Pan inbranden mislukt?

28-01-2017 15:28 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zonet een nieuwe pan van De buyer proberen in te branden, maar heb het idee dat het mislukt is. Pan ziet niet volledig zwart, en hier en daar komen stukjes zwart mee wanneer ik er met een doekje over ga. Deze pan is nu toch niet voor de vuilbak hoop ik

Grmbl blijkbaar toch geen grof zout meer uitgezonderd wat in mijn zoutmolen zit Ik ga morgen even naar de winkel!
quote:akioli schreef op 28 januari 2017 @ 17:26:

Ik heb geen sop gebruikt, met heet water gewassen. Dan laagje olie, misschien wel te veel gebruikt. Goed laten roken, olie weg gekapt, met heet water afgespoeld opgedroogd met keukenpapier. Dit een drietal keer herhaald. Stond zo in de handleiding die erbij zat.

Fee, bedankt, die uitleg van dat grof zout was ik nog niet tegen gekomen, en dat heb ik in huis! Ga ik nu meteen proberen.Succes, komt vast goed. En daarna een lapje vlees bakken en dan is het goed genoeg ingebrand hoor.
quote:Cateautje schreef op 28 januari 2017 @ 17:05:

http://www.margriet.nl/ko ... dtips-aangekoekte-pannen/Een aangekoekte pan is heel wat anders dan een ingebrande pan.
Mijn ingebrandde pan zag er ook zo uit. Ik dacht hier had ik nooit aan moeten beginnen.

Kwam inderdaad doordat ik het met teveel olie had gedaan. Ik heb er een heel heel klein beetje olie bij gedaan, zodat het weer zacht werd en ben weer gaan branden. Na een tijdje was de 'koek' er ongeveer uit (halve huis stond blauw) en ik heb er steeds de brokjes uitgeveegd. Eigenlijk een soort van opnieuw begonnen dus, maar alleen met olie en er uit halen, geen soda of andere dingen.

Pan is er nooit precies zo uit komen te zien als op het plaatje, maar hij bakt inmiddels prima!
Fijn dat het bij jou is goed gekomen aaaanne, ik heb er weer wat goede hoop in!

Heb je dat op hoog vuur gedaan? Ik kan bvb max tot 9 en heb het op 8 laten inbranden.
Ik heb uiteindelijk echt alles geprobeerd akioli. Hard, zacht, meer, minder olie. En als iets leek te werken, het teveel aan olie en achtergebleven schilfers er uit vegen en het nieuwe kleine beetje olie op de goede manier proberen te laten inbranden. Misschien dat hier iemand te vinden is met betere tips over hoe het wel moet dan ik, want mijn manier was duidelijk niet hoe het hoorde. Maar het kwam dus iig met trial, error en volhouden (was een dure pan, een Chinese wok) goed.
Het lijkt bij jou trouwens ook vooral midden onderin te zitten op de foto? Ik heb de pan veel rondgedraaid/schuin gehouden zodat er ook olie aan de zijkanten kwam. Die werden wel mooi goudbruin. (Daardoor wist ik dus dat ik te veel olie had gebruikt, in het midden werd het een dikke zwartige laag die losschilferde).
Ik heb het net nogmaals geprobeerd aaaanne. Met kokosolie deze keer (eerste keer met arachide) en een heel dun laagje. Dit dan telkens weg geveegd met keukenpapier, maar veel aankoeksel komt er niet mee. Denk dat ik morgen toch maar even om dat grof zout ga.

Inmiddels ziet het er zo uit

Brandalarm is trouwens 2 keer afgegaan tot grote frustratie van de kinderen en het ruikt hier heel erg aangebrand
quote:aaaanne schreef op 28 januari 2017 @ 18:12:

Ik heb uiteindelijk echt alles geprobeerd akioli. Hard, zacht, meer, minder olie. En als iets leek te werken, het teveel aan olie en achtergebleven schilfers er uit vegen en het nieuwe kleine beetje olie op de goede manier proberen te laten inbranden. Misschien dat hier iemand te vinden is met betere tips over hoe het wel moet dan ik, want mijn manier was duidelijk niet hoe het hoorde. Maar het kwam dus iig met trial, error en volhouden (was een dure pan, een Chinese wok) goed.Een Chinese wok is hartstikke leuk, maar de meeste fornuizen hebben onvoldoende capaciteit om echt te wokken en dan kom je al gauw bij sudderen en smoren en dat kan je dan weer beter doen in een wadjang. Hoe heet kan jouw wok worden?
Ohjee dat weet ik niet Safrat. Ik gebruik hem op de grootste pit van het gas en dan zo hard mogelijk.
Akiolo hij ziet wel minder zwart of niet?
Denk dat dat gewoon de lichtinval is aaaanne. De zwarte vlek is iig al groter geworden. Nu nog het aankoeksel weg krijgen..
dit is niet goed, hoe heb je ingebrand? Bij het inbranden is het niet de bedoeling dat de pan verbrandt. Je laat een flinke laag olie in de pan staan en verhit de pan op hoge temp. ongeveer 5 minuten. Dan afnemen met keukenpapiertje en klaar. Met het gebruik zal het steeds zwarter worden.
Staat een paar posts terug hoe ik het gedaan heb S-meds. Ik had redelijk wat olie gebruikt, dat is volgens jou dan wel de goede manier? Ik was van plan het de volgende keer met een heel dun laagje te proberen? Pffff nu weet ik het helemaal niet meer
quote:aaaanne schreef op 28 januari 2017 @ 19:00:

Ohjee dat weet ik niet Safrat. Ik gebruik hem op de grootste pit van het gas en dan zo hard mogelijk.Dat is niet heet genoeg. Met een wokbrander of anders hele kleine hoeveelheden gaat het vast beter. Ik neem tenminste aan dat je echt Chinees wil wokken omdat je een Chinese wok hebt gekocht. Als dat niet je bedoeling was kan je net zo goed Nederlands wokken.
quote:akioli schreef op 28 januari 2017 @ 19:27:

Staat een paar posts terug hoe ik het gedaan heb S-meds. Ik had redelijk wat olie gebruikt, dat is volgens jou dan wel de goede manier? Ik was van plan het de volgende keer met een heel dun laagje te proberen? Pffff nu weet ik het helemaal niet meer veel olie en niet te lang. Je pan wordt dan niet zwart hoor. Hooguit een beetje bruin. het zwarte ontstaat door gebruik.
het is staal en geen gietijzer, dus die tip van safrat klopt niet. Wat stond er in de gebruiksaanwijzing?
quote:akioli schreef op 28 januari 2017 @ 17:26:

Ik heb geen sop gebruikt, met heet water gewassen. Dan laagje olie, misschien wel te veel gebruikt. Goed laten rokenRoken? In de gebruiksaanwijzing hierboven lees ik koken.
quote:elske1975 schreef op 28 januari 2017 @ 19:43:

[...]

Roken? In de gebruiksaanwijzing hierboven lees ik koken.ja koken natuurlijk, de olie gaat wel iets walmen maar moet niet in de fik vliegen
quote:S-Meds schreef op 28 januari 2017 @ 19:43:

het is staal en geen gietijzer, dus die tip van safrat klopt niet. Wat stond er in de gebruiksaanwijzing?Welke tip want ik heb het over staal. Plaatstaal om precies te zijn
quote:safrat schreef op 28 januari 2017 @ 19:46:

[...]

Welke tip want ik heb het over staal. Plaatstaal om precies te zijnover die kleine hoeveelheden olie
quote:safrat schreef op 28 januari 2017 @ 19:32:

[...]

Dat is niet heet genoeg. Met een wokbrander of anders hele kleine hoeveelheden gaat het vast beter. Ik neem tenminste aan dat je echt Chinees wil wokken omdat je een Chinese wok hebt gekocht. Als dat niet je bedoeling was kan je net zo goed Nederlands wokken.

Klopt, het was me wel opgevallen dat het met kleine beetjes veel beter ging.

Dank voor de tip van de wokbrander, die zal ik eens opzoeken!
quote:S-Meds schreef op 28 januari 2017 @ 19:52:

[...]

over die kleine hoeveelheden olieGeen olie maar eten.
Bij mij stond in de gebruiksaanwijzing dat ik het met een scheutje olie moest doen en tot de olie weg was. Met te veel olie (grote scheut) leverde dat een zwarte geblakerde bende op. Met weinig olie ging het wel goed. Was toen vooral lastig om die bende er uit te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven