Geld & Recht alle pijlers

nul uren contract

25-01-2017 15:56 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het volgende:

Ik heb een nieuwe baan gekregen en neem ontslag bij een baan waar ik meer dan anderhalf jaar een nul-uren contract heb gehad.

Ik heb twee vaste dagen bij mijn nul uren contract baan gewerkt (+- 12 uren) Nu weet ik dat ik beroep mag doen dat ik na bepaalde tijd

(3 maand) deze vaste uren op contract mag krijgen. Dit is nooit gebeurd en heb al die tijd nul uren contract behouden. Ik heb alleen de uren betaald gekregen die ik gewerkt heb, als ik ziek ben heb ik geen uren uitbetaald gekregen of een bepaalde percentage daarvan. Ook heb ik verlof aangevraagd en met moeite op sommige dagen vrij gekregen ook deze verlofdagen heb ik niet betaald gekregen.

Het schijnt dat ik vakantiedagen opbouw, maar ik heb hier nooit wat van gemerkt.

Ik heb gelukkig andere werk gekregen, maar ik weet niet waar ik nu nog recht op heb. Mijn werkgever heeft mij niet op de hoogte gesteld van deze zaken. Ik ben niet lid van een bond dus probeer ik het via deze weg. Nu wil ik graag weten waar ik recht op heb. En of ik nog op iets kan terugvallen betreft geld. Voor mij is het meer een principe kwestie, omdat ik het gevoel heb dat er misbruik is gemaakt van mijn onwetendheid.

Mijn vraag moet ik handelingen treffen, zo ja bij wie. En kan ik met mijn werkgever hier nog om tafel om geld met terugwerkende kracht te verkrijgen.

Alle reacties worden gewaardeerd, alvast bedankt
Bel eens met het juridisch loket.
Als je telkens 2 dagen vast gewerkt heb, had je inderdaad schriftelijk kunnen aanvragen of je die uren vast in een contract kon krijgen.

Dat had je echter wel op dat moment moeten doen, niet nu je al ontslag hebt genomen.

Bij ziekte krijg je inderdaad een percentage uitbetaald, volgens mij kijken ze dan naar het gemiddelde aantal uur wat je hebt gewerkt.

Soms is de eerste dag of eerste 2 dagen nog voor eigen rekening, dan staat dat in je CAO.

Ook verlofregelingen staan in je CAO. Heb je daar al eens in gekeken?

De opbouw van je vakantiedagen zou je ergens moeten kunnen terugvinden. Je loonstrook, een urenregistratiesysteem, enz.

Ik neem aan dat ze dat uitbetalen nu je ontslag hebt genomen?

Ik zou je vragen even stellen bij de HR afdeling van je bedrijf, of bij een jurist. Al was dat wel handiger geweest om te doen toen je er nog werkte..
Het kan zijn dat de werkgever jou een extra percentage heeft uitbetaald bij jouw salaris om je te compenseren voor vakantie/verlofdagen. Wij kunnen niet zien of dat wel of niet aan de orde is, omdat we jouw salarisstrook niet kunnen zien. Hier zou ook iets over in jouw contract, in de arbeidsvoorwaarden of in de CAO moeten staan.

Bij ziekte had je doorbetaald moeten worden, maar er kunnen inderdaad wachtdagen van toepassing zijn. Of dat in jouw geval van toepassing is geweest, kunnen wij wederom niet zien, en kun je vinden in je contract, in de arbeidsvoorwaarden of in de CAO.

Als je 3 maanden een vast aantal uren werkt, dan kun je om een contract voor die uren vragen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dat verzoek in te dienen. Dit heb je niet gedaan, en dus is jouw werkgever op dit punt niet nalatig geweest.
quote:gizzmo-returns schreef op 25 januari 2017 @ 15:58:

Bel eens met het juridisch loket.dit inderdaad, en daarna even bij een advocaat langs aan wie je wordt doorverwezen.
Mijn vragen zijn deels al beantwoord.

Het gaat nu om de vakantie/verlofdagen. Het enige wat ik zie is dat vakantiegeld wordt opgebouwd.

de vakantiedagen staat niet verwerkt in mijn loon. In mijn loonstrookje staat niets over vakantiedagen opbouwen.

Echter alleen loonheffingskorting en reiskosten vergoeding.

Waarschijnlijk kan ik daar nog op terugvallen
Ook heb ik juridisch loket beantwoord en daar wacht ik de reactie van af.

Bedankt in ieder geval
Ik ben mij aan het verdiepen en ik zie nu dat een werkgever verplicht is na 6 maanden vaste uren omvang te geven. Ook dit is niet gebeurd.

dit heb ik gevonden

Na zes maanden: Veel werkgevers sluiten het eerste half jaar loondoorbetaling uit door een bepaling in je arbeidsovereenkomst op te nemen waarin staat dat je alleen uitbetaald krijgt over daadwerkelijk gewerkte uren. Na zes maanden is de werkgever verplicht om een vaste urenomvang op te nemen in de arbeidsovereenkomst (bijv. 10 uur per week).
Wat je zegt klopt allemaal. Ik heb in het verleden in bijna precies dezelfde situatie gezeten als jij, alleen ik heb de keuze gemaakt om de 'strijd' niet aan te gaan met mijn werkgever omdat ik verder goed behandeld werd. Wat ik hieronder schrijf is het resultaat van wat ik zelf meegemaakt en uitgezocht heb, als je van het juridisch loket advies krijgt moet je dat vooral als uitgangspunt nemen.

Ook bij een 0-urencontract bouw je verlofdagen op. Dat doe je in principe in verhouding naar het aantal gewerkte uren. Van internet: per jaar heb je recht op minimaal 4 weken vakantie. Dat is 4 keer het aantal uren dat je (gemiddeld) per week werkt. Als je 10 uur per week werkt, dan heb je recht op 4 x 10 uur = 40 uur vakantie. Werk je 16 uur , dan heb je recht op 4 x 16 uur = 64 uur. Dit is het wettelijk minimum en worden ook wel je wettelijke vakantiedagen genoemd. Als je vakantiedagen opneemt, krijg je je loon doorbetaald.

Als het van week tot week erg verschilde hoeveel je gewerkt hebt, kan je ook deze som gebruiken: 0,0766283 x totaal aantal gewerkte uren in een bepaalde periode = het aantal uren waarin je betaald verlof kan opnemen.

Let er wel op dat je opgebouwde vakantiedagen niet oneindig lang meegaan, kijk daar goed naar voordat je vraagt ze uit te laten betalen. Je mag dit verlof ook aan het einde van je contract nog opnemen, het beste kan je met je werkgever overleggen hoe dat er het beste uit kan zien.
quote:noname1 schreef op 25 januari 2017 @ 17:26:

Na zes maanden is de werkgever verplicht om een vaste urenomvang op te nemen in de arbeidsovereenkomst (bijv. 10 uur per week).Dat is inderdaad verplicht, maar heel veel (kleine) werkgevers zijn daar niet van op de hoogte en/of vinden dat niet interessant. Je had er natuurlijk wel zelf om kunnen vragen, maar het is wel een beetje suf als je je werkgever moet wijzen op zijn verplichtingen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven