Eurocent in NL

30-01-2017 11:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug uit het buitenland en heb daar een flink aantal muntjes van 1 en 2 (euro) cent gekregen als wisselgeld. In NL krijg je die nooit, alles wordt hier afgerond op 5 ct. Nu vraag ik me af of je hier wel kan betalen met die centen. Zijn winkels verplicht ze te accepteren? Je snapt dat het me niet om die paar centen gaat Ik ben gewoon benieuwd.
.
Bij de Aldi!

Tenmiste, een jaar geleden kreeg ik daar ook 1 en 2 eurocenten.
Ik heb ze ook weleens, mn omdat we vaak in DE komen. Hier nemen ze de muntjes gewoon aan, maar je krijgt er geen terug.
Jahoor, je kunt er gewoon overal mee betalen. Doe ik ook vaak, nog nooit problemen mee gehad.
Winkels zijn verplicht om ze te accepteren omdat de 1 en 2 eurocent ook in Nederland gewoon een wettig betaalmiddel is. Maar over het algemeen doen winkels er verder niks mee, dus hebben ze veel liever dat je gewoon met een 5 cent betaalt.

Bij de Aldi nemen ze inderdaad wel gewoon aan en krijg je ze ook regelmatig terug
Ik vind het echt lullig om daarmee te gaan betalen, dan zadel je er een ander mee op.
Laatst was ik een keer bij de Action, daar werden ze geweigerd. Ik heb ze in de spaarpot van mijn kinderen gedaan (en uiteindelijk naar de bank)
quote:Taralina schreef op 30 januari 2017 @ 11:25:

Ik vind het echt lullig om daarmee te gaan betalen, dan zadel je er een ander mee op.Hoezo, het is toch een wettig betaalmiddel?
quote:Xervy schreef op 30 januari 2017 @ 11:26:

[...]

Hoezo, het is toch een wettig betaalmiddel?Wat allang afgeschaft had moeten worden, want voor iedereen is het een last, ze worden haast nergens aangenomen.
Je kan ze ook in een collectebus stoppen.
quote:Dahlia74 schreef op 30 januari 2017 @ 11:31:

Je kan ze ook in een collectebus stoppen.
.
quote:Taralina schreef op 30 januari 2017 @ 11:29:

[...]

Wat allang afgeschaft had moeten worden, want voor iedereen is het een last, ze worden haast nergens aangenomen.Wij betalen er regelmatig mee, nog nooit geweigerd.
Van Rijksoverheid:

1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel

De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen. Heeft een winkelier vooraf duidelijk gemaakt dat hij afrondt? Dan hoeft hij geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld te geven.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?

De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel moet hij duidelijk aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
quote:wilma36 schreef op 30 januari 2017 @ 11:26:

Laatst was ik een keer bij de Action, daar werden ze geweigerd. k)Dat vraag ik me dus af, of dat wel mág. Als ik in een opstandige bui ben zou ik daar nl wel eens een punt van willen maken bij de kassa. Moet ik wel zeker weten dat ze geaccepteerd moeten worden
.
quote:Gatti schreef op 30 januari 2017 @ 11:35:

Van Rijksoverheid:

1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel

De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt met deze munten afrekenen. Heeft een winkelier vooraf duidelijk gemaakt dat hij afrondt? Dan hoeft hij geen munten van 1 en 2 eurocent wisselgeld te geven.Duidelijk, lijkt me. Thanks.
.
Winkels storten het gewoon naar de bank samen met hun omzet.
Prrrr, mauw miawwwww.
Bij de Aldi wordt tegenwoordig ook afgerond en geen 1 en 2 cent munten meer gevraagd of teruggeven.

Alle winkels (dus ook de Action) zijn wél verplicht het te accepteren, de eurocenten zijn nl. gewoon een wettig betaalmiddel.

Dus 10,05 betalen met een briefje van tien en 2 eurocenten van 2 en eentje van 1 cent mogen ze niet weigeren. (werk zelf in een winkel)
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Bij een supermarkt vroeg de jongen achter de kassa of ik er 5 cent bij had, en toen had ik alleen nog 1 en 2 centen, dat was geen probleem.
Ozo.
quote:lientje69 schreef op 30 januari 2017 @ 11:53:

Bij de Aldi wordt tegenwoordig ook afgerond en geen 1 en 2 cent munten meer gevraagd of teruggeven.

Alle winkels (dus ook de Action) zijn wél verplicht het te accepteren, de eurocenten zijn nl. gewoon een wettig betaalmiddel.

Dus 10,05 betalen met een briefje van tien en 2 eurocenten van 2 en eentje van 1 cent mogen ze niet weigeren. (werk zelf in een winkel)Niet als ze ergens hebben aangegeven dat ze deze niet accepteren.
Laatste keer dat ik dat probleem had, was ik op vakantie in Disneyland. Mijn oplossing was toen om het geld daar te neer te leggen (met nog wat extra's) als fooi voor de schoonmaak.

Ik heb ze voorheen ook wel eens in collectebussen gegooid.
quote:Gatti schreef op 30 januari 2017 @ 11:56:

[...]

Niet als ze ergens hebben aangegeven dat ze deze niet accepteren.Klopt, maar dat moet dan idd duidelijk zijn aangegeven. Ik ben dat werkelijk nog nooit in een winkel tegengekomen. Zal eens opletten bij de Action of ik het daar toevallig ergens zie staan.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Bij de Aldi geven ze ook gewoon eurocenten terug.

Daar nemen ze ook wel kleingeld van eurocenten aan.
quote:impala schreef op 30 januari 2017 @ 11:38:

[...]

Dat vraag ik me dus af, of dat wel mág. Als ik in een opstandige bui ben zou ik daar nl wel eens een punt van willen maken bij de kassa. Moet ik wel zeker weten dat ze geaccepteerd moeten worden Er zit daar een sticker op de deur dat je niet met 200 en 500 kunt betalen en ook niet met 1 en 2 eurocent.
quote:Jane-Ice schreef op 30 januari 2017 @ 11:45:

Winkels storten het gewoon naar de bank samen met hun omzet.Nee, dat doen ze vaak niet. 1 en 2 eurocenten afstorten kost meer dan de waarde. Meestal wordt dat gewisseld en blijft het dus in omloop. Muntgeld afstorten is niet goedkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven