Geld & Recht alle pijlers

Recht op Ruttetoelage?

04-01-2017 15:01 13 berichten
Mijn kind wordt in mei 18. Dan doet ze ook eindexamen vwo, en ze gaat (zoals het er naar uitziet) in september studeren.

Volgens de rekenmodule heeft ze vanaf 1 juli, het kwartaal waarna ze 18 wordt, recht op de toelage voor scholieren (in de volksmond Ruttetoelage). Klopt dat in dit geval? Geldt ze tot 1 september als scholier, of is ze dan officieel nergens ingeschreven?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wel. Op de uni duren studiejaren ook van 1/9 tot 31/8. Als ze herexamens heeft, zit ze ook nog op school tenslotte.
Het zou wel fijn zijn, vanaf september krijgt ze niets meer behalve een OV-kaart.
Ze heeft recht op één kwartaal tegemoetkoming scholieren.

Heb overigens nog nooit gehoord dat dit een ruttetoelage wordt genoemd?
Vivo per lei
Dat ligt eraan per wanneer ze uitgeschreven wordt op de middelbare school. Als ze in juni daar is uitgeschreven heeft ze pas in september eventueel recht op een aanvullende studiebeurs.

Ze moet per 1 juli ingeschreven staan op een school om in aanmerking te komen voor die Ruttetoelage.
Het schooljaar loopt van 1 augustus t/m 31 juli. Over de maand juli kan ze tegemoetkoming scholieren aanvragen. Daarna heeft ze recht op een maand overbruggingstoeslag (tenminste als ze aansluitend recht heeft op studiefinanciering).
quote:nimbus schreef op 04 januari 2017 @ 15:35:

Het schooljaar loopt van 1 augustus t/m 31 juli. Over de maand juli kan ze tegemoetkoming scholieren aanvragen. Daarna heeft ze recht op een maand overbruggingstoeslag (tenminste als ze aansluitend recht heeft op studiefinanciering).Ze heeft recht op studiefinanciering, maar alleen het leningdeel. Krijgt ze dan toch iets voor die maand?
Met een VWO diploma ben je niet meer leerplichtig, ongeacht je leeftijd. Het lijkt mij dat je dan geen recht hebt op een tegemoetkoming voor scholieren.
Ja hoor, Hier werd zoon in februari 18. Vraag het wel op tijd aan, minimaal een week of 6 voor ze 18 wordt. Zoon kreeg hier geloof ik vanaf eind maart de tegemoetkoming. En dan ook een overbruggingstoeslag tot dat de studiefinanciering inging.

De naam ruttetoeslag heb ik overigens ook nog nooit gehoord, bij mijn weten heet het gewoon tegemoetkoming scholieren.

Nimbus heeft dus gelijk.

Maar gewoon aanvragen, je hoort vanzelf of je er recht op hebt. Of even bellen met het DUO, die kunnen deze vraag ook beantwoorden.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
quote:lientje69 schreef op 04 januari 2017 @ 16:13:

Ja hoor, Hier werd zoon in februari 18. Vraag het wel op tijd aan, minimaal een week of 6 voor ze 18 wordt. Zoon kreeg hier geloof ik vanaf eind maart de tegemoetkoming. En dan ook een overbruggingstoeslag tot dot de studiefinanciering inging.

De naam ruttetoeslag heb ik overigens ook nog nooit gehoord, bij mijn weten heet het gewoon tegemoetkoming scholieren.

Nimbus heeft dus gelijk.

Maar gewoon aanvragen, je hoort vanzelf of je er recht op hebt. Of even bellen met het DUO, die kunnen deze vraag ook beantwoorden.Kind moet dit zelf aanvragen omdat ze 18 wordt, ouders kunnen dat niet doen.
quote:mary57 schreef op 04 januari 2017 @ 16:17:

[...]

Kind moet dit zelf aanvragen omdat ze 18 wordt, ouders kunnen dat niet doen.Kind moet het aanvragen voordat hij of zij 18 wordt ( maar wordt gelukkig tegenwoordig ook met terugwerkende kracht verrekend sinds vorig jaar, dus is niet erg als je wat later bent) , uiteraard gaat alles op naam van kind en wordt het ook op zijn of haar rekening gestort. Zoon en ik zijn er samen voor gaan zitten, het uitzoekwerk en bellen met DUO heb ik wel voor hem gedaan.
We doen alles samen. Deze week ook een digid aangevraagd en als we die hebben zorgtoeslag. De toelage voor scholieren moet volgens mij schriftelijk worden aangevraagd, op de ouderwetse manier.
Klopt. Maar dat formulier moet je dan weer digitaal aanvragen. Leuker kunnen we het niet maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven