Geld & Recht alle pijlers

Heffingskorting dubbel toegepast

24-01-2017 17:53 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik hoop dat hier wat belastingkenners zitten

Stomme actie van mij; zoals de titel al zegt: ik heb enkele maanden dubbel heffingskorting ontvangen. Kom hier net pas achter (slim) omdat ik net een jaaropgave gekregen heb. Ben nu behoorlijk ongerust voor de aanslag die in april gaat komen

De situatie:

Ik ben eind 2015 uit dienst gegaan bij mijn vorige werkgever. Ik ben per 1 januari 2016 de WW in gegaan en heb hier heffingskorting laten toepassen. In juni heb ik een parttime baan gevonden en wilde ik mijn ww opzeggen. Bij mijn nieuwe werkgever heb ik heffingskorting laten ingaan op de datum dat mijn contract startte. Ik heb hierna UWV ingelicht dat ik werk had en wou mijn WW (en daarmee dus de heffingskorting) laten stopzetten op de datum dat ik aan de slag ging bij mijn nieuwe werkgever. Mijn WW is toen overgegaan in een aanvullende uitkering (huidige loon is lager dan loon voorgaande baan en ik had nog 3 maanden recht op WW). Heel stom; nooit bedacht/gemeld dat ze per direct de heffingskorting moesten laten vervallen... Dusss, nu ben ik behoorlijk ongerust.

Ik heb 3 maanden loon van mijn huidige werkgever gehad + aanvullende ww (al die maanden opgeteld heb ik ongeveer 3000 bruto van het UWV gekregen + ongeveer 1250 bruto pm van mijn werkgever). Dus 3 maanden dubbele heffingskorting. De WW is hierna komen te vervallen (geen recht meer) en ik ontvang nu gewoon loon van mijn huidige werkgever (met heffingskorting).

Ziet er dus ongeveer zo uit:

jan-mei : WW (met heffingskorting)

juni-aug: loon + aanvullend WW (beide met heffingskorting)

sep-dec: loon (met heffingskorting)

Mijn totaalverdiensten voor 2016 komen niet boven de 20.000 (mocht dat wat zeggen? - zie bij andere topics hierover van alles over belastingschijven etc). Ik kan op de site van de belastingdienst helaas nog niet mijn gegevens voor 2016 inzien, dus kom er niet veel verder mee

Op wat voor terugbetaalbedrag moet ik ongeveer rekenen? Enkele honderden euro's of moet ik eerder aan duizenden denken?

(zoals jullie misschien al doorhebben heb ik echt NUL verstand van belastingen )
Hoer precies hetzelfde aan de hand

Maar dan over 2 maanden.

Je zal iets terug moeten betalen.

Hoeveel?

Geen idee, merk het wel bij de afrekening straks.

Zal nooit duizenden euro's zijn
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hoeveel ww heb je in die drie maanden (juni, juli, augustus) van het UWV gekregen? Ik zou erop rekenen dat je 40% van dat bedrag nog moet betalen.
Je kunt ook hier berekenen wat de netto-uitkering had moeten zijn (vul bij "Is dit uw enige of belangrijkste inkomen?" "Nee" in zodat er geen loonheffingskorting wordt berekend): https://www.berekenhet.nl ... itkering-netto-2016.html. Het verschil met wat je hebt gekregen moet je terugbetalen aan de Belastingdienst.
quote:nerdopviva schreef op 24 januari 2017 @ 18:03:

Hoeveel ww heb je in die drie maanden (juni, juli, augustus) van het UWV gekregen? Ik zou erop rekenen dat je 40% van dat bedrag nog moet betalen.Ongeveer 3000 bruto Rond de 1800 netto.
quote:nerdopviva schreef op 24 januari 2017 @ 18:06:

Je kunt ook hier berekenen wat de netto-uitkering had moeten zijn (vul bij "Is dit uw enige of belangrijkste inkomen?" "Nee" in zodat er geen loonheffingskorting wordt berekend): https://www.berekenhet.nl ... itkering-netto-2016.html. Het verschil met wat je hebt gekregen moet je terugbetalen aan de Belastingdienst.

Oh gelukkig, als ik het daar invul ziet er er al wat beter uit

(ben ik even blij dat ik een kutloon heb hahaaha)
Hier kan je terugvinden hoe hoog je maximale heffingskortingen zijn: (het zijn er meerdere)

http://www.belastingdiens ... t_of_krijgt_een_uitkering

Op je loonstroken/jaaropgaven kan je vinden hoeveel heffingskorting is toegepast. Alles dat teveel is moet je terugbetalen. Heffingskorting is niet hetzelfde als je bruto-netto verschil.

Kan je niet een proef-aangifte invullen? Dan rekent het rekenprogramma het voor je uit en weet je wat je kunt verwachten
O da's een goede link die hierboven staat. Ik denk niet dat het een bedrag in de duizenden euro's gaat zijn.
Hoeveel en of je überhaupt moet bijbetalen, hangt ook af van je gehele financiële situatie.

3 maanden is er dan over 3.000 euro te weinig loonbelasting over WW ingehouden. De witte maandtabel van de belastingdienst kan een indicatie (niet meer dan dat!) geven, zie hier .

3.000 euro -> 3 maandelijkse betalingen van 1.000 euro. Met heffingskorting is er 100 euro per maand aan loonheffing ingehouden, terwijl er 365 euro had moeten worden ingehouden. Je komt dan uit op 365 - 100 = 265 euro dat er per maand te weinig is ingehouden.

265 euro x 3 maanden = 795 euro is er te weinig ingehouden. Of je dat bedrag ook moet terugbetalen of dat je misschien toch geld terugkrijgt maar minder, hangt ook af van je verdere financiële situatie. Maar met dit bedrag kun je grofweg wel rekening mee houden.
quote:gucciguilty schreef op 24 januari 2017 @ 18:11:

[...]

Ongeveer 3000 bruto Rond de 1800 netto.Dus 1000 euro bruto en 600 netto per maand? Weet je zeker dat er loonheffingskorting is toegepast?
Netjes opgeven (anders komt er over een paar jaar een aanslag mét boete). Reken op pakweg 600 euro HK terugbetalen, maar als je mazzel hebt en van de belasting nog wat terug krijgt kan de optelsom meevallen.

En als je nog iets moet betalen kan het tegenvallen, maar daar gaan we maar even niet vanuit .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven