
Zoontje van ruim 4 met problemen op de basis...
donderdag 15 januari 2009 om 08:53
Hallo allemaal,
Mijn zoontje gaat sinds een aantal maanden naar de basischool. Het betreft een protestants chr. basisschool. Nu is mijn zoontje vrij druk en eigenwijs van aard en ik was er al bang voor, maar de Interne Begeleider aldaar heeft ons als ouders bij hem geroepen voor een gesprek over ons zoontje. Zijn gedrag is namelijk opvallen voor hun. Opvallend in de zin van impulsief: hij ziet iets en wil er ook direct wat mee doen, denk dan niet na. In de kring stilzitten etc is ook lastig. Kortom, men ervaart nu al problemen. Ik moet zeggen dat het me wel verbaasd dat ze zo snel al hiermee komen, hij gaat immers nog maar net 3 maandjes naar school, waarvan ook nog de drukste maanden vh jaar! Hij reageert nou eenmaal wat heftig op zulke gebeurtenissen. Ik zit er dus wat mee dat ik wat druk voel van school, ik wil zo graag dat ze hem wel de tijd gunnen. Nu hebben we tot begin maart gekregen, beter zijn gedrag dan niet, volgen er wsl onderzoeken. Brrrr, toch wel spannend allemaal en erg vervelend. Je wilt zo graag dat je kind gewoon mee kan komen!
Opvallend is wel dat hij erg pienter is en verbaal zeer sterk. Het is ook een lekker sociaal, extravert kind maar hij heeft nou eenmaal geen rem. Vaart ook echt zijn eigen koers en tja, das best lastig!
Zijn er hier mama's die hier ervaring mee hebben of wellicht tips voor mij?
Ik zit soms al helemaal vooruit te lopen op zaken en denk dan gelijk dat hij niet kan blijven op deze school....
gr!
Mijn zoontje gaat sinds een aantal maanden naar de basischool. Het betreft een protestants chr. basisschool. Nu is mijn zoontje vrij druk en eigenwijs van aard en ik was er al bang voor, maar de Interne Begeleider aldaar heeft ons als ouders bij hem geroepen voor een gesprek over ons zoontje. Zijn gedrag is namelijk opvallen voor hun. Opvallend in de zin van impulsief: hij ziet iets en wil er ook direct wat mee doen, denk dan niet na. In de kring stilzitten etc is ook lastig. Kortom, men ervaart nu al problemen. Ik moet zeggen dat het me wel verbaasd dat ze zo snel al hiermee komen, hij gaat immers nog maar net 3 maandjes naar school, waarvan ook nog de drukste maanden vh jaar! Hij reageert nou eenmaal wat heftig op zulke gebeurtenissen. Ik zit er dus wat mee dat ik wat druk voel van school, ik wil zo graag dat ze hem wel de tijd gunnen. Nu hebben we tot begin maart gekregen, beter zijn gedrag dan niet, volgen er wsl onderzoeken. Brrrr, toch wel spannend allemaal en erg vervelend. Je wilt zo graag dat je kind gewoon mee kan komen!
Opvallend is wel dat hij erg pienter is en verbaal zeer sterk. Het is ook een lekker sociaal, extravert kind maar hij heeft nou eenmaal geen rem. Vaart ook echt zijn eigen koers en tja, das best lastig!
Zijn er hier mama's die hier ervaring mee hebben of wellicht tips voor mij?
Ik zit soms al helemaal vooruit te lopen op zaken en denk dan gelijk dat hij niet kan blijven op deze school....
gr!
donderdag 15 januari 2009 om 09:00
Mijn zus heeft een kindje wat ongeveer net zulk verdrag vertoont als jouw kindje, maar al voordat hij 4 werd heeft ze dus onderzoeken gedaan want zij zag hem zo niet naar het reguliere basisonderwijs gaan (tis de derde dus ervaring) en hij zit dus op sbo omdat hij niet tegen de prikkels van een te drukke klas zoals meer dan 20 kinderen.
Het gaat heel goed, hij is nu 4,5 en zit in een groep met 6 kinderen en leest en rekent zelfs al mee met de grotere kleuters.
Dus het hoeft echt niet slecht te zijn, een sbo, hij is veel rustiger en zelfverzekerder geworden sinds hij daar zit.
Het gaat heel goed, hij is nu 4,5 en zit in een groep met 6 kinderen en leest en rekent zelfs al mee met de grotere kleuters.
Dus het hoeft echt niet slecht te zijn, een sbo, hij is veel rustiger en zelfverzekerder geworden sinds hij daar zit.
donderdag 15 januari 2009 om 09:02
Bij mijn zoon wordt ook al vanaf de psz geroepen dat hij snel afgeleid is en doordat hij te impulsief is onnodige fouten maakt. Ook bemoeit hij zich met het werk van anderen, bij een ander weet hij het heel goed uit te leggen. Maar bij zijn eigen werk gaat het mis. Dat stilzitten in de kring was in het begin bij hem ook lastig, maar dat is ook de leeftijd.
Afgelopen keer was zijn rapport van de cito-toets niet goed. IK stond zelfs met open mond zijn rapport te bekijken. Allemaal onvoldoendes, terwijl hij een erg pienter en leergierig jongetje is.
Met het 10-minuten gesprek is er besproken dat er meer aandacht aan kinderen wordt gegeven die concentratie problemen hebben. Ze gaan nu ook kijken wat zijn echte interesses zijn en proberen hem hiermee meer te gaan prikkelen.
Afgelopen keer was zijn rapport van de cito-toets niet goed. IK stond zelfs met open mond zijn rapport te bekijken. Allemaal onvoldoendes, terwijl hij een erg pienter en leergierig jongetje is.
Met het 10-minuten gesprek is er besproken dat er meer aandacht aan kinderen wordt gegeven die concentratie problemen hebben. Ze gaan nu ook kijken wat zijn echte interesses zijn en proberen hem hiermee meer te gaan prikkelen.
donderdag 15 januari 2009 om 09:07
ik zou proberen niet tegenover de school te komen staan. Dus niet dat jij denkt dat ze hem weg willen hebben ofzo en daardoor boos/gestrest wordt van de school. Probeer het als positief te zien, zij hebben veel ervaring met kinderen (trouwens, je hebt zelf ook wel door dat je zoontje wat drukker en impulsiever is) en zij trekken op tijd aan de bel. Beter dan een kind maar jaren laten tobben. zie de onderzoeken die mogelijk volgen als positief, hoe eerder men achter 'iets' komt, hoe sneller er gehandeld kan worden en je zoontje zich eventueel op een andere school optimaal kan ontwikkelen. blijf in contact met school, vraag regelmatig hoe het gaat en spreke uit dat je blij bent dat ze je kind zo goed in de gaten houden, maar ook dat je wat geschrokken bent en bang voor de gevolgen. weet zeker dat dat allemaal ten goede komt, samen zijn jullie er voor je kindje.
suc6
suc6

donderdag 15 januari 2009 om 09:23
Zijn er jongetjes van vier die wel netjes in de kring blijven zitten? Daar zou ik me zorgen over maken eigenijk.
Maar serieus, wordt er niet te veel van kleine kinderen geeist tegenwoordig? Ik hoefde pas met 5 jaar naar school en leerplicht was eigenlijk pas vanaf 6. Zijn kleuters niet te jong om in een schoolkeurslijf te worden geperst. In mijn tijd heette het het bewaarschooltje en veel meer was het eigenlijk niet.
Ik heb er geen verstand van, maar ik schrik er soms van hoe jongetjes van vier gedragsproblemen worden aangepraat als ze druk zijn en snel afgeleid. Ze zijn vier!
"Kortom, het komt vast allemaal wel goed": sprak de zwakbegaafde, motorisch gestoorde AE die ondanks dat toch gewoon hbo heeft gedaan.
Maar serieus, wordt er niet te veel van kleine kinderen geeist tegenwoordig? Ik hoefde pas met 5 jaar naar school en leerplicht was eigenlijk pas vanaf 6. Zijn kleuters niet te jong om in een schoolkeurslijf te worden geperst. In mijn tijd heette het het bewaarschooltje en veel meer was het eigenlijk niet.
Ik heb er geen verstand van, maar ik schrik er soms van hoe jongetjes van vier gedragsproblemen worden aangepraat als ze druk zijn en snel afgeleid. Ze zijn vier!
"Kortom, het komt vast allemaal wel goed": sprak de zwakbegaafde, motorisch gestoorde AE die ondanks dat toch gewoon hbo heeft gedaan.
donderdag 15 januari 2009 om 09:25
Persoonlijk denk ik dat je al te veel doem scenario's aan het bedenken bent van wat er allemaal zou kunnen zijn/gebeuren.
wees blij dat ze goed op de kinderen letten! mijn nichtje heeft tot haar 10e op een school gezeten waar ze niet kon mee komen maar doordat er geen oog was voor middelmatige kinderen en door de te grote klas was niemand die er wat van merkte. ze werd afgeschilderd als verlegen, stil maar lief....
Nu zit ze op een school met kleine klassen en is dat stille bange terug getrokken kind een echt meisje geworden! ze doet het goed op school heeft eindelijk echt vriendinnetjes en is merkbaar gelukkiger. overigen is het dankzij haar moeder (die er jaren om gevraagd heeft) uit eindelijk een test gedaan; ze werd steeds afgeschept met; ach ze is gewoon 'anders'...
Kijk gewoon aan hoe het ontwikkeld tot maart en mochten er testen nodig zijn wacht dan rustig af wat daar uit komt. heel makkelijk gezegd misschien maar voor jou en je kind wel het beste.
succes!
wees blij dat ze goed op de kinderen letten! mijn nichtje heeft tot haar 10e op een school gezeten waar ze niet kon mee komen maar doordat er geen oog was voor middelmatige kinderen en door de te grote klas was niemand die er wat van merkte. ze werd afgeschilderd als verlegen, stil maar lief....
Nu zit ze op een school met kleine klassen en is dat stille bange terug getrokken kind een echt meisje geworden! ze doet het goed op school heeft eindelijk echt vriendinnetjes en is merkbaar gelukkiger. overigen is het dankzij haar moeder (die er jaren om gevraagd heeft) uit eindelijk een test gedaan; ze werd steeds afgeschept met; ach ze is gewoon 'anders'...
Kijk gewoon aan hoe het ontwikkeld tot maart en mochten er testen nodig zijn wacht dan rustig af wat daar uit komt. heel makkelijk gezegd misschien maar voor jou en je kind wel het beste.
succes!
donderdag 15 januari 2009 om 09:29
Ik vind het positef van school dat ze na 3 maanden al een gesprek met de ouders willen. Fijn dat ze al zo snel in de gaten hebben dat hij opvalt in zijn gedrag. Achteraf zul je dankbaar zijn met zulke oplettende leerkrachten. Beter dan dat aanmodderen voor beide partijen en ouders weten niet wat er speelt. Je kind zit er de hele dag, dus fijn dat school in contact treedt met de ouders. Je ziet vaak genoeg dat een leerkracht niks zegt en dat ouders geen idee hebben wat er speelt op school.
donderdag 15 januari 2009 om 09:30
Even terug naar de leerkracht en je zorgen uitspreken. Onderzoeken betekent echt niet meteen een enkeltje speciaal onderwijs. Onderzoeken betekent meestal uitzoeken wat er is met je kind zodat het zo goed mogelijk geholpen kan worden!
Ik kan me heel erg voorstellen dat het je overvalt nu hij nog maar pas op school zit, maar ik denk dat de zorg goed geregeld is en kinderen daardoor er niet te lang op hoeven te wachten.
Ik kan me heel erg voorstellen dat het je overvalt nu hij nog maar pas op school zit, maar ik denk dat de zorg goed geregeld is en kinderen daardoor er niet te lang op hoeven te wachten.
donderdag 15 januari 2009 om 09:38
Bedankt voor alle eerste reacties!
Jullie hebben ook gelijk hoor, eigenlijk ben ik ook blij dat ze in ieder geval maatwerk bieden en ieder kind apart bekijken. Is gewoon wat 'raar' voor mij dat ze hem eigenlijk zo goed geobserveerd hebben en zo goed kennen! Confronterend dus! Ik weet inderdaad donders goed dat er zeker een kern van waarheid in zit, sterker nog, ik wist jaren geleden al dat een dergelijk gesprek al vrij vroeg zal komen, bij het beginnen met de basisschool!
Maar ik hoop wel dat hem de tijd gegund word. Ik vind het gewoon soms allemaal wat dubbel. Net zoals absolute einstein al zei: er wordt soms al zoveel van kleuters verwacht! Ik heb daar soms wat moeite mee!
toch bedankt en het zal inderdaad heus allemaal goed komen!
Jullie hebben ook gelijk hoor, eigenlijk ben ik ook blij dat ze in ieder geval maatwerk bieden en ieder kind apart bekijken. Is gewoon wat 'raar' voor mij dat ze hem eigenlijk zo goed geobserveerd hebben en zo goed kennen! Confronterend dus! Ik weet inderdaad donders goed dat er zeker een kern van waarheid in zit, sterker nog, ik wist jaren geleden al dat een dergelijk gesprek al vrij vroeg zal komen, bij het beginnen met de basisschool!
Maar ik hoop wel dat hem de tijd gegund word. Ik vind het gewoon soms allemaal wat dubbel. Net zoals absolute einstein al zei: er wordt soms al zoveel van kleuters verwacht! Ik heb daar soms wat moeite mee!
toch bedankt en het zal inderdaad heus allemaal goed komen!
donderdag 15 januari 2009 om 10:21
Uitgangspunt is nog altijd dat kinderen op de gewone basisschool blijven tenzij het echt niet anders kan. ADHD of iets dergelijks an sich is geen indicatie voor speciaal onderwijs. Sterker nog: in iedere klas zal wel zo'n dondersteen zitten, of misschien zelfs wel meer dan één, en die gaan gewoon mee met de rest hoor.
Het kan mogelijk wel betekenen dat hij meer moeite heeft dan anderen om de leerstof in zich op te nemen, en daar is remedial teaching dan weer voor.
Het kan mogelijk wel betekenen dat hij meer moeite heeft dan anderen om de leerstof in zich op te nemen, en daar is remedial teaching dan weer voor.
donderdag 15 januari 2009 om 10:54
Wij hebben precies zo'n dondersteen! In de grote vakantie 4 geworden, en in september naar de basisschool gegaan. In de kring rare geluiden maken, niet rustig naar instructies luisteren maar direct op zijn eigen manier aan de slag gaan, jong gedrag vertonen.
Omdat zijn oudere broer officieel autisme heeft en naar een speciale school gaat (cluster 4) gingen bij de juffen na drie weken al alle alarmbellen af. Zou jongste toch ook niet.....
We hebben afgesproken dat we hem laten onderzoeken, maar de wachtlijst is ongeveer een half jaar. Ondertussen went hij best goed in de klas, maakt voorzichtig wat vriendjes en gaat het in de kring steeds beter. Cognitief doet hij het hartstikke goed, het zit hem meer in zijn sociaal/emotionele ontwikkeling.
Wat ik heb geleerd door onze oudste zoon: Uiteindelijk gaat het erom dat elk kind het onderwijs krijgt dat het beste passend is. Als ouders zijn wij zeeeeeer tevreden over de speciale school voor oudste. En oudste zelf straalt weer en gaat met veel plezier naar school. Cluster 4 is trouwens voor kinderen met gedragsproblemen die wel in het gewone tempo de reguliere lesstof aankunnen.
Omdat zijn oudere broer officieel autisme heeft en naar een speciale school gaat (cluster 4) gingen bij de juffen na drie weken al alle alarmbellen af. Zou jongste toch ook niet.....
We hebben afgesproken dat we hem laten onderzoeken, maar de wachtlijst is ongeveer een half jaar. Ondertussen went hij best goed in de klas, maakt voorzichtig wat vriendjes en gaat het in de kring steeds beter. Cognitief doet hij het hartstikke goed, het zit hem meer in zijn sociaal/emotionele ontwikkeling.
Wat ik heb geleerd door onze oudste zoon: Uiteindelijk gaat het erom dat elk kind het onderwijs krijgt dat het beste passend is. Als ouders zijn wij zeeeeeer tevreden over de speciale school voor oudste. En oudste zelf straalt weer en gaat met veel plezier naar school. Cluster 4 is trouwens voor kinderen met gedragsproblemen die wel in het gewone tempo de reguliere lesstof aankunnen.

donderdag 15 januari 2009 om 11:22
Jammer toch dat kindjes met een eigen wil, een eigen identiteit gelijk wordn onderzocht. Alsof iedereen die niet in de pas loopt afwijkt en behandeld moet worden.
Bij mijn zoon in de grope is er een redelijk nieuw jongetje die eigenlijk altijd huilt. Hij is erg klein van stuk en neemt moeilijk afscheid van zijn ouders als die hem brengen. Puck zegt over hem; 'ach mamma, hij meot gewoon nog een beetje wennen'.
Wat kan een intern begeleider dan nog een hoop leren van een kind van 6 denk ik dan.....
Bij mijn zoon in de grope is er een redelijk nieuw jongetje die eigenlijk altijd huilt. Hij is erg klein van stuk en neemt moeilijk afscheid van zijn ouders als die hem brengen. Puck zegt over hem; 'ach mamma, hij meot gewoon nog een beetje wennen'.
Wat kan een intern begeleider dan nog een hoop leren van een kind van 6 denk ik dan.....
donderdag 15 januari 2009 om 11:47
Ik vind het goed dat de school zo snel aan de bel trekt. Ze observeren je kleine man goed.
En voor de andere kinderen in de klas is het ook fijn. Zij lijden vaak onder het gedrag van een kind met gedragsproblemen. Bij mijn dochter in de klas zitten 2 kinderen met gedragsproblemen. Een jongetje kan gewoon niet stilzitten en zich niet consentreren verder een heel leif mannetje. Het andere jongetje vraag continu negatieve aandacht. Is ook aan het vechten en andere kinderen zijn de dupe van zijn gedrag. De andere kinderen zijn bang voor hem en door zijn gedrag stoort hij vaak de klas. Dit 2e jongetje ben ik niet blij mee dat hij nogsteeds in de klas zit. Herhaaldelijk slaan en vechten kan echt niet. Ik zou blij zijn als hij naar ander onderwijs ging. Voor hem en voor de andere kinderen.
Ik vind het dus positief als school snel iets constateerd en meteen eraan wil werken. Als ze weten wat het is kunnen ze er ook gerichter mee omgaan.
En voor de andere kinderen in de klas is het ook fijn. Zij lijden vaak onder het gedrag van een kind met gedragsproblemen. Bij mijn dochter in de klas zitten 2 kinderen met gedragsproblemen. Een jongetje kan gewoon niet stilzitten en zich niet consentreren verder een heel leif mannetje. Het andere jongetje vraag continu negatieve aandacht. Is ook aan het vechten en andere kinderen zijn de dupe van zijn gedrag. De andere kinderen zijn bang voor hem en door zijn gedrag stoort hij vaak de klas. Dit 2e jongetje ben ik niet blij mee dat hij nogsteeds in de klas zit. Herhaaldelijk slaan en vechten kan echt niet. Ik zou blij zijn als hij naar ander onderwijs ging. Voor hem en voor de andere kinderen.
Ik vind het dus positief als school snel iets constateerd en meteen eraan wil werken. Als ze weten wat het is kunnen ze er ook gerichter mee omgaan.

donderdag 15 januari 2009 om 12:29
quote:whopper schreef op 15 januari 2009 @ 11:22:
Jammer toch dat kindjes met een eigen wil, een eigen identiteit gelijk wordn onderzocht. Alsof iedereen die niet in de pas loopt afwijkt en behandeld moet worden.
Mooi gezegd.
Ik heb soms het idee dat de nivelering wel erg ver doorgevoerd wordt. Net als dat er bijna geen mensen meer zijn met een beetje scheve tanden. De wereld wordt wel erg saai als iedere afwijking meteen wegbehandeld moet worden.
Jammer toch dat kindjes met een eigen wil, een eigen identiteit gelijk wordn onderzocht. Alsof iedereen die niet in de pas loopt afwijkt en behandeld moet worden.
Mooi gezegd.
Ik heb soms het idee dat de nivelering wel erg ver doorgevoerd wordt. Net als dat er bijna geen mensen meer zijn met een beetje scheve tanden. De wereld wordt wel erg saai als iedere afwijking meteen wegbehandeld moet worden.
donderdag 15 januari 2009 om 12:52
Stel nu dat dit een kind is wat het niet blijkt te redden op het regulier onderwijs. Ergens in groep 5-6 ofzo loopt hij echt vast, en kan dan niet meer zomaar een twee drie ergens terecht (wachtlijsten en volle klassen in het special onderwijs). En dan zegt de school dat ze eigenlijk na 3 maanden al dachten dat er een gesprek nodig was.. Dan word je daar als ouders ook niet vrolijk van, en terecht.
Het klinkt inderdaad heel mooi, teksten a la die van Whopper en AE. Maar ook een beetje kort door de bocht, eerlijk gezegd. Ten eerste weet elke kleuterjuf met een beetje ervaring echt wel dat kinderen van 4 niet de hele dag met hun armen over elkaar braaf in de kring zitten te luisteren. En kan ze ook dat gedrag wat buiten het normale drukke ongeconcentreerde van veel vierjarigen valt er wel uithalen.
En "alle afwijkingen meteen weg willen behandelen", kom op zeg. Zoals iemand hierboven ook al zei, als er al iets aan de hand zou blijken te zijn, wat ook nog niet eens gezegd is, betekent dat echt niet meteen enkeltje speciaal onderwijs of etiketje-medicatie.
Het kan bv. ook zijn dat ze de mogelijkheid van nog een keer groep 1 vast voorzichtig willen aankaarten omdat ze hem nog niet naar groep 2 zien gaan, extra begeleiding op willen zetten of wat dan ook.
TO, ik zou gewoon open dat gesprek ingaan. Laat zij maar vertellen hoe ze het op school met hem ervaren en waarom. Stel veel vragen, en als je geen dingen toe wilt zeggen, mocht er iets gevraagd worden aan je, dan zeg je gewoon dat je het even wilt laten bezinken en erop terug komt. Als je het voorlopig gewoon als een informerend gesprek ziet lukt het misschien ook om er wat rustiger naar te kijken.
Het klinkt inderdaad heel mooi, teksten a la die van Whopper en AE. Maar ook een beetje kort door de bocht, eerlijk gezegd. Ten eerste weet elke kleuterjuf met een beetje ervaring echt wel dat kinderen van 4 niet de hele dag met hun armen over elkaar braaf in de kring zitten te luisteren. En kan ze ook dat gedrag wat buiten het normale drukke ongeconcentreerde van veel vierjarigen valt er wel uithalen.
En "alle afwijkingen meteen weg willen behandelen", kom op zeg. Zoals iemand hierboven ook al zei, als er al iets aan de hand zou blijken te zijn, wat ook nog niet eens gezegd is, betekent dat echt niet meteen enkeltje speciaal onderwijs of etiketje-medicatie.
Het kan bv. ook zijn dat ze de mogelijkheid van nog een keer groep 1 vast voorzichtig willen aankaarten omdat ze hem nog niet naar groep 2 zien gaan, extra begeleiding op willen zetten of wat dan ook.
TO, ik zou gewoon open dat gesprek ingaan. Laat zij maar vertellen hoe ze het op school met hem ervaren en waarom. Stel veel vragen, en als je geen dingen toe wilt zeggen, mocht er iets gevraagd worden aan je, dan zeg je gewoon dat je het even wilt laten bezinken en erop terug komt. Als je het voorlopig gewoon als een informerend gesprek ziet lukt het misschien ook om er wat rustiger naar te kijken.
donderdag 15 januari 2009 om 13:41
Mille, blijven zitten in groep 1?? Das heel raar. Je bent namelijk nog niet eens leerplichtig in groep 1, dus blijven zitten zou helemaal niet ter sprake moeten kunnen komen.
Niet naar groep 2 gaan vind ik persoonlijk heel erg slecht. Groep 2 is namelijk ook maar een kleuterklas, dus wat heeft het voor nut om een kind dan te laten zitten? Geen enkel toch?
Verder vind ik het wel heeeel erg vroeg om nu al over zittenblijven te spreken: hebben juffen tegenwoordig ook al een glazen bol of zo?
Niet naar groep 2 gaan vind ik persoonlijk heel erg slecht. Groep 2 is namelijk ook maar een kleuterklas, dus wat heeft het voor nut om een kind dan te laten zitten? Geen enkel toch?
Verder vind ik het wel heeeel erg vroeg om nu al over zittenblijven te spreken: hebben juffen tegenwoordig ook al een glazen bol of zo?
donderdag 15 januari 2009 om 13:43
donderdag 15 januari 2009 om 13:51
Liv, ik vind het persoonlijk ook te vroeg om zo'n keuze te maken (laat ze dan evt. een tweede keer groep 2 doen, als ze tegen die tijd niet aan groep 3 toe zijn), maar het gebeurt wel eens ja.
En wat betreft die onderzoeken; het is niet gezegd dat het meteen gaat om een officieel onderzoek naar een stoornis bij een kinderpyschiater. Kan ook zijn dat ze zelf wat testjes willen afnemen om bv. wat specifieker naar concentratie e.d. te kijken.
En wat betreft die onderzoeken; het is niet gezegd dat het meteen gaat om een officieel onderzoek naar een stoornis bij een kinderpyschiater. Kan ook zijn dat ze zelf wat testjes willen afnemen om bv. wat specifieker naar concentratie e.d. te kijken.
donderdag 15 januari 2009 om 14:05
Mille, een onderzoek zoals school die meestal voorstelt, zijn idd vaak geen onderzoeken bij een psychiater.
Maar het is meestal wel een onderzoek om te kijken of het kind niet beter af is op speciaal onderwijs. En mijn ervaring is dat dat hele oppervlakkige onderzoeken zijn.
Als een school speciaal onderwijs in het hoofd heeft voor een kind dan moet je als ouder behoorlijk sterk in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan. (en ja, scholen zien soms dingen goed, maar ook vaak niet helaas)
Maar het is meestal wel een onderzoek om te kijken of het kind niet beter af is op speciaal onderwijs. En mijn ervaring is dat dat hele oppervlakkige onderzoeken zijn.
Als een school speciaal onderwijs in het hoofd heeft voor een kind dan moet je als ouder behoorlijk sterk in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan. (en ja, scholen zien soms dingen goed, maar ook vaak niet helaas)
donderdag 15 januari 2009 om 14:10
Liv, er is door TO nergens gezegd dat de school het over het speciaal onderwijs heeft gehad. En weet je hoe weinig doorverwijzingen je tegenwoordig als reguliere school mag doen? Zo weinig (ik geloof anderhalf procent van het aantal leerlingen per schooljaar, uit mijn hoofd) dat het omgekeerde (een kind wat beter af zou zijn op het speciaal onderwijs toch nog maar op school houden) vaker voorkomt dan dat 'een school speciaal onderwijs in zijn hoofd heeft' een kind daarheen pusht.
donderdag 15 januari 2009 om 14:17
Interessante discussie. Het geval wil namelijk dat in decemer een gesprek heb gehad (wist ik van) en dat er toen aan de orde kwam dat er bij mijn zoon ook intern begeleider kwam kijken. Volgens de juffen vertoonde hij gedrag wat volgens hen niet bij een 4 jarige hoort (hij gaat sinds maart vorig jaar naar school). Ik heb de juffen toen op de vrouw af gevraagd of ie uberhaupt wel geschikt was voor deze school en wat bleek: meneer is intelligent zat. Sterker nog: hij sneakt achter de ruggen van de juffen om om met de lessen van groep 2 mee te doen. Speciaal onderwijs was totaal niet aan de orde.
donderdag 15 januari 2009 om 14:26
quote:Mille schreef op 15 januari 2009 @ 14:10:
Liv, er is door TO nergens gezegd dat de school het over het speciaal onderwijs heeft gehad. En weet je hoe weinig doorverwijzingen je tegenwoordig als reguliere school mag doen? Zo weinig (ik geloof anderhalf procent van het aantal leerlingen per schooljaar, uit mijn hoofd) dat het omgekeerde (een kind wat beter af zou zijn op het speciaal onderwijs toch nog maar op school houden) vaker voorkomt dan dat 'een school speciaal onderwijs in zijn hoofd heeft' een kind daarheen pusht.
Tja, Mille, de scholen voor speciaal onderwijs puilen hier uit, zoveel leerlingen worden doorgestuurd (en aangenomen dus)
Ik heb trouwens niks gezegd over TO en wat haar school zou hebben gezegd, maar feit is dat onderzoeken meestal inhouden: kijken of kind geschikt is voor speciaal onderwijs.....
En natuurlijk pushen scholen wel: als een school van mening is dat een kind beter af is op speciaal onderwijs waarom zouden ze daar dan ineens anders over gaan denken? Is nl niet in het belang van de school (die de extra zorg voor die leerling blijkbaar niet aankan)
Liv, er is door TO nergens gezegd dat de school het over het speciaal onderwijs heeft gehad. En weet je hoe weinig doorverwijzingen je tegenwoordig als reguliere school mag doen? Zo weinig (ik geloof anderhalf procent van het aantal leerlingen per schooljaar, uit mijn hoofd) dat het omgekeerde (een kind wat beter af zou zijn op het speciaal onderwijs toch nog maar op school houden) vaker voorkomt dan dat 'een school speciaal onderwijs in zijn hoofd heeft' een kind daarheen pusht.
Tja, Mille, de scholen voor speciaal onderwijs puilen hier uit, zoveel leerlingen worden doorgestuurd (en aangenomen dus)
Ik heb trouwens niks gezegd over TO en wat haar school zou hebben gezegd, maar feit is dat onderzoeken meestal inhouden: kijken of kind geschikt is voor speciaal onderwijs.....
En natuurlijk pushen scholen wel: als een school van mening is dat een kind beter af is op speciaal onderwijs waarom zouden ze daar dan ineens anders over gaan denken? Is nl niet in het belang van de school (die de extra zorg voor die leerling blijkbaar niet aankan)
donderdag 15 januari 2009 om 14:28
quote:Mille schreef op 15 januari 2009 @ 14:15:
Oh, en voor je terecht kan op een speciale school moet daar ook een indicatie voor worden afgegeven door een onafhankelijke Commissie van Indicatiestelling. En die doen dat echt niet zomaar omdat een school een kind te druk vindt.Weet ik. Maar een CvI werkt "in opdracht" van de scholen. Nee, uiteraard niet als een school zegt: dit kind is te druk, onderzoekt u hem maar. Nogal wiedes..........
Oh, en voor je terecht kan op een speciale school moet daar ook een indicatie voor worden afgegeven door een onafhankelijke Commissie van Indicatiestelling. En die doen dat echt niet zomaar omdat een school een kind te druk vindt.Weet ik. Maar een CvI werkt "in opdracht" van de scholen. Nee, uiteraard niet als een school zegt: dit kind is te druk, onderzoekt u hem maar. Nogal wiedes..........