Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
quote:Jane 1973 schreef op 12 januari 2009 @ 10:35:

Maar dat is wat anders.

Autorijden zonder rijbewijs mag niet, is wettelijk verboden.

Alcohol schenken aan je kind onder 16 niet volgens mij niet wettelijk verboden. Alleen verkópen aan jongeren onder 16.

Kan je dus niet vergelijken.Hmmm... Ik meen van wel en anders zou dat snel verboden moeten worden!
Alcohol onder de zestien? Nog even niet!

En lees hieronder waarom niet en waarom verbieden en regels stellen dus helpt.

“Waarom?” vraagt u zich misschien af. Er zijn veel argumenten te noemen zoals: grotere kans op verslaving, grotere kans op alcoholvergiftiging en eerder seksueel actief worden. Maar het belangrijkste argument is het effect van alcohol op de hersenen. “Na de geboorte zijn onze hersenen nog niet af.” Zo stelt Prof. dr. A.B. Smit, Hoogleraar neurobiologie Vrije Universiteit Amsterdam in het De Hoop Magazine. “De hersenen groeien door tot het 24e levensjaar. De puberteit wordt gekenmerkt door slechte planning en inschatting, hoge impulsiviteit en het slecht regelen van gevoelens. Dit zijn gevolgen van nog niet volledig ontwikkelde hersengebieden. Door overmatig alcoholgebruik op jonge leeftijd blijven hersenen in volume achter en zijn ze minder actief”. De schade die in de hersenen ontstaat is hoogstwaarschijnlijk niet meer te herstellen.

Tolerant

Het Trimbos Instituut stelt dat ouders de laatste jaren toleranter zijn geworden op het gebied van alcohol. Veel ouders zeggen: wij zijn zelf ook jong geweest, we hebben zelf ook gedronken en met ons is het ook goed gekomen. Wat ouders niet beseffen, is dat het scala alcoholische dranken uitgebreid is. Vroeger was er vooral bier, wijn en sterke drank. Deze dranken vond je als kind vaak niet lekker en moest je leren drinken. Tegenwoordig zijn er veel mixdrankjes op de markt die naar limonade smaken. Juist deze drankjes zijn enorm populair onder de jonge tieners. Veel ouders vinden dat wanneer je drank gaat verbieden, tieners juist stiekem gaan drinken. Verbieden werkt averechts. Alcohol wordt niet als een probleem gezien, ook al drinken ze op te jonge leeftijd. Jonge tieners die drinken geven vaak aan dat hun ouders drank voor hen kopen omdat ze dat willen. Ze hebben liever dat ze thuis drinken dan dat ze dat elders doen.

Regels

Maar is deze tolerante houding van veel ouders wel de juiste? Rutger Engels, Hoogleraar Orthopedagogiek aan de Katholieke Universiteit Nijmegen vind van niet. In de Zembla-documentaire ‘Bierboys en Breezerbabes’ stelt hij het volgende: “Thuis leren drinken kan schadelijke gevolgen hebben. In Nederland wordt gepropageerd dat het jongeren thuis leren drinken goed zou zijn. Ouders denken dat jongeren - wanneer ze thuis hebben geleerd om goed met alcohol om te gaan - ze er buitenshuis ook goed mee om gaan. Hier is geen enkel bewijs voor. Uit onderzoek blijkt dat jongeren die thuis leren drinken, later meer drinken dan hun leeftijdsgenoten. Ouders weten vaak niet dat hun kinderen drinken. Ouders onderschatten altijd hoeveel jongeren drinken, ze overschatten het nooit. De overschatting is groter naar mate de kinderen jonger zijn (12,13 jaar). Als je niet weet dat je kind drinkt, ben je minder geneigd regels te stellen, je loopt achter de feiten aan. Van de ouders die duidelijke regels stellen (alcohol verbieden), drinken de kinderen minder en beginnen ze op latere leeftijd. Ze ontwikkelen minder snel een problematisch drinkpatroon.”
quote:Vinyl schreef op 12 januari 2009 @ 10:38:

Pfft.. waarom stellen ze dan zo duidelijk de grens van 16? Omdat alcohol, ook een beetje alcohol, bereslecht is voor een KIND!

(...)

Een kind kan zich nog zo goed gedragen met alcohol, maar het blijft een kind met hersenen in ontwikkeling, waar alcohol niet bij hoort!Dan moet alcohol zeker nog verboden blijven tot en met 21, want de hersenen zijn zeker nog ergens tot en met 21 in ontwikkeling (ik meen zelfs 23)
quote:__justme__ schreef op 12 januari 2009 @ 10:39:

[...]

Alcohol is echt ontzettend schadelijk voor het brein onder de 21 jaar. En ja, pubers drinken buitenshuis, roken sigaretten in het fietsenhok, blowen in het park, maar daar hoef jij als ouders toch niet aan mee te werken? Bespreek en probeer te beperken.Precies, dat bedoel ik!!
quote:Vinyl schreef op 12 januari 2009 @ 10:38:

[...]

Pfft.. waarom stellen ze dan zo duidelijk de grens van 16? Omdat alcohol, ook een beetje alcohol, bereslecht is voor een KIND!

Dat heeft niks te maken hoe volwassen ze zijn als ze 13, 14, 15 zijn, maar met het feit dat ze in ontwikkeling zijn en dat alcohol daar superslecht voor is.

Ik snap echt niet dat er zo duidelijk campagne voor wordt gevoerd en dat er dan hier gesproken wordt over gedrag??? Dat staat er toch totaal los van? Een kind kan zich nog zo goed gedragen met alcohol, maar het blijft een kind met hersenen in ontwikkeling, waar alcohol niet bij hoort!en om comazuipen voor die kwetsbare hersentjes te vermijden, zal ik dus inspelen op het gedrag/de behoefte van mijn kinderen. Als zij aan tafel een wijntje meedrinken zo af en toe, heb ik dat liever dan dat ze buitenshuis onder peer pressure wennen aan breezers.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 10:39:

Tis niet zo dat je op een dag wakker wordt, met okselhaar tot aan je knieën en allerlei acute wensen over carriere maken en koopwoningen en de aflossingsvrije hypotheek.
What matters most is how you see yourself
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 10:41:

[...]

Dan moet alcohol zeker nog verboden blijven tot en met 21, want de hersenen zijn zeker nog ergens tot en met 21 in ontwikkeling (ik meen zelfs 23)

Klopt, dat zou ook het beste zijn. Maar dat is niet realistisch denk ik, als je kijkt dat jongeren uitgaan etc.

Maar 13, 14, 15? Dan ga je toch nog niet uit? Dan kun je het toch prima thuis ook niet doen?
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 10:39:

Maar een kind van 14, 15, 16 is niet echt het een, nog het ander.

Die grens van 16 jaar is ook niet echt up-to-date.

Ik hoop dat de grens opgeschroefd wordt naar 21.
Vinyl, in die reclame van 'alcohol maakt meer kapot dan je lief is' zinspelen ze juist toch op gedrag?

Ik snap je niet.
hier gaan ze echt wel uit op hun 15e hoor.

deek zelf ook.
quote:Jane 1973 schreef op 12 januari 2009 @ 10:43:

Vinyl, in die reclame van 'alcohol maakt meer kapot dan je lief is' zinspelen ze juist toch op gedrag?

Ik snap je niet.Dat klopt, maar ik bedoel meer dat het geven van alcohol aan kinderen onder de 16 niets te maken heeft met of ze het aankunnen, of het leren drinken, het controleerbaar houde of wat dan ook, maar met het feit dat je het gewoon niet moet doen omdat het schadelijk is!
quote:Vinyl schreef op 12 januari 2009 @ 10:42:

Maar 13, 14, 15? Dan ga je toch nog niet uit? Dan kun je het toch prima thuis ook niet doen?

Crisis, waar woon jij???

Ik ging al uit op mijn 14e (eerst dansschool waar alcohol werd geschonken en later disco), en als ik de media mag geloven ligt die leeftijdsgrens nu nog eerder.
quote:__justme__ schreef op 12 januari 2009 @ 10:43:

[...]

Die grens van 16 jaar is ook niet echt up-to-date.

Ik hoop dat de grens opgeschroefd wordt naar 21.Nou, iig naar 18, dat zou denk ik goed zijn!
quote:Jane 1973 schreef op 12 januari 2009 @ 10:30:

Ik vind het verbieden van alcohol tot het 16e levensjaar teveel gericht op de gezondheid en te weinig rekening houdend met de maatschappij waarin we leven.Tja, ik vind hun gezondheid nou eenmaal ook belangrijker dan 'de maatschappij'.
er is zo veel schadelijk, van leven ga je dood zeg ik altijd maar. wijn leren drinken en smaak ontwikkelen is gewoon deel van een goede opvoeding.
Er zal een cultuuromslag wat alcohol betreft plaats moeten vinden. Bij ons, de volwassenen dus.

Als alcohol op dit moment uitgevonden zou worden, zou het bovenaan Opiumlijst I staan.
quote:Jane 1973 schreef op 12 januari 2009 @ 10:45:

[...]

Crisis, waar woon jij???

Ik ging al uit op mijn 14e (eerst dansschool waar alcohol werd geschonken en later disco), en als ik de media mag geloven ligt die leeftijdsgrens nu nog eerder.

Nou, als ik mijn nichtje kijk, en dochters van vriendinnen dan gaan ze wel uit, (naar wel iets speciaal voor jongeren), maar daar wordt toch geen alcohol geschonken aan kinderen van die leeftijd?

Ik snap jullie echt niet hoor!

Omdat jij op je 14e alcohol kreeg in een disco moet het maar kunnen nu? Er zijn hernieuwde inzichten w.b. alcohol en kinderen en daar zou je denk ik meer naar moeten kijken als naar wat jij deed toen je jong was.
@zusenzo,

blablabla, tralalala, logisch etc. Maar wederom gaat het Trimbos instituut er vanuit dat het gaat om veel zuiperij onder het mom, wij zijn ook jong geweest.

Sinds wanneer kunnen ouders niet meer op hun eigen koters toezien en leren dat iets best kan, maar met mate.

Het gaat nogmaals uit van de ouders die dus niet in staat zijn om zelf maat te houden of toezicht te houden of hoe je het maar noemen wilt en er dus maar een algeheel totaal betuttelend ouderrichtlijn moet komen, omdat ouders te dom zijn hun eigen hersentjes te gebruiken. Wederom die angst dus die in Nederland hoogtij viert, oudertjes, wij vertellen maar even hoe jullie moeten doen. Mag toch errug hopen dat ze mij niet bedoelen, want ik voel me eerlijk gezegd nul komma nul aangesproken en doe dan ook wat mij verstandig lijkt en niet andersom.
quote:zusenzo schreef op 12 januari 2009 @ 10:40:

. Van de ouders die duidelijke regels stellen (alcohol verbieden), drinken de kinderen minder en beginnen ze op latere leeftijd. Ze ontwikkelen minder snel een problematisch drinkpatroon;Thanks voor de ondersteuning uit wetenschappelijke hoek, zó bizar zijn mijn ideeën dus niet
Voorlichting en nog eens voorlichting en gewoon verbieden, mochten ze het wel doen dan is het idd buitenshuis en wie weet doen ze het dan wel meer maar ik ga er niet bewust aan meewerken, dat alcohol onder de 16 (voor mij idd 18) normaal is voor groeiende kinderen.
Intiem, jij zegt nu pcies wat ik ook net wilde gaan zeggen.
quote:RosieRo schreef op 12 januari 2009 @ 10:46:

er is zo veel schadelijk, van leven ga je dood zeg ik altijd maar. wijn leren drinken en smaak ontwikkelen is gewoon deel van een goede opvoeding.Maar dat hoeft toch niet voor je 16e? Dat kan toch ook na je 16e?
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 10:47:

blablabla, tralalala, logisch etc. Ai, ontkenning van wetenschappelijke inzichten maakt discussiëren lastig.
Ik ga maar eens wat nuttigs in het huishouden doen .
quote:Eowynn_ schreef op 12 januari 2009 @ 10:24:

Maar ik denk dat het stellen van regels wel degelijk uitmaakt. Alleen voorlichten en verder de keus aan hen laten vind ik iets te soft eigenlijk. Je kunt voorlichten, bespreken én een duidelijke grens stellen. Tuurlijk kunnen ze dan nog van alles stiekem doen, maar om maar geen grens te stellen omdat ze het toch stiekem kunnen doen, dat vind ik wat raar. Hoe jij mijn woorden uitlegt is steeds net niet hoe ik het bedoel. Mijn grens ligt bij openheid. Het zwaartepunt ligt voor mij op geïnformeerd en mondigheid.

Bovendien vind ik het onzinnig om het nu vast te hebben over straffen terwijl ik eerst maar eens moet kijken hoe mijn kind tegen die tijd is, wat voor vlees ik überhaupt in de kuip heb.

Ik benader mijn kind liever met vertrouwen dan met een boze blik van boven af. En dat is zeker niet hetzelfde als het ze dan zelf maar voeren of alles maar toestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven