Hoe handig zijn jullie?

05-01-2017 23:24 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kersverse huiseigenaar ben ik benieuwd... wat doen jullie zelf qua klussen in huis?

Als je heel handig bent, hoe heb je het geleerd?

Is er iets wat je niet aandurft?
Je kunt natuurlijk online heel veel uitleg vinden dmv youtube-filmpjes etc.
Ik ben goed in sfeer creeeren
Je verwacht het niet........
Ik heb een mannetje ik ben niet zo handig en heb geen geduld om te klussen dus man doet het boren etc.
Op zich zou ik van alles kunnen leren qua behangen en gaten boren, maar ik doe het niet want ik heb heel rolbevestigend een man die dat doet.

Ik ben ook niet secuur genoeg trouwens. Als ik twee steunen voor een plank op moet hangen weet ik zeker dat ze scheef komen. Mijn man is zo'n drietienden achter de komma neuker, dus hij doet dat.

Edit : ik kan wel van alles verder: repareer de meeste dingen aan mijn fiets zelf, schroef ikeakastjes in elkaar (jaja), haal zwanenhalzen en en uit elkaar. Maar ik ben ook erg lui dus als ik het op een ander kan afschuiven doe ik dat.
Ik ben niet erg handig. Man doet alles zelf behalve stucwerk en tegelzetten, dat zou hij wel kunnen (heeft hij ook wel eens gedaan) maar hij heeft er een hekel aan.

Dus van elektro tot waterleidingen... you name it.. doet ie allemaal zelf.

Hij kijkt geen you tube filmpjes hierover, hij is gewoon erg technisch (breed) opgeleid en heeft veel technisch inzicht.
Sinds ik alleen ben heb ik ontdekt dat ik alles zelf kan, vet handig
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wij hebben eigenlijk altijd klussen uit besteed. Mijn man is vorig jaar overleden maar zelfs een kapotte band bracht hij naar de fietsenmaker. Ik weest zelf ook niet hoe ik en band moet plakken en hoef het ook niet te weten. Mijn man zei altijd van de fietsenmaker wilt ook graag een goede boterham eten.
quote:Starshine-2 schreef op 05 januari 2017 @ 23:30:

Mijn man is zo'n drietienden achter de komma neuker, dus hij doet dat.Hahaha hier ook
Ik ben dat 'mannetje' in huis. Ik heb het geleerd van mijn schoonvader en YT filmpjes/diy dingen via pinterest.

Ik begin niet aan het verleggen van elektriciteit of stucwerk. Tegels zetten lukt mij wel maar gaat in een heel langzaam tempo.
Ik doe alles zelf. Alleen dingen met de cv durf ik niet en kozijnen heb ik ook laten doen want dat is te zwaar. Voor de rest is het gewoon een kwestie van doen. Water van de cv bijvullen wel, maar ik zou bijvoorbeeld geen nieuwe zelf aansluiten.
Ik ben een wandelende ramp. Ik krijg vooral alles kapot.

Dus ik kom nog aan zo weinig mogelijk.

Mijn man heeft ook 2 nogal grote linkerhanden.

Ik gun vakmensen hun centen .

Zij hebben daarvoor gestudeerd, ik niet.
Pff kleine dingen wel. Lampen ophangen, gaatje boren, kasten in elkaar zitten en zwanenhals ontstoppen enzo lukt wel. Bandplakken kan ik prima maar haat ik dus fietsenmaker. Probeer eerst alles zelf, al dan niet met Google hulp.

Zo heb ik alle lampen in huis opgehangen en m'n vader kwam binnen 'handig, zo'n vent die dat even doet!' Vriend is maar snel aan 't eten begonnen toen.
Ik kan vrij veel. Daar kwam ik achter na mijn scheiding. Van behangen tot dingen ophangen. Ik maak gebruik van YouTube en een aantal klusboeken. Ik ga me hier wel verder in verdiepen, want ik wil nog minder om hulp vragen.
Ik woon alleen, dus doe dingen als boren, meubels in elkaar zetten, kleine lekkages verhelpen e.d. gewoon zelf. Trouwens: al was er een man in huis; zou ik dergelijke klusjes ook gewoon zelf doen. Mocht hij eens koken, strijken o.d.

Mijn grens ligt bij dingen waarvan ik meen dat ik er te weinig verstand van heb en wat dus mogelijk gevaar op kan leveren. Dit houdt dus in dat ik geen klusjes aan gasleidingen doe (wel controleren of er geen lekkage aan de gasleiding is, maar reparatie zeker niet).

Ik heb een handige vader, dus daar heb ik veel van geleerd. Verder mezelf ook veel dingen aangeleerd.
quote:Mietrot schreef op 05 januari 2017 @ 23:37:

Ik ben een wandelende ramp. Ik krijg vooral alles kapot.

Dus ik kom nog aan zo weinig mogelijk.

Mijn man heeft ook 2 nogal grote linkerhanden.

Ik gun vakmensen hun centen .

Zij hebben daarvoor gestudeerd, ik niet.Je zou denken dat vakmensen het wel kunnen. Ik heb alleen maar mensen gehad die hun diploma nooit hadden mogen krijgen. Erkend en alles wit. Als ik moet betalen voor prutswerk en het vervolgens zelf moet doen betaal ik liever niet.
quote:safrat schreef op 05 januari 2017 @ 23:42:

[...]

