Rondreis Iran

01-01-2017 17:29 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om in het voorjaar een rondreis naar Iran te gaan doen. Ik heb positieve ervaringen met Sawadee. Iemand die al eerder een rondreis door Iran heeft gedaan? Met welke organisatie ben je geweest en hoe heb je het gevonden?

En wat voor kleding heb jij gedragen?
Ik ben in 2011 met Rosetta naar Iran gegaan, was een groepsreis. Is reuze meegevallen, aangename gidsen, goede organisatie, mooie plekken gezien. Niet goedkoop maar als ik me herinner was het invergelijking met andere organisaties zeker niet duurder. Enig minpunt voor mij was de gemiddelde leeftijd van de medereizigers, ik was toen een prille twintiger de enige persoon jonger dan 50 geloof ik. Maar goed, vond ik niet zo belangrijk en ik heb me prima vermaakt.

Qua kleding, losse lange broeken of jurken, lange mouwen en een sjaal losjes over m'n hoofd. Het is helemaal niet zo streng als je soms hoort, behalve in moskeeën of heilige plekken. Daar zijn sowieso van die speciale gewaden ter beschikking, die moet je dan aantrekken.

Ik vond het in elk geval een grote aanrader! Ben inmiddels ook nog eens terug gegaan, zonder organisatie. Mooi land, lekker eten, gastvrije mensen. Je merkt uiteraard wel dat er een speciale sfeer hangt, het regime is best streng dus mensen zeggen niet zo maar openbaar wat ze denken. Als je je vooraf wat informeert over de cultuur is het zeer boeiend!
Wil je een groepsreis of een individuele rondreis maken. Individueel blijkt ook heel goed te doen te zijn in Iran.

Ik ben er weliswaar niet geweest maar wil er dit najaar naartoe. Het aanbod van Dimsum Reizen sprak mij wel het meest aan.

Ik wil me nog op de vakantiebeurzen gaan oriënteren. Denk daar niet alleen aan Utrecht maar ook aan de beurs voor bijzondere reizen in Amsterdam aankomend weekend.

Voorjaar is een goede keuze denk ik ivm de hitte voor zijn.

Qua kleding moet je er blijkbaar alleen op letten dat je haar bedekt is en dat je een soort van tuniek draagt die je billen bedekt.
Ik ben met Djoser geweest, een paar jaar geleden. Ik vond het een fantastische reis! We hadden hele goede reisleiding (een Nederlandse gids en een Iraanse gids) en een leuke gemengde groep.

Qua kleding heb ik vooral tunieken over een shirt met lange mouwen met daaronder een spijkerbroek aangehad (erg charmant ). En natuurlijk continu die sjaal losjes om mijn hoofd. Dat wende gelukkig al snel. Op plekken waar je echt een chador aan moet, in Qom bijvoorbeeld en bij het mausoleum van Khomeini, krijg je deze bij de ingang keurig omgewikkeld.

Iran vond ik prachtig en de bevolking is ontzettend vriendelijk en gastvrij. Ik heb me ook geen moment onprettig gevoeld op straat. Iedereen wil met je praten, bijvoorbeeld om hun Engels te oefenen, te vertellen dat Iran echt niet zo'n slecht land is, of om te vragen of het verhaal van Hansje Brinker die zijn vinger in de dijk stak wel echt een Nederlands verhaal is

Toen ik er was, was er ook net een religieuze viering. Overal werden we uitgenodigd voor thee en we mochten zelfs de dienst bijwonen in de moskee. Heel bijzonder.

Zeker een aanrader! Ik heb er prachtige herinneringen aan over gehouden.
Ik vertrek eind februari alleen naar Iran voor 10 dagen, dus geen georganiseerde reis. Enorm veel zin in, het lijkt me een prachtig land en de bevolking schijnt enorm gastvrij te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven