wasmachine snelheid/grootte
vrijdag 20 januari 2017 om 11:29
we moeten binnenkort een nieuwe wasmachine aanschaffen. Wasmachines zijn nu allemaal veel groter (7-9 kg) en de wasduur is heel veel langer. Ik ga natuurlijk niet in een keer meer was krijgen en draai nu elke week 5 wassen. Wit 60/90 (beddengoed, doekjes, etc.), kleur 60 (handdoeken en gekleurd ondergoed), kleur 40, om de week wit of zwart en dan een extra was voor wol, fijn, kussen oid.
Mijn huidige wasmachine is 6 kg. Heeft het dan wel zin om een grotere aan te schaffen? Of voegen jullie bovenstaande wassen samen? Of hebben wij weinig was voor 5 personen? Of wassen jullie minder vaak, maar een grotere hoeveelheid?
Ik vind het sowieso irritant dat de wasduur langer wordt bij een nieuwe machine. Ik was nu zoveel mogelijk op 1 dag. Dat lukt nooit als de standaard programmaduur bijv 210 minuten wordt. Dit heeft de machine die ik in eerste instantie had uitgekozen. Er zit wel een sneller programma op, maar die zijn dan weer energieonzuiniger. Gebruiken jullie de eco programma's of snellere opties?
Mijn huidige wasmachine is 6 kg. Heeft het dan wel zin om een grotere aan te schaffen? Of voegen jullie bovenstaande wassen samen? Of hebben wij weinig was voor 5 personen? Of wassen jullie minder vaak, maar een grotere hoeveelheid?
Ik vind het sowieso irritant dat de wasduur langer wordt bij een nieuwe machine. Ik was nu zoveel mogelijk op 1 dag. Dat lukt nooit als de standaard programmaduur bijv 210 minuten wordt. Dit heeft de machine die ik in eerste instantie had uitgekozen. Er zit wel een sneller programma op, maar die zijn dan weer energieonzuiniger. Gebruiken jullie de eco programma's of snellere opties?
vrijdag 20 januari 2017 om 11:36
Ik gooi alle gekleurde was bij elkaar op 40 graden. Tenzij dat niet past, dan splits ik het in donker-gekleurd en licht-gekleurd. Verder was ik altijd 's nachts, 's avonds aanzetten met uitgestelde start, dan is hij precies klaar als ik wakker wordt. Als ik veel was heb draai ik dan een 2e was overdag, die precies klaar is als ik thuiskom. Ik maak me dus nooit druk om hoe lang hij erover doet, zo lang het minder dan 8 uur is vind ik 't prima.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
vrijdag 20 januari 2017 om 11:42
Ik vind inderdaad dat je weinig wast voor een gezin met 5 personen. Maar om de week een witte en een zwarte was, dat kan ik me bijna niet voorstellen Wij zijn met zijn vieren en ik heb een grote trommel, heel fijn!
En ik gebruik meestal het verkorte programma. Er zit een programma op dat bij 40 graden 2 uur en 45 minuten duurt, maar ook een van 1 uur (temperatuur zelf te kiezen). Als er echt vuile was bij zit, kies ik het lange, anders niet. En voor truien/shirtjes die alleen een opfrisbeurt nodig hebben, doe ik een snelwas van 30 minuten op 30 graden.
De hoeveelheid water wordt aangepast afhankelijk van de hoeveelheid was.
En ik gebruik meestal het verkorte programma. Er zit een programma op dat bij 40 graden 2 uur en 45 minuten duurt, maar ook een van 1 uur (temperatuur zelf te kiezen). Als er echt vuile was bij zit, kies ik het lange, anders niet. En voor truien/shirtjes die alleen een opfrisbeurt nodig hebben, doe ik een snelwas van 30 minuten op 30 graden.
De hoeveelheid water wordt aangepast afhankelijk van de hoeveelheid was.
vrijdag 20 januari 2017 om 11:45
vrijdag 20 januari 2017 om 11:45
Gewoon wassen als de machine vol is, geld hier voor witte was (handdoeken, wit ondergoed, keukentextiel) en bonte was (bont en donker gekleurde bovenkleding). Beddengoed was ik als ik bedden verschoon, ons bed is 1 machine en de 2 kinderbedden (2 keer 1 persoons) zijn ook 1 machine. 1 keer per week man's werkkleding, spijkerbroeken en lichte was (BH's, witte en licht gekleurde bovenkleding). Werkkleding en spijkerbroeken zijn ook altijd wel vol. Lichte niet altijd, maar anders heb ik niet genoeg BH's. In de zomer was ik de spijkerbroeken met de bonte was mee, anders moet ie voor 1 broek aan.
Ik was iedere was op het daarbij passende programma. De tijdsduur varieert tussen 20 minuten (beddengoed) en 2,5 uur (witte was).
Een nieuwe wasmachine vraagt nu eenmaal aanpassingen aan je was gewoonten.
Ik was iedere was op het daarbij passende programma. De tijdsduur varieert tussen 20 minuten (beddengoed) en 2,5 uur (witte was).
Een nieuwe wasmachine vraagt nu eenmaal aanpassingen aan je was gewoonten.
vrijdag 20 januari 2017 om 11:47
quote:pamelacourson schreef op 20 januari 2017 @ 11:45:
Een grotere trommel is trouwens ook erg handig als je eens een dekbed wilt wassen of iets dergelijks. bij 6 kg kreeg ik ons dekbed er niet ingepropt, nu gaat het makkelijk. Of de hoezen van de matrassen, veel beddengoed of handdoeken tegelijkertijd. Ideaal.Klopt, ik moest een keer een slaapzak (volwassen maat) wassen. Die kreeg ik net in mijn 7 kg machine. Ik ben helemaal niet van het wassen van dat soort dingen, maar soms moet het nu eenmaal. (kind wat ziek geweest is in de vakantie en er zaten van die witte zweetvlekken in)
Een grotere trommel is trouwens ook erg handig als je eens een dekbed wilt wassen of iets dergelijks. bij 6 kg kreeg ik ons dekbed er niet ingepropt, nu gaat het makkelijk. Of de hoezen van de matrassen, veel beddengoed of handdoeken tegelijkertijd. Ideaal.Klopt, ik moest een keer een slaapzak (volwassen maat) wassen. Die kreeg ik net in mijn 7 kg machine. Ik ben helemaal niet van het wassen van dat soort dingen, maar soms moet het nu eenmaal. (kind wat ziek geweest is in de vakantie en er zaten van die witte zweetvlekken in)
vrijdag 20 januari 2017 om 12:19
Oh en de tijdsduur zegt niks over het energieverbruik. We hebben een ecostand op de vaatwasser. Die doet er bijna 3 uur over en is toch de zuinigste stand.
Je kunt het vergelijken met van Groningen naar Vlissingen rijden. Als je plankgas gaat en daardoor een half uur eerder bent en vergelijking met normaal rustig rijden ben je veel duurder uit voor dezelfde rit. Ook al ben je er eerder.
Je kunt het vergelijken met van Groningen naar Vlissingen rijden. Als je plankgas gaat en daardoor een half uur eerder bent en vergelijking met normaal rustig rijden ben je veel duurder uit voor dezelfde rit. Ook al ben je er eerder.
vrijdag 20 januari 2017 om 12:19
Met zijn vijven was ik zeker tien trommels per week. Wordt hier dan ook veel gesport. Kleding op kort programma kan nog steeds en dan mag er maar minder in de trommel. Handdoeken en beddengoed voeg ik nu met samen en dat gaat inderdaad op een eco-programma. Gisterochtend beddengoed, gistermiddag handdoeken. Beddengoed was tegen de avond droog, handdoeken waren dat vanmorgen weer.
Als ik werk en dus niet thuis ben werk ik veel met een uitgestelde start. Dan is het klaar als ik thuis kom. Ik heb geen droger en plan de was verdeeld over de hele week. Zo kunnen de kinderen hun sportkleding meestal twee dagen later al weer aan, waardoor ze aan twee sets genoeg hebben.
Als ik werk en dus niet thuis ben werk ik veel met een uitgestelde start. Dan is het klaar als ik thuis kom. Ik heb geen droger en plan de was verdeeld over de hele week. Zo kunnen de kinderen hun sportkleding meestal twee dagen later al weer aan, waardoor ze aan twee sets genoeg hebben.
vrijdag 20 januari 2017 om 14:17
Wij zijn met 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. Ik had een wasmachine van 6 kg en waste elke dag 1-2 wassen. Nu heb ik een trommel van 9 kg en was ik om de dag. Ideaal want nu kan de was langer drogen op de waslijn en anders moest ik de droger vaker gebruiken ivm ruimtetekort. Ik gooi trouwens alles bij elkaar op 40 graden. Alleen beddengoed apart. We hebben geen witte of lichte was.
Ik heb een tijdje het eco programma gebruikt die duurde 4,5 uur. Maar dat bevalt me niet. Kleding komt er lelijker uit vind ik. Kleuren worden sneller vaal of grauw. Het gewone 40 graden katoen programma duurt 2,5 uur. Ik kan ook kort en dat duurt 1 uur. Hoe sneller des te meer energie wordt er verbruikt.
Ik heb trouwens een Bosch met ecoperfect en speedperfect.
Ik heb een tijdje het eco programma gebruikt die duurde 4,5 uur. Maar dat bevalt me niet. Kleding komt er lelijker uit vind ik. Kleuren worden sneller vaal of grauw. Het gewone 40 graden katoen programma duurt 2,5 uur. Ik kan ook kort en dat duurt 1 uur. Hoe sneller des te meer energie wordt er verbruikt.
Ik heb trouwens een Bosch met ecoperfect en speedperfect.
vrijdag 20 januari 2017 om 19:46
oke bedankt voor jullie feedback. Mijn kinderen zijn nog jong, maar wel uit de babytijd. We hebben geen sportkleding, want we sporten niet...
De kinderen groeien wel, dus hun kleding wordt nog wel veel groter. Toch maar voor de grote en kijken of ik meer was wil samenvoegen. Handdoeken bij mijn zwarte kleding ga ik nooit doen, allemaal pluizen bijv.
De kinderen groeien wel, dus hun kleding wordt nog wel veel groter. Toch maar voor de grote en kijken of ik meer was wil samenvoegen. Handdoeken bij mijn zwarte kleding ga ik nooit doen, allemaal pluizen bijv.