Lijf & Lijn alle pijlers

Motivatie Mark 80 kilo afgevallen

11-01-2017 13:26 145 berichten
http://www.rtlnieuws.nl/b ... rk-dakriet-80-kilo-afviel

Een goede motivatie filmpje voor iedereen die veel overgewicht heeft.

Hij was er klaar voor.

Gezond eten en elke dag sporten.

In Boulevard zat ook de andere Mark die reeds 100 kilo is afgevallen.

Is iemand van jullie of kennen jullie iemand in je omgeving die ook minstens 50 kilo is afgevallen zonder pillen of maagband ed?

Ik vind het knap zo'n volhoudingsvermogen en dat 2 jaar lang. En je hele leven lang dat volhouden.Want je bent en blijft een eetverstaafde.Net als een alcoholist zijn leven lang alcoholist zal blijven.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:20:

[...]

Iedere dag een uur wandelen, echt, ik moet er niet aan denken.

Maar goed, voordat ik kinderen kreeg was ik slank zonder ooit te sporten of noemenswaardig te bewegen, dus ik ben niet zo heel overtuigd van het nut van veel bewegen.

Ik kan het trouwens ook niet, maar dat terzijde.

Hoeft geen uur achter elkaar,2x een half uur is ook beter. of 4x een kwartier.

En beweging is positief voor je gezondheid vooral voor mensen met parkinson en verlaagt de kans op botontkalking ed

https://www.gezondheidsne ... son/bewegen-met-parkinson
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 11 januari 2017 @ 14:20:

[...]

Hij heeft allang toegegeven dat hij wel een operatie heeft gehad. Wat hij ook zelf moet weten natuurlijk.

Het viel me al op dat Mark van der Linden in een of ander interview nadrukkelijk ontkende dat hij een gastric bypass heeft gehad. Daarbij dacht ik al dat hij dan misschien een sleeve of een duodenal switch of hoe dat ook allemaal mag heten, heeft gehad. Dan kun je inderdaad rustig ontkennen dat je een gastric bypass hebt gehad.

Ik ken één vrouw die 34 kilo is afgevallen. Gewoon met minder eten en meer bewegen. Maar verder niemand die zoveel is afgevallen zonder operatie.

Een collega van mij is ruim 50 kilo afgevallen na een gastric bypass. Maar echt easy is het niet, want ze moet nu regelmatig vitamine B12 injecties hebben. Ik weet niet of dat pijn doet, maar bij het woord 'injectie' krijg ik al de kriebels.

En ach, wat maakt het ook uit of een operatie de 'easy way out' is of niet. Je zou eigenlijk wel gek zijn als je niet kiest voor de easy way als die easy way er is. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:37:

[...]

Als ik eet wat ik nodig heb, of waarvan ik niet aankom, dan heb ik ALTIJD honger.

Juist door me te verdiepen in de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van een gbp is duidelijk geworden dat daar bij mij iets mis mee is.

En dat is niks bijzonders, want dat gevoel werkt lang niet bij iedereen optimaal. Was onlangs nog een documentaire over op tv.

Als ik het vanuit dat perspectief bekijk is het eigenlijk een enorme prestatie dat ik niet allang 250 kilo weeg, maar 'slechts' een kilo of 50 overgewicht heb.Ik hoop dat je je weg vind en dat je op een gezond gewicht komt Solomio, ik ken de strijd. En ik weet hoe de gemiddelde mens er over denkt. Was alles maar zo zwart wit en makkelijk!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:30:

[...]

En dat is dus echt niet waar.

Mijn knop is al jaren om, maar mijn honger- en verzadigingsgevoel werken duidelijk niet goed, dus het is en blijft een strijd.Jij denkt niet dat het met een GBP ook altijd een strijd zal blijven? De onderzoeken tonen aan dat je naar mate de GBP langer geleden is je steeds weer een beetje meer kan en gaat eten. Op een gegeven moment kun je weer eten zoals vroeger en komen de kilo's er weer aan. Die strijd zal dus nooit verdwijnen. Het is een hele vermoeiende strijd, absoluut! Maar niet eentje die je uit de weg kunt gaan met een operatie.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:20:

[...]

Iedere dag een uur wandelen, echt, ik moet er niet aan denken.

Maar goed, voordat ik kinderen kreeg was ik slank zonder ooit te sporten of noemenswaardig te bewegen, dus ik ben niet zo heel overtuigd van het nut van veel bewegen.

Ik kan het trouwens ook niet, maar dat terzijde.Onlangs nog een artikel in NRC over afvallen en sporten. Zie hier.

Daarin o.a.: "Wie denkt veel gewicht kwijt te raken door flink te gaan sporten wordt teleurgesteld. Een onderzoek, uit 2004 alweer, liet zien dat acht maanden lang ruim 30 kilometer per week hardlopen 3 kilo lichter maakt. Wie wekelijks 20 kilometer wandelt, raakt een kilo lichaamsgewicht kwijt. Het lichaam van de sporter springt zuiniger met zijn energie om, vonden fysiologen.

Die 30 kilometer hardlopen lijkt heel imposant, maar iemand van 80 kilo verbruikt daarmee nog geen 2.000 kilocalorieën. Wie een normaal energiebeperkt dieet volgt en 750 kcal per dag minder eet, raakt meer kwijt."

Dat bewegen wordt meestal nogal overschat, blijkt hieruit. Het helpt wel om gezond te blijven.

"Wie overtollig vet kwijt wil moet minder eten dan dagelijks nodig is. Ieder dieet is goed, zolang de lijner maar minder calorieën binnenkrijgt dan gebruikelijk. "
Solomio, wat houdt je tegen eigenlijk? Ik lees je al wat jaren hier en je bent hier inderdaad al zolang mee bezig?
quote:Medina schreef op 11 januari 2017 @ 14:38:

[...]

En ach, wat maakt het ook uit of een operatie de 'easy way out' is of niet. Je zou eigenlijk wel gek zijn als je niet kiest voor de easy way als die easy way er is. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijker kan.

In onze calvinistische maatschappij wordt de makkelijkste weg over het algemeen niet gewaardeerd.

Ik heb een kind met (fors) ondergewicht. Advies van de diëtiste was om van die calorie-drankjes te gaan drinken, want kind moet echt aankomen.

Waarop meteen iemand zei: nou, die drankjes is wel de makkelijkste weg hoor, laat je zoon maar gewoon meer gaan eten.

Terwijl dat nou juist zijn probleem is: hij heeft vrijwel altijd het gevoel dat ie vol zit. Dan is eten lastig.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Lady_Vintage schreef op 11 januari 2017 @ 14:41:

[...]

Jij denkt niet dat het met een GBP ook altijd een strijd zal blijven? De onderzoeken tonen aan dat je naar mate de GBP langer geleden is je steeds weer een beetje meer kan en gaat eten. Op een gegeven moment kun je weer eten zoals vroeger en komen de kilo's er weer aan. Die strijd zal dus nooit verdwijnen. Het is een hele vermoeiende strijd, absoluut! Maar niet eentje die je uit de weg kunt gaan met een operatie.

De resultaten op lange termijn laten juist zien dat de meesten nooit meer zo veel kunnen eten als voor de operatie, waardoor ook op de lange termijn het gewicht een stuk lager blijft dan voor de operatie.

Mensen worden meestal niet meer slank, maar wel minder zwaar dan ervoor.

David Dunning
quote:ainne schreef op 11 januari 2017 @ 14:42:

Solomio, wat houdt je tegen eigenlijk? Ik lees je al wat jaren hier en je bent hier inderdaad al zolang mee bezig?

Wat mij tegenhoudt zijn diezelfde calvinistische stemmetjes in mijn hoofd die vinden dat ik moet lijden en werken en afzien.

Maar die worden steeds minder sterk.

David Dunning
quote:ainne schreef op 11 januari 2017 @ 14:35:

[...]

Maar mensen met een bypass/sleeve, moeten óók naar de sportschool, moeten óók op hun eten letten., anders lopen ze inderdaad het risico op complicaties, of weer aankomen.

Het enige wat ik kan bedenken dat easy zou kunnen zijn, is dat de operatie ze misschien helpt om de spreekwoordelijke knop te vinden. Maar wat geeft dat?

Maar ik ben er wel mee eens dat een schrikbarend aantal mensen toch weer aankomen, ondanks de operatie, dus of het echt de ultieme oplossing is weet ik niet. Ik zie het hier met een collega ook, die had de operatie zelfs van haar eigen geld betaald, dus hoe gemotiveerd wil je het hebben? En toch is ze nu weer enorm dik, heel sneu.Helemaal eens! Nu moeten ze het alleen nog doen. Dat er een knoop in je maag gelegd wordt, betekent niet dat je ook de deur van de sportschool vindt en het gezonde gangpad in de supermarkt. Misschien in het begin, maar je zult nog steeds langdurig je gedrag en gewoontes moeten aanpassen. Wat ik zie is dat mensen verwachten dat dat automatisch komt als je je maar laat opereren. Wat dus niet zo is, waardoor je dus en behoorlijk ingrijpend aan jezelf hebt laten sleutelen en vervolgens hetzelfde mag gaan doen als mensen die gaan afvallen zonder operatie. Ik weet wel wat ik kies.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:45:

[...]

Wat mij tegenhoudt zijn diezelfde calvinistische stemmetjes in mijn hoofd die vinden dat ik moet lijden en werken en afzien.

Maar die worden steeds minder sterk.Maar dat wordt het (hoe lullig ook) sowieso wel. Want ook na een operatie is het niet achterover leunen en afwachten.
quote:Lady_Vintage schreef op 11 januari 2017 @ 14:48:

[...]

Helemaal eens! Nu moeten ze het alleen nog doen. Dat er een knoop in je maag gelegd wordt, betekent niet dat je ook de deur van de sportschool vindt en het gezonde gangpad in de supermarkt. Misschien in het begin, maar je zult nog steeds langdurig je gedrag en gewoontes moeten aanpassen. Wat ik zie is dat mensen verwachten dat dat automatisch komt als je je maar laat opereren. Wat dus niet zo is, waardoor je dus en behoorlijk ingrijpend aan jezelf hebt laten sleutelen en vervolgens hetzelfde mag gaan doen als mensen die gaan afvallen zonder operatie. Ik weet wel wat ik kies.Hier spreek je jezelf toch hartstikke tegen dat het een easy way out zou zijn?

[...]

Helemaal eens! Nu moeten ze het alleen nog doen. Dat er een knoop in je maag gelegd wordt, betekent niet dat je ook de deur van de sportschool vindt en het gezonde gangpad in de supermarkt. Misschien in het begin, maar je zult nog steeds langdurig je gedrag en gewoontes moeten aanpassen. Wat ik zie is dat mensen verwachten dat dat automatisch komt als je je maar laat opereren. Wat dus niet zo is, waardoor je dus en behoorlijk ingrijpend aan jezelf hebt laten sleutelen en vervolgens hetzelfde mag gaan doen als mensen die gaan afvallen zonder operatie. Ik weet wel wat ik kies.

Alleen al het idee dat overgewicht veroorzaakt wordt door ongezond eten.

Van brood met kaas kun je ook dik worden en van elke dag een aardappeltje te veel ook.

Ik eet behoorlijk gezond, maar heb nooit genoeg en kom al jaren langzaam maar zeker steeds een beetje aan.

David Dunning

[...]

Maar die worden steeds minder sterk.Als je ervan overtuigd bent dat het iets voor jou is en je bent goed op de hoogte van de risico's en de levenslange impact en je bent bereid dat aan te gaan, doen. Ook met operatie is het lijden en werken en afzien.
quote:SpringDing schreef op 11 januari 2017 @ 14:48:

[...]

Maar dat wordt het (hoe lullig ook) sowieso wel. Want ook na een operatie is het niet achterover leunen en afwachten.Klopt, alleen het honger LIJDEN wordt hopelijk minder, de rest doe ik sowieso al redelijk goed.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:51:

[...]

Klopt, alleen het honger LIJDEN wordt hopelijk minder, de rest doe ik sowieso al redelijk goed.Maar waarom is dat een reden die je tegenhoudt dan?
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:44:

[...]

De resultaten op lange termijn laten juist zien dat de meesten nooit meer zo veel kunnen eten als voor de operatie, waardoor ook op de lange termijn het gewicht een stuk lager blijft dan voor de operatie.

Mensen worden meestal niet meer slank, maar wel minder zwaar dan ervoor.

Slank is hier toch niet het criterium. Ik hoop dat gezond het criterium is. Je weeg misschien iets minder dan eerst, nog geen gezond gewicht en je krijgt er gratis extra gezondheidsproblemen voor terug.

Ik vind hier een onderzoek waarin wordt gevonden dat 46% van de mensen met een GBP na deze operatie moeite (blijven) hebben met het onder controle houden van hun eetpatroon. Hun BMI is significant lager dan voor de operatie, maar ze zijn inmiddels ook weer significant aangekomen sinds de operatie. Cijfers die mij persoonlijk niet heel positief stemmen.

*klik*
quote:SpringDing schreef op 11 januari 2017 @ 14:52:

[...]

Maar waarom is dat een reden die je tegenhoudt dan?

Eigenlijk om alles wat hier in het topic staat: de risico's kan ik niet overzien, kiezen voor de moeilijkste weg wordt meer gewaardeerd (ja, soms ook door mij) en ik wil af en toe ook wel bewonderd worden.

Ik groei (ook letterlijk ) toe naar een operatie, maar het kost tijd.

David Dunning

[...]

Wat ik zie is dat mensen verwachten dat dat automatisch komt als je je maar laat opereren. Ik zie dat echt helemaal niet, hoe kom je daar bij?

[...]

Maar die worden steeds minder sterk.Maar je moet Calvijn ook gewoon onder de negeerknop zetten, dat weet je toch! (grapje)

[...]

Maar die worden steeds minder sterk.

Gewoon doen als je denkt dat het je kan helpen. Het is alleen maar logisch om de gemakkelijkere weg te kiezen. Ik ben slank, maar als ik 4 verdiepingen omhoog moet, kies ik liever voor de lift (voor het gemakkelijke) dan voor de trap terwijl mijn vriend liever voor de trap kiest. Niemand die je hierom gaat veroordelen en zelfs als ze je wel zouden veroordelen, dan is dat hun probleem. Kiss my ass, moet je maar denken bij zulke mensen.

En trouwens, het is niet zeker of het de gemakkelijkste weg is. Bij elke operatie kunnen er complicaties voorkomen, dan is het zeker geen gemakkelijke weg. En levenslang een vitaminetekort waarbij je injecties moet gaan halen bij de huisarts lijkt me ook geen gemakkelijke weg. Een vrouw vertelde dat ze zoveel haar kwijt is geraakt na de operatie dat ze nu een pruik draagt, dat is ook geen gemakkelijke weg.
quote:Lady_Vintage schreef op 11 januari 2017 @ 14:54:

[...]

Slank is hier toch niet het criterium. Ik hoop dat gezond het criterium is. Je weeg misschien iets minder dan eerst, nog geen gezond gewicht en je krijgt er gratis extra gezondheidsproblemen voor terug.

Ik vind hier een onderzoek waarin wordt gevonden dat 46% van de mensen met een GBP na deze operatie moeite (blijven) hebben met het onder controle houden van hun eetpatroon. Hun BMI is significant lager dan voor de operatie, maar ze zijn inmiddels ook weer significant aangekomen sinds de operatie. Cijfers die mij persoonlijk niet heel positief stemmen.

*klik*

Juist een heel interessant onderzoek, want er wordt onderscheid gemaakt tussen mensen met en zonder een eetstoornis.

In het voortraject proberen ze mensen met een eetstoornis eruit te halen, want die moeten eerst hun eetstoornis aanpakken voordat een operatie zinvol wordt geacht.

Dat het lastig is om zo'n eetstoornis vast te stellen kan ik me voorstellen, maar het gebeurt zeker wel.

Daarbij: bij aanvang van het traject wordt een berekening gemaakt over wat je uiteindelijke resultaat zal zijn en daarbij wordt al aangegeven dat je na een aantal jaren vaak weer aankomt.

Maar het resultaat blijft altijd een fors lager gewicht dan voor de operatie en dat is winst.

David Dunning
quote:SpringDing schreef op 11 januari 2017 @ 14:49:

[...]

Hier spreek je jezelf toch hartstikke tegen dat het een easy way out zou zijn?Nee, dit is wat ik zie gebeuren bij de mensen om mij heen die zo'n operatie doen. Die doen het met het idee dat dit een stuk makkelijker is dan meer gaan sporten en meer portiecontrole en gezondere keuzes maken. Ik vind de keuze en de redenering erachter "the easy way out", terwijl mensen niet beseffen dat ze zichzelf van binnen overhoop gooien met alle complicaties van dien en nog steeds zelf ook aan de bak moeten. Waarom dan niet aan de bak (want dat moet je toch) zonder operatie? Geen zin? Te moeilijk? Geen tijd?
quote:Solomio schreef op 11 januari 2017 @ 14:50:

[...]

Alleen al het idee dat overgewicht veroorzaakt wordt door ongezond eten.

Van brood met kaas kun je ook dik worden en van elke dag een aardappeltje te veel ook.

Ik eet behoorlijk gezond, maar heb nooit genoeg en kom al jaren langzaam maar zeker steeds een beetje aan.Als je overgewicht niet veroorzaakt wordt door teveel en ongezond eten, dan heeft een GBP ook geen zin lijkt me. Dan moet je de onderliggende ziekte aanpakken als het mogelijk is.
quote:Lady_Vintage schreef op 11 januari 2017 @ 14:59:

[...]

Nee, dit is wat ik zie gebeuren bij de mensen om mij heen die zo'n operatie doen. Die doen het met het idee dat dit een stuk makkelijker is dan meer gaan sporten en meer portiecontrole en gezondere keuzes maken. Ik vind de keuze en de redenering erachter "the easy way out", terwijl mensen niet beseffen dat ze zichzelf van binnen overhoop gooien met alle complicaties van dien en nog steeds zelf ook aan de bak moeten. Waarom dan niet aan de bak (want dat moet je toch) zonder operatie? Geen zin? Te moeilijk? Geen tijd?

Voordat je überhaupt het traject in mag moet je al diverse malen 'aan de bak' zijn geweest, en met succes ook nog.

Zo niet dan mag je niet eens starten met het traject.

En zodra je het traject ingaat moet je ook 'aan de bak', want je moet voor je operatie afvallen. Hoeveel en op welke manier verschilt per ziekenhuis, maar afvallen moet je.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven