Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
Uhm...niet dusss... het zijn kinderen.

Na je 16e is al vroeg genoeg!
Owwwww, en als ik ze alcohol zou laten drinken na hun 16 zou dat toch echt bier of wijn zijn. Niet van die versluierde alcoholische drankjes die je zo achterovertikt en waar je ladderzat van wordt.
Boven de 16 natuurlijk! Er zijn niet voor niets campagnes gaande dat alcohol heel slecht is voor de ontwikkeling van hersens van kinderen.

13 en drank? Ik vind het echt heel erg jong! Je kunt je hele leven toch nog drinken?
Ik zou geen Breezer aan kinderen geven, dat is zoet en drinkt te gemakkelijk weg. Vanaf 15-16 een biertje af en toe (niet elk weekend natuurlijk, eerder 1 keer per 2 maanden), en daarvoor niets. Of enkel een half glaasje Champagne met Oud-en-Nieuw.
Als ze 16 zijn lijkt me vroeg genoeg voor alcohol.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Eens met Vinyl
minstens vanaf 16 jaar !

Dat is vroeg genoeg, en dan graag nog voorzichtig aan.
Het is zelfs zo dat hersenen tot 21 niet volgroeid zijn, dus als je het daarom doet moet je eigenlijk tot 21 wachten.

Zelf vind ik 16 voor af en toe een biertje of wijntje een mooie grens. Inderdaad niets sterkers en geen mixjes.
Vroeger hadden we shandy, hoe is het alcoholpercentage daarvan eigenlijk, vergelijkbaar met een breezer?

Ik ben van plan helemaal geen alcohol te schenken thuis. Nu kan er nog een hoop gebeuren in een jaar of zeven, maar ik kan me níet voorstellen dat ik mijn heren voor hun zestiende toesta te drinken.

In de hoop dat er tegen de tijd dat ze 13 zijn niet iets in de handel is met een vergelijkbaar alcoholpercentage met shandy.
Mwah, ik geloof niet dat het héél veel kwaad kan om een kind (zegge vanaf een jaar of dertien) af en toe eens een slokje alcohol mee te laten drinken.

En dan bedoel ik geen vier biertjes op een avond, maar een half glaasje wijn kan echt geen kwaad volgens mij.
668, the neighbour of the Beast
Vanaf 16 jaar, en dan nog zal ik het niet stimuleren.

Als een 13 jarige al niet gewoon gezellig mee kan doen, zonder drank is er iets structureel mis in je gezin.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Shandy is toch iets van 0.01% alcohol, zeker geen breezer iig.
Fijn, dat wij niet de enige zijn die dit vinden. Binnen de familie hebben wij wel meerdere ideeën die erg apart worden gevonden. Dan is een forum wel erg handig om na te gaan hoe er door andere mensen over wordt gedacht.
Vraag:

Valt Shandy onder de frisdranken of is het een alcoholhoudende drank? Ofwel mag shandy gegeven/verkocht worden aan kinderen onder de 16 jaar?

Antwoord:

Shandy valt wettelijk niet onder alcoholhoudende dranken omdat het Alcoholpercentage onder 0,1% ligt. Het kan in principe aan jongeren en kinderen onder de 16 verkocht worden.

De vraag rest of men een kind shandy zou moeten laten drinken. Als u uw kind bewust wilt opvoeden is dit niet aan te raden. Shandy impliceert toch alcoholhoudend te zijn. Hierdoor leer je een kind onbewust aan dat drank op sommige momenten oke is. De vraag is of u dit uw kind (op jonge leeftijd) wilt leren.

Bron: Alcoholinfo.nl
Bacardi Breezer (ook wel kortweg bacardi of breezer) is een alcoholhoudend drankje dat bestaat uit een mix van rum en frisdrank en bevat ruim 5 % alcohol.

Dit drankje wordt op de markt gebracht door het bedrijf Bacardi, dat zich oorspronkelijk toelegde op de productie en de verkoop van rum. Door de populariteit van mixdrankjes waarbij het product met frisdrank gemengd werd, zoals het mixdrankje "bacardi-cola", besloot Bacardi om kant en klare mixdrankjes op de markt te brengen. Onder tieners, met name meisjes, werd dit drankje in korte tijd erg populair. De grootte van de rol die dranken zoals Bacardi Breezer (kortweg generiek aangeduid als "breezers") innemen in het leven van veel jongeren heeft de breezercultuur haar naam gegeven.

Het drankje is met name populair in Europese landen. In de Verenigde Staten kreeg Bacardi met haar product geen voet aan de grond, door de strenge leeftijdsgrens van 21 jaar die daar geldt voor het nuttigen van alcoholhoudende dranken.

Bacardi Breezer wordt onder andere verkocht in supermarkten en uitgaansgelegenheden. Door de zoete smaak en het schijnbaar zwakke alcoholpercentage is de kans op meer drinken dan men aankan, aanwezig. Hierdoor is er kritiek van ouders, scholen en de politiek op de gemakkelijk verkrijgbare drankjes. Door de lage pH-waarde in combinatie met katalyserende stoffen als koolzuur en alcohol zijn breezers een grote veroorzakers van tanderosie.

In een conference van 2003 bestempelde cabaretier Freek de Jonge de Bacardi Breezer als een zoethoudertje voor de pré-puberale jeugd.

In augustus 2007 werd gemeld, dat de populariteit van de Bacardi Breezer ver over het hoogtepunt is. Werd er in 2002 nog 30 miljoen liter verkocht, de verwachting voor 2007 was 8 miljoen liter. De Stichting Alcoholpreventie meldt dat de jongeren zich storten op zogenoemde likorettes, mixdrankjes met likeur, maar met een hoger alcoholpercentage. De drankorganisatie reageerde hierop dat uit de verkoopcijfers niet is gebleken, dat er een verschuiving is. [1]

Bron: Wikipedia.nl
Aan kinderen? Niet.
* Mosterd*

Borodini mooie uitleg.
Waarom moeten ze het leren drinken trouwens?
Af en toe een slok meedrinken is wat anders als je kind leren dat er drank bij moet zijn om het gezellig te hebben Boro.

Ben het met je eens dat je flink zuipen niet moet propageren, maar ik ben óók van mening dat hoe harder je het ze verbied, hoe meer ze zich buiten de deur uit gaan leven.

En liever dat ze thuis eens een slok alcohol leren drinken, dan dat ze zich elk weekend llaveloos zuipen omdat 't thuis niet mag.
668, the neighbour of the Beast
Risico's

Wat zijn de gevolgen van drinken op jongere leeftijd?

De risico's.

Alcohol is extra ongezond tijdens de groei

De hersenen ontwikkelen zich tot gemiddeld het 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling en dat kan van invloed zijn op het karaker en het gedrag van uw kind. En bij jongeren die regelmatig drinken is de kans op alcoholverslaving op latere leeftijd groter.

In de puberteit groeien botten en spieren versneld. Hormonen beïnvloeden deze processen en alcohol verstoort de balans. Alcohol verlaagt o.a. de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon. Van jongens is bekend dat alcoholgebruik de botontwikkeling remt.

Minder goede school-, studie- en werkprestaties

Na een avond drinken functioneert het geheugen slechter. Concentreren wordt daardoor moeilijker. Bij jongeren kost het afbreken van alcohol meer tijd dan bij een volwassene. Na een avond veel drinken ben je de volgende ochtend nog steeds onder invloed. Jongeren hebben net als volwassenen na een weekend stevig drinken zeker twee dagen nodig voor herstel.

Meer kans op onveilig vrijen

Onder invloed van alcohol durven jongeren meer en doen ze eerder dingen die ze zonder alcohol niet zouden doen. Zo vrijen jongeren vaker onveilig als ze gedronken hebben. De helft van de jongeren twijfelt of het wel zou lukken om onder invloed van alcohol een condoom te gebruiken.

Toename van ongelukken en agressie

Naast controlevermindering neemt ook het reactievermogen af. De kans op ongelukken is hierdoor groter. Uit onderzoek blijkt dat jongeren die drinken tijdens het uitgaan vaker slachtoffer of dader zijn van agressief gedrag.

Vaak voorkomend; een black-out

Een black-out kan ontstaan wanneer veel alcohol in korte tijd wordt gedronken. Op het moment van drinken lijkt er niets aan de hand maar de volgende ochtend blijkt de herinnering uit het geheugen verdwenen te zijn. Een regelmatige black-out kan blijvende schade veroorzaken aan de hersenen.

Toename van kans op alcoholvergiftiging

Jongeren drinken tijdens het uitgaan vaak veel in korte tijd. De kans op een alcoholvergiftiging neemt hierdoor toe. Het zenuwstelsel raakt verdoofd, na bewusteloosheid kan een coma optreden met zelfs de dood tot gevolg.
quote:minny schreef op 10 januari 2009 @ 19:11:

Waarom moeten ze het leren drinken trouwens?Dat vraag ik me ook af.
quote:Marels schreef op 10 januari 2009 @ 19:12:

Af en toe een slok meedrinken is wat anders als je kind leren dat er drank bij moet zijn om het gezellig te hebben Boro.

Ben het met je eens dat je flink zuipen niet moet propageren, maar ik ben óók van mening dat hoe harder je het ze verbied, hoe meer ze zich buiten de deur uit gaan leven.

En liever dat ze thuis eens een slok alcohol leren drinken, dan dat ze zich elk weekend llaveloos zuipen omdat 't thuis niet mag.Ik denk dat het heel normaal is om ze geen alcohol te geven onder de 16. Je kunt vanaf 16 toch nog beginnen met af en toe die slok? Ik zou dat niet eerder doen hoor, waarom zou je?
Omdat het de eerste keer vies smaakt volgens de familieleden, en om ervan te genieten moet je het dus leren. Daarnaast ben je met drank heel stoer
ik had mn eerste drankje met alcohol op mn 15e. Daarvoor vroeg ik er niet eens om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven