Geld & Recht alle pijlers

Wekelijkse boodschappen.

24-04-2016 14:41 788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit is hier al eens een topic over gestart maar deze is wat verwaterd.

Zelf ben ik er toen uitgestapt omdat ik het even had gehad met op te letten.

Na enkele duurdere maanden, gaan we hier weer wat opletten.

Zelf merk ik dat het forum mij wel helpt.

Daarom start ik dit topic opnieuw.

Wij een koppel zonder kinderen zouden het met 80 per week willen doen.

Zelf wonen we in België. In dit bedrag zit alles in. Behalve uitjes en uiteten.

Hopelijk zijn er nog mensen die willen opletten...
Deze week gaan we eens proberen te overleven op onze vriezer en het beetje groenten dat we nog in huis hebben. Hebben redelijk wat voorraad dus moet normaal wel goed komen.

Ma: wortelpuree met vis

Di: tagliatelle spinazie vlees

Woe: erwten en wortel aardappelen vlees

Do: spaghetti

Vr: raclette 4 personen

Zat: raclette 10 man op bezoek.

Zon: eten bij ouders

Ma: kip zoetzuur rijst

Deze week krijgen we volk over de vloer. Schoonvader brengt alles van alcohol mee, schoonbroer dessert en wij zorgen voor de hapjes en raclette. Zal van ons budget toch een 80 euro zijn.
Boodschappen gaan doen. Deze zijn goed tot volgende week dond/ vrijdag. Het bezoek heeft er flink ingehakt. Ook al hebben we echt opgelet. Totaal kwam op 160. Wat zit hierin?

Vlees: 40 euro.

Vooral vlees gourmet

Kalkoengebraad voor vr.

Rest eten we uit vriezer

Beleg: 10 euro.

Conserven: 5 euro.

Drank: 20 euro

Aperitief en frisdrank

Rest is voorraad en schoonvader

Zuivel: 20 euro.

Raclettekaas en actimel

Ontbijt: 10euro

Kat: 7 euro

Kuisproducten: 13 euro

Snack: 3 euro

Diepvries: 5 euro

Groenten: 14 euro

Fruit: 13 euro

Om te vermijden dat hier ellenlange lijstjes komen te staan heb ik alles wat ingedeeld. Hopelijk is het duidelijk zo.

Hebben we nu nog 340 over.
In het kader van goede voornemens kom ik ook weer meeschrijven om wat meer inzicht in mijn boodschappenuitgaven te krijgen, ik heb eerder ook al meegeschreven maar dat is een beetje in het slop geraakt. Dus nieuw jaar, nieuwe poging.

Eerste boodschappen van het jaar;

10 bananen 1.98

500 gram druiven 1.25

1,5 kilo appels 1.19

3,5 kilo watermeloen 7.06

1 bospeen 1.09

300 gram andijvie 1.09

2 prei 0.83

2 komkommer 2.18 - 1.09 aanbieding = 1.09

1 bloemkool 0.99

minikrieltjes 0.79

10 kilo aardappels 9.98 - 4.99 aanbieding = 4.99

4* groenteloempia 3.80 - 1.90 aanbieding = 1.90

magere spekreepjes 1.85

2* 500 gram gehakt 7.50 - 2.50 aanbieding = 5.00

2* 2 visburgers 6.00 - 3.00 aanbieding = 3.00

2* 2 schnitzels 4.00 - 2.00 aanbieding = 2.00

2* 4 lekkerbekjes 9.18 - 4.59 aanbieding = 4.59

10* soepballetjes 5.90

boterhamworst 0.99

roomkaas 0.59

gekookte worst 0.99

3* knorr wereldgerecht 7.00 - 4.67 aanbieding = 2.33

250 gram nootjes 1.29

2* wereldzoutjes 1.58

ribbelchips 0.85

paprika chips 0.79

roomboter sprits 1.09

chocolate chip cookies 0.95

10 eierkoeken 0.89

2* 3 kroepoekplakken 1.98

4* 6 tortilla wraps 3.56

2* 3 zakjes instantsoep 0.98

suikerklontjes 0.99

2 kilo koffie 15.96 - 7.98 aanbieding = 7.98

2* 20 koffiemelkcups 0.78

10 worstenbroodjes 1.59

2* 6 pistolet 0.98

2* 4 croissant 1.78

2* 4 kaiserbrotchen 1.08

1 liter yoghurt 1.09

500 gram chocopasta 1.35

4* basis voor tomatensoep 3.96

3* rijstwafel 0.66

leffe ontdek 4 pack 2.99

statiegeld 0.40

- 8.90 emballage

Totaal 82.19

Weekmenu;

do; tomatensoep, bistrokrieltjes, pot doperwtjes/wortel, 4 visburgers

vr; tomatensoep, stamppot rauwe andijvie (400 gram andijvie) met spekjes en 2 schnitzels, roerbak van 3 paprika's, 1 courgette, restje broccoli en een handje pasta

za; groentesoep, nasi (450 gram nasigroente, 400 gram kip, 350 gram rijst) met gebakken eieren en 4 groenteloempia's

zo; frietjes met snacks

ma; groentesoep, 450 gram doperwtjes, aardappelkroketjes, restje nasi en kipsaté stokjes.

di; groentesoep, gehaktballen, gekookte aardappels, bospeen, bloemkool.
Graag wil ik hier mee schrijven. Ik vind dat we veel te veel geld uitgeven aan boodschappen. We zijn met zijn 3-en, waarvan 1 dreumes. En als het aan mijn vriend ligt, kopen we iedere week de winkel leeg (terwijl we al een goed gevulde vriezer/voorraadkast hebben). Ik wil als doel gemiddeld €50,- uitgeven aan de boodschappen (excl. luiers).

De eerste week is het alleen al raak dat we erboven zitten, en daar komen de weekendboodschappen dit x bij. Normaal doen we op zaterdag de boodschappen in 1x, maar nu bij AH ingeslagen online. Het zijn dus wel veel dingen die in de voorraadkast kunnen, en we nog lang van kunnen eten. Maar nu moeten we morgen nog even langs de winkel om iets lekkers te halen voor het weekend.

De boodschappen voor de eerste week;

AH aardappelen iets kruimig 9,98 -50%

AH Kipburgers 3,58 -50%

AH Ovenschotel kip piri pir 9,62 -50%

AH Ovenschotel kip honing mosterd 10,52 -50%

AH Roomkaas ananas 3,18 -50%

AH Roomkaas kruiden 2,92 -50%

Aviko gekruide partjes 3,36 -50%

Bonduelle Crispy maïs 2,58 -50%

Bonduelle Haricots verts extra fijn 6,38 -50%

Fernandes Cherry Bouquet 6,08 -50%

Statiegeld 1 -

Heks'nkaas origineel 2,79 -25%

Iglo Fishcuisine bretagne 7,50 -50%

Iglo Lekkerbekjes salt-vinegar 5,38 -50%

Koopmans mix voor appelbeignets 3,18 -50%

Neutral billendoekjes parfumvrij 8,97 (voor gratis verzending)

Pickwick Double green 3,30 -25%

Unox Knaks blik 9,98 -50%

Unox Soep in blik stevige kippensoep 6,24 -50%

Unox Soep in blik stevige tomatensoep 6,24 -50%

Unox Soep in zak Hollandse erwtensoep 3,90 -50%

Unox Soep in zak tomaat-groente 3,90 -50%

Unox Soep in zak tomatensoep 5,38 -50%

Totaal; 69.48.
quote:Lovely_Meghan schreef op 06 januari 2017 @ 11:17:

Graag wil ik hier mee schrijven. Ik vind dat we veel te veel geld uitgeven aan boodschappen. We zijn met zijn 3-en, waarvan 1 dreumes. En als het aan mijn vriend ligt, kopen we iedere week de winkel leeg (terwijl we al een goed gevulde vriezer/voorraadkast hebben). Ik wil als doel gemiddeld €50,- uitgeven aan de boodschappen (excl. luiers).

De eerste week is het alleen al raak dat we erboven zitten, en daar komen de weekendboodschappen dit x bij. Normaal doen we op zaterdag de boodschappen in 1x, maar nu bij AH ingeslagen online. Het zijn dus wel veel dingen die in de voorraadkast kunnen, en we nog lang van kunnen eten. Maar nu moeten we morgen nog even langs de winkel om iets lekkers te halen voor het weekend.

AH Kipburgers 3,58 -50%

Statiegeld 1 -

Totaal; 69.48.

Hey, welkom.

Hoeveel geef je normaal uit per week? Wat staat er dan deze week op het menu? Eten jullie geen tussendoortjes zoals fruit of eens een koekje en frisdrank?

Ik blijf me steeds verbazen over jullie kortingen. Hier in Aldi, lidlle en Colruyt is dat niet. Maakt het natuurlijk wel moeilijker. :-)

Mijn weekmenu is de volgende:

Do: soep met brood

Vr: ananas-currysaus met kalkoengebraad sla en kroketjes. Voorgerecht zijn kaaskroketten. Dessert mini eclairs.

Zat: raclette/gourmet

Zo: rest raclette( denken we)

Ma: eten bij ouders

Di: worteltjes worst aardappelen

Woe: courgette, paprika, tomaat en aardappelen in de oven samen met vis

Do: spaghetti

Vr: weg met vrienden

Zat: geen idee

Zo: eten ouders
quote:stripverhaal schreef op 06 januari 2017 @ 10:31:

In het kader van goede voornemens kom ik ook weer meeschrijven om wat meer inzicht in mijn boodschappenuitgaven te krijgen, ik heb eerder ook al meegeschreven maar dat is een beetje in het slop geraakt. Dus nieuw jaar, nieuwe poging.

Eerste boodschappen van het jaar;

10 bananen 1.98

500 gram druiven 1.25

1,5 kilo appels 1.19

3,5 kilo watermeloen 7.06

1 bospeen 1.09

300 gram andijvie 1.09

2 prei 0.83

2 komkommer 2.18 - 1.09 aanbieding = 1.09

1 bloemkool 0.99

minikrieltjes 0.79

10 kilo aardappels 9.98 - 4.99 aanbieding = 4.99

4* groenteloempia 3.80 - 1.90 aanbieding = 1.90

magere spekreepjes 1.85

2* 500 gram gehakt 7.50 - 2.50 aanbieding = 5.00

2* 2 visburgers 6.00 - 3.00 aanbieding = 3.00

2* 2 schnitzels 4.00 - 2.00 aanbieding = 2.00

2* 4 lekkerbekjes 9.18 - 4.59 aanbieding = 4.59

10* soepballetjes 5.90

boterhamworst 0.99

roomkaas 0.59

gekookte worst 0.99

3* knorr wereldgerecht 7.00 - 4.67 aanbieding = 2.33

250 gram nootjes 1.29

2* wereldzoutjes 1.58

ribbelchips 0.85

paprika chips 0.79

roomboter sprits 1.09

chocolate chip cookies 0.95

10 eierkoeken 0.89

2* 3 kroepoekplakken 1.98

4* 6 tortilla wraps 3.56

2* 3 zakjes instantsoep 0.98

suikerklontjes 0.99

2 kilo koffie 15.96 - 7.98 aanbieding = 7.98

2* 20 koffiemelkcups 0.78

10 worstenbroodjes 1.59

2* 6 pistolet 0.98

2* 4 croissant 1.78

2* 4 kaiserbrotchen 1.08

1 liter yoghurt 1.09

500 gram chocopasta 1.35

4* basis voor tomatensoep 3.96

3* rijstwafel 0.66

leffe ontdek 4 pack 2.99

statiegeld 0.40

- 8.90 emballage

Totaal 82.19

Mooi lijstje!

Wat komt er bij jou op het weekmenu als ik mag vragen natuurlijk!
Ja jammer hè, hier in België vind je zo geen giga-kortingen op voeding.

Mijn glutenvrije droge voeding bestel ik daarom vaak in Nederland (ook omdat er meer aanbod is in Nederland).

Hier worden vaak eetlijstjes geplaatst, maar dan enkel voor de warme maaltijd.

Ontbijt, broodmaaltijd, tussendoortjes en drank tikken toch ook behoorlijk aan ? Zeker als je 't een beetje gezond wil houden : fruit, (pure) chocolade, noten, zaden, rijst- en amandelmelk (ben lactose-intolerant), boekweit/havervlokken, ...

Waar ik wil proberen op te letten dit jaar is dat ik geen te grote voorraden insla en al zeker niet van dingen waarvan ik niet weet of ze wel in de smaak zullen vallen. Ik wil minder eten weggooien, want dat vind ik pas echt zonde.
quote:fam1973 schreef op 06 januari 2017 @ 17:23:

Ja jammer hè, hier in België vind je zo geen giga-kortingen op voeding.

Mijn glutenvrije droge voeding bestel ik daarom vaak in Nederland (ook omdat er meer aanbod is in Nederland).

Hier worden vaak eetlijstjes geplaatst, maar dan enkel voor de warme maaltijd.

Ontbijt, broodmaaltijd, tussendoortjes en drank tikken toch ook behoorlijk aan ? Zeker als je 't een beetje gezond wil houden : fruit, (pure) chocolade, noten, zaden, rijst- en amandelmelk (ben lactose-intolerant), boekweit/havervlokken, ...

Waar ik wil proberen op te letten dit jaar is dat ik geen te grote voorraden insla en al zeker niet van dingen waarvan ik niet weet of ze wel in de smaak zullen vallen. Ik wil minder eten weggooien, want dat vind ik pas echt zonde.

Inderdaad. Daarom dat ik vaak verbaasd ben om dit niet in de lijstjes te zien. Vaak zijn wij aan fruit en tussendoortjes toch een 20 euro kwijt. Voor frisdrank elke week 5 euro ofzo. Dit omdat we toch altijd iets in huis willen voor bezoek.

Beleg loopt toch ook een beetje op. Zeker omdat we beide meestal boterhammen meenemen en we toch van afwisseling houden. Hier lukt het niet om enkel voor boodschappen rond te komen met 80 euro per week. Soms wel maar andere keren weer niet. Ook de verzorgingsproducten en onderhoudsproducten lopen aardig op. Dan kijken we nog in de Colruyt naar de aanbiedingen.

Als ik mag vragen: voor hoeveel hebben jullie zo gemiddeld en voor hoeveel personen?
Wij zijn met 4 personen en hebben gemiddeld 150/week en dan kijken we nog uit. We halen de meeste boodschappen bij de Lidl en vullen aan met specifieke zaken(owv intoleranties) bij Delhaize of Bioplanet. Sommige zaken koop in online in Nederland.
@Mlsc; dit is veel extra in verband met de hamsterweken. En om de vriezer te vullen. Volgende week zijn we een weekje weg, dus geen idee wat het verder wordt. We drinken wel veel frisdrank en sapjes, maar daar hebben we denk ik zo'n 20 pakken van staan in de voorraadkast. Tussendoortjes een kast vol mee. Fruit halen we morgen zelf, dat bestel ik liever niet via internet.

@ontbijt; eet ik meestal havermout of brinta en met zo'n pak doe ik heel lang. En als lunch eet ik graag een boterham met hagelslag . Maar in de loop van het jaar komen die nog wel een keer langs.
quote:fam1973 schreef op 06 januari 2017 @ 18:45:

Wij zijn met 4 personen en hebben gemiddeld 150/week en dan kijken we nog uit. We halen de meeste boodschappen bij de Lidl en vullen aan met specifieke zaken(owv intoleranties) bij Delhaize of Bioplanet. Sommige zaken koop in online in Nederland.Dat valt toch mooi mee? Soms heb ik de indruk dat eten in België echt wel duurder is. Met 50 euro voor 2 red ik het nooit!
quote:Lovely_Meghan schreef op 06 januari 2017 @ 21:47:

@Mlsc; dit is veel extra in verband met de hamsterweken. En om de vriezer te vullen. Volgende week zijn we een weekje weg, dus geen idee wat het verder wordt. We drinken wel veel frisdrank en sapjes, maar daar hebben we denk ik zo'n 20 pakken van staan in de voorraadkast. Tussendoortjes een kast vol mee. Fruit halen we morgen zelf, dat bestel ik liever niet via internet.

@ontbijt; eet ik meestal havermout of brinta en met zo'n pak doe ik heel lang. En als lunch eet ik graag een boterham met hagelslag . Maar in de loop van het jaar komen die nog wel een keer langs.

Maar je voorraad heb je dan toch ook moeten aanschaffen? Lukt dat met elke keer rond de 50 euro?

Voor ontbijt wisselt dit: cornflakes of boterhammen, altijd yoghurtje bij. Lunch is steeds 3 boterhammen met wisselend beleg. Tussendoortjes: koekje en 2-3 stukken fruit per persoon.

Tikt toch wel aardig aan.
quote:mlsc schreef op 07 januari 2017 @ 09:25:

[...]

Maar je voorraad heb je dan toch ook moeten aanschaffen? Lukt dat met elke keer rond de 50 euro?

Voor ontbijt wisselt dit: cornflakes of boterhammen, altijd yoghurtje bij. Lunch is steeds 3 boterhammen met wisselend beleg. Tussendoortjes: koekje en 2-3 stukken fruit per persoon.

Tikt toch wel aardig aan.

Is een pak yoghurt niet goedkoper dan elke keer losse yogurtjes?

Hier ongeveer 75 euro per week kwijt, 100 euro als we wat luxere dingen meenemen of een etentje hebben.
We nemen telkens grote potten hoor
quote:Lovely_Meghan schreef op 06 januari 2017 @ 11:17:

AH Kipburgers 3,58 -50%

Statiegeld 1 -

Totaal; 69.48.

Ik vind 50 euro voor 3 personen niet overdreven veel. Is dat wel een realistisch doel om mee te beginnen? Ik reken in mijn eentje 40 euro per week. Voor twee zou ik bv. eerst eens op 75 euro (all in) gaan zitten. Tenzij je heel erg krap zit en de broekriem aan moet trekken uit noodzaak natuurlijk...

Aan je lijstje valt me op dat je vrij veel merkartikelen en kant en klare dingen koopt. Ook al is het in de aanbieding, het loont misschien de moeite om te kijken of het wel echt goedkoper is zo. Ik maak bv. een heerlijke grote pan tomatengroentesoep met een zak soepgroente, een blik tomaten, een blikje tomatenpuree en twee bouillonblokjes.
Ik maak ook liever zelf een pan soep maar die blikken soep kosten toch geen 6,24 per stuk??
quote:taxi87 schreef op 07 januari 2017 @ 20:07:

Ik maak ook liever zelf een pan soep maar die blikken soep kosten toch geen 6,24 per stuk??Volgens mij 1,56 per blik van 800 ml. Gezien de 1+1 gratis kan ik me nauwelijks voorstellen dat je zelf voor 0,78 euro deze soep kunt maken.
Dan heeft ze er per smaak dus 4 betaald
quote:taxi87 schreef op 07 januari 2017 @ 20:36:

Dan heeft ze er per smaak dus 4 betaald 2 gezien het totaalbedrag
quote:gemberpannekoek schreef op 07 januari 2017 @ 19:52:

[...]

Ik vind 50 euro voor 3 personen niet overdreven veel. Is dat wel een realistisch doel om mee te beginnen? Ik reken in mijn eentje 40 euro per week. Voor twee zou ik bv. eerst eens op 75 euro (all in) gaan zitten. Tenzij je heel erg krap zit en de broekriem aan moet trekken uit noodzaak natuurlijk...

Aan je lijstje valt me op dat je vrij veel merkartikelen en kant en klare dingen koopt. Ook al is het in de aanbieding, het loont misschien de moeite om te kijken of het wel echt goedkoper is zo. Ik maak bv. een heerlijke grote pan tomatengroentesoep met een zak soepgroente, een blik tomaten, een blikje tomatenpuree en twee bouillonblokjes.

Dat lijkt me inderdaad ook realistischer. Als het moet, moet het natuurlijk. Maar zo zouden we het niet kunnen. Met 75 zouden we rond komen als we veel zouden schrappen.

Hier proberen we ook veel zelf te maken.

Dan weet je toch een beetje meer wat er allemaal in zit. Wel valt het ons op dat ongezond eten vaak goedkoper is.
Ik doe gemiddeld voor 25 euro per week boodschappen. Dat is inclusief kattenvoer/kattenbakvulling. Groente en fruit haal ik meestal bij een Turkse winkel, scheelt vaak wel 50% met de gewone supermarkten. Vlees, kattenvoer en grit haal ik 1X per week in Duitsland. Een kilo kattenbrokjes bij de Combi kost maar 90ct. 1X in de ongeveer 2 maanden ben ik duurder uit dan 25 euro. Dan haal ik voor gemiddeld 15 euro wasmiddel, schoonmaakmiddelen, shampoo e.d. ook in Duitsland. Heb het voordeel dat ik in een grensgemeente woon.
quote:Alieda-1984 schreef op 09 januari 2017 @ 11:50:

Ik doe gemiddeld voor 25 euro per week boodschappen. Dat is inclusief kattenvoer/kattenbakvulling. Groente en fruit haal ik meestal bij een Turkse winkel, scheelt vaak wel 50% met de gewone supermarkten. Vlees, kattenvoer en grit haal ik 1X per week in Duitsland. Een kilo kattenbrokjes bij de Combi kost maar 90ct. 1X in de ongeveer 2 maanden ben ik duurder uit dan 25 euro. Dan haal ik voor gemiddeld 15 euro wasmiddel, schoonmaakmiddelen, shampoo e.d. ook in Duitsland. Heb het voordeel dat ik in een grensgemeente woon.

zo, dat is wel heel weinig zeg! Ben je in je eentje (met kat)?

doe je dit uit noodzaak of uit hobby/spaarzaamheid?
quote:mlsc schreef op 08 januari 2017 @ 10:14:

[...]

Dat lijkt me inderdaad ook realistischer. Als het moet, moet het natuurlijk. Maar zo zouden we het niet kunnen. Met 75 zouden we rond komen als we veel zouden schrappen.

Hier proberen we ook veel zelf te maken.

Dan weet je toch een beetje meer wat er allemaal in zit. Wel valt het ons op dat ongezond eten vaak goedkoper is.

ja, dat is één van de perversiteiten van de consumptiemaatschappij... in Amerika is dat nog veel erger, daar kun je voor de prijs van een kilo sinaasappels soms wel twee menu's van de McDonalds halen.

Het is wel mogelijk, gezond en toch goedkoop eten, maar je moet er wel verschillende winkels voor af, goed op aanbiedingen letten, creatief koken etc. Terwijl je die goedkope zak chips van 80 cent zo uit het vak graait...
quote:gemberpannekoek schreef op 09 januari 2017 @ 12:21:

[...]

zo, dat is wel heel weinig zeg! Ben je in je eentje (met kat)?

doe je dit uit noodzaak of uit hobby/spaarzaamheid?Woon met mijn 3 katten, wel eet mijn vriend regelmatig mee.. Ik koop alleen wat ik nodig heb, chips, snoep e.d. koop ik nauwelijks want eet dat bijna niet. Qua drinken is het meestal koffie en af en toe een sapje, drink geen alcohol dus dat scheelt ook al een heleboel. Zou wel iets meer uit kunnen geven maar vind dat niet nodig.
quote:Alieda-1984 schreef op 09 januari 2017 @ 11:50:

Zo dan doen we echt iets fout hier...

Kan je eens zeggen wat je daar allemaal van koopt voor een week? Eten jullie dan elke dag fruit en groenten? Kopen jullie ook vlees?

Ben hier echt benieuwd naar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven