Kraambezoek en de hygiëne daarvan.

11-01-2009 18:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aller eerst wil ik even aangeven dat ik geen smetvrees heb

Maar ik maak me wel zorgen over de hygiëne van het kraambezoek. Ik ben nu 39 weken zwanger, dus over niet al te lange tijd komt er allerlei volk over de vloer,familie,collega`s vrienden etc. Nu ben ik altijd vanmijzelf uit schoon en netjes,zorg ook altijd dat ik lekker ruik, schone kleding etc. Maar ik heb mensen in de familie,collega`s en vrienden waarvan ik de frisheid minder vind, super lieve mensen hoor,maar gewoon nie zo fris.

Diezelfde mensen willen natuurlijk dadelijk allemaal mijn baby vasthouden, en dat maken ze ook heel erg duidelijk. Ze willen dadelijk de baby lekker knuffelen en kussen, niets mis mee opzich, behalve dat ik daar eigenlijk niet zo op zit te wachten, ben bang dat m`n baby er iets van oploopt ( veel mensen in de familie bij mij hebben koortslippen) Ook veel van die mensen hebben huisdieren, en bij sommige van die mensen ruik je dat ook,of rokers, bleh!

Maar goed ik wil dus dadelijk niet heel panisch reageren als iemand mijn baby wil vasthouden,maar ben er wel een beetje bang voor dat de kleine dadelijk iets krijgt, óf dat mensen dat kind helemaal gaan aflebberen óf nog erger hun vingers in de mond gaan stoppen.

Iemand hier ervaning mee,en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Wil de baby ook niet achter veiligheidsglas leggen..... maar is het stom om aan mensen te vragen eerst de handen te wassen voor ze de baby mogen aanraken?

Grtjes van een beetje onzekere bijna mama
Dochter, net verhuisd, net nieuwe kamer, leve de democratie enzo, wat wil je voor kleuren op je kamer.

Legendarische woorden herhalen of kun je 'm zelf al op je klompen aan voelen komen
De boodschap is duidelijk... Pijnlijk duidelijk...

Democratie komt er niet in hier
Bacterien zijn juist goed, je hebt ze juist nodig. Ons hele lichaam bestaat eruit.
Lipizan, je dacht, kom, ik roep ook nog eens iets?
quote:Parnell schreef op 12 januari 2009 @ 17:20:

De boodschap is duidelijk... Pijnlijk duidelijk...

Democratie komt er niet in hier Dat dacht ik ook, maar de kinderen stemden tegen
Mijn middelste zoon heeft als baby van 10 dagen hersenvliesontsteking gekregen. Dit werd veroorzaakt door het entrovirus. Dit kan bv. komen door het niet wassen van handen na het toiletbezoek. Je kraambezoek vragen of ze even hun handen willen wassen vind ik dan ook niet meer dan normaal.

Je wilt je kind er echt niet zo ziek bij zien liggen hoor, onder het mom van daar kweken ze weerstand van. Het is gelukkig allemaal goed afgelopen maar dat had niet zo hoeven zijn.

Over het vasthouden van je baby. Ik vind het moeilijk als bezoek je de baby niet terug geeft als hij gaat huilen. Ze mogen van mij de baby best vasthouden maar als hij gaat huilen wil ik hem terug. Dan hoort hij bij zijn moeder/vader en niet een pink van het bezoek erin of hem heen en weer bewegen alsof het een kermisatractie is.

Ik vind het zelf ook leuk om een baby vast te houden. Nu ik zelf in de kleine kinderen zit en mijn omgeving ook gebeurt dat vaker maar bv vriendinnen/buurvrouwen van mijn ouders of een oudtante van mijn man hebben er echt van genoten weer een keer zo'n klein babytje in hun armen. Ik kan met dat goed voorstellen en heb er dan ook geen moeite mee om hem af te geven.

Met verkouden kinderen ga ik niet op kraambezoek. Ik voel me dan verantwoordelijk en kan niet garanderen dat in een onbewaakt ogenblik een van mijn kinderen toch niet even gauw bij de baby gaat kijken. Ik doe het dus maar niet. Beter safe than sorry.
Als ex roze hater (kan het niet meer volhouden, dan zou ik suicidaal zijn nu) moet ik eerlijk bekennen afgelopen weekend zelfs een ROZE autostoel te hebben gekocht.

Dochter van drie en een half en verkopende mevrouw hebben me over gehaald.

(En ik heb gechecked of er losse hoezen te koop zijn als de gekte over een paar jaar over is)

Tegen roze zijn en een dochter krijgen is denk ik net zo moeilijk als tegen zuurstof zijn en op de aarde leven........

Helaas, het zit er gewoon in. Daar hoef je niets aan te doen.

Oh ja, hier drie en een half jaar geleden niemand handen laten wassen dus misschien komt het daardoor...
quote:Eowynn_ schreef op 12 januari 2009 @ 18:14:

[...]

Dat dacht ik ook, maar de kinderen stemden tegen
Neele, ben het niet met je eens, maar da's een andere discussie. Roze kun je niet weren, da's zielig. Maar het zit er niet 'in', dat maak je mij niet wijs. En als het er al inzit, dan zit het bij zowel jongetjes als meisjes, want ook jongetjes willen vaak prinsesjes zijn. Als je daarin meegaat heet het inene kindermishandeling vrees ik

Tis een lief vrolijk kleurtje dat kinderen in het algemeen meer aantrekt dan bijvoorbeeld andere kleuren. Maar het zit godsamme ook overal in verwerkt. Mag eerder een wonder heten als een meisje géén roze wil. Niet alleen kleren, maar ook speelgoed, de familie komt ermee, andere meisjes op creche of school lopen erin rond, het staat in de (meisjes)boekjes (lees maar eens die dingen, feetje zus en prinsesje zo en allemaal bling en glim en roze grmbl), dan heb je de reclames, de assepoestershampoo voor meisjes en de piratenshampoo voor de boys, werkelijk waar, alles is erop ingericht om van meiden tuttelbarbies te maken en jongens in onbestemde kleuren te laten lopen en anders wel Cars, piraten, etc.

Het zit er niet in, het wordt erin geramd.

Zo!

quote:Eowynn_ schreef op 12 januari 2009 @ 18:13:

Lipizan, je dacht, kom, ik roep ook nog eens iets?
quote:lipizzan schreef op 12 januari 2009 @ 18:12:

Bacterien zijn juist goed, je hebt ze juist nodig. Ons hele lichaam bestaat eruit.Ik zie dat de discussie ondertussen over roze en prinsesjes wondertjes gaat maar ik kan me dood ergeren aan uitspraken als die van lipizzan. Zoals Eowynn zegt, je roept maar wat .

Het is heeel erg belangrijk om verkouden mensen en mensen met een koortslip uit de buurt van je pasgeborene te houden.

Mijn kindje van nog geen 4 weken ligt nu op de Kinder IC aan de beademing doordat hij besmet is met zo'n onnozel verkoudheidsvirus, een 'broertje' van RS en voor hem dus levensbedreigend (hij is nu gelukkig stabiel). En het is niet de eerste keer dat wij met een kind met RS in het ziekenhuis zitten (wel de eerste keer op de IC en hopenlijk de laatste).

Dus NEE het is niet overdreven om verkouden mensen uit je buurt te houden en om mensen te vragen hun handen te wassen.
Whatever, I do what I want
Sjee, Crini, heel veel beterschap voor je zoontje!
he Qwertu, dank je

Ik heb even mijn avater veranderd. Deze foto is genomen op de dag voordat hij naar de IC moest. Hier was hij dus nog wakker.

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn meld ik dat trouwens op het december-topic (waar Yamuna ook mee schrijft).

Nu ga ik slapen, welterusten iedereen.
hm, de foto is een beetje klein. Je kunt niet goed zien hoe knap ie wel niet is

En on-topic: iedereen met snotneus en koortslip kan hem zo virtueel bewonderen. Wel eerst even je handen wassen
Crini, heel veel sterkte met je zoontje. Gelukkig dat hij nu weer stabiel is. Hoe gaat het met jezelf want het is niet niks wat je mee maakt.

Het is heel makkelijk roepen dat je je niet moet aanstellen en dat bacterien erbij horen. Meestal is er gelukkig niets aan de hand maar bij de zonen van Crini en mij dus wel.

Als je zoiets kunt voorkomen door bv. handen te wassen is dat toch niet erg.
Sjonge....beterschap voor je zoon.
Oh maar ik zie best heel goed dat hij een mooi, gaaf bekkie heeft.
Thnx allemaal.

Met mij gaat het nu wel weer redelijk, hoewel met ups- en downs, vooral 's nachts kan ik de slaap moeilijk vatten en ga ik malen. Vandaar ook dat ik nu nog op ben, zie al weer op tegen de nacht. Maar ik begin er nu een beetje 'aan te wennen' dat hij daar is (hij is er vanaf zaterdagavond, daarvoor lag hij gewoon in het streekziekenhuis, nu dus in Amsterdam).

Hij ligt aan de beademing zodat hij al zijn energie kan stoppen in het beter worden, hij was zo benauwd dat het zelf ademen te vermoeiend werd. En een virus kan je helaas alleen te boven komen door uitzieken.

Vanaf donderdag zijn we met het hele gezin in het RonaldMcDonaldHuis, dan is er hier iets meer rust in de tent, want nu kar ik dus elke dag op en neer naar Amsterdam tussen de schooltijden door (heb nog 3 kids, waarvan 1 schoolgaand).
quote:whopper schreef op 12 januari 2009 @ 23:02:

Oh maar ik zie best heel goed dat hij een mooi, gaaf bekkie heeft. het is een wondertje Whopper
Och Crini, natuurlijk heb je ups en downs en natuurlijk ga je malen. Ik heb zelf een maand in het Ronald McDonaldhuis gezeten, na de geboorte van Qtie. Dat brengt wel wat meer rust in de tent. Gewoon omdat je dichterbij zit, je kunt gewoon even naar de NICU wandelen, ook 's avonds laat.
Jee, een echte mooie baby. Dat zie je ook niet vaak.
Sterkte Crini!!!
Moet gelijk denken aan mijn eigen wondertje; Kleine Nijn.

Man wat een verkreukeld koppie had die. Met rode pukkels, nee meer vlekken waren het. En dan in een veel te groot roze pak in haar ziekenhuisbakkie op de foto van de ziekenhuisfotograaf, trekt ze net zo n beginnend huilbekkie, en *klik*

Zo is ze vereeuwigd op de site van haar geboorteziekenhuis. Inmiddels is ze een schoonheid hoor.
Jemig Crini, veel sterkte ermee!
Crini. Je kind aan de beademing zien liggen is een van de meest nare dingen die er zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven