Pan inbranden mislukt?

28-01-2017 15:28 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zonet een nieuwe pan van De buyer proberen in te branden, maar heb het idee dat het mislukt is. Pan ziet niet volledig zwart, en hier en daar komen stukjes zwart mee wanneer ik er met een doekje over ga. Deze pan is nu toch niet voor de vuilbak hoop ik

Wat voor materiaal is dat? Zelf alleen ervaring met gietijzer en ik vind deze er idd niet goed uitzien. Aangebrand ipv ingebrand. Waarschijnlijk kun je t wel reinigen en opnieuw proberen
Met een schuurspons erop dan? Mag dat?
Niet schuren, maar hete soda erin en een etmaal in laten weken, dan krijg je het er wel gemakkelijk uit.

Als je schuurt dan zal het altijd een pan blijven die aanbrandt.
Was het een dure pan? Ik kende het niet dat "inbranden" van een pan. Nou worden mijn pannen van de buitenkant altijd wel gauw zwart
Oei dat ziet er niet goed uit! Ik heb ook nog nooit een pan ingebrand. Zijn dat speciale pannen waarmee dat moet?
Pfffff heb al spijt van de aankoop, maar las er zoveel goeds over.... Soda dus, heb ik niet in huis, zal voor maandag zijn. Kost een 40 euro
Inbranden hoeft toch alleen bij koper en gietijzer?
Misschien een te dikke laag olie gebruikt? Beter meermalen hele dunne laagjes.

https://broodbakken.wordp ... -mineral-b-pan-seasoning/
quote:akioli schreef op 28 januari 2017 @ 15:40:

Pfffff heb al spijt van de aankoop, maar las er zoveel goeds over.... Soda dus, heb ik niet in huis, zal voor maandag zijn. Kost een 40 euro Oei dat is veel geld ja, voor een pan die je ook nog moet bewerken voordat je ermee aan de slag kan.
Is een ijzeren pan, die moet je inbakken alvorens je ze kan gebruiken, en dan zou je een geweldig goede pan moeten hebben! Maar ja, als dat inbranden niet wil lukken ben je er vet mee.
Ik zou er cola in gieten en even laten staan.

Je hebt speciale schuurmiddelen bij kookwinkels, die je voor die pannen mag gebruiken.
Helaas geen cola drinkers hier... Ik heb alvast een mail naar De Buyer zelf gestuurd, hoop dat ze me kunnen duidelijk maken wat er verkeerd is gelopen.
Het is gietijzer, dan weet ik het niet zeker.

Cola mag volgens mij wel in gietijzer, maar geen idee of het werkt dan.
quote:akioli schreef op 28 januari 2017 @ 16:14:

Helaas geen cola drinkers hier... Ik heb alvast een mail naar De Buyer zelf gestuurd, hoop dat ze me kunnen duidelijk maken wat er verkeerd is gelopen.Ik ook niet, maar heb het wel in huis. Het gaat 1 a 2 keer per jaar fout
Kun je gewoon voorzichtig schuren met een zachte spons en opnieuw beginnen. Doe dat op een zo hoog mogelijk vuur. Liefst zo'n losse gaspit met een gasfles. Het moet zo heet zijn dat de pan blauw uitslaat.

Hier uitleg hoe je een plaatstalen wok inbrandt.
Als het een ijzeren pan is, kun je er met een schuurspons op en daarna nogmaals dun invetten met olie en inbranden. Ik vind het er niet uitzien als een ijzeren pan, maar als een keramische waar de laag uit is gebrand.
Dat inbranden hoeft toch alleen bij een gewone gietijzeren pan. Deze lijkt een emaille laag te hebben, dan hoeft het toch niet? Verder geen ervaring met emaille, alleen met volledig gietijzer.

Cola is dusdanig zuur, dat mag mijn gietijzeren pannen echt niet in, dan weet ik zeker dat ze gaan roesten. Echt gietijzer, zonder emaille dus, kan je als er erg veel roest of vuil in zit prima met een staalborstel te lijf gaan, maar zou dat bij deze niet doen.
Hmm, ik vind het er echt niet uitzien als een gietijzeren pan eigenlijk. Meer als keramisch of emaille. Stond er bij dat je 'm moest inbakken?

Overigens nooit geweten dat je gietijzeren pannen moet inbakken. Ooit wel een hele dure gietijzeren wok kado gekregen en altijd ruzie gehad met dat ding, bakte gigantisch aan. En iedereen was er zo enthousiast over. Misschien had ik die dus ook moeten inbakken eerst... Hier op 't viva-forum leer je nog eens wat!
Dat inbranden is een proces dat je gewoon moet herhalen. Maak de pan schoon met wat keukenpapier en begin opnieuw. Nooit laten weken met cola of soda.
Gietijzeren pannen moet je vooral niet met sop afwassen. Alleen heet water en goed borstelen. Dan heb je een pan die nooit meer aanbakt. Er blijven trouwens geen smaakjes inhangen hoor. Ik bak er na het stoofpotje zo een chocoladetaart in.
Hoe heb je hem ingebrand?
http://www.margriet.nl/ko ... dtips-aangekoekte-pannen/
Niet laten weken staat er in de gebruikshandleidng van De Buyer pannen:

Gebruiksaanwijzing inbakken de Buyer stalen pan

Deze gebruiksaanwijzing wordt in principe voor alle stalen pannen uit de series Carbon Plus en Force Blue gebruikt. Voor de gebruiksaanwijzing van de Mineral B Element serie klik hier.

Inbakken: voorbereiding van uw pan.

De pan met zeer heet water afwassen en vervolgens zorgvuldig afdrogen met keukenpapier. De bodem overgieten met olie en gedurende 5 minuten laten koken. Olie afgieten en de pan afdrogen met bv keukenpapier. Hoe vaker de pan gebruikt wordt, des te beter het bakresultaat wordt. Hoe zwarter de pan aan de binnenkant wordt, des te minder de producten aanbakken.

Gebruik.

Een beetje vetstof in de pan opwarmen; dan zodra de pan warm is , de voedingsmiddelen op elke kant aanbakken, het vuur lager zetten om de bereiding te beëindigen.

Onderhoud na elk gebruik.

1) Om de eigenschappen te beschermen en roestvorming te voorkomen dient u de bakresten in de pan te verwijderen met warm/heet water.

2) Onmiddellijk afvegen met een doek of absorberend papier.

Indien er aangebrande resten in uw pan blijven:

Reinigen van de pan: grof zout verwarmen in de pan gedurende anderhalve minuut op hoog vuur en vervolgens afdrogen met bv keukenpapier. Het zout lost de resterende bakresten op en absorbeert de geuren. Lichtjes insmeren met olie en opbergen in een vochtvrije ruimte.

Opgelet!

Niet laten weken. Indien de voedingsmiddelen blijven kleven een groene spons gebruiken. Niet geschikt voor de afwasmachine.

Door het bereiden van/met enigszins zure producten zoals tomaten, witte wijn, citroen, enz., kan het invloed hebben op de inbaklaag van de pan (er verschijnen witte/blanke vlekken); in dat geval dient u de pan opnieuw in te bakken.
Ik heb geen sop gebruikt, met heet water gewassen. Dan laagje olie, misschien wel te veel gebruikt. Goed laten roken, olie weg gekapt, met heet water afgespoeld opgedroogd met keukenpapier. Dit een drietal keer herhaald. Stond zo in de handleiding die erbij zat.

Fee, bedankt, die uitleg van dat grof zout was ik nog niet tegen gekomen, en dat heb ik in huis! Ga ik nu meteen proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven