Zoontje van ruim 4 met problemen op de basis...

15-01-2009 08:53 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoontje gaat sinds een aantal maanden naar de basischool. Het betreft een protestants chr. basisschool. Nu is mijn zoontje vrij druk en eigenwijs van aard en ik was er al bang voor, maar de Interne Begeleider aldaar heeft ons als ouders bij hem geroepen voor een gesprek over ons zoontje. Zijn gedrag is namelijk opvallen voor hun. Opvallend in de zin van impulsief: hij ziet iets en wil er ook direct wat mee doen, denk dan niet na. In de kring stilzitten etc is ook lastig. Kortom, men ervaart nu al problemen. Ik moet zeggen dat het me wel verbaasd dat ze zo snel al hiermee komen, hij gaat immers nog maar net 3 maandjes naar school, waarvan ook nog de drukste maanden vh jaar! Hij reageert nou eenmaal wat heftig op zulke gebeurtenissen. Ik zit er dus wat mee dat ik wat druk voel van school, ik wil zo graag dat ze hem wel de tijd gunnen. Nu hebben we tot begin maart gekregen, beter zijn gedrag dan niet, volgen er wsl onderzoeken. Brrrr, toch wel spannend allemaal en erg vervelend. Je wilt zo graag dat je kind gewoon mee kan komen!

Opvallend is wel dat hij erg pienter is en verbaal zeer sterk. Het is ook een lekker sociaal, extravert kind maar hij heeft nou eenmaal geen rem. Vaart ook echt zijn eigen koers en tja, das best lastig!

Zijn er hier mama's die hier ervaring mee hebben of wellicht tips voor mij?

Ik zit soms al helemaal vooruit te lopen op zaken en denk dan gelijk dat hij niet kan blijven op deze school....

gr!
Ik werd wel de les uitgestuurd als ik mijn boek niet bij me had. Kwam ook meestal te laat, ook weer strafcorvee.

Moet wel zeggen dat de problemen vooral op de middelbare school ontstonden. Gelukkig was ik slim genoeg om zelf ondanks al die gemiste lessen toch hoge cijfers te halen.

Blij dat je zo naar je dochter kijkt en naar haar belangen, en in ieder geval niet mordicus tegen medicatie bent. Ik was er eerst ook heel huiverig voor. Het is geen vitaminepilletje, tenslotte. Mar nu ben ik heel blij dat ik de stap heb gezet. Ik vind het zonde als kinderen dus wel afglijden maar VMBO of geen diploma, puur omdat ouders van mening zijn dat ADHD een "modeziekte"is, en hun kind maar moet accepteren dat zijn gerens ligt bij VMBO, omdat het nu eenmaal een concentratiestoornis heeft, terwijl datzelfde kind met medicatie gewoon naar de universiteit kan.

Mijn moeder is door haar ouders naar de huishoudschool gestuurd, terwijl ze echt niet dom is maar wel de concentratiestoornis heeft. tegen haar werd ook gezegd "je kunt het niet.
quote:Liv schreef op 16 januari 2009 @ 14:54:

[...]

Ja, jij noemt toch zelf dat je juf bent hier? En dat je uit ervaring spreekt enzo? Tjemig, wat is het probleem? Waarom wil je dat niet snappen?

Ehmm..Jij bent degene die het niet snapt hoor.

1. ik noem dat ik juf ben, en dus ook uit ervaring spreek als reactie op jouw opmerking dat je als ouder uit ervaring spreekt. Ik zeg niet dat jouw ervaring minder is omdat jij ouder bent en ik juf, en ik het dus beter weet. Ik stel alleen tegenover het rijtje ervaringsdeskundigen wat jij noemt een rijtje ervaringsdeskundigen wat ik ken.

2. Jij komt dan tot de conclusie dat ik ouders niet serieus neem en me als juf boven ze voel staan.

Het was me al eerder in de discussie opgevallen dat jouw redeneringen en conclusies niet allemaal even logisch zijn, maar ik begrijp de stap van 1 naar 2 toch echt niet hoor.
quote:Mille schreef op 16 januari 2009 @ 15:00:

[...]

Ehmm..Jij bent degene die het niet snapt hoor.

1. ik noem dat ik juf ben, en dus ook uit ervaring spreek als reactie op jouw opmerking dat je als ouder uit ervaring spreekt. Ik zeg niet dat jouw ervaring minder is omdat jij ouder bent en ik juf, en ik het dus beter weet. Ik stel alleen tegenover het rijtje ervaringsdeskundigen wat jij noemt een rijtje ervaringsdeskundigen wat ik ken.

2. Jij komt dan tot de conclusie dat ik ouders niet serieus neem en me als juf boven ze voel staan..@ Liv: goh, jijzelf en andere ouders, dat is wel een hard feit zeg.

Ik werk op een cluster 2 school, heb op een cluster 4 school gewerkt, mijn man en moeder werken ook op een cluster 4 school en daar is de ervaring toch echt zoals ik al eerder vertelde; niet extreem veel aanmeldingen voor de kleutergroepen, maar heel veel vanaf een jaar of 10, en dan weer veel voor het VSO. Maar die weten er natuurlijk minder van dan jij en andere ouders.

Duidelijk zo? En nu niet roepen: ja maar, jij eerst, onzin, je vraagt waar ik mijn wijsheden vandaan haal en als ik dat dan vertel reageer je zo............
quote:Liv schreef op 16 januari 2009 @ 14:59:

Lastig citeren zo.... maar goed:

"Je suggereerde in dezelfde posting ook dat ik dingen had weggelaten omdat het mij beter uitkwam "

Ik suggeerde niks, dat maak jij ervan. Misschien weet je het niet,ben je er niet van op de hoogte daarom noemde ik het.

Oke, zo kwam het dus wel op mij over, waarschijnlijk door de toon van de rest van je postings.

"Dat jij als individueel geval daarvan baalt, en terecht hoor, zegt nog steeds niets over de situtaie in het algemeen. Jij hebt een jaar moeten wachten, een heleboel andere mensen niet"

Andere mensen ook! Dat probeer ik nou de hele tijd duidelijk te maken! Toevallig is het op deze school zo (en geldt die wachtlijst van een jaar voor ALLE kinderen), maar het is bijna overal zo! Maar goed, dan geloof je het toch niet? Dit vind ik trouwens typisch zo'n stukje van een ouder niet serieus nemen....

Nee, ik zei het al eerder, ik neem de ouders waar ik mee te maken heb wel degelijk serieus, ik neem jou gewoon als discussiepartner niet zo serieus, dat is iets heel anders.

Ik kan zat tegenvoorbeelden geven van dat het echt niet altijd overal zo is. Om er maar een te noemen: ik heb nu op een cluster 2-school een kind in de klas wat hier buiten de boot valt en eigenlijk naar cluster 4 zou moeten. Er zijn twee opties voor hem. Hij kan per direct op de ene cluster 4 school terecht, en aan het eind van het schooljaar op de andere. Maar omdat ik jou tegenspreek, maak jij ervan dat ik ouders niet serieus neem. Beetje bizarre conclusie, vind ik nog steeds

"Als je even goed terugleest, zul je zien dat ik uberhaupt pas noemde dat ik juf ben nadat jij, toen ik om feiten vroeg, zelf begon met 'ik ben ouder dus..' Dus dat ik daar meteen mee begon te schermen slaat echt nergens op, ik noemde het pas in reactie op jou"

Dat je juf bent was vanaf het begin al duidelijk. En ik heb nooit gezegd: "ik ben ouder dus...." Jij bent degene die niet met feiten komt, maar met jouw eigen verhaal. Zo van: ik ben juf, dus ik weet het beter.... Maar goed, dat zul je dan wel niet zo bedoelen.Nogmaals: ik kwam pas met mijn eigen ervaring als reactie op jouw eigen ervaring. Je spreekt jezelf weer tegen, want je zegt wel degelijk 'ik ben ouder dus'. Als ik om feiten vraag zeg je dat jij het gewoon weet omdat je ouder bent en nog meer ouders kent.
quote:Liv schreef op 16 januari 2009 @ 15:07:

[...]

@ Liv: goh, jijzelf en andere ouders, dat is wel een hard feit zeg.

Ik werk op een cluster 2 school, heb op een cluster 4 school gewerkt, mijn man en moeder werken ook op een cluster 4 school en daar is de ervaring toch echt zoals ik al eerder vertelde; niet extreem veel aanmeldingen voor de kleutergroepen, maar heel veel vanaf een jaar of 10, en dan weer veel voor het VSO. Maar die weten er natuurlijk minder van dan jij en andere ouders.

Duidelijk zo? En nu niet roepen: ja maar, jij eerst, onzin, je vraagt waar ik mijn wijsheden vandaan haal en als ik dat dan vertel reageer je zo............Oke, ik begrijp dat die verkeerd over kan komen, maar het is dus niet zo bedoeld als jij het opvat. Ik bedoelde: ik kan ook wel een lading ervaringsdeskundigen gaan opnoemen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik (of jij) daarmee gelijk hebt. Jij kent de ouders van jouw school en misschien nog een paar scholen, ik ken mensen op een aantal scholen, op grond daarvan kun je gewoon geen conclusies trekken over de situatie in een heel land in het algemeen.
quote:return_of_kreng schreef op 16 januari 2009 @ 14:59:

Ik werd wel de les uitgestuurd als ik mijn boek niet bij me had. Kwam ook meestal te laat, ook weer strafcorvee.

Moet wel zeggen dat de problemen vooral op de middelbare school ontstonden. Gelukkig was ik slim genoeg om zelf ondanks al die gemiste lessen toch hoge cijfers te halen.

Blij dat je zo naar je dochter kijkt en naar haar belangen, en in ieder geval niet mordicus tegen medicatie bent. Ik was er eerst ook heel huiverig voor. Het is geen vitaminepilletje, tenslotte. Mar nu ben ik heel blij dat ik de stap heb gezet. Ik vind het zonde als kinderen dus wel afglijden maar VMBO of geen diploma, puur omdat ouders van mening zijn dat ADHD een "modeziekte"is, en hun kind maar moet accepteren dat zijn gerens ligt bij VMBO, omdat het nu eenmaal een concentratiestoornis heeft, terwijl datzelfde kind met medicatie gewoon naar de universiteit kan.

Mijn moeder is door haar ouders naar de huishoudschool gestuurd, terwijl ze echt niet dom is maar wel de concentratiestoornis heeft. tegen haar werd ook gezegd "je kunt het niet.

Ja, dat wil ik dus idd. voorkomen, dat ze zover afglijdt, en als daar pilletjes voor nodig zijn dan is dat dus zeker een overweging.

Maar we proberen het eerst gewoon zonder te redden. Om wat Digijuf ook al zegt; dat het geen wondermiddel is en er nog meer dingen zijn die je kunt doen (en die proberen we eerst). En omdat er in een lichaam van een 13-jarige al zoveel gebeurt, dat ik dat ook niet het meest ideale moment vind.

Vervelend, dat je dan zulke reacties krijgt. Het is haar pas weer een keer overkomen, dat ze toch de klas uit werd gestuurd. Een leraar die blijkbaar niet goed op de hoogte was en een conrector die in de haast en drukte ook niet even verder gekeken of gevraagd heeft, maar haar flink op haar lazer heeft gegeven vanweg haar slordigheid. Maar goed, briefje meegegeven met dat we het er niet mee eens waren en waarom, en dat het kind notabene een zorgpas heeft van school (die ze als echte chaoot natuurlijk alweer kwijt is ) en toen was het gelukkig opgelost. En dat is wel fijn, dat dat nu dan kan.
quote:Liv schreef op 16 januari 2009 @ 14:59:Dat je juf bent was vanaf het begin al duidelijk. En ik heb nooit gezegd: "ik ben ouder dus...." Jij bent degene die niet met feiten komt, maar met jouw eigen verhaal. Zo van: ik ben juf, dus ik weet het beter.... Maar goed, dat zul je dan wel niet zo bedoelen.

Waar ik het vandaan haal? Nou, das niet zo moeilijk hoor. Ten eerste heb ik zelf een kind op speciaal onderwijs (eerst "gewoon" speciaal onderwijs, daarna cluster 4), ten tweede ben je daar zo achter als je spreekt met andere ouders: op school, via internet, andere media, noem maar op......(

Echt hoor, het zal wel aan mij liggen, maar ik blijf erbij dat jij degene bent die zichzelf tegenspreekt.
Hey, even een vraagje. Ik meende te hebben gelezen dat er ook een soort speciaal onderwijs is waarbij hetzelfde niveau gehouden wordt als op de gewone basisschool. Dat de lesgeefmethoden gewoon anders is, kleinere klassen en meer op de kinderen met problemen gericht. Is dit zo of is speciaal onderwijs per definitie van lager niveau dan de gewone basisschool? Kan je ook naar speciaal onderwijs gaan en toch daarna bijvoorbeeld havo of vwo doen?

Vroeg ik me af omdat ik altijd dacht dat speciaal onderwijs per definitie van lager niveau was omdat het voor onder meer kinderen met leerproblemen was. Misschien moet ik dus mijn beeld even bijstellen vandaar de vraag.
Zwieber, in principe is cluster 4 alleen voor gedragsproblemen en niet voor leerproblemen, en zou het niveau theoretisch gesproken dus hetzelfde moeten zijn.

In de praktijk is dat natuurlijk lang niet altijd haalbaar (is alleen maar mijn eigen persoonlijke beperkte ervaring als juf hoor *dekt zich vast in gezien lange tenen op topic enz.*).

Ten eerste hebben veel kinderen wel degelijk ook leerproblemen, maar wegen de gedragsproblemen gewoon zwaarder, waardoor ze op cluster 4 terechtkomen.

Ten tweede kunnen die gedragsproblemen ook dusdanig veel tijd kosten of een belemmering voor het leren vormen dat je gewoon minder ver komt.

Maar dat wil niet zeggen dat er dus voor alle kinderen een lager niveau gehanteerd wordt. Op de school waar ik heb gewerkt werkten de kinderen bv. op hun eigen, individuele niveau. Dat betekende bv. dat ik in groep 6 zowel kinderen had die op groep 3-4 als groep 8-niveau werkten. En de VSO-school die erbij hoort heeft vooral heel veel leerlingen op de praktijk/VMBO-afdeling, maar er zijn ook een paar Havo en VWO-klassen.
Nippo, jij schreef ergens dat zo'n gesprek op school aanvoelde als een functioneringsgesprek waar je bovendien met knikkende knieën naartoe ging.

Dat vond ik heel treffend, zo voelde ik dat precies ook! Rationeel wist ik wel dat dat niet nodig was, maar ik kon het toch maar heel moeilijk van me af laten glijden. Erg naar!

xx lisa.
quote:Mille schreef op 16 januari 2009 @ 15:36:

Zwieber, in principe is cluster 4 alleen voor gedragsproblemen en niet voor leerproblemen, en zou het niveau theoretisch gesproken dus hetzelfde moeten zijn.

In de praktijk is dat natuurlijk lang niet altijd haalbaar (is alleen maar mijn eigen persoonlijke beperkte ervaring als juf hoor *dekt zich vast in gezien lange tenen op topic enz.*).

Ten eerste hebben veel kinderen wel degelijk ook leerproblemen, maar wegen de gedragsproblemen gewoon zwaarder, waardoor ze op cluster 4 terechtkomen.

Ten tweede kunnen die gedragsproblemen ook dusdanig veel tijd kosten of een belemmering voor het leren vormen dat je gewoon minder ver komt.

Maar dat wil niet zeggen dat er dus voor alle kinderen een lager niveau gehanteerd wordt. Op de school waar ik heb gewerkt werkten de kinderen bv. op hun eigen, individuele niveau. Dat betekende bv. dat ik in groep 6 zowel kinderen had die op groep 3-4 als groep 8-niveau werkten. En de VSO-school die erbij hoort heeft vooral heel veel leerlingen op de praktijk/VMBO-afdeling, maar er zijn ook een paar Havo en VWO-klassen.Joh, dat wist ik echt niet, dat er vso's waren met HAVO en VWO. Maar wat doe je dan met die kinderen op het hbo en uni? Hebben ze dan op het VO geleerd hoe ze met die problemen om kunnen gaan en toch verder kunnen op een HBO of Uni? Ik vind het trouwens wel fijn te horen dat deze mogelijkheid er ook is. Dank voor de uitleg.
quote:Mille schreef op 16 januari 2009 @ 15:09:

[...]

Oke, ik begrijp dat die verkeerd over kan komen, maar het is dus niet zo bedoeld als jij het opvat. Ik bedoelde: ik kan ook wel een lading ervaringsdeskundigen gaan opnoemen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik (of jij) daarmee gelijk hebt. Jij kent de ouders van jouw school en misschien nog een paar scholen, ik ken mensen op een aantal scholen, op grond daarvan kun je gewoon geen conclusies trekken over de situatie in een heel land in het algemeen.

Nee, maar dat is ook niet het geval. Zoals ik al eerder aangaf kun je dat gewoon opzoeken. Had je die link van de brief van de minister al gelezen? (pdf bestandje).

Misschien is het op sommige scholen minder erg, dat zou natuurlijk kunnen, maar feit blijft dat over het algemeen en landelijk er lange wachtlijsten zijn, voor nagenoeg alle groepen.
quote:Mille schreef op 16 januari 2009 @ 15:22:

[...]

Waar ik het vandaan haal? Nou, das niet zo moeilijk hoor. Ten eerste heb ik zelf een kind op speciaal onderwijs (eerst "gewoon" speciaal onderwijs, daarna cluster 4), ten tweede ben je daar zo achter als je spreekt met andere ouders: op school, via internet, andere media, noem maar op......(

Echt hoor, het zal wel aan mij liggen, maar ik blijf erbij dat jij degene bent die zichzelf tegenspreekt.Nou, voor de laatste keer dan: jij vroeg aan mij waar ik die wijsheid vandaan haalde. Moet ik dan mezelf, als ervaringsdeskundige, maar weglaten? Naast mezelf noem ik nog een heel rijtje op, maar jij blijft maar hameren op dat ene punt. Erg vermoeiend..........
"Nee, ik zei het al eerder, ik neem de ouders waar ik mee te maken heb wel degelijk serieus, ik neem jou gewoon als discussiepartner niet zo serieus, dat is iets heel anders.

Ik kan zat tegenvoorbeelden geven van dat het echt niet altijd overal zo is. Om er maar een te noemen: ik heb nu op een cluster 2-school een kind in de klas wat hier buiten de boot valt en eigenlijk naar cluster 4 zou moeten. Er zijn twee opties voor hem. Hij kan per direct op de ene cluster 4 school terecht, en aan het eind van het schooljaar op de andere. Maar omdat ik jou tegenspreek, maak jij ervan dat ik ouders niet serieus neem. Beetje bizarre conclusie, vind ik nog steeds"

Nee, je begrijpt het toch echt verkeerd hoor. Niet omdat je mij "tegenspreekt", maar vanwege je eerdere opmerkingen hier. (die ik al genoemd had) kreeg ik de indruk dat je ouders niet serieus nam.
"Nogmaals: ik kwam pas met mijn eigen ervaring als reactie op jouw eigen ervaring. Je spreekt jezelf weer tegen, want je zegt wel degelijk 'ik ben ouder dus'. Als ik om feiten vraag zeg je dat jij het gewoon weet omdat je ouder bent en nog meer ouders kent."

Nou sorry hoor, maar kun jij eigenlijk wel lezen? Zeg ik ergens: ik weet het gewoon want ik ben ouder???? Niet dus. Ik draag (nogmaals, zucht......) aan (nav jouw eigen vraag!) waar mijn info vandaan komt........

En ik ga nu echt niet langer door met deze onzin die werkelijk waar nergens over gaat. Jij legt mij woorden in de mond, je leest niet goed en trekt conclusies die echt nergens over gaan

Gegroet
Ik kreeg trouwens ook de indruk dat er immense wachtlijsten zijn en dat heb ik gewoon uit de kranten en het journaal. Of dat per leeftijd verschilt wordt daarin niet nader uit de doeken gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat de wachtlijst bij kleuters korter is omdat het toch vaak misgaat in groep 3/4 (toch? of zit ik nu echt onzin uit te kramen?)
Zwieber: van de speciaal basisonderwijs-school binnen ons samenwerkingsverband hoor ik altijd dat m.n. in groep 5 en 6 lange wachtlijsten zijn. In de onderbouw zijn de problemen vaak nog niet zo duidelijk én in de bovenbouw wordt de lesstof moeilijker en komen er vaak gedragsproblemen bij (uit frustratie ook, dat de stof te moeilijk wordt).

Op onze school streven we er juist naar om zo vroeg mogelijk duidelijkheid te hebben of een kind in het reguliere onderwijs past en verwijzen we vaak al in groep 2 of 3 door. Maar ik hoor dus altijd terug dat wij daarin een uitzondering zijn...
quote:Zwieber schreef op 16 januari 2009 @ 17:26:

Ik kreeg trouwens ook de indruk dat er immense wachtlijsten zijn en dat heb ik gewoon uit de kranten en het journaal. Of dat per leeftijd verschilt wordt daarin niet nader uit de doeken gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat de wachtlijst bij kleuters korter is omdat het toch vaak misgaat in groep 3/4 (toch? of zit ik nu echt onzin uit te kramen?)

Ja, je kon dat idd ook gewoon lezen in de media (dat probeer ik iemand hier de hele tijd al aan het verstand te peuteren.... ). Ook op internet zijn die cijfers gewoon na te zoeken.

Ik weet niet of het vaker misgaat in groep 3/4, maar ook dat valt vast op te zoeken

Wat ik wel weet is dat in ieder geval in onze regio overal wachtlijsten voor zijn. Zowel voor kleuters dus als voor de klassen daarna.
quote:Mille schreef op 15 januari 2009 @ 22:13:

Nou, misschien inderdaad dat laatste Nippo. Ik zei al, dat ze Havo doet ipv. VWO, daar kan ik echt geen seconde van wakker liggen. Maar als ze daardoor stukloopt op haar examen zou ik dat wel een overweging vinden om het tijdelijk te slikken.

Dat het een beperkende factor is oke, maar als daar iets aan te doen is beperk ik liever wel de mate waarin het haar beperkt

En die erfelijkheid noemde ik met name omdat zij dus de ervaring hebben dat het werkt.

Maar dat wordt een heel andere discussie en dan begeef je je ook op een hellend vlak (hoofdpijn is ook geen ziekte, maar de meeste mensen nemen bij knallende hoofdpijn toch een paracetamol, om maar een van de vele denkbare voorbeelden te noemen).

Wij hebben de beslissing tot testen dus in elk geval niet genomen om het labeltje an sich.

Dat voorbeeld van hoofdpijn vind ik toch iets anders. Waarom is hoofdpijn geen ziekte, omdat het geen diagnose is? Hoofdpijn is een klacht die niet hoort bij gezond functioneren, en daarom vind ik het logisch dat mensen er medicijnen voor slikken. Concentratievermogen is een capaciteit die mensen in meerdere of mindere mate bezitten.

En ik kan nog wel begrijpen dat je haar het examen wilt laten halen uiteraard, maar dan? Bij een vervolgstudie spelen vast dezelfde problemen, en ook bij een baan heb je bepaalde capaciteiten nodig. Betekent dat levenslang aan de medicijnen?
quote:return_of_kreng schreef op 16 januari 2009 @ 13:23:

En idd mischien makt het niet uit of je impulsief gedrag en concentratiestoornis ADHD noemt of niet, voor mij maakt het wel heel veel uit, en idd omdat ADHD iets is waar ik niet voor heb gekozen, terwijl het alternatieve stempeltje. Lui, slordig en ongemotiveerd,n wijzen op karaktereigenschappen. Ik weet nu dat al het strafwerk en het op de gang staan mij niet heeft geholpen, waar de begeleiding die ik nu krijg (los van de medicatie) mij wel enorm helpt. Als de juf mij apart had hgenomen en had gezegd: Kreng"ik ga je nu helpen met je planning. We maken samen een schema van wat je vandaag moet doen, en hoelang je daarvoor nodig hebt. Ik zet een kookwekker op je bureau, en als de afgaat mag je iets anders gaan doen... dan was mijn jeugd heel anders geweest dan nu ze zei. Ga maar op de gang staan en vanmiddag nablijven, waarbij je 10 x hoofdstuk 5 overschrijft.Maar dit begrijp ik dus echt niet. Dus door het een andere naam te geven (ADHD) is het ineens iets dat je hebt in plaats van een karaktereigenschap? Terwijl het gewoon om dezelfde trekken gaat? En wat jij schetst, is gewoon fout van die juf. Een kind met concentratieproblemen moet daarin begeleid worden, ook als het gewoon concentratieproblemen heet in plaat van ADHD. Jammer dat scholen dit soort labeltjes blijkbaar eisen, als ik het verhaal van Mille goed begrijp.
quote:Liv schreef op 16 januari 2009 @ 17:22:En ik ga nu echt niet langer door met deze onzin die werkelijk waar nergens over gaat. Jij legt mij woorden in de mond, je leest niet goed en trekt conclusies die echt nergens over gaan

GegroetIdem, idem, idem, idem, idem. Ik heb vanmiddag tegen beter weten in nog een poging gedaan, maar het is idd. volkomen zinloos.
Nippo, ik bedoelde geen migraine ofzo, maar het soort hoofdpijn wat ook overgaat als je gewoon even naar je lichaam luistert en rust neemt. En ik zei al, het was een willekeurig voorbeeld, ik kan er nog meer verzinnen (pijnstilling bij bevallingen, of wat dan ook). En die zijn allemaal discutabel, want zoals ik ook al eerder zei, ik vind zelf dat je je dan op een hellend vlak begeeft.

Verder denk ik, zoals ik het nu inschat, niet dat het dan gedurende een hele studie of loopbaan nodig is nee, en hoop ik dat we het helemaal kunnen vermijden. Ze heeft het tot nu toe ook gered tot halverwege 2 Havo, dus ik heb goede hoop dat het verder ook goed gaat komen. Maar dat kost wel heel veel energie van haar, en ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld in een eindexamenperiode net teveel blijkt.

Ik sta absoluut kritsich tov. medicatie, maar sluit het nu ook niet al per definitie uit.

En wat betreft je reactie op Kreng, inderdaad, op een reguliere voortgezet onderwijs maakt dat het verschil tussen begirp of straf als je een keer je boek bent vergeten, en tussen een onvoldoende omdat je je proefwerk niet af hebt gekregen of extra tijd.

Ik begrijp het ook wel hoor: sommige leraren hebben wekelijks een stuk of 500 leerlingen voor hun neus, die ze misschien 2-3 uur per week zien. En dat is los van de rest van de werkdruk. Dan is de leerlingen met een zorgpas onthouden makkelijker dan van elk individu in te schatten wat de zwakke punten zijn en daarop in te spelen. Als je in het basisonderwijs werkt, en je hebt gedurende een heel schooljaar dezelfde 20-35 kinderen voor je neus is dat wel wat makkelijker te doen
quote:Zwieber schreef op 16 januari 2009 @ 17:26:

Ik kreeg trouwens ook de indruk dat er immense wachtlijsten zijn en dat heb ik gewoon uit de kranten en het journaal. Of dat per leeftijd verschilt wordt daarin niet nader uit de doeken gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat de wachtlijst bij kleuters korter is omdat het toch vaak misgaat in groep 3/4 (toch? of zit ik nu echt onzin uit te kramen?)Nee hoor Zwieber, je kraamt geen onzin uit. Op de scholen waar ik ervaring mee heb was het hetzelfde geval als bij Digijuf: het zwaartepunt lag bij groep 5-6 en bij de eerste twee jaar van het VSO.
quote:Zwieber schreef op 16 januari 2009 @ 17:10:Joh, dat wist ik echt niet, dat er vso's waren met HAVO en VWO. Maar wat doe je dan met die kinderen op het hbo en uni? Hebben ze dan op het VO geleerd hoe ze met die problemen om kunnen gaan en toch verder kunnen op een HBO of Uni? Ik vind het trouwens wel fijn te horen dat deze mogelijkheid er ook is. Dank voor de uitleg.Daar durf ik niet zoveel over te zeggen, de afdeling die ik ken bestaat daar nog niet lang genoeg voor. Ik weet wel dat er wat oudleerlingen zijn die het inderdaad gered hebben om een dergelijke studie te doen. Maar of dat regel of uitzondering is?
quote:Mille schreef op 16 januari 2009 @ 21:21:

[...]

Idem, idem, idem, idem, idem. Ik heb vanmiddag tegen beter weten in nog een poging gedaan, maar het is idd. volkomen zinloos.Fijn dat je het met me eens bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven