Geld & Recht alle pijlers

Aanrijding

10-01-2017 11:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Even een vraag...

Ik heb vanmorgen een aanrijding gehad met de auto van mijn moeder. Het was mijn fout want ik zag een auto niet door laagstaande zon. De bestuurder van die auto en ik hebben samen de formulieren ingevuld. Maar hoe zit dit nu verder qua verzekering? Ik reed in de auto van mijn moeder,gaat dit dan via haar verzekering of die van mijzelf?
Volgens mij via de autoverzekering van je moeder.
Gaat van je moeders verzekering. En zij valt terug in schadevrije jaren. Tenzij jij uit eigen zak betaalt, maar je kunt geen eigen verzekering aanspreken, want een WA-motorrijtuigen hoort altijd bij het voertuig, terwijl een persoonlijke WA (AVP) verzekering altijd motorrijtuigen uitsluit.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 10 januari 2017 @ 11:47:

Gaat van je moeders verzekering. En zij valt terug in schadevrije jaren. Tenzij jij uit eigen zak betaalt, maar je kunt geen eigen verzekering aanspreken, want een WA-motorrijtuigen hoort altijd bij het voertuig, terwijl een persoonlijke WA (AVP) verzekering altijd motorrijtuigen uitsluit.Dit.
quote:handigmetgeld schreef op 10 januari 2017 @ 11:47:

Gaat van je moeders verzekering. En zij valt terug in schadevrije jaren. Tenzij jij uit eigen zak betaalt, maar je kunt geen eigen verzekering aanspreken, want een WA-motorrijtuigen hoort altijd bij het voertuig, terwijl een persoonlijke WA (AVP) verzekering altijd motorrijtuigen uitsluit.Dit inderdaad en uiteraard wordt alleen de schade waarvoor verzekerd is vergoed, is er schade ontstaan die buiten de verzekering valt dan moet je dat zelf betalen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:MwTheelepel schreef op 10 januari 2017 @ 11:53:

[...]

Dit inderdaad en uiteraard wordt alleen de schade waarvoor verzekerd is vergoed, is er schade ontstaan die buiten de verzekering valt dan moet je dat zelf betalen.Bedoel je dan bedrag dat evt buiten de verzekering valt? Ofkan het zijn dat ik niet verzekerd ben omdat het mijn moeders auto is..?
Je moeder heeft sowieso een WA-motorrijtuigen verzekering. Die vergoedt de schade aan anderen / andere voertuigen.

Mogelijk heeft je moeder ook een (beperkt) Casco of zelfs een All-Risk verzekering, die (een deel van) de schade aan haar eigen auto vergoedt. Dat hangt af van de verzekering, en daarbij kan er sprake zijn van een eigen risico, of van andere voorwaarden. Sommige verzekeringen vergoeden bijvoorbeeld alleen schade als de bestuurder een huisgenoot is van de verzekerde, dus niet bij uitlenen aan een uitwonend kind. Maar daarvoor kan je moeder het beste contact opnemen met haar verzekeraar.
Wat handigmetgeld zegt dus. De schade aan de andere auto zal wel vergoed worden maar de schade aan de auto van je moeder hangt af van haar verzekering. Je moeder moet dus de papieren opzoeken of bellen met de verzekeraar om uit te zoeken wat en wie er wel of niet verzekerd is. Jouw verzekering heeft hier verder niets mee te maken, een WA verzekering voor de auto hoort bij de auto en niet bij de persoon en deze schade kun je nooit verhalen op je persoonlijke aanspraakelijkheids verzekering (zoals handigmetgeld eerder al schreef). Als de verzekering van je moeder dus niet alle schade dekt aan de auto van je moeder dan draai jij daar persoonlijk voor op. Nou ja eigenlijk zij want het is haar auto maar om je moeder nou te laten zitten met jouw schade.. Als ze schadevrije jaren had zal ze daarin sowieso achteruit gaan en meer premie gaan betalen.
quote:sgp schreef op 10 januari 2017 @ 11:57:

[...]

Bedoel je dan bedrag dat evt buiten de verzekering valt? Ofkan het zijn dat ik niet verzekerd ben omdat het mijn moeders auto is..?Geen zorgen, mits jij gewoon een geldig rijbewijs hebt, dekt de verzekering van je moeder het gewoon.
Oh dear, how sad, never mind.
Het gaat je moeder waarschijnlijk ook geld kosten in haar premie die ze per maand betaald. Deze wordt dan duurder omdat je minder schadevrije jaren hebt, maar dat hangt er weer van af hoeveel schade ze de afgelopen tijd heeft gehad.
Mijn moeder heeft zelf al jaren geen schade gereden. Hoeveel is het ongeveer dat ze meer premie zal moeten betalen?
Is het niet zo dat je 1x per jaar een ongeluk "mag veroorzaken" zonder dat je de no claim korting kwijtraakt?

Dit staat namelijk in onze polis.
quote:Xervy schreef op 10 januari 2017 @ 12:36:

Is het niet zo dat je 1x per jaar een ongeluk "mag veroorzaken" zonder dat je de no claim korting kwijtraakt?

Dit staat namelijk in onze polis.Verschilt per verzekering. Sommige verzekeraars doen dat standaard, bij anderen kun je dat als extra optie 'kopen' (no-claim garantie of -beschermer of zo'n soort naam), bij weer anderen val je altijd terug.
quote:sgp schreef op 10 januari 2017 @ 12:31:

Mijn moeder heeft zelf al jaren geen schade gereden. Hoeveel is het ongeveer dat ze meer premie zal moeten betalen?Hoe kan iemand hier nou een zinnig antwoord op geven? Dan moet je moeder even met haar verzekeraar bellen.
quote:Xervy schreef op 10 januari 2017 @ 12:36:

Dit staat namelijk in onze polis.

Dan heb je een no claim beschermer op je verzekering afgesloten. Dan mag je inderdaad een schade per jaar claimen. De premie bij je huidige verzekeraar blijft dan gelijk, ondanks dat je terugvalt in schadevrije jaren.

Zie deze link:

https://www.independer.nl ... g/no-claimbeschermer.aspx

Mijn moeder heeft zelf al jaren geen schade gereden. Hoeveel is het ongeveer dat ze meer premie zal moeten betalen?Wij hebben ook al jaren geen schade en daar extra korting (bovenop de 80% no claim) voor gekregen en die moesten we vorig jaar inleveren, dat was 5 euro per maand. In schadevrije jaren gingen we dan weer niet achteruit. Maar dit ligt helemaal aan de verzekering die je hebt.

Mijn moeder heeft zelf al jaren geen schade gereden. Hoeveel is het ongeveer dat ze meer premie zal moeten betalen?

Als jaren > 25, dan waarschijnlijk niks, dan blijft ze waarschijnlijk in de hoogste schaal met maximale korting.

In alle andere gevallen hangt het nogal af van de verzekeraar, maar gemiddeld val je zo'n 5 jaren terug op de 'ladder'. Bij een laag aantal schadevrije jaren kan dat eenvoudig een verdubbeling van de premie opleveren, bij een heel hoog aantal is het vaak 10-20% dat je extra gaat betalen.
Wat zei je moeder?

Mijn moeder heeft zelf al jaren geen schade gereden. Hoeveel is het ongeveer dat ze meer premie zal moeten betalen?Laat je moeder gewoon even de verzekering bellen dan weet ze exact hoe het in haar geval zit.
De verzekering van je moeder betaalt, mits jij met haar toestemming in haar auto reed met een geldig rijbewijs.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:hamerhaai schreef op 10 januari 2017 @ 13:48:

De verzekering van je moeder betaalt, mits jij met haar toestemming in haar auto reed met een geldig rijbewijs.Betaalt de schade aan de andere auto. Niet noodzakelijkerwijs aan de eigen auto. Zoals ik al eerder zei.
Het is geregeld! Het gaat via de verzekering van mijn moeder en haar premie blijft hetzelfde omdat ze dit premie jaar geen aanrijdingen heeft gehad. Je mag er idd 1 per jaar hebben zonder dat er wat veranderd. Bedankt allemaal!
quote:sgp schreef op 10 januari 2017 @ 18:00:

Het is geregeld! Het gaat via de verzekering van mijn moeder en haar premie blijft hetzelfde omdat ze dit premie jaar geen aanrijdingen heeft gehad. Je mag er idd 1 per jaar hebben zonder dat er wat veranderd. Bedankt allemaal!Hou je er wel rekening mee, dat als je moeder dit jaar nog een keer schade heeft, die premie alsnog omhoog gaat? En het dan (in mijn ogen in elk geval), nog steeds wel aan jou is om dat te vergoeden? Het jaar duurt nog wel even....
quote:nausicaa schreef op 10 januari 2017 @ 21:49:

[...]

Hou je er wel rekening mee, dat als je moeder dit jaar nog een keer schade heeft, die premie alsnog omhoog gaat? En het dan (in mijn ogen in elk geval), nog steeds wel aan jou is om dat te vergoeden? Het jaar duurt nog wel even....Haar nieuwe premie-jaar begint op 1 feb opnieuw
quote:sgp schreef op 10 januari 2017 @ 18:00:

Het is geregeld! Het gaat via de verzekering van mijn moeder en haar premie blijft hetzelfde omdat ze dit premie jaar geen aanrijdingen heeft gehad. Je mag er idd 1 per jaar hebben zonder dat er wat veranderd. Bedankt allemaal!Gelukkig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven