Pan inbranden mislukt?

28-01-2017 15:28 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zonet een nieuwe pan van De buyer proberen in te branden, maar heb het idee dat het mislukt is. Pan ziet niet volledig zwart, en hier en daar komen stukjes zwart mee wanneer ik er met een doekje over ga. Deze pan is nu toch niet voor de vuilbak hoop ik

In oliegedrenkt keukenpapier kan ook. Met stokjes ronddraaien tot alles zwart ziet.
quote:safrat schreef op 28 januari 2017 @ 19:57:

[...]

Geen olie maar eten. o!
En stel nou dat je lieve man deze pan in een sopje heeft laten weken omdat ie wat aangebrand was....... iemand nog tips? Hij is namelijk nu roestig van binnen.
quote:blueridge73 schreef op 28 januari 2017 @ 20:20:

En stel nou dat je lieve man deze pan in een sopje heeft laten weken omdat ie wat aangebrand was....... iemand nog tips? Hij is namelijk nu roestig van binnen.Schuren en opnieuw inbranden. Of je koopt een nieuwe.
quote:akioli schreef op 28 januari 2017 @ 16:14:

Helaas geen cola drinkers hier... Ik heb alvast een mail naar De Buyer zelf gestuurd, hoop dat ze me kunnen duidelijk maken wat er verkeerd is gelopen.Lijkt me verstandig, ik zou niet beginnen knoeien met soda of cola. Wacht eerst even hun advies af.
Ik heb een stalen wok die niet goed was ingebrand. Daardoor jaaaaren in de kast laten liggen. Een tijdje terug heb ik hem hersteld, eerst door met grof zout dat ik opwarmde met een klein beetje olie héél hard te schrobben. Het vieze laag wat erop zat moest helemaal weg. Ook heb ik, toen dat niet afdoende was, gebruik gemaakt van veel warm water en dreft met zo'n zilver schuurspons (maar ik moest ook echt veel eraf schrobben) en ik heb gebruik gemaakt van wat spierkracht van mijn man

Daarna ben ik opnieuw begonnen met inbranden. Ik heb geleerd dat de olie niet wild moet gaan roken op het moment dat je het in de pan doet, dan is de pan te heet en moet je het laten afkoelen, eruit vegen en opnieuw beginnen. Als de olie er eenmaal inzit goed ronddraaien tot het gaat walmen. Voor de wok bak je dan bijvoorbeeld gember en lenteui erin, maar dat zal voor zo'n De Buyer pan niet de bedoeling zijn

Dit gaat dus om stalen wok (geen De Buyer koekenpan). Ik heb gebruik gemaakt van de filmpjes en tips van Grace Young.

https://youtu.be/RSvwXuGEX0k
Tinypotato ik ben ook opnieuw begonnen. Eerst grof zout in de pan, tweetal minuutjes op hoog vuur. Dan beginnen schrobben... Na een kwartier gepuf en gehijg is ook hier mijn vriend komen helpen, bij hem ging dat een stuk beter :D

Vriend was ook op youtube naar filmpjes gaan zoeken, we hebben dan opnieuw ingebrand met véél minder olie, en dat werkte een pak beter!

En dan vandaag na het bakken. Gewassen met heet water en dan ingewreven met wat olie. Is het normaal dat er nog zoveel mee af komt? Ik ga dat filmpje van jou ook nog eens rustig bekijken.

Wij doen het zelf altijd zo. Eerst met goed heet water uitwassen, op laag vuur, beetje olie er in, wachten tot olie begint te roken, met keukenpapier goed door pan verdelen, klaar. En dan gebruiken. Na gebruik: met heet water uitwassen, op laag vuur, beetje olie er in, wachten tot olie begint te roken, met keukenpapier goed door pan verdelen, klaar. En zo verder.

Zo zwart als op de laatste foto is nog geen van onze pannen geweest na het eerste gebruik. Wat ik persoonlijk altijd een goede test vind is een ei bakken in een nieuwe pan. Als het ei plakt, of er blijven zwarte stukjes aan plakken: stap 1.
Ik heb ooit een hele dure pan zo gehad. Oma's truc was water er in met waspoeder en opzetten. Ik heb m weer helemaal schoon gekregen. Het was zo'n dure gietijzeren franse met rode kleur
Birdynumnum, ik heb het nu dus ook zo gedaan: heel weinig olie met keukenpapier verdelen. Alleen was het hier op hoog vuur. Gezien je "laag" onderlijnd hebt neem ik aan dat het belangrijk is dat dit op laag vuur gebeurt?

Ik wist niet dat het inwrijven met olie nà gebruik ook op het vuur moest gebeuren. Dacht laagje olie erover en in de kast.

Ik heb wel een vijftal keer ingebrand hoor, zo zwart zag die niet na de eerste keer. En al 2 keer in gebakken nu.

"Hoe zwarter hoe beter" heb ik al een aantal keer gelezen, daar zijn we dus maar voor gegaan
Jeetje, wat een gedoe zeg.

Maar even voor mij als inbrand-nitwit: waarom is dat eigenlijk nodig dat inbranden?
@akioli, ik denk dat je vuur te heet was. Er moet niet elke keer zwart meekomen en zeker niet zó veel. De patina wordt steeds zwarter met gebruik. Mijn wok is nu bijvoorbeeld nog helemaal niet zo zwart.

@helena, met inbranden bouw je een natuurlijk anti-aanbak laagje. Dit heet een 'patina'. Dit bouwt steeds verder op met gebruik. De patina laag beschermt ook de pan. Een pan met een goed opgebouwde patina bakt heel fijn een geeft ook aroma aan je eten.
quote:akioli schreef op 01 februari 2017 @ 20:30:

Birdynumnum, ik heb het nu dus ook zo gedaan: heel weinig olie met keukenpapier verdelen. Alleen was het hier op hoog vuur. Gezien je "laag" onderlijnd hebt neem ik aan dat het belangrijk is dat dit op laag vuur gebeurt?

Ik wist niet dat het inwrijven met olie nà gebruik ook op het vuur moest gebeuren. Dacht laagje olie erover en in de kast.

Ik heb wel een vijftal keer ingebrand hoor, zo zwart zag die niet na de eerste keer. En al 2 keer in gebakken nu.

"Hoe zwarter hoe beter" heb ik al een aantal keer gelezen, daar zijn we dus maar voor gegaan

Ik persoonlijk denk dat als je het op een hoog vuur doet, de pan te warm wordt. Het is ook, zoals tinypotato zegt, een geleidelijk proces. Pan hoeft niet in een keer zwart te zijn, dat komt vanzelf bij langer gebruik. Dus wat mij betreft: liever wat langer op laag vuur, dan korter op hoog.

En na gebruik spoelen we de pan met heet water uit. Met een doek drogen is geen optie, omdat de pan toch nog wat vettig is, dus om zeker te zijn dat de pan goed droog is doen we hem weer op het vuur. En dan de olie. Denk niet dat het perse zo moet, maar voor ons werkt het.
Dikke laag zout erin, water erbij en even flink laten borrelen op het vuur. Dan komt de laag los. Daarna voorzichtig schoonmaken met warm water en een sponsje. Nooit met afwasmiddel en ook niet in de vaatwasser. Dan opnieuw inbranden. Kijk hiervoor eerst een YouTube filmpje over het inbranden van een de Buyer. Het zijn top pannen, maar je moet er wel mee leren omgaan. Altijd even inwrijven met een laagje vet voordat je hem wegzet.
Je kunt ook een soda-water oplossing een tijdje zachtjes laten koken in de pan ipv alleen laten weken. Wordt ie ook (vaak) weer schoon van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven