VRLK

06-01-2008 21:09 13668 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie zwijgt stemt toe
Ik wil trouwens ook nieuwe dingen: nieuwe vloer, nieuwe bank, nieuw aanrechtblad als keuken verbouwd is, nieuwe fiets die niet omlazert als ik 'm op standaard zet en waar kinderen ook op mee kunnen als Nano het voorstoeltje ontgroeid is, nieuw lijf (-10kg en stukken strakker ). Tsja. Gaat niet allemaal lukken, en zeker niet allemaal tegelijk.

Spannend hoor Peb, dat uitbouwen!
Mille, ik snap dat het in jullie geval ondoenlijk is om het lamaarwaaien m.b.t. huiswerk vol te houden. Zeker als dat geklooi met die cijfers zo nauwkeurig erop aankomt.

Ik bedoelde het eigenlijk meer in het algemeen; huiswerk was maar een voorbeeld van controle door mijn ouders (m.n. moeder) op allerlei zaken. En maxi is natuurlijk ook wel een ander verhaal door ADD. Ik was een leerling die - in het begin vooral - weinig aansporing nodig had om te werken voor school dus pushen is in dat geval niet of amper nodig.

Uit jouw verhalen haal ik geen push- of onnodig controleergedrag, maar gewoon de begeleiding die zij kennelijk hard nodig heeft om te doen wat er gedaan moet worden. Vind ook je opmerking "liever relaxt Havo dan gestresst VWO" wel een hele mooie. Hoor maar al te vaak (ook via bijvoorbeeld zusje in basisonderwijs) dat ouders hun kinderen toch zo hoog mogelijk qua niveau aan de slag willen hebben.
Oja, uitbouw Peb: dat klinkt allemaal supergoed en positief. Meid wat moet het goed voelen dat jullie toko zo goed draait! Had je toch 1,5 jaar (of hoelang jullie precies bezig zijn) geleden toch ook niet durven dromen, wel? Chapeau hoor, gaat zo voort!
Ik snap je hoor Athena, hoewel Maxi het natuurlijk wel als pushen ervaart. Typisch gevalletje van als ze eenmaal moeder is begrijpt ze het

En wat betreft dat zo hoog mogelijk niveau; soms vraag ik me ook wel af of we er niet te makkelijk in zijn. Maar ja, mocht ze tzt. een universitaire studie willen doen, wat ik niet verwacht (ze is vrij praktisch ingesteld), dan zijn er ook zat andere wegen. En ze is nog erg jong, dat scheelt ook.
Zijn de andere net/bijna tweejarigen (BRS, Zeefje, Japie) hier trouwens ook zo gruwelijk eigenwijs op het moment?

Wat we met Mini allemaal lekker gemist hebben krijgen we nu dubbel en dwars terug. Als ik alleen al een euro kreeg voor elke keer dat Nano "nee, ikke doen" zegt, dan kon ik zo mijn wensenlijstje betalen. Inclusief strakke lijf
quote:Mille schreef op 14 januari 2009 @ 15:18:

[...]

Maar die ruimte geven kan dus best consequenties hebben.

Volgens mij stond dit zinnetje er nog niet toen ik ging typen.

Vind jij dat de consequenties nu aanvaardbaar zijn of had je het liever anders zien verlopen? Als je alles tevoren had geweten, had je er dan voor gekozen om anders te handelen? Bijvoorbeeld Maxi toch voortdurend actief begeleiden bij huiswerk met als mogelijkheid dat ze nu wel VWO had gedaan?

Ik bedoel eigenlijk aan te geven dat natuurlijk lang niet alle consequenties onacceptabel hoeven zijn. Mijn moeder was (is) er een ster in om niet eens te willen weten wat mogelijke consequenties zijn: het mag niet worden uitgeprobeerd en daarmee uit. Zie het nu ook in oma-schap. Van haar mogen mijn kinderen bijvoorbeeld niet keihard rossen op hun plastic loopfietsjes, want het kan gebeuren dat ze op hun plaat gaan en dan kan het gebeuren dat ze schade oplopen. Zij verheft die mogelijkheden eigenlijk bij voorbaat al tot waarschijnlijkheden of (bijna) zekerheden en verbiedt het dus.
quote:Mille schreef op 14 januari 2009 @ 15:31:

Zijn de andere net/bijna tweejarigen (BRS, Zeefje, Japie) hier trouwens ook zo gruwelijk eigenwijs op het moment?

Wat we met Mini allemaal lekker gemist hebben krijgen we nu dubbel en dwars terug. Als ik alleen al een euro kreeg voor elke keer dat Nano "nee, ikke doen" zegt, dan kon ik zo mijn wensenlijstje betalen. Inclusief strakke lijf

Kweenie of je het ook van Schurk wilt horen. Maar die is altijd al zo eigenwijs geweest dat we - nu hij eenmaal ruim 2 is - eigenlijk geen verschil merken .

Om met Johan te spreken: elluk nadeel hep ze voordeel!

Maar dus wel herkenbaar, weet nog wel dat het bij Boef ook zo erg werd toen hij 2 was. En met 3 nog een tandje erger. En met 4...enz...enz...enz.
Mille, even tussendoor een vraag die ik al heel lang wil stellen: hoe is het nu met jullie toilet beneden?

Echt totaal off topic, maar ik vergat het steeds en nu denk ik er pas weer aan.
Morrie

Het staat er zo grappig na de hele opvoeddiscussie!

Ehmm.. Het gaat ongeveer net als met mijn herstel nu. Langzaam vooruit. Wel vooruit, maar wel heel langzaam

Pot hangt aan de goede kant en is netjes ingebouwd. Nu nog de andere 3 wanden en een wastafel.

Athena, zinnetje stond er al hoor En nee, ik vind het absoluut geen onacceptabele consequentie. Ik bedoelde het meer in het algemeen, dat je die afweging wel steeds moet maken. A la voorbeeld van je moeder: die fietsjes, dat vind ik nou niet een mogelijke consequentie hebben waardoor e het gaat verbieden. Gaan ze dat zelfde crossen midden op een drukke weg doen, dan wordt het een ander verhaal

En oh ja, was even vergeten dat Schurk ook terrible two is. Met Nano merken we dat verschil dus wel heel goed.
Nee Athena, onze zaak overtreft al onze verwachtingen. We hebben in 2008 de omzet van 2007 toch weer verdubbeld en dat hadden we niet begroot. We zijn hier in september 2007 begonnen, maar feitelijk al begonnen in maart 2003 en tot nog toe elk jaar verdubbeld.

Mijn ouders hebben nooit gepusht eigenlijk en doen dat nog steeds niet. Misschien was het wel beter geweest als ze me wat meer hadden aangespoord tot doorzetten of harder werken. In 3 VWO bleef ik zitten en toen heb ik dat jaar erna 3 HAVO gedaan en die op mijn sloffen afgemaakt. Maar in mijn puberteit was de relatie tussen mijn ouders er een van haat en liefde, was de drank elk weekend belangrijker dan gezelligheid en bekommerden ze zich heus om ons maar ging het wel best zoals het ging.

Mén, ze hadden een paar jaar lang elk weekend vanaf vrijdagmiddag ruzie, op maandag was het nog negeren en zwijgen en vervolgens werd het hartstochtelijk goedgemaakt. Afschuwelijke tijd waarin mijn moeder ook nog eens werd opgenomen met levercirrose, mijn broertje alle regels aan zijn laars lapte, af en toe wegliep uiteindelijk zijn dienstplicht in Duitsland ging vervullen en zich daar liet vollopen met drank en drugs. Mijn zusje vluchtte in een veel te vroeg serieuze verkering, mijn broer was al getrouwd en ik voelde me zo verantwoordelijk voor mijn moeder en het niet uit de hand lopen van de situatie thuis dat ik dan maar thuis bleef wonen. Tot mijn 24e, ik durfde echt niet eerder.

Gelukkig heb ik ook wel perioden gekend van een warm nest, zeker vanaf mijn 18e ofzo want dat is toch wel heel erg echt het allerbelangrijkste wat je kinderen kunt bieden.

Ik ben moe moe moe en wil vanavond vroeg naar bed maar Pebblo is jarig dus eerst nog een beetje een huis vol visite. Zucht.
Het lijkt een eeuwigheidgeleden dat mijn Pebbeltjes 2 waren! Achteraf gaat het allemaal zo snel...

Ik heb een chronische hielpijn sinds het hardlopen. Ik lees over peesplaatontsteking op internet en vermoed dat het dat wel eens kan zijn. Ik kan nog lopen, dus ga niet naar de dokter (wellicht onverstandig) maar hardlopen doe ik voorlopig niet meer. Als ik een tijdje heb gezeten doet het echt vreselijk pijn bij het lopen.
Gefeliciteerd Pebbles, met Pebblo!

Mille, ik vraag het vooral omdat er hier zoveel achterstallig werk in huis is, dat ik het altijd fijn vind om te weten dat het bij anderen ook langzaam gaat allemaal .

Ik wil ook weer gaan hardlopen. Na het schaatsen afgelopen weekend heb ik bedacht dat ik dan ook wel weer kan gaan hardlopen. Ik doe het gewoon zonder Evi, moet vast lukken...

Ben ook moe en heb Knorrie op schoot dus ik doe ff niet mee aan de discussies.....
Gefeliciteerd met Pebblo Pebbles, en sterkte met de visite dan maar!

Morrie: een lijst van alles wat hier nog moet gebeuren en waar we maar niet aan toekomen:

- voortuin + parkeerplaats leeghalen en laten bestraten

- nieuwe schutting achtertuin;

- hortensia weg in achtertuin en trampoline ingraven;

- kast in keuken maken;

- 3e verdieping op het huis en wellicht meteen de badkamer aanpakken;

- Schurkjes kamer opknappen;

Zo, hier word je vast blij van. Ik iets minder .
Hier is het:Badkamer vernieuwenPlint in keuken bij vaatwasser (die moest eraf toen de vaatwasser stuk was)Koof om leidingen in halDaarna hal behangen cq verfenKraan in keuken vervangen (de kraan ligt al 5 weken klaar op het aanrecht)Dubbelglas op onze slaapkamerKozijnen voorzijde schilderenIk ga het gelijk uitprinten
Oja k*t, in onze badkamer moet ook nog een koof geverfd worden.

En eigenlijk moeten hier en daar de muren ook worden bijgewerkt, want zitten butsen en vegen op nav spelende kinderen (handig hoor, om die maar altijd van dat soort dingen de schuld te geven ).

En eigenlijk moet onze vloer in de woonkamer ook weer eens worden afgeschuurd en geolied, want nu krassen en een plek met viltstift van een enthousiaste Schurk in onbewaakt ogenblik.

Ik ga even bij de kinderen op de bank hangen. Ze zijn helemaal gaar, vooral Boef, dus ze mogen tv kijken. Vent is een paar weken geleden met A bugs life thuisgekomen en die stomme film is hier nu huizenhoog favoriet.
O, de muren moeten hier ook in de woonkamer. Zitten ook vegen op. Was ik nog vergeten....

Een nieuwe vloer in de woonkamer zou ik ook nog wel willen trouwens.

Kinderen liggen hier al op bed. Dat wil zeggen Knorrie mik er net in en Schorrie zit een filmpje met Harrie te kijken op Harries telefoon. Is hier tegenwoordig ritueel voor het slapen gaan.

Hoe is het met Boefjes zindelijk worden?

Schorrie is nog steeds 's nachts niet zindelijk. Hij was het twee weken voor hij naar school moest/Knorrie geboren werd en daarna is het nooit meer goed gekomen.
Athena, roep maar wanneer je toe bent aan de 5-10 km afbeulsessies van Evi. Begin eerst maar met 0-5 km

Hier zegt BRS standaard op alles 'nee'.

Dus als je vraagt "BRS, wil je..." zegt hij al 'nee', maar als ik de zin dan afmaak met "een koekje" dan is hij even in de war en hersteld hij snich razendsnel en zegt hij 'ja'.

Hier moeten we nodig aan de zolder gaan beginnen. Dat is nu één grote ruimte en wij zijn van plan naar zolder te verkassen. Er moet een badkamer gemaakt worden, muren geplaatst etc. Win ik?
Nee, ik vind niet dat je wint want de rest van je huis is wel op orde . Bij ons zijn het allemaal kleine klusjes die al heel lang liggen en waar ik me elke dag aan stoor omdat ik er elke dag naar kijk/gebruik van maak. Harrie heeft nu beloofd dat hij het een van de jongens die voor hem werken laat doen binnenkort. Ik heb gezegd dat je niet alle rotklusjes waar je zelf geen zin in hebt door andere mensen kunt laten opknappen, maar hij vindt dat dat wel kan. Nou oké dan, we zullen zien hoe lang het gaat duren.....

Zolder verbouwen is wel leuk. Kun je het leuk helemaal gaan inrichten enzo. Heb je al een aannemer laten komen om eens te onderzoeken wat het kost? Of gaan jullie dat zelf doen allemaal?

Hoe weet je hoeveel kilometer je hardloopt als je geen Evi hebt?
Ik ga maar eens even badkamers neuzen op Internet.

Badkamer verbouwen is zo irritant want je kunt er dan geen gebruik van maken....
Alsof het stoer is om zogenaamd een ontaarde moeder te zijn.....
Nee ik win, want hier moet de zolder eerst nog gemaakt worden en dan kan 'ie ook nog eens worden ingericht.

Morrie: zindelijkheidsproces staat volkomen stil. Kreeg pasgeleden een uitnodiging voor een Gezamenlijk Medisch Consult voor meerdere ouders + kindjes. Leek me misverstand omdat Boef niet behandeld zou gaan worden, dus na overleg geschrapt. Werd ik later teruggebeld dat het toch eigenlijk wel de bedoeling was dat we zouden komen. Ik aarzelde enorm en dat merkte de pedagogisch medewerkster en die bezwoer me dat het niet een soort AA-achtige sessie wordt. De kinderen voeren het woord en met hen wordt gepraat over hun respectievelijke zindelijkheidsproblemen. En ze zetten vergelijkbare kinderen bij elkaar, dus we zouden niet hoeven luisteren naar verhalen van bijv 6 jarige meisjes die plasproblemen hebben.

Nou ja, na de nodige overreding heb ik besloten dan toch maar te gaan met hem. Kan immers niet zeggen dat de 'aanpak' tot op heden vruchten afwerpt dus als ik begeleiding wil voor hoe nu verder te gaan zal ik toch aan het protocol mee moeten doen. En het verhaal is ook dat kinderen van elkaar sneller iets aannemen dan van ons volwassenen, dus nou ja, baat het niet dan schaadt het niet. Maar BLEGH vind ik het wel.

Over 's nachts zindelijk worden denk ik nog maar helemaal niet na. Boef is 1x droog geweest, is daarna de keren dat hij zonder luier sliep 's nachts wakker geworden van ongelukje en wil sindsdien absoluut met luier aan naar bed.

Hoe doen/deden jullie kinderen dat dan met nachtelijke zindelijkheid? Gaven ze zelf aan zonder luier te willen of was er toch wel enige dwang/overreding van jullie kant nodig?

Ik ben wat zindelijkheid betreft echt het spoor een beetje bijster en heb er helemaal geen instinctieve gevoelens of gezond verstand meer bij door al het gedoe eromheen hier .

Zo, ik ga vast mijn boek zoeken. Hoef vanavond niks te doen van mezelf, dus ga kijken of ik flink wat pagina's kan lezen. En vanavond leuke uitzending (denk ik) over Elfstedentocht '97 op tv!
quote:Morrie schreef op 14 januari 2009 @ 20:20:

Alsof het stoer is om zogenaamd een ontaarde moeder te zijn.....

Haha, ik had precies hetzelfde bij die topics. Eerst stresskippentopic (de kliko niet buiten durven zetten als je kind slaapt) en daarna is het o zo stoer om van alles op te gaan noemen wat je zgn. verkeerd doet.

Kleuters.
Volgens mij kun je aan 's nachts zindelijk worden niets doen. Het is toch een kwestie van 's nachts het signaal krijgen dat je moet plassen en dan óf wakker worden en naar de wc gaan, óf doorslapen en je plas ophouden. Schorrie doet geen van beide, hij plast in zijn pamper. Hij wil hem vaak niet aan maar als hij hem niet aanheeft plast hij in zijn bed.

Harrie laat hem vaak om 23 uur nog plassen maar ook dan plast hij daarna gewoon nog een keer in zijn pamper.

Ik moet wel zeggen dat Schorrie erg veel drinkt op een dag. Maar dat ga ik toch echt niet minderen om hem zindelijk te laten worden.

Dat Gezamenlijk Medisch Consult klinkt me wel boeiend in de oren. Klinkt ook wel een beetje alsof het niet normaal is dat Boefje nog niet zindelijk is, maar zo abnormaal is het nou ook weer niet toch?
Lien, hoe bevalt het zonder werkster?

Wij hadden het er net ook weer over om de onze morgen voor het laatst te laten komen en het dan even zelf te gaan doen. We zijn gewoon niet tevreden over haar en ik doe eigenlijk heel veel dingen nu zelf ook nog een keer door de week terwijl ik dat bij de vorige werkster niet hoefde omdat het gewoon echt goed schoon was. Het enige wat ik zelf dan nog extra zou moeten doen is boven, en de badkamer.
Athena, wat gebruik jij als ondergrond voor de taarten? M.a.w. waar leg je hem op als hij af is cq waar leg je hem op als je hem gaat bekleden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven