed met je gaat! dat is lieF Aikidoka
quote:Knuffelbeertjes schreef op 19 december 2016 @ 21:40:

[...]

Pfff wat moeilijk dit nu in te zien.... ik voel me echt zwaar mislukt dat ik die medicatie nodig hebMedicijnen heb je nodig om beter te worden. Bij ons allebei voor iets wat in ons hoofd zit, alleen bij mij fysiek en bij jou niet, maar het komt op hetzelfde neer toch? Allebei kunnen we er niets aan doen en allebei hebben we medicatie nodig om een beetje leuk te kunnen leven, ik zie niet zoveel verschil.
Tjezus, wat vals
Wat een vooruitgang weer vandaag: je vriend laten koken en in gesprek gaan met je gedachten (en overwinnen) en ook nog ruimte om nieuwe emoties toe te laten. Wauw!

Wat mij helpt om te leren ontspannen is inderdaad om te bedenken dat ik later iets anders beter doe als ik eerst ontspannen heb. Ook moet ik af en toe streng zijn, want er is altijd wel iets te doen: was, huishouden, werk, kinderen. Soms moet je van jezelf 'mogen' niets doen: een boek lezen, serie kijken, dansen enz. Verder heeft sporten mij erg grholpen vooral karate. De bedoeling is namelijk dat je niet denkt maar 'voelt' of je een trap goed doet. Ook de fysieke inspanning (spannen van spieren) helpt om daarna te ontspannen. Doordat ik met karate bezig ben kan ik zowel de lijstjes in mijn hoofd even vergeten( wat moet ik doen? Wie moet ik nog bellen? Wat gaan we eten? Etc.) als ook een stukje frustratie kwijt (al heb ik dat nu niet zo meer maar toen ik net begon wel. Dan beeldde ik in dat ik andere vervelende mensen sloeg.)

PS: Ik ben dol op het foute uur!

[...]

Pfff wat moeilijk dit nu in te zien.... ik voel me echt zwaar mislukt dat ik die medicatie nodig heb

Ik snap dat je dat denkt -al ben ik het er niet mee eens- maar het zou wel erg eigenwijs zijn om het nu niet in te nemen. Later deze week kun je het f2f met je psych bespreken. Tot die tijd ff "nee" op de discussie/oordeel in je hoofd.

Newsflash: je gaat niet dood van een keer het oordeel vellen dat je mislukt zou zijn. Ik hobbel ook nog steeds rond. Been there, done that enz...

[...]

Pfff wat moeilijk dit nu in te zien.... ik voel me echt zwaar mislukt dat ik die medicatie nodig heb

Ja. Ik ben ook een enorme loser met mijn mislukte ogen omdat ik een bril heb...

Knuffel, je bent niet mislukt. Dingen gebruiken die je helpen maken je niet mislukt!
quote:pruttel schreef op 19 december 2016 @ 21:49:

[...]

Ja. Ik ben ook een enorme loser met mijn mislukte ogen omdat ik een bril heb...

Knuffel, je bent niet mislukt. Dingen gebruiken die je helpen maken je niet mislukt!Ik heb inmiddels varifocus
quote:hanke321 schreef op 19 december 2016 @ 21:35:

En ik ken het hoor...het zelf willen doen en de discussie aangaan in mijn hoofd. Daarnet zei sponsor ook dat het basale zorg is, mijn medicatie. Toen was ik uitgeluld...want ze heeft gelijk. Daarnet een herhaalrecept aangevraagd. Braaf he.... Ik kan er nu misschien nog zonder...? Volgens m'n therapeut zijn ze niet verslavend.

Maar ze heeft me doorgestuurd naar een psychiater, met spoed

En nu dubbele dosis van dit medicijn...

Is ze wat van plan of zo?

Ze zei dat ik goede ondersteuning nodig heb nu.. maar ik twijfel nu wel heel erg..

Ze vindt me vast heel labiel overkomen en gestoord en probeert nu met pillen me af te vlakken

Jullie kennen haar niet
quote:MevrouwJack schreef op 19 december 2016 @ 21:45:

[...]

Medicijnen heb je nodig om beter te worden. Bij ons allebei voor iets wat in ons hoofd zit, alleen bij mij fysiek en bij jou niet, maar het komt op hetzelfde neer toch? Allebei kunnen we er niets aan doen en allebei hebben we medicatie nodig om een beetje leuk te kunnen leven, ik zie niet zoveel verschil. Ik wel

En nee dat komt niet op hetzelfde neer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven