Verwachtingen van schoonvader.Terecht of niet?

13-01-2009 08:40 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien denkt de titel de lading niet helemaal maar ik wist even niet hoe ik het topic anders zou moeten noemen.

Mijn schoonvader vroeg mij gisteren of er een zaterdag in maart was dat wij konden ivm een feest.

Nou staat maart sowieso al vol met verjaardagen maar daar komt ook nog eens bij dat mijn zoon dit jaar een hele grote kans maakt om kampioen te worden met zijn team.De laatste wedstrijden zijn in maart maar het zou natuurlijk kunnen dat er al eerder bekent wordt dat ze kampioen zijn (omdat ze niet meer in te halen zijn)

Toch kan ik dus nu nog niet zeggen op welke zaterdag in maart wij kunnen.

Dat viel bij mijn schoonvader niet in goede aarde.Hij vond dat ik maar een datum moest noemen en dat zoonlief die wedstrijd op die dag maar moest missen dan.

Ik heb aangegeven dat ik dat niet zal doen omdat mijn zoon zelf al aangegeven heeft dat hij geen wedstrijd meer wil missen.

Heb wel aangegeven dat als hij het toch op een wedstrijddag wil vieren we er gewoon even twee uurtjes tussenuit kunnen gaan en daarna weer terug komen maar dat was ook niet goed.

Mijn schoonfamilie zijn erg van het "familiegevoel" maar blijkbaar hoort mijn kind niet bij onze familie.

Wat vinden jullie? Stel ik me te star op of zouden jullie die kampioenswedstrijd ook voor laten gaan?
Misschien zit hij wel op handbal, altjid maar ervan uitgaan dat het kind voetbalt!

Ik heb zomaar het vermoeden dat TO en Opa elkaar sowieso niet zo liggen, althans dat er meer speelt. Opa overlegt voor een datum!!!! Dan gaat TO ook nog aangeven dat er jarigen zijn.. En door dié opmerking ben ik ervan overtuigd dat er meer speelt.....

Tja, schoonouders. (is er toevallig al niet een bestaand topic over schoonouders waar TO iets schrijft, hebben we gelijk wat meer informatie?)
DTEEZ!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 januari 2009 @ 10:21:

[...]

KNVB plant geen tijden ; dat doet de vereniging .... volgens mij .

Het ligt er een beetje aan hoe hoog de andere teams spelen ; hoe hoger het niveau hoe verder de uitwedstrijden zullen zijn en hoe langer de tegenstander moet reizen . Die teams zullen dus de " gunstigste " tijden krijgen .Ja, je hebt gelijk. KNVB plant alleen de speeldata, de club bepaalt de speeltijd. Was ik even vergeten.
quote:MarijeMarije schreef op 13 januari 2009 @ 10:17:

Pino, kan het zijn dat jij en je schoonvader sowieso niet klikken?

Ik vind het namelijk best aardig, dat hij van tevoren informeert welk weekend uitkomt. Als jij dan heel afhoudend/afwijzend reageert kan ik me voorstellen dat hij geirriteerd is. Ik heb het gevoel dat jij ook zo reageert omdat het zijn voorstel is en als het van heel iemand anders kwam (een goede vriendin) je anders zou reageren.Niet mee eens,ik vind het niet meer dan normaal dat op a informeerd waarneer kleinkind kan .Zelf vaak in de situatie gezeten met bijzondere vieringen van mijzelf en plan die waarneer mijn kinderen en aanhang kunnen Sport[zeker kampionswedstrijden]gaan gewoon voor!! Vind houding schoonvader erg stug

Dat je verjaardagen hebt in maart is lastig, maar een 40-jarig huwelijk heeft voorrang daarop. Laat je schoonvader weten dat je hen en hun huwelijksfeest natuurlijk belangrijk vindt. Kom hem een beetje tergemoet en geef richting je schoonvader aan, welke wedstrijden er nu al bekend zijn. Hij kan dan een ander weekend kiezen voor het feest. Mocht er toch op dezelfde dag een wedstrijd zijn, dan gaat je zoon daar natuurlijk heen met 1 van jullie. En dan zijn ze maar wat later/korter op het feest.Goeie oplossing
quote:Djoels schreef op 13 januari 2009 @ 10:26:

Misschien zit hij wel op handbal, altjid maar ervan uitgaan dat het kind voetbalt!

Ik heb zomaar het vermoeden dat TO en Opa elkaar sowieso niet zo liggen, althans dat er meer speelt. Opa overlegt voor een datum!!!! Dan gaat TO ook nog aangeven dat er jarigen zijn.. En door dié opmerking ben ik ervan overtuigd dat er meer speelt.....

Tja, schoonouders. (is er toevallig al niet een bestaand topic over schoonouders waar TO iets schrijft, hebben we gelijk wat meer informatie?)

Jij hebt ook gelijk, maar ik schreef eerder ook dat ik er gemakshalve van uitging dat hij voetbalde.

Enne, ik heb dat vermoeden ook, vandaar dat ik ook vroeg wat oma en man/vriendlief ervan vonden. Maar goed, we hebben nog geen antwoord en blijft het op dit moment alleen speculeren...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 januari 2009 @ 10:04:

Een niet van voetbal / andere teamsport houdende schoonvader kan zich waarschijnlijk jullie dilemma niet eens voorstellen . Plus dat dat vroeger ook heel anders ging dan ouders er nu mee om gaan .

Ook wel iets om rekening mee te houden .

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet kan. Ik kan mij niets voorstellen bij een sport zo belangrijk vinden dat alles er maar voor moet wijken. Lieve hemel, het is maar een vrijetijdsbesteding! Zo krijg je inderdaad van die mensen die denken dat de wereld vergaat als hun club een keertje verliest. Je kunt dingen ook te belangrijk maken.

Het feest wat jouw schoonouders willen geven is niet een wissewasje, dat is een belangrijke mijlpaal. Daar zou ik eerder dignen voor laten wijken dan andersom. En zo denkt heel mijn helft van de familie erover. Ik vind het al heel wat dat jouw schoonvader moeite doet om de beste datum te vinden.
JWvB, ik ben het helemaal met je eens
quote:Jacqie schreef op 13 januari 2009 @ 09:00:

Ik zou sowieso mijn zoon naar zijn wedstrijd laten gaan.

Wat een bullshit om te zeggen dat hij maar moet leren omgaan met teleurstellingen.

Het is een teamsport, dus je hebt ook daar je verantwoordelijkheden.

Vind dat opa zich erg star opstelt.

Wat ik al eerder zei, ga naar het feest en ga tussendoor naar de wedstrijd, niet allebei, maar een van de ouders.Nee leer je kinderen vooral dat het leven een sprookje is, met hen als middelpunt en maak ze vooral niet weerbaar. Daar zullen ze je dankbaar voor zijn.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Jeetje wat een reacties,

Ik zal proberen wat dingen te verduidelijken.

Het gaat hier inderdaad niet om voetbal maar om een andere teamsport waarin zoon heel erg fanatiek is.

Omdat ik vaak moet werken op zaterdag kan ik niet vaak mee kijken (tot grote teleurstelling van mijn zoon) maar ik zal er alles aan doen om er op de grote dag wel bij te zijn.

Het feest zal eind van de middag en begin van de avond zijn ivm met de andere familie.En tussendoor even weg voor de wedstrijd werd niet gewaardeerd als optie.

En dat er meer speelt klopt.

Er wordt namelijk wel rekening gehouden met de verjaardag van neefje en het feit dat zwager op 1 dag in maart niet kan.

Ook heeft opa nooit interesse getoond in de sport van mijn zoon.En dat terwijl hij wel al een paar keer naar zwemles van neefje is wezen kijken.

Dat is wat ik dus eigenlijk bedoelde met zoon is geen familie.

Wat betreft mijn man: ik nam de telefoon aan, ik heb het er later wel met hem over gehad en hij is er wat gematigder in.

Dit heeft te maken met het feit dat hij en een zus van hem al sinds jeugd "tweede rangs kinderen" zijn (de belevenissen van de andere kinderen waren altijd belangrijker) en hij heeft zich er bij neergelegd dat dat ook doortrekt in onze kinderen.Iets wat ik nooit zal kunnen.

In mijn eigen familie en in de vrienden kring heb ik al aangegeven dat alle verjaardagen en gebeurtenissen in maart onder voorbehoudt zijn en dat wordt wel geaccepteerd.

Ik zal vast wat vergeten zijn maar daar kom ik dan vanmiddag nog wel even op terug.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 13 januari 2009 @ 12:15:

[...]

Nee leer je kinderen vooral dat het leven een sprookje is, met hen als middelpunt en maak ze vooral niet weerbaar. Daar zullen ze je dankbaar voor zijn.

Denk dat het niet zo zwart/wit hoeft te zijn hpl.

Het leven is geen sprookje, maar vind dat je in dit geval het belang van het kind, kampioenswedstrijd, best wel zwaar mag laten wegen.
quote:[message=2566375,noline]pinolover2 schreef op 13 Er wordt namelijk wel rekening gehouden met de verjaardag van neefje en het feit dat zwager op 1 dag in maart niet kan.En opa probeert rekening te houden met jullie. Maar jij hebt zojuist een veto uitgesproken over de volledige maand maart. Op die manier valt er toch helemaal niets te plannen?
O, een hoop frustraties dus! Dat verklaart al een heleboel.

Klinkt nu een beetje (veel) als "jullie houden geen rekening met ons (lees: wij zijn minder belangrijk), dus nu houd ik lekker geen rekening met jullie" (lekker puh).

En krijg nu ook een beetje de indruk dat de wedstrijd van je zoon wel een heel makkelijke stok is om mee te slaan.

Je schrijft ook dat je man er wat gematigder in is, lijkt me dan ook buitengewoon verstandig om het hem met zijn ouders te laten regelen!

En dan nog:

Als er 4 mogelijke zaterdagen zijn, had je ook kunnen zeggen: goh laten we kiezen voor de laatste zaterdag, dan is de kans het kleinst dat X nog een belangrijke wedstrijd voor het kampioenschap heeft. Mocht hij die dag toch nog een kampioenswedstrijd moeten spelen, dan moeten we tegen die tijd maar even kijken hoe we dat het best kunnen oplossen.

Dan had je de eer aan jezelf gehouden en een optie open gehouden voor je zoon.

Wij hebben ook een 40-jarige bruiloft in maart en ons werd gewoon meegedeeld (in september al): houd die en die datum vrij want dan houden we een feest.

In ons geval gaat het niet om ouders, maar om een oom en tante.
Ik zou familie zwaarder laten wegen. En leren incasseren. En leren dat niet alles wijkt omdat jij iets anders hebt. Dat shit happens zeg maar.

En een 40jarig huwelijksfeest dat maak je maar 1 keer mee. Je kind kan wel vaker kampioen worden (of niet, want je weet het niet zeker natuurlijk)

Maar ik zou als de ouder van dat neefje ook zeggen 'joh pa, maakt mij niet als jij je feest op zoon's verjaardag geeft hoor'.

En de schoonpa wil rekening houden, maar kan nu niet plannen vanwege een sportwedstrijd van kleinkind. Zou ik ook van balen.
Maar goed, als het toch al niet zo boterde allemaal dan maakt één impopulaire beslissing meer of minder ook niet meer uit.

Je kijkt naar wat voor jullie het zwaarst weegt en vergeet vooral niet je man daarbij te betrekken, het gaat tenslotte om zijn familie.

Wat het zwaarst weegt wint. Dat zou dus zomaar de wedstrijd kunnen zijn, mits aan de orde. Dan is het jammer voor de familie, je hebt het van te voren aangekondigd. En ze weten (nu al) hoe jullie er in staan.

Speelt je zoon helemaal niet op die zaterdag dan is er geen vuiltje aan de lucht en kan er gewoon gefeest worden, al duurt dat feest de hele dag.

Hou het luchtigjes in je reactie op je schoonvader, er is nu nog niks aan de hand tenslotte.
Na je laatste toelichting is het wel duidelijk dat je man inderdaad niet de gewenste brug kan slaan.

Normaal gesproken vind ik een 40jarig huwelijksjubileum van schoonouders wel belangrijk, het is immers een eenmalig gebeuren. Sportkampioen worden kun je hopelijk nog heel vaak.

Maar bij jou ligt de zaak duidelijk anders; de jubieumdatum is al voorbij èn al gevierd in kleiner verband.

Gezien het feit dat de wedstrijden van je zoon niet vast staan kun je inderdaad geen datum geven. Jouw voorstel om de datumkeuze aan je schoonouders over te laten en er indien nodig een paar uurtjes tussenuit te gaan, lijkt me dan ook de meest redelijke. Misschien (als er nog over te praten valt) zou je per zaterdag het tijdstip van de wedstrijd aan kunnen geven, voor t geval er een diner wordt gepland. Dit vereist dan natuurlijk wel enige goede wil van schoonpa ............ Ik weet natuurlijk niet hoe de verhoudingen verder zijn, maar misschien is schoonma beter aanspreekbaar?

Aangezien schoonpa het "even weggaan" niet acceptabel vindt is, vraag ik me af of hij er nog consequenties aan verbonden heeft, zoals: "dan blijven jullie maar helemaal weg".
Ik vind een sportwedstrijd die om 't kampioenschap gaat, belangrijker dan 'n verjaardag van een of ander familielid. Die kan z'n verjaardag namelijk makkelijk een week eerder of later vieren en dat kan met 'n wedstrijd nu eenmaal niet.

Ik zou zoon gewoon naar wedstrijd laten gaan en desnoods dus gewoon helemaal niet mee gaan, maar hem met 'n vriendje meesturen. Hij zijn wedstrijd en jullie keurig de hele avond aanwezig op feestje.

Hoe oud is zoon eigenlijk en wat vindt hij er zelf van? Hoe belangrijk vindt hij het feestje van opa/oma?
Pino, de bottom line is dat jullie toch zélf moeten kiezen wat je gaat doen, als het er op aankomt.

Maar misschien is er helemaal niks aan de hand en kunnen jullie gewoon gaan. Is het misschien een idee om je eigen standpunt te bepalen en dan verder maar af te wachten voordat je je standpunt verder een rol laat spelen?

Het zal hoe dan ook, mocht de wedstrijd gespeeld gaan worden die dag, geven en nemen worden. Gezien jouw standpunt over de sportwedstrijd en dat je die sowieso niet wil afzeggen.
Pinolover, hoe moeilijk het dan ook is, trek je eigen plan. Helemaal in deze situatie (ander kleinkind is lieveling en tweederangskinderen). Blijkbaar voelen jij en je man nog steeds de drang om argumenten te vinden om het op een rationele manier te verantwoorden waarom je niet kan omdat je misschien bang bent het te doen om emotionele. Als je geen sportwedstrijd had, was je wel gegaan, toch? Nu kan ik het me heel goed voorstellen dat je kiest voor de sport van je kind.

Ik heb zelf ook op een teamsport gezeten en het was soms echt balen als bijna de helft niet kwam opdagen of niet mee kon spelen omdat ze ongesteld waren. Een keer een wedstrijd missen is okay, maar bij een teamsport gaan ze wel van je komst uit.
quote:Pauline65 schreef op 13 januari 2009 @ 12:56:

Wij hebben ook een 40-jarige bruiloft in maart en ons werd gewoon meegedeeld (in september al): houd die en die datum vrij want dan houden we een feest.

In ons geval gaat het niet om ouders, maar om een oom en tante.Ik ben altijd blij als ze zo'n feest plannen juist in 'n periode dat ik op reis wil gaan. Dan hoef ik tenminste niet op te komen draven. En mijn ouders vieren hun mijlpalen met 'n reis ipv een feest en nemen mij gewoon mee. Nog beter!
Het is allang geen kwestie meer van geven en nemen; maar gelijk proberen te halen!
quote:elninjoo schreef op 13 januari 2009 @ 13:14:

Ik vind een sportwedstrijd die om 't kampioenschap gaat, belangrijker dan 'n verjaardag van een of ander familielid. Die kan z'n verjaardag namelijk makkelijk een week eerder of later vieren en dat kan met 'n wedstrijd nu eenmaal niet.

Ik zou zoon gewoon naar wedstrijd laten gaan en desnoods dus gewoon helemaal niet mee gaan, maar hem met 'n vriendje meesturen. Hij zijn wedstrijd en jullie keurig de hele avond aanwezig op feestje.

Hoe oud is zoon eigenlijk en wat vindt hij er zelf van? Hoe belangrijk vindt hij het feestje van opa/oma?Het 40 jarige huwelijksfeest van opa en oma is niet zomaar een feestje van een of ander familielid. De man van Pino is wel een zoon van het bruidspaar. Mijn ouders waren onlangs 50 jaar getrouwd en mijn ouders hadden het werkelijk niet getrokken als mijn gezin en ik er niet waren geweest. Dat had het hart van mijn moeder, en trouwens ook van mijn vader, gebroken.
elninjoo, dit betreft een oom en tante waar ik een heel erg goede band mee heb. Omdat zij het fijn en belangrijk vinden dat wij op die dag erbij zijn, hebben ze dat al zo vroeg aangegeven. Ik houd daar dan ook graag rekening mee.

Kreeg vorig jaar een uitnodiging voor een andere 40-jarige bruiloft van een oom en tante waar ik helemaal niks mee heb. Hen heb ik een bloemetje en een kaart gestuurd.

Maar goed, als de ouders van je man 40 jaar getrouwd zijn, is dat van een heel andere orde dan dat het een oom en tante betreft.
[quote]pinolover2 schreef op 13 januari 2009 @ 12:31:

quote] En je schoonvader vraagt ook aan jou welke dag niet kan. Dus hij trekt dan echt geen ander voor.
Ja dat doet die ouders hartstikke pijn. Op het 50jarig jubileum van mijn ouders was mijn broer er niet bij. Die kon echt niet, want zat vast in het buitenland. Dat heeft die ouwetjes veel verdriet gedaan.
quote:eleonora schreef op 13 januari 2009 @ 13:23:

[...]

Het 40 jarige huwelijksfeest van opa en oma is niet zomaar een feestje van een of ander familielid. De man van Pino is wel een zoon van het bruidspaar. Mijn ouders waren onlangs 50 jaar getrouwd en mijn ouders hadden het werkelijk niet getrokken als mijn gezin en ik er niet waren geweest. Dat had het hart van mijn moeder, en trouwens ook van mijn vader, gebroken.Maar zij hebben 't al gevierd in kleine kring (dan neem ik aan met de kinderen) en nu moet 't nog 'n keer over met alle kennissen en familieleden ofzo. Dan is het toch niet zo'n drama als 1 kleinkind een paar uur mist omdat ie eerst ff moet gaan sporten? De ouders hoeven idd niet te verzuimen, dan gaan ze maar 'n keer niet naar de wedstrijd kijken.
quote:pinolover2 schreef op 13 januari 2009 @ 12:31:

Er wordt namelijk wel rekening gehouden met de verjaardag van neefje en het feit dat zwager op 1 dag in maart niet kan.

Ook heeft opa nooit interesse getoond in de sport van mijn zoon.En dat terwijl hij wel al een paar keer naar zwemles van neefje is wezen kijken.

Dat is wat ik dus eigenlijk bedoelde met zoon is geen familie.

Ik haal ff dit stukje aan. De verjaardag van jouw neefje is 1 bepaalde dag, die dag dat jouw zwager niet kan is ook 1 bepaalde dag. Jij kunt geen bepaalde dag noemen waarop je niet kunt. Als jij kon aangeven "Ik kan 23 maart niet" (ik noem maar een datum, weet niet eens of dat op een zaterdag valt of niet), dan was die dag ook niet doorgegaan.

Over die zwemles: Is neefje oudste kleinkind? Heeft neefje expliciet gevraagd of opa kwam kijken? Heeft jouw zoon opa wel eens gevraagd of hij kwam kijken? Ik bedoel maar te zeggen hiermee dat wij de situatie niet kennen en dus op basis van die zwemles ook niet kunnen oordelen of jouw schoonvader jouw kind als tweederangs behandelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven