Leestips over Japan

29-06-2016 19:23 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ergens in de komende jaren (geen haast) wil ik een keer naar Japan, voor minstens drie weken. Behalve steden wil ik juist ook kleinere plaatsen en natuur zien. De contrasten lijken me bizar en mooi.

Ik ben op zoek naar tips voor mooie / leuke boeken over Japan om helemaal in the mood te komen en de cultuur wat beter te leren begrijpen, en wat meer te weten te komen over de geschiedenis.

Een Lonely Planet zal ik sowieso aanschaffen maar ik zoek eigenlijk tips voor mooie non-fictie boeken maar ook romans. Of bijzondere websites die ik niet zo makkelijk zelf zou vinden.

Ik heb vrijwel alles van Haruki Murakami al gelezen, en ook het boek van David Mitchell over Jacob de Zoet.

Alvast bedankt voor andere aanraders!
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Hasse88 schreef op 24 januari 2017 @ 15:56:

Memoirs of a Geisha zou ik afraden, dat geeft een flink vertekend beeld van de geisha-cultuur. Beter is Geisha of Gion. Mineko Iwasaki schreef het laatste (samen met Rande Brown). Ze was niet zo blij met Memoirs of a Geisha, omdat volgens haar (het is op haar leven gebaseerd) haar naam door het slijk gehaald werd, en dat de schrijver Geisha en prostituee hetzelfde liet lijken (door de mizuage voor te stellen als het verkopen van haar maagdelijkheid aan de hoogste bieder, wat een geisha/maiko níet doet.). De rechtzaak die ze aanspande tegen de schrijver is overigens geschikt voor een onbekend bedrag.Klopt maar Arthur Golden had haar naam (Mineko Iwasaki) in het boek genoemd, waardoor het gevolg was dat zij de geisha wereld eigenlijk te schande had gemaakt. Het is een zeer gesloten wereld waar geen geheimen prijs in mogen worden gegeven, zeker in haar tijd niet. Ze verloor heel veel vrienden en dierbaren door het schandaal. Bovendien had ze met de schrijver afgesproken dat zij nooit genoemd zou worden in het boek, wat dus wel gebeurde. Ik had echt wel met haar te doen. Wat moest zij zich bedrogen hebben gevoeld.
Als je meer over de (recente) geschiedenis van Japan wilt weten, is de Sea of Fertility serie van Yukio Mishima ook een aanrader. Geen makkelijke weglezers, maar wel heel indrukwekkend. Het speelt zich af van 1912 tot 1975.

Wij gaan in 2018 ook weer
One in a melon
Tokio van Mo Hayder

Meerdere boeken van Ian Duruma.
Ook een mooi stuk om te lezen over Japan:

http://dereisjournalist.nl/japan-kersenbloesem/
quote:koekkie schreef op 26 januari 2017 @ 19:08:

Ook een mooi stuk om te lezen over Japan:

http://dereisjournalist.nl/japan-kersenbloesem/

En vooral die mooie foto's! Ik krijg dan een goed idee wat mij in de meivakantie - wanneer ik naar Japan ga - te wachten staat.

Kiji ni aru shashin wa totemo omoshiroi desu yo!
World of Warcraft: Legion
@patsy--stone Ik weet zo geen boeken voor je, maar er is 1 website waar ik heel veel aan heb gehad toen ik naar Japan ging.

japan-guide.com

Op deze website kan je alles vinden wat je nodig hebt voor een reis naar Japan.

Als je naar Japan gaat is het geweldig mooi als je tijdens de lentebloesem gaat (bloesemdata zijn op deze site ook te vinden zodat je bv je reis kan plannen). Of tijdens de herfst voor de herfstkleuren.

In ieder geval geen reis plannen tijdens de Golden Week (dit jaar van 29 april tm 7 mei) (en volgend jaar van 28 april tm 6 mei). Dit is 1 week waarin alle Japanners vakantie hebben en iedereen op pad gaat, dus er is bijna geen trein of hotel maar te reserveren dan.

Nog een tip; veel hotels en hostels in Japan hebben een beleid dat ze pas 3 maanden van te voren hun vrije kamers vrij geven. Bij veel is het zo dat als je bv nu kijkt voor beschikbaarheid voor bv september 2017 dan krijg je "geen beschikbaarheid" te zien. Als je bv begin juni gaat kijken zie je het wel.

Nog een tip. Ik ben via de website japan-guide ook in contact gekomen met een Japans meisje in Tokyo. Wij hebben toen in Tokyo afgesproken (schrik niet ze zijn heel direct en heel snel met afspreken). Ze heeft me toen heel veel van Tokyo laten zien wat ik zelf niet had uitgezocht en ze heeft heel veel dingen uitgelegd over cultuur, gekke dingen die je zag, bij shrines de achtergronden en gebruiken etc etc. En ze heeft me meegenomen naar restaurants zonder "Engels menu of plaatjes" en me uitgelegd hoe je dingen eet etc etc. De 2e keer dat ik weer naar Japan ging hebben we weer afgesproken dus dat was bijzonder leuk. Ze vinden het nl. superleuk om Engels te spreken. Ze had ook een Japans boekje voor me gekocht. Daarin stonden allemaal plaatjes bv van een wortel, een auto, een meisje, een huis etc etc van allerlei onderwerpen. Daar stond dan het Japanse woord onder in het Japans. Dus als ik dan ergens was buiten Tokyo en mensen begrepen me niet dan kon ik zo'n plaatje aanwijzen en dan konden de Japanners zo lezen wat ik bedoelde (superlief van haar maar ik had dat boekje niet gebruikt). Ik heb mij in Japan gered met een paar belangrijkste woorden: Goedendag, dank u wel, alstublieft, sorry en excuseert u mij (als je wat wil vragen). Misschien vind je het ook leuk om alvast contact te leggen met een Japanse?

Ow en ik heb gemerkt dat ze het superleuk vinden als je uit "Oranda" komt (Nederland). Dan komen ze met de hele handelsgeschiedenis van vroeger van NL met Japan (waar ik eerlijk gezegd niets vanaf wist, dus misschien is het leuk om daar ook wat over te weten te komen?)
Je kan Japan prima op de bonnefooi doen, bij elke groot treinstation is wel een "tourist" bureautje waar ze je kunnen helpen met accomodatie (en als alles vol is of veel te duur dan kan je altijd nog een nachtje terecht in een comfortabele fauiteul in een internetcafe die 24 uur open is (wat Japanners ook wel eens doen als ze de laatste metro hebben gemist).

Wat wel handig kan zijn is om alvast wat vooronderzoek te doen als je een route hebt gepland. Als je bv naar Nikko gaat kan je een World Heritage pass kopen. Hier zit bv dan de trein, bus en tickets voor de shrines bij elkaar (goedkoper dan alles los kopen). Maar deze wordt dan weer bv alleen verkocht door een bepaalde treinmaatschappij die haar kantoortje in Asakusa heeft (dus moet je daar naar toe om die pas te kopen). Om de Hakone round course te doen (treinen, kabelbanen, schip, bus etc) kan je ook weer 1 of 2 of 3 daagse kaarten voor kopen waar alle vervoer bij zit (ook weer goedkoper dan alles los te kopen). Maar deze pas wordt weer alleen verkocht door een treinmaatschappij die weer haar kantoor heeft ergens in het "zuiden" van Tokyo. Zo ook bv voor een speciale pas als je naar Koyasan gaat hiervoor kan je in Osaka bij een bepaald station weer een speciale pas kopen. Als je dit van te voren weet dan bespaar je jezelf veel geld en weet je precies waar je heen moet.

Ook is het leuk als je weet wanneer je naar Japan gaat om te kijken of er in de plaatsen waar je heen wilt speciale festivals zijn en naar aanleiding daarvan die datum zorgen dat je in die plaats bent (deze festivals zijn heel gewild bij Japanners dus hotels kunnen dan snel vol zijn). Toen ik er was was er bv een speciaal festival in Takayama en heb ik de data dat ik in Takayama zou zijn daarop aangepast. Je ziet dan nog een andere kant vd cultuur.

Let er ook op dat sommige hotels of hostels vroeg hun receptie sluiten bv vanaf 22 uur of 01.00 uur. Je krijgt dan wel een sleutel/card vd voordeur om gewoon naar binnen en naar buiten te gaan (maar let hier wel op als je een hotel of hostel boekt ivm met je aankomsttijd op de luchthaven, of je dit bv nog gaat halen). Sommige riyokans en tempels waar je bv overnachten willen ook wel een "lock out" systeem hanteren. Dwz dat ze vanaf bv 10.00-18.00 uur gewoon dicht zijn en je dus in die tijd niet de riyokan of tempel in kan en je dus "buiten" moet zijn in die periode. (Let hier ook even op als je wat gaat boeken).

Voor "toeristen" zijn eigenlijk de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden: niet je neus snuiten in het openbaar maar gewoon ophalen. Niet lopend eten maar altijd even gaan zitten (als je buiten bent ff op een bankje gaan zitten), liefst alle tattoeages bedekken (vaak mag je een onsen niet eens in met tattoeages), niet bellen in het OV. In een Shinkansen mag het wel maar alleen in de tussenhalletjes. Geen stokjes rechtop in je rijst zetten.

Als je veel wilt proeven van de Japanse keuken, ga dan naar de afdelingen in de warenhuizen waar ze eten verkopen (niet de foodcourts maar waar ze allemaal balies/versafdelingen hebben waar je bv zoetigheden kan kopen of ander eten) daar kan je bij bijna elke bali wel wat proeven dus als je een rondje maakt door alle paden heb je zo je buik vol. Na ong 17.00 of 18.00 verkopen deze versafdelingen al het eten van die dag voor weinig. Dus dan kan je zo heel goedkoop een hele bak eten kopen (maar wees hier snel bij want de Japanners zelf zijn hier ook heel snel bij).

Verder is het vooral in Tokyo zo dat heel veel restaurants en winkels niet zichtbaar zijn vd buitenkant. Je loopt dan bv langs een gebouw en je ziet een soort inham of halletje. Als je dan even dat inhammetje ingaat zie je heel veel posters hangen van allerlei restaurants of winkels met de verdieping erop. Je pakt dan de lift naar de desbetreffende verdieping en er gaat een hele wereld voor je open. (Als je dan vervolgens aan de buitenkant vh gebouw kijkt zie je idd allemaal borden met reclame hangen in het Japans, maar ja die begrijpen wij niet dus ja weet je het ook niet).
quote:eenelfje schreef op 27 januari 2017 @ 23:02:

@patsy--stone Ik weet zo geen boeken voor je, maar er is 1 website waar ik heel veel aan heb gehad toen ik naar Japan ging.

japan-guide.com

Op deze website kan je alles vinden wat je nodig hebt voor een reis naar Japan.

Die website ga ik dan ook zeker bezoeken. Bedankt voor de tip.

quote:Ik heb mij in Japan gered met een paar belangrijkste woorden: Goedendag, dank u wel, alstublieft, sorry en excuseert u mij (als je wat wil vragen). Misschien vind je het ook leuk om alvast contact te leggen met een Japanse?

Door een bug kan ik hier geen Japans tikken (dus ik gebruik hier Latijnse letters, roomaji, i.p.v. hiragana, katakana en karakters), maar als het goed is betekenen deze woorden:

- Goedendag = Konnichiwa (maar 's ochtends zegt men ohayou, 's avonds zegt men konbanwa);

- Dank u wel = Arigatou (gozaimasu);

- Alstublieft. Dat hangt ervan af hoe je het gebruikt. Bij een verzoek zegt men "kudasai". Bij het aanreiken van iets of het verlenen van een gunst, zegt men: douzo;

- Sorry = Sumimasen of gomennasai;

- Excuseert u mij (of als men een onbekende wil aanspreken) = Sumimasen.

quote:Ow en ik heb gemerkt dat ze het superleuk vinden als je uit "Oranda" komt (Nederland). Dan komen ze met de hele handelsgeschiedenis van vroeger van NL met Japan (waar ik eerlijk gezegd niets vanaf wist, dus misschien is het leuk om daar ook wat over te weten te komen?)In het verleden, tussen 1641 en 1853 dreven Nederland en Japan handel met elkaar. De contacten verliepen via het eiland Dejima. Er was (of misscshien is) nog steeds een wetenschap over Nederland, de Nederlandse gebruiken. Dat heet(te) rangaku. Ran- verwijst naar Nederland (tweede lettergreep van Oranda) en -gaku is een achtervoegsel om een wetenschap of studie aan te duiden (echter "daigaku" betekent universiteit).
quote:eenelfje schreef op 27 januari 2017 @ 23:46:

(Als je dan vervolgens aan de buitenkant vh gebouw kijkt zie je idd allemaal borden met reclame hangen in het Japans, maar ja die begrijpen wij niet dus ja weet je het ook niet).

Van

http://www.daigo.org/word ... 12/hmatsui-kirin-fire.jpg

zou ik wel iets van kunnen begrijpen. Ik begrijp niet alles. De eerste twee karakters betekent "bondgenoot" (mikata). Daarna staat er: ni suru nara (deze constructie ken ik ook niet). Het volgende karakter, gevolgd door i yatsu betekent "sterke vent" (tsuyoi yatsu). Daaronder staat: bodi ga tsuyoi, een sterk lichaam. "Bodi" komt uit het Engels "body", en is met katakana geschreven. Grammaticale uitgangen met hiragana.
- Dank u wel = Arigatou (gozaimasu); Je spreekt het uit als Arigato (korte o op eind). Japanners zeggen Arigato en nog beleefder is om Arigato Gozaimas te zeggen (dit zeggen ze in Tokyo) ga je Tokyo uit dan zeggen ze Arigato Gozaimashta.

- Sorry = Sumimasen of gomennasai; Sorry als je iemand bv aanstoot of zoiets is Gomenansai maar geen Sumimasen dat wordt alleen gebruikt als sorry/excuseert u mij.

Japan-guide is eigenlijk de enige site die je nodig hebt om je trip naar Japan te plannen (wel heel veel doorklikken ivm al die speciale vervoerspassen etc).

Nog een tip voor Japan (wat dat Japanse meisje mij had uitgelegd). De winkels in Tokyo gaan om 22.00 uur dicht. Als je dan rond 21.50 nog in een winkel of winkelcentrum loopt zul je merken dat je een bepaald muziekje hoort (meestal overal hetzelfde). Dit muziekje is de aanduiding dat ze zometeen gaan sluiten! (Wel grappig als je het weet dan ga je erop letten).

Gokken voor geld in Japan is verboden maar overal in de grote steden zul je Pachinko hallen zien (niet te missen want als je er langsloopt maken ze een geweldige herrie). Grappig is om daar naar binnen te gaan! Het maakt echt een ongelooflijke herrie. Je kan hier je winst inleveren en teddybeertjes en andere kermisdingen uitzoeken als prijs. Maar......je kan ook een token nemen als prijs. Met deze token loop je vervolgens de Pachinko hal uit en meestal een paar meter verderop of om de hoek zit een of ander luik in de muur. Hier kan je vervolgens je token inwisselen voor geld! Dus officieel is gokken voor geld verboden, maar op deze manier gebeurt het toch (want officieel zijn die wisselkantoortjes niet verbonden met de Pacinkohal). Grappig is om bv bij een Pachinko hal dat luik te ontdekken en dan op een bankje er tegenover gaan zitten en iedereen 1 voor 1 er naar toe zien lopen!

Wat ook echt Japans is tijdens de bloesemtijd is picknicken in het park onder de bloesembomen. Als je bv in Tokyo in Ueno park loopt (maakt niet uit welk park en waar) dan zul je zien dat al vroeg in de ochtend of middag 1 persoon allemaal kleedjes neerlegt en er gaat zitten (ze bakenen allemaal netjes hun stukje af). Deze persoon blijft dan de hele dag op dat plekje zitten totdat de rest vrij is van school of werk. Dan gaan ze met zijn allen gezellig picknicken op hun plekje onder de bomen. Alle plekken zijn dan ook bezet. Het is gewoon supergrappig om dit te zien!

Vaak als je een treinstation of winkelcentrum uitloopt dan staan er mensen buiten met kleine pakjes met zakdoekjes met reclame erop uit te delen. (Altijd zo'n pakje aannemen (gratis) en kan je altijd gebruiken als er ergens geen toiletpapier is onderweg.

Wat ook grappig is als je bv in een groot warenhuis naar het toilet gaat.......als je er op let zal het je misschien opvallen, maar als je als toerist naar het toilet gaat dan blijven heel vaak de Japanners die toevallig dan net naar het toilet waren geweest altijd even "hangen" bij het toilet..........waarom doen ze dit...........omdat de Japanse toiletten voor toeristen een ware attractie zijn met alle toeters en bellen (verwarmde toiletbril, muziek, spray links, spray rechts, spray naar boven etc etc. Kortom er zitten zoveel knopjes op dat elke toerist die dit voor de 1e keer ziet gegarandeerd overal op gaat drukken én......met een beetje pech....spuit je jezelf zo onder en ben je nat.......hier moeten de Japanners altijd heel erg om lachen (heel beleefd natuurlijk) vandaar dat ze blijven hangen om te zien of er zoiets gebeurt. Nu gebeurt dit meer bij de damestoiletten waar op dat moment bv veel tienermeisjes zijn.

Nog een tip voor een mooi uitzicht over geheel Tokyo. Je hoeft Tokyo Tower niet op te gaan om een mooi uitzicht te hebben maar ga gewoon naar de Metropolitan Government Buildings. Je kan in allebei de torens een lift nemen naar de bovenste verdieping en je hebt je uitzicht (helemaal gratis). De linker toren heeft trouwens een mooier uitzicht dan de rechter.

Wat ook leuk is als je de monorail naar Odaiba neemt, stap dan uit bij station Daiba en blijf boven) ga niet naar beneden naar straatniveau. Als je daar het station uitloopt loop je zo naar de replica van het vrijheidsbeeld aan de over van de rivier en op de achtergrond zie je dan de Tokyo Bridge. In de avond heb je hier een geweldig uitzicht over de skyline van Tokyo! En met het replica vrijheids beeld en verlichte Tokyo Bridge op de achtergrond ziet het er net een beetje uit als NY.

Wat ook leuk is om een rondleiding aan te vragen op het terrein zelf (achter de muren) van het Keizerlijk Paleis in Tokyo (en Kyoto). Dus niet voor de vrij toegankelijke tuinen) Dit kan je doen bij de website van Imperial Household Agency. Je moet van te voren bij hen je application for visit invullen. Als je aanvraag is goedgekeurd dan krijg je hier een bevestiging van. Met een uitdraai van deze bevestiging en je paspoort ga je vervolgens op de datum en tijdstip naar de ingang vh Keizerlijk Paleis (meestal staat er al een groepje). Alles wordt gecheckt en je mag dan door de poort achter de muren. Je gaat dan eerst naar een soort zaaltje waar je een filmpje te zien krijgt dan wordt je opgehaald door een gids en die leidt je dan rond over het terrein (niet Japanners krijgen dan een kastje zodat je het ook in het Engels kan volgen). Je ziet het Keizerlijk Paleis van dichtbij (alleen daar mag je dan niet naar binnen) en met een beetje mazzel zie je mensen uit het paleis door de lange glazen gang lopen. Wat vooral ook grappig is van deze rondleiding dat het echt op z'n Japans is, dus heel gestructureerd en netjes in een groepje (achter de paraplu aan....). Dit is wel bijzonder om mee te maken want zoveel mogen er per dag niet in, dus als je dit wilt doen vraag het dan ruim van te voren aan. Althans ruim van te voren.....je kan nu bv alleen nog voor data in februari boeken. Maar je zult zien dat bijna alle data al vol zijn. Dus als je bv in mei naar Tokyo gaat dan kan je dit nu nog niet boeken. Je dient deze site dan in de gaten te houden wanneer de data voor mei zichtbaar zijn en dan gelijk de aanvraag doen voordat alles weer vol zit.
Ow nog 1 tip als je in Tokyo bent.............je zult waarschijnlijk wel weten of filmpjes hebben gezien op youtube dat tijdens de ochtendspits het zoo druk is in de metro dat je door personeel met witte handschoentjes de metro wordt ingeduwd tot het niet meer past.........dit is echt heel leuk om zelf een keer mee te maken..........dus ga echt een keer in de ochtendspits rond 07.30 - 08.00 uur met de metro in Tokyo!! Het is vooral grappig om te zien dat dit gebeurt maar iedereen keurig netjes blijft. (Je wordt wel geplet in de metro maar ja dat moet je dan maar ff voor lief nemen om dit mee te maken).

Trouwens tussen 22.00 - 23.00 uur is het ook spits in de metro in Tokyo (zonder handschoentjes en duwwerk) omdat de winkels om 22.00 uur sluiten en iedereen dan nog op tijd thuis wil zijn voordat de metro stopt met rijden rond 00,30 uur.
quote:eenelfje schreef op 28 januari 2017 @ 19:55:

- Dank u wel = Arigatou (gozaimasu); Je spreekt het uit als Arigato (korte o op eind). Japanners zeggen Arigato en nog beleefder is om Arigato Gozaimas te zeggen (dit zeggen ze in Tokyo) ga je Tokyo uit dan zeggen ze Arigato Gozaimashta.

Je zegt inderdaad "arigato" met een o, maar "to" is twee keer zo lang als de andere lettergrepen (a-, -ri- en -ga-) in dit woord. Ik schrijf -u aan het eind omdat ik "arigatou" typ, als ik in het Japans wil typen (op mijn computer en smartphone heb ik een Japans toetsenbord). Dan verschijnt er hiragana. "Arigatoo" zou een verkeerd gespeld woord opleveren (ook al zou dat voor de uitspraak niets uitmaken).

"Gozaimasu" is beleefder dan als je dat weglaat. De laatste u spreek je niet uit. In "gozaimashita" wordt de tweede i (in -shi-) fluisterend uitgesproken (een stemloze klinker) en lijkt hij niet gehoord te worden. Tussen "gozaimashita" en "gozaimasu" is een klein nuanceverschil; ik denk zelf dat het geen dialect is, of afhankelijk van wel of niet in Tokio.
Het openbaar vervoer in Japan staat erom bekend dat treinen en trams stipt op tijd vertrekken. Als je de juiste trein, tram o.i.d. wilt hebben, zorg je er maar voor dat je erin zit, op het moment van de vertrektijd; ze wachten echt niet op je. Als je er niet in zit, heb je gewoon pech gehad. Ik zag laatst een filmpje waarbij de Shinkansen vertrekt, en meteen daarna keek een spoorwegmedewerker op het station, op zijn horloge om te kijken of die stipt op tijd vertrokken is.
Al het OV vertrekt idd stipt op tijd en de Shinkansen zelfs op de seconde!! Gewoon eng!! Maar ik heb wel eens een Shinkansen gemist maar dat was geen probleem, gewoon weer naar beneden de hal in gelopen en de volgende Shinkansen van de dag gereserveerd.
In een ander topic schreef ik dat ik met Japans bezig ben. Mijn Facebook Op Deze Dag herinnert mij eraan dat ik een jaar en een paar dagen geleden begonnen ben. Ik begon met: Watashi wa Hansu desu. = Ik ben Hans.

Nu maak ik wat ingewikkelder zinnen als:

Oranda ni, nishin wa ichiban ninki-na sakana desu. = In Nederland is de haring de populairste vis.

Watashi wa, pan no aida ni aru nishin ga daisuki desu. = Ik hou van haring tussen brood.

Haruyasumi ni, Nihon ni ikimasu. Natsu wa atsu sugimasu kara = In de meivakantie ga ik naar Japan, omdat het in de zomer te heet is.

Toukyou-made-no kippu wa ikura desu ka. = Hoeveel kost een kaartje naar Tokio?
Knap van je hoor Hans66 om zo'n moeilijke taal te leren. Zou ik niet kunnen, ook omdat ik bang ben dat als ik 1 zin kan zeggen, ze in het Japans terug antwoorden en ik niet weet wat ze zeggen en ik geen steek verder kom. Dus hou ik me maar bij een paar woorden en verder sja ik ben toerist dat begrijpen ze wel. En daarbij komt dat Japanners het zo ontzettend leuk vinden om hun Engels te oefenen dat degenen die Engels kunnen allang blij zijn als ze een toerist zien om hun Engels mee te oefenen.

Maar petje af voor je hoor.
Ik denk dat ik in mondeling Japans en Engels ga praten. Ik ben benieuwd wat ik van Japanse opschriften kan lezen. Kan ik een eenvoudig kinderboek lezen? Een Japanse krant zal te moeilijk zijn, ook een paar maand later.

Shinbun o yomou to shimashou. = Laat ik een krant proberen te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven