Geld & Recht alle pijlers

Bedrag oppas

01-02-2017 12:09 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gevraagd om wekelijks op te passen op 3 schoolgaande kinderen. Het zal gaan om ongeveer acht uur per week (totaal). Momenteel ben ik 20 jaar. Ik pas van jongs af aan al op op kinderen van verschillende leeftijden. Wat is een reëel bedrag om te vragen?

Toevoeging: het gaat om overdag. Ik zal de kinderen uit school halen en samen met ze naar huis fietsen.
quote:hannaeva schreef op 01 februari 2017 @ 13:30:

Dus Nina1966 en Habbekratz. In de supermarkt bouw je geen pensioen op, krijg je ziekte meestal niet doorbetaald en vakantie zeker niet, en verdien je netto niet meer. Dus wat is jullie punt?

Het punt is dat je met een paar uurtjes toch je hele dag kwijt bent. Dat een 20 jarige dan met een bedrag van 5 euro beter een dagje terras kan gaan lopen oid. Dat een witbetalende baas veel meer kwijt is dan die 5 euro en dat een zwartbetalende dat dus uitspaart en daar dus best iets bovenop mag doen. Is het een oppasbaan van een aantal dagen per week bv is het anders dan sporadisch. 2 dagen maakt wel dat je geen ander baantje aan kunt nemen en mag daar dus wat tegenover staan.

Verder vind ik kinderen op de fiets ophalen toch echt wel iets heel anders dan vakken vullen en ook dáár mag nee moet wat tegenover staan.

Een scholier die op een kleintje past wat veel slaapt krijgt dan ook een ander uurloon dan een 20 jarige met meer verantwoording en bezigheden.
Overigens betaal ik mijn oppas altijd door, ook in de vakanties, tijdens ziekte. Ik moet van haar op aan kunnen en bekijk het voor haar als serieus werk waar zij op moet kunnen bouwen. Dus zij heeft een vast loon per maand aan mijn nu nog 1 kind in de opvang.
quote:hannaeva schreef op 01 februari 2017 @ 13:36:

Als je de vergelijking wilt maken met werken in een supermarkt moet je kijken naar het netto loon op basis van een 0 urencontract.

Voor een 20jarige is dat 5,50 en geen ziekte/vakantie doorbetaald of pensioenopbouw.

En waarom denk jij dat je geen 20 jarige ziet die alleen op de zaterdag een half dagje werkt dan?

Dat zijn altijd jongeren.

Eentje van 20 kan wel meer beter en sneller verdienen.
In mijn omgeving is 7,50 een normaal bedrag. En ik lees hier meer mensen die dat een normaal bedrag vinden. Ik snap echt niet waarom je de supermarkt erbij haalt en jouw norm en omgeving als 'het enige goede' ziet.

Nogmaals. Jij betaald minder dan ik en ik zie wel verschil in vakkenvullen en het oppassen om mijn kinderen. Snap echt je gedram in dit topic niet.
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 februari 2017 @ 13:48:

In mijn omgeving is 7,50 een normaal bedrag. En ik lees hier meer mensen die dat een normaal bedrag vinden. Ik snap echt niet waarom je de supermarkt erbij haalt en jouw norm en omgeving als 'het enige goede' ziet.

Nogmaals. Jij betaald minder dan ik en ik zie wel verschil in vakkenvullen en het oppassen om mijn kinderen. Snap echt je gedram in dit topic niet.7.5 per kind?
quote:nina1966 schreef op 01 februari 2017 @ 13:47:

[...]

Het punt is dat je met een paar uurtjes toch je hele dag kwijt bent. Dat een 20 jarige dan met een bedrag van 5 euro beter een dagje terras kan gaan lopen oid. Dat een witbetalende baas veel meer kwijt is dan die 5 euro en dat een zwartbetalende dat dus uitspaart en daar dus best iets bovenop mag doen. Is het een oppasbaan van een aantal dagen per week bv is het anders dan sporadisch. 2 dagen maakt wel dat je geen ander baantje aan kunt nemen en mag daar dus wat tegenover staan.

Verder vind ik kinderen op de fiets ophalen toch echt wel iets heel anders dan vakken vullen en ook dáár mag nee moet wat tegenover staan.

Een scholier die op een kleintje past wat veel slaapt krijgt dan ook een ander uurloon dan een 20 jarige met meer verantwoording en bezigheden.

Mijn 20jarigen kunnen helemaal niet werken overdag want dan zitten ze op school. Ze werken dus altijd een paar uurtjes na school, of het nou oppassen of iets anders is.

En mijn oppasmeiden krijgen ook meer dan in de supermarkt omdat ik het belangrijk vind. Ze krijgen 6 ipv 5,50.

Bovendien betaal ik ook meer zwart dan wit want als ik het wit zou doen, kreeg ik kinderopvangtoeslag.
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 februari 2017 @ 12:55:

[...]

Omdat het een veel verantwoordelijke baan is? Er zit nogal verschil tussen boodschappen scannen en veilig en fijn zorgen voor jouw kinderen?Daarnaast kan je bij een supermarkt meer werken dan 2 uurtjes, dus dat is dan een ander voordeel die je hebt bij het lagere loon :P
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 februari 2017 @ 13:48:

Nogmaals. Jij betaald minder dan ik en ik zie wel verschil in vakkenvullen en het oppassen om mijn kinderen. Snap echt je gedram in dit topic niet.

Je betaalt dus 3,75 per kind? Ik 6 euro.

Ps: jij betaalT
quote:nina1966 schreef op 01 februari 2017 @ 13:41:

[...]

Jij kan misschien de hele dag forummen maar ik heb zo af en toe iets anders te doen. Niet alleen knieperig maar ook nog ongeduldig dus.

Dienstverband

Werkt uw oppas minder dan 4 dagen per week voor u? Dan valt uw oppas onder de Regeling dienstverlening aan huis (Rijksoverheid.nl). Deze regeling voorkomt dat uw oppas bij u in loondienst is. De oppas is dan zelf verantwoordelijk om inkomstenbelasting te betalen over de gewerkte uren.

Btw jij hanteert maar steeds een scholieren bedrag, de oppas van TO is 20!

Nee, daar ging het niet om. Jij zegt dat je 2/3 van je loon afdraagt maar zelfs mijn man, betaalt niet zo veel belasting en heeft best een goed betaalde baan. In het laagste tarief betaal je maar ongeveer 1/3 belasting.

quote:nina1966 schreef op 01 februari 2017 @ 13:13:

[...]

Vakantiegeld, afdracht belasting (denk niet dat de ouders dat zelf doen) ziektedagen verlofdagen... Die heb je in een winkel wel bij zo'n oppasbaan niet. Vandaar dat je dus echt meer moet vragen. Ongeveer een derde van het bruto bedrag is wat je krijgt Als jij die 550 van een winkel aanhoud zou TO dus zomaar 15 per uur moeten verdienen. (ongeveer dan)

Tientje lijkt me dus heel redelijk en zeker niet te veel.
quote:Redbullkid schreef op 01 februari 2017 @ 13:51:

[...]

Daarnaast kan je bij een supermarkt meer werken dan 2 uurtjes, dus dat is dan een ander voordeel die je hebt bij het lagere loon :PBij mij werken ze meestal 4 of 5 uur. Meer dan ze bij de supermarkt kunnen werken.
quote:rechthoek schreef op 01 februari 2017 @ 13:47:

Overigens betaal ik mijn oppas altijd door, ook in de vakanties, tijdens ziekte. Ik moet van haar op aan kunnen en bekijk het voor haar als serieus werk waar zij op moet kunnen bouwen. Dus zij heeft een vast loon per maand aan mijn nu nog 1 kind in de opvang.Maar dat is dan idd anders dan 1 of 2 keer per week 3 uurtjes oppassen.

Dan zal het netto uurloon ook een stuk lager liggen dan iemand die je niet van alles doorbetaald en die minder vaak komt.
quote:nina1966 schreef op 01 februari 2017 @ 13:48:

[...]

En waarom denk jij dat je geen 20 jarige ziet die alleen op de zaterdag een half dagje werkt dan?

Dat zijn altijd jongeren.

Eentje van 20 kan wel meer beter en sneller verdienen.Mijn oppasmeiden (ik heb er 3) werken het liefst bij mij omdat ze dan meer verdienen en het leuker en minder zwaar vinden dan de supermarkt.
Ow nu gaan we per kind uitrekenen? En taalfoutjes corrigeren. Jeetje.

In de kinderopvang krijgen ze ook gewoon per uur betaald.... Je weetwel, waar ze volgens jou ook gewoon minimumloon krijgen.

Ik snap nu helemaal niks van het punt dat je wil maken. Net wat je uitkomt qua gelijk willen hebben. Veel plezier daarmee.

Sorry TO. Ik zou gaan voor wat de meeste hier zeggen die niet je topic vervuilen ( ik zal er nu ook mee stoppen). Veel plezier bij je baantje.
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 februari 2017 @ 13:57:

Ow nu gaan we per kind uitrekenen? En taalfoutjes corrigeren. Jeetje.

In de kinderopvang krijgen ze ook gewoon per uur betaald.... Je weetwel, waar ze volgens jou ook gewoon minimumloon krijgen.

Ik snap nu helemaal niks van het punt dat je wil maken. Net wat je uitkomt qua gelijk willen hebben. Veel plezier daarmee.

Sorry TO. Ik zou gaan voor wat de meeste hier zeggen die niet je topic vervuilen ( ik zal er nu ook mee stoppen). Veel plezier bij je baantje.

Waarin verschillen wij van elkaar dan? Jij reageert steeds met jouw mening en ik met de mijne? Waarom ben ik dan een drammer die gelijk wil krijgen en jij niet?

Het punt dat ik wil maken is dat het minimumloon voor die leeftijd aanhouden plus een beetje extra een prima uurtarief is. En dan moet je er nog wat extra bijdoen als het om meerdere kinderen gaat. Zo doet iedereen het die ik ken en mijn oppasmeiden vinden het heel royaal.
quote:valentinamaria schreef op 01 februari 2017 @ 13:45:

[...]

waarom?

op je 20e weet je toch wel wat je waard bent?

en hoe ga je dat later doen in salaris onderhandeling?

je laten afschepen omdat een ander mag bepalen wat jij waard bent?Jap, dat is iets waarvan ik weet dat ik eraan moet werken, laat me vrij gauw intimideren en bang om onaardig gevonden te worden etc., maar gelukkig ben ik op m'n vijftiende (of veertiende of zo, weet nu al m'n eerste oppasadres niet meer, zo veel gehad...) begonnen en gaat dat langzaamaan vooruit ;) Ook door positieve werkervaring bij andere werkgevers e.d. Toen ik net begon had ik geen idee hoe ik bepaalde zaken moest inschatten, maar door de jaren heen leer je bij en wordt 't makkelijker. Zeker omdat de ene vraagouder 2,50 doodnormaal vindt (mijn zusje loopt hiertegenaan), maar ik van anderen hoor dat ze een tientje per uur krijgen. Beetje lastig aanvoelen dan, en als een ouder een bedrag in zijn/haar hoofd heeft dat je zelf niet durft voor te stellen (omdat een andere ouder dat belachelijk vindt), loop je weer geld mis. Blijf het toch een beetje ongemakkelijk vinden, zeker omdat het in mijn geval vaak ouders waren die ik kende en ook elders tegenkwam. Ik herken TO hier wel in, dat zoiets best lastig is om in te schatten.
Omg
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:hannaeva schreef op 01 februari 2017 @ 12:54:

[...]

Waarom werkt het niet zo? Waarom niet je oppas het jeugdloon betalen, zodat ze met oppassen net zoveel verdient als met achter de kassa zitten oid? Voor achter de kassa is 5,50 wel een volwaardig loon en voor oppassen niet?

Deze TO doet het als bijbaan, net zoals wanneer ze achter de kassa zou gaan zitten.Er vanuitgaande dat het zwart betaald wordt, bouwt ze dus niks op. Geen vakantiegeld, geen vakantiedagen, niks. Bij ziekte krijgt ze niet doorbetaald. Is dus niet met elkaar te vergelijken, ze zou dan dus minder verdienen dan achter de kassa.
Trouwens, als je wil weten hoe het gaat als je echt gastouder bent (mijn moeder is dat) en je dus met vaste tarieven per kind werkt die bepaald zijn door het gastouderbureau en wettelijk helemaal prima in orde, dan kan ik dat wel even navragen bij m'n moeder voor je. Laat maar weten.
quote:Zonnesteek schreef op 01 februari 2017 @ 14:06:

[...]

Er vanuitgaande dat het zwart betaald wordt, bouwt ze dus niks op. Geen vakantiegeld, geen vakantiedagen, niks. Bij ziekte krijgt ze niet doorbetaald. Is dus niet met elkaar te vergelijken, ze zou dan dus minder verdienen dan achter de kassa.

Als je een 0uren contract bij de supermarkt hebt, zoals mijn 19jarige oppasmeiden, heb je ook geen vakantiedagen of ziekte doorbetaald. Je kunt oppassen vergelijken met een 0 urencontract bij de supermarkt.

Ik betaal mijn oppas meer dan bij de supermarkt en betaal vakantiegeld.
quote:sssssst schreef op 01 februari 2017 @ 13:52:

[...]

Nee, daar ging het niet om. Jij zegt dat je 2/3 van je loon afdraagt maar zelfs mijn man, betaalt niet zo veel belasting en heeft best een goed betaalde baan. In het laagste tarief betaal je maar ongeveer 1/3 belasting.

[...]

Ik ga uit van wat ik betaal, ik betaal mijn mensen bruto uit ,en ik schreef ongevéér hé.. Daar is een loon (voor de "normale" oppas) van 10 tot 12 euro netto. Ik kwam toen uit op 25 per uur. Vakantiegeld, ziekte, afdrachten (die zij dus zelf moet doen) etc. Dus een 10 euro bruto vind ik echt niet te veel. 5 euro vind ik leuk voor een 15 jarige, niet voor een 20 jarige. Daar komt bij dat zwart prima is maar houd dan rekening met dat je oppas de belasting niet terug kan vragen wat met een bijbaan normaal dus wel kan. Die belasting kwijtschelding/terugvragen moet je er wel bovenop betalen lijkt me.
Ik zou gaan voor 20 euro per middag.

Per kind of per uur berekenen maakt het weer onnodig ingewikkeld. Want wat als er een extra kind (of 2) meekomen of ergens anders gaan spelen? Of dat moeder een half uurtje eerder of later thuiskomt?
anoniem_19055 wijzigde dit bericht op 01-02-2017 14:15
Reden: Typo
% gewijzigd
Maar de oppas hoeft toch ook geen belasting te betalen Nina1966? Dat heft elkaar dus op.
quote:jusa schreef op 01 februari 2017 @ 14:15:

Ik zou gaan voor 20 euro per middag.

Per kind of per uur betekenen maakt het weer onnodig ingewikkeld. Want wat als er een extra kind (of 2) meekomen of ergens anders gaan spelen? Of dat moeder een half uurtje eerder of later thuiskomt?Eens. Zeker met naschoolse opvang wordt het dan al gauw complex. Ik had soms maar één kind in huis, en even later konden het er zomaar zeven zijn. Soms belandde de moeder in de file of liep de vergadering uit, soms was ze vlot klaar... Beetje flexibiliteit is wel makkelijk en om dan uitgebreid te gaan rekenen elke keer..
quote:Fee-de-Goede schreef op 01 februari 2017 @ 12:54:

[...]

Nee. Ze hebben nogal wat verantwoordelijkheid. Alleen. Over jou kinderen. Geen manager die het de kastanjes uit het vuur haalt als er wat is met de kassa.

Zelfs de BSO waar gediplomeerde mensen werken en allerlei faciliteiten zijn rekent geen 10 euro per uur, dus voor een oppasmeisje aan huis is dat echt een belachelijk bedrag.

Valt me sowieso op dat hier op het forum altijd bedragen genoemd worden die veel hoger zijn dan de uurtarieven van een crèche of BSO. Dan heeft een zwarte oppas aan huis natuurlijk al geen enkel voordeel meer.
Am Yisrael Chai!
Ik heb heel af en toe een oppasadres, dan werk ik van 15 tot 19 uur en haal ik de kinderen uit school en doe iets leuks met ze, help de oudste met zijn huiswerk en ik kook voor ze en dat is zo af en toe, misschien 1 keer in de maand een dagje, maar als ik dat doe krijg ik €11,50 per uur en als ik met de auto kom (maar meestal ga ik met de fiets) ook €1,50 reiskostenvergoeding

En ik vind €10 per uur een heel normaal bedrag voor een oppas hoor en lager dan €8 vind ik niet kunnen eigenlijk

het is toch een hele verantwoordelijkheid en daar mag voor betaald worden toch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven