Sparen als student
woensdag 28 december 2016 om 17:02
Hi allemaal! Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 20 jaar? Of hoeveel hadden jullie gespaard toen je rond de 20 was? Ik ben momenteel student en woon wel nog thuis. Ondanks dat ik thuis woon vind ik het lastig om te sparen en ik vraag me dan ook hoe anderen dat doen (deden) als student.
woensdag 28 december 2016 om 17:13
Mijn dochter is even oud en had als streven de 10.000 aan te tikken eind dit jaar. Dit heeft ze net niet gehaald omdat ze voor haar studie een nieuwe laptop nodig had en ze heeft toen een MacBook gekocht.
Waarom is het voor jou lastig om te sparen? Wat verdien je? Wat moet je zelf betalen? Wat betalen je ouders evt nog voor je. Daarin zit veel verschil natuurlijk
Wij betalen haar studie en evt aanverwantekosten ( behalve dus die laptop ) als je zelf boeken en collegegeld moet betalen heb je natuurlijk minder om te sparen.
Waarom is het voor jou lastig om te sparen? Wat verdien je? Wat moet je zelf betalen? Wat betalen je ouders evt nog voor je. Daarin zit veel verschil natuurlijk
Wij betalen haar studie en evt aanverwantekosten ( behalve dus die laptop ) als je zelf boeken en collegegeld moet betalen heb je natuurlijk minder om te sparen.
woensdag 28 december 2016 om 17:18
Ik had toen een studieschuld en geen spaargeld. Wel altijd goede bijbaantjes gehad, maar rijbewijs, studie, boeken, kamer gewoon zelf moeten betalen. Ook nog naar t buitenland geweest voor onderzoek. Was me de studieschuld helemaal waard. Na de studie meteen gaan werken en aflossen en nu een mooi gevulde spaarrekening. Maak je niet druk als sparen even niet lukt. Zolang je een gezond uitgavenpatroon hebt en je straks als je klaar bent met de studie wel zorgt dat je kunt sparen is er niks aan de hand.
Maargoed, aan de andere kant. Als ik de luxe had gehad om te sparen voor mijn 20e dan was t wel een fijne opstart geweest bij mn eerste appartementje. Kijk wat mogelijk is, waar je dromen liggen (student ben je maar 1 keer) en denk gewoon met gezond verstand na
Maargoed, aan de andere kant. Als ik de luxe had gehad om te sparen voor mijn 20e dan was t wel een fijne opstart geweest bij mn eerste appartementje. Kijk wat mogelijk is, waar je dromen liggen (student ben je maar 1 keer) en denk gewoon met gezond verstand na
woensdag 28 december 2016 om 17:22
woensdag 28 december 2016 om 17:25
Mijn 'pretuitgaven' op die leeftijd stelden niets voor, en wat 'nodig' was (kleding etc.) werd door mijn ouders betaald - ik verkeerde in de gelukkige positie dat ze daar geen punt van wilden of hoefden te maken. Ik had geen bijbaantjes - maar wilde en ging ook niet uit, etc. - en heb min of meer bewust niets gespaard voor ik was afgestudeerd. Het leek me zinloos mezelf twintig jaar lang te beknotten voor een bedrag dat je vervolgens op een paar maanden tijd toch ook wel binnen kreeg.
En nee, ik verkeer niet in de waan dat we in gouden tijden leven - maar als je bedenkt dat iemand die geen eigen huis heeft - zoals ik - per maand een kleine duizend euro 'verliest' door waardestijging van huizen waarop je op die manier niet kunt 'meesurfen' weet ik niet of ik er veel aan gehad zou hebben om op m'n twintigste met pakweg tienduizend euro meer aan de start te verschijnen.
Maar 't is wel nobel om bijbaantjes te hebben en om te werken als student, hoor. Maak je wel een betere beurt mee dan ikzelf, vind ik.
En nee, ik verkeer niet in de waan dat we in gouden tijden leven - maar als je bedenkt dat iemand die geen eigen huis heeft - zoals ik - per maand een kleine duizend euro 'verliest' door waardestijging van huizen waarop je op die manier niet kunt 'meesurfen' weet ik niet of ik er veel aan gehad zou hebben om op m'n twintigste met pakweg tienduizend euro meer aan de start te verschijnen.
Maar 't is wel nobel om bijbaantjes te hebben en om te werken als student, hoor. Maak je wel een betere beurt mee dan ikzelf, vind ik.
woensdag 28 december 2016 om 18:00
Ik had ongeveer 9.000 euro. Ik werkte sinds mijn 16e en spaarde ook verjaardagsgeld en fooi (horeca). Inmiddels zit ik in mijn laatste studiejaar en heb ik nog maar de helft Op mijn 21e een Macbook gekocht en dit jaar een auto. En gaan samenwonen. Het bedrag wat ik na m'n Mac weer had aangevuld is er dus ook al af, en meer dus.
Waarom vind je het lastig om te sparen? Je woont nog thuis. Ik spaarde toen zo'n 75% van mijn inkomsten en gaf de rest uit aan mijn mobielabbonememt en leuke dingen. Studie en ziektekosten betalen mijn ouders zolang ik studeer.
Waarom vind je het lastig om te sparen? Je woont nog thuis. Ik spaarde toen zo'n 75% van mijn inkomsten en gaf de rest uit aan mijn mobielabbonememt en leuke dingen. Studie en ziektekosten betalen mijn ouders zolang ik studeer.
woensdag 28 december 2016 om 18:11
woensdag 28 december 2016 om 18:32
quote:-jolijn- schreef op 28 december 2016 @ 17:38:
Ik had net genoeg om mijn eerste huur te betalen.Ik ook, toen ik 21 was ging ik in m'n eentje wonen en had ik ongeveer 2500 euro. Eerste maand huur, maand borg en 19% aan de makelaar via wie ik t huis had. En toen nog een beetje voor de inrichting van m'n kleine studio.
Ik had net genoeg om mijn eerste huur te betalen.Ik ook, toen ik 21 was ging ik in m'n eentje wonen en had ik ongeveer 2500 euro. Eerste maand huur, maand borg en 19% aan de makelaar via wie ik t huis had. En toen nog een beetje voor de inrichting van m'n kleine studio.
Internagelaktisch
woensdag 28 december 2016 om 18:58
Geen spaargeld. Ik moest mijn studie, boeken, mijn huur, mijn eten en alle andere dingen zelf betalen. Ik heb altijd wel gewerkt naast mijn (fulltime) studie, maar van dat geld leefde ik dan. Hooguit spaarde ik eens een paar honderd euro om van op vakantie te kunnen, maar echt spaargeld had ik niet.
woensdag 28 december 2016 om 19:20
Precieze bedragen weet ik niet meer, maar ik had rond de 10.000 euro denk ik. Dat was tien jaar geleden.
Ik werkte wel al vanaf mijn 13de en vanaf mijn 15de werkte ik ook relatief veel. Ook tijdens mijn HBO altijd veel gewerkt.
Altijd veel gespaard, kocht (en koop) weinig voor mezelf. Wel veel mooie (en dure) reizen gemaakt.
Momenteel veeeel minder spaargeld...
Maar goed, nu drie kinderen en een koophuis:)
Ik werkte wel al vanaf mijn 13de en vanaf mijn 15de werkte ik ook relatief veel. Ook tijdens mijn HBO altijd veel gewerkt.
Altijd veel gespaard, kocht (en koop) weinig voor mezelf. Wel veel mooie (en dure) reizen gemaakt.
Momenteel veeeel minder spaargeld...
Maar goed, nu drie kinderen en een koophuis:)
woensdag 28 december 2016 om 19:25
Ik vind dat wel heel knap. Toen ik 20 was en ik studeerde ging mijn geld gewoon op. Mijn studie vroeg 5 volle dagen les. 's Avonds en in het weekend studeren. Dan nog een baantje erbij in de schaarse vrije tijd. Met studiebeurs, baantje en beetje van mijn ouders kwam ik net rond. Het lukte me zo net om zonder schuld af te studeren.
Dus als je in staat bent om niet alleen geen studieschuld te hebben, maar ook nog te sparen, dan ben je in mijn ogen briljant.
Dus als je in staat bent om niet alleen geen studieschuld te hebben, maar ook nog te sparen, dan ben je in mijn ogen briljant.
woensdag 28 december 2016 om 19:34
Als student had ik geen eigen spaargeld en er is ook niet voor mij gespaard. Ik betaalde alles zelf en naast werken en studeren wilde ik ook gewoon genieten van het nu. Van mijn eigen plekje, mooie spulletjes kopen en leuke dingen ondernemen. Dat vind ik tot op de dag van vandaag een prima investering geweest.