Je zou denken dat vakmensen het wel kunnen. Ik heb alleen maar mensen gehad die hun diploma nooit hadden mogen krijgen. Erkend en alles wit. Als ik moet betalen voor prutswerk en het vervolgens zelf moet doen betaal ik liever niet.

Tja, ik kan het gewoon echt niet zelf.

Als de ene het verprutst, komt er dus een tweede.

Zo heb ik bijvoorbeeld een steengoede loodgieter gevonden.

En de k-lootgieter die mijn schoonmoeder al 30 jaar had (en wij dus ook) hier buitengesmeten wegens "prutswerk".
Leuk, zoveel reacties al .

Ik heb nog niet zoveel ervaring, ik kan wel lampen ophangen en ik heb laatst het kitrandje van de douche cabine vervangen. Meubels in elkaar zetten ben ik dan wel weer heel goed in .

Hier ben ik de drietienden achter de komma neuker. Mijn man is echt superlaks en vind het al gauw goed.
Vloeren leggen en afwerken, elektriciteit omleggen, tegelen, ik heb het allemaal geleerd door filmpjes te kijken op internet en dan gewoon doen. Lampen ophangen, alle soorten raamtoestanden op maat maken en ophangen, verven, behangen, timmeren, kitten, gaten boren, bedden en meubelen in elkaar zetten. Ik kan trouwens ook onwijs mooi meubels schilderen, glad en superstrak. Wat niet zo lukt is boren in beton. Ik ben niet sterk genoeg en dat is behoorlijk frustrerend.
Ik kan heel goed ikea meubels in elkaar zetten

kleine dingen kan ik ook wel

maar ik ben een slapjanus dus alles waar kracht voor nodig is vind ik stom

ook kan ik niet alleen klussen, want ik begin altijd vol goede moed en halverwege vind ik het niet leuk meer.

mijn vriend is een aardige klusser.

Samen komen we een eind. Pasgeleden hebben we samen in zijn hele huis het laminaat gelegd, dus daar ben ik nu erg goed in. En dingen als zagen, boren, plamuren gaat me aardig af.

water/gas/elektra raak ik met geen vinger aan. kan teveel mis gaan

het beste ben ik in sfeerbeheer en secuur werken, dus die verantwoordelijkheid neem ik op me.
quote:humanista schreef op 05 januari 2017 @ 23:53:

Vloeren leggen en afwerken, elektriciteit omleggen, tegelen, ik heb het allemaal geleerd door filmpjes te kijken op internet en dan gewoon doen. Lampen ophangen, alle soorten raamtoestanden op maat maken en ophangen, verven, behangen, timmeren, kitten, gaten boren, bedden en meubelen in elkaar zetten. Ik kan trouwens ook onwijs mooi meubels schilderen, glad en superstrak. Wat niet zo lukt is boren in beton. Ik ben niet sterk genoeg en dat is behoorlijk frustrerend.Dat ligt aan de boor. Met een goede boor en het juiste boortje lukt het wel.
Hier ook na mijn scheiding ontdekt dat ik best handig ben.

Naarmate ik vaardiger word, word ik ook kritischer en ga ik nauwkeuriger werken. Ik heb inmiddels twee kasten zelf ontworpen en met behulp van een vriend gemaakt en ze zijn heel mooi en stevig geworden. Mijn berekeningen klopten, daar ben ik wel erg trots op! Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk.

Ik durf ook steeds meer. Een muur stuccen waar behang overheen komt, lukte me wel. Strak stuccen om te sauzen is me nog een niveautje of wat te hoog.
quote:Mietrot schreef op 05 januari 2017 @ 23:46:

[...]

Tja, ik kan het gewoon echt niet zelf.

Als de ene het verprutst, komt er dus een tweede.

Zo heb ik bijvoorbeeld een steengoede loodgieter gevonden.

En de k-lootgieter die mijn schoonmoeder al 30 jaar had (en wij dus ook) hier buitengesmeten wegens "prutswerk".

Ik begin er niet meer aan. Mijn laatste loodgieter belde ik in de ochtend vanwege een lekkage. Hij komt om 4 uur en rekent avondtarief. Vervolgens loopt hij de prutsen aan mijn toilet en sloopt aldoende mijn vloer omdat hij een 'stukkie hout' nodig had om achter de stortbak te plaatsen en lekt het nog. Als ik dan zelf een stortbak plaats met aansluitingen en het lekt niet meer dan heb ik geen loodgieter meer nodig.

En wie haalt er nu een stuk hout uit de vloer?? Ben er nog steeds boos om.
Ik kan helemaal niets, maar kan wel mannetjes inhuren en handelen.
quote:humanista schreef op 05 januari 2017 @ 23:53:

Vloeren leggen en afwerken, elektriciteit omleggen, tegelen, ik heb het allemaal geleerd door filmpjes te kijken op internet en dan gewoon doen. Lampen ophangen, alle soorten raamtoestanden op maat maken en ophangen, verven, behangen, timmeren, kitten, gaten boren, bedden en meubelen in elkaar zetten. Ik kan trouwens ook onwijs mooi meubels schilderen, glad en superstrak. Wat niet zo lukt is boren in beton. Ik ben niet sterk genoeg en dat is behoorlijk frustrerend.Vermoedelijk gebruik je de verkeerde boormachine en mogelijk de verkeerde boor. Voor boren in beton, hoef je echt niet sterk te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven