Gezondheid alle pijlers

COPD en andere longaandoeningen.

28-07-2016 23:55 709 berichten
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.

Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.

Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.

Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.

De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.

Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
.....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:18
Reden: Herkenbaarheid
97.61% gewijzigd
Monroe, hoe is het met je vriendin? Ben er wel nieuwsgierig naar eigenlijk.

IBA, heb je al uitsluitsel gekregen van het UWV?

Hier nog steeds een tevreden niet-roker. Had ik echt nooit verwacht dat het me zo makkelijk zou afgaan. Even afkloppen haha. Morgen naar de huisarts om de medicatie aan te vullen, ik kan nu al zeggen dat ik zeker 1 puffer per 2 maanden minder nodig heb. Misschien wel 2 minder maar dat moet ik nog even bekijken. Pufte ik eerst nog een keer of 10 per dag, nu nog maar 3x per dag en dan echt omdat ik eraan moet denken. Wat een resultaat al binnen 2 weken. Gelijk ook maar mijn saturatie op laten meten, hopelijk weer zo'n hoge hoop ik, daar werd ik vorige keer wel blij van.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zo'n damper, je suggereert dat je rookt terwijl je een niet-roker wilt zijn.

Echt, met de Champix kun je die troep verbannen!

Hoe was de saturatie?
Hatsjikideee...
....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:19
98.43% gewijzigd
Hmm Paus, ik weet niet of ik een niet-roker wil zijn, daarom damp ik. Ik wil nog steeds die hit in mijn keel voelen. Ik ben echt gestopt puur voor mijn gezondheid, niet omdat ik wil ofzo. Ik denk dat dat het verschil maakt tussen wel de damper als vervanging nemen of niet. Lief dat je nog steeds meeleeft/meeleest ondanks je eigen struggles. Ik lees jullie topic en denk aan jullie

Bah Monroe, wat vreselijk voor je vriendin. Kan me zo voorstellen hoe ze zich voelt. Probeer haar nog maar wat meer te overtuigen dat ze zich beter kan laten opnemen want ze zal nu Prednison of Medrol krijgen en daar knapt de infectie misschien wel mee op maar de rest van het lichaam niet. En hoe minder ze daarvan binnen krijgt hoe beter. Stel dat ze dat nu eerst thuis krijgt en ze moet dan toch naar het ziekenhuis dan slikt ze het langer als dat ze niet gewacht had om opgenomen te worden. Het is echt bocht dat spul.

Beter inderdaad dat je niet langsgaat als je zelf verkouden bent, knap zelf eerst maar eens op

De staturatie was TADAAAAAA 97%. Zo trots op mezelf, voelde me echt op wolken lopen. Ik ga altijd voor twee maanden medicatie halen en nu heb ik 1 puffer minder besteld. 2 zou ook makkelijk kunnen denk ik maar ik wil geen risico nemen. Dus ik heb nu 2 ontstekingsremmende en 3 luchtwegverwijderaars. De luchtwegverwijderaars neem ik zonodig en de ontstekingsremmende blijf ik maar nemen 2x per dag tot ik volgende maand overlegd heb met de longarts. Slapen gaat ook beter doordat ik minder benauwd ben dus ik heb ook een doos slaapmedicatie minder besteld. En voor de volledigheid, bloeddruk 120/70 en longen klinken schoon en perfect.

Ik kan trouwens tussendoor altijd extra bijbestellen hoor als ik tekort kom maar in mijn ritme zit dat ik altijd om de twee maanden aan het einde van de maand naar de huisdokter ga. Is een gewoonte geworden.
Gefeliciteerd! Prachtig zeg.
Hatsjikideee...
Gefeliciteerd Prada. Doet me denken aan serie "Hoe word ik 100" (of iets dergelijks) die hier paar weken geleden op televisie was. Ik heb alleen de laatste twee afleveringen gezien, maar verbluffend. Er was een dame bij met zware longklachten, zij ging gezonder eten en meer bewegen en had ook veel minder medicijnen nodig. Zij kon echt aantal puffers, medicijn in de vuilnisbak smijten. Dat leek mij ook wel wat. En hoewel ik al gezond at, ben ik nog beter op gaan letten. Ben gaan sporten (was al bekend), ik fiets veel (deed ik ook al) en ik ga enkele keren per half uurtje (stevig) wandelen. Op werk moet ik twee verdiepingen omhoog met de trap (80 treden, lach niet, ik heb ze geteld). De eerste weken kwam ik meer dood dan levend aan (okay, tikkeltje overdreven maar ik hijgde als een oud molenpaard), na weekje hoesten ging het ook niet geweldig. Maar deze week, ik was zo boven en hoefde niet eerst kwartiertje bij te komen. Sporten ook weer volle bak en saturatie iets meer dan 99%. Geeft de burger moed om ermee door te gaan. Het valt mij zoveel mee dat ik niet echt ziek geworden ben, er schijnen iets van acht soorten griepen huis te houden in Nederland, met heel veel longontstekingen...
....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:19
99.30% gewijzigd
Haha Green, ik moest lachen toen je zei dat je wist dat het 80 treden zijn. Dat is echt zooooo herkenbaar, ik doe dat ook als ik weinig lucht heb. Weet van heel veel trappen hoeveel treden ze hebben haha.

Ik had wel iets gelezen over die serie maar niet gekeken, toch maar eens doen dan. Inderdaad verbluffend snel kan het ineens goed gaan als je je gezondheid in acht neemt. Dat zie ik al bij mezelf. Ik hoop alleen maar dat de longarts geen rare dingen ziet op de foto over 14 dagen.

Schrik dan toch wel van die verhalen van Cruijf en van der Laan, stoppen met roken en dan wordt er longkanker ontdekt. En ik zit nog een beetje in mijn maag met die sarcoidose. Maar dat is natuurlijk ook nog niet zeker. Ach, we wachten het maar even af, nog tijd genoeg om me druk te maken.

Wat ga je trouwens goed met je conditie, super zeg. En die saturatie Je bent echt goed bezig

Monroe, ik heb even de link voor je opgezocht , dit is de eerste uitzending. Als je dan verder kijkt op Uitzendig Gemist zie je de verdere afleveringen. Ik ga ook maar eens kijken, ben wel benieuwd naar die dame met die longklachten.

Je hoeft niet te balen hoor dat je niet langs kunt gaan, misschien vind je vriendin het zel fijner als ze zich niet goed voelt om alleen te zijn.

Zoiezo zal ze ook meer slapen en een infectie die ze van jou zou kunnen oplopen daar heeft niemand wat aan.

Ik weet dat COPD ernstig is en toch verbaas ik me steeds dat het de 5e dodelijkste ziekte is. Bizar eigenlijk dat ik daar nooit bij stilsta. Naast mij in het ziekenhuis lag een dame van in de 70 die al voor de derde keer in coma had gelegen door de COPD. Aan de overkant een dame die van de intensieve kwam. Ik heb bij mezelf denk ik geen ziektebesef dat het zo ernstig is op het moment dat het weer goed gaat.

Hier de link van het programma http://www.npo.nl/hoe-word-ik-100/09-11 ... W_03344642
Ohh Monroe, wat heerlijk om te horen dat je vriendin toch steeds een stukje meer opknapt
Sorry voor de radiostilte. Ik had weinig te melden en was niet fit. Nu goed nieuws qua UWV.

Ik ben voorlopig volledig arbeidsongeschikt verklaard en krijg nu met terugwerkende kracht een hogere uitkering. Dat betekende ook een nabetaling dus ik heb eindelijk weer eens fatsoenlijke kleding kunnen kopen. Multifunctioneel, zowel als huiskleding als als buitenkleding te dragen. Ik kan niet half uitdrukken hoe fijn het is om weer eens wat verzorgder rond te lopen in kleding waar geen gaten, scheuren en vlekken inzitten.

Verder ben ik begonnen met een GGZ traject dus ook aan het hoofd wordt gewerkt.

Longtechnisch gaat het redelijk, kan beter. De pijnklachten in mijn been zijn slecht momenteel. Fysieke gezondheid en betere longen gaan samen maar mijn been beperkt me dusdanig dat zelfs wandelen slecht gaat momenteel, laat staan sporten.
Goed dat je bent gestopt met roken Prada.

Mijn beide ouders zijn aan longkanker overleden en ik denk dat mijn astma ontstaan is door opgroeien in een doorrookt huis. Roken is voor mij dan ook een onbegrijpelijk iets. Ik snap dat het een verslaving is maar wel een hele schadelijke en potentieel dodelijke.
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor IBA. Maar wat een fantastisch goed nieuws van het UWV, ik ben helemaal blij voor je

En dan ook nog een terugbetaling, je hebt groot gelijk dat je je eens flink hebt laten gaan in de winkel.

Ik hoop dat de behandeling bij het GGZ je wat meer rust in je hoofd geeft en fijn te horen dat het longtechnisch goed gaat. Wat heb je eigenlijk aan je been? Sorry als ik dat vergeten ben, ik weet niet of je dat al eerder verteld hebt.

Jeetje, je beide ouders nog wel. Mag ik vragen hoe oud ze zijn geworden?
Wat fijn IBA dat je na lang sappelen eindelijk in de winkels je garderobe opgefrist hebt en (voor jouw gevoel) eens lekker even de big spender hebt kunnen uithangen omdat het ein-de-lijk met UWV gelukt is. Gefeliciteerd (al is dat misschien niet een heel fijne term omdat je toch volledig bent afgekeurd). Hopelijk geeft het GGZ-traject wat rust en knap je snel weer op.

En Monroe wat fijn dat het met je vriendin weer wat beter gaat. Hopelijk blijft ze meteen wat positiever, is voor jou ook heel prettig.

Vandaag heb ik een geweldig holadijee-moment gehad toen ik met twee collega's de trappen (de beruchte 80 treden) omhoog liep. Ik was zo rap boven, en kwam zo fit aan dat ze zich afvroegen of ik wel echt wat aan mijn longen heb... De kou is weg en dat merk ik zo goed. Hopelijk heb ik een topweek in plaats van een tobweek! Vanavond ook maar meteen de belastingen (omzetbelasting) gedaan, dat had ik steeds uitgesteld omdat ik het zo benauwd had en moe was.
Ha Green, stoer die "80 stappen trap" gewoon kunnen nemen. Nu niet te overmoedig worden, dadelijk gaan ze denken dat je al die tijd gefaked hebt haha. Nee hoor, ik vind het geweldig dat je je zo goed voelt., ik gun je die topweek.
Lekker is dat he Coco. Ik vond het ook altijd fijn als zoiets goed lukte. Ik nam ook altijd de trap ipv de lift toen ik nog werkte. Dus kou is bij jou ook een trigger? Bij mij ook, net als mist en vocht.

Prada, ik heb na 2 hernia's zenuwschade onderin de rug die ernstige klachten geven in mijn hele rechterbeen. Verschillende vormen van pijn (stekende pijnen, schrijnende pijnen, verkrampingen, rare tintelingen, etc), spiertrekkingen en verstoring van mijn evenwichtsgevoel. Het hele been is aan de achterkant ook doof en bijna gevoelloos. Daarvoor gebruik ik cannabisolie (mediwiet) en spierverslappers.
Mijn vader is 22 jaar geleden overleden en is 64 geworden. Mijn moeder is 13 jaar geleden en is 69 geworden. Redelijk jong, dus eigenlijk. Ik was net 2 dagen 34 toen ik ouderloos was. Een groot gemis.
Jeetje IBA, dat is wel heftig zeg om je ouders al op je 34e kwijt te zijn. En dan ook nog eens allebei aan longkanker, pffff. Hopelijk hebben ze geen lange lijdensweg gehad.

Ik zit hem de laatste dagen ook wel een beetje te knijpen, Dat zei ik al eerder. Had je eerst Cruijf die gestopt was met roken en 25 jaar later longkanker kreeg, toen van der Laan die gestopt was en longkanker kreeg (maar hij was nog maar net gestopt dus dat zal er al wel gezeten hebben) was ik begonnen in het boek van Allen Carr, blijkt die beste man ook gestorven te zijn aan longkanker.

Nou dat is dus echt iets voor mij om me dat te overkomen. Het niet roken gaat nog steeds super. Kwam er gisteren achter dat ik nog een zilveren doosje had met een paar mentholsigaretten maar niet genomen. Komt ook wel omdat methol niet echt mijn smaak is.

Ik puf nu de zonodig nog steeds maar 2x per dag en de andere puffer tegen ontstekingen ook. De echte goede tabaksmaak voor mijn vaper heb ik nog niet echt gevonden dus zondag even een stad verder gaan proeven. Bizar al die smaken trouwens, je wilt toch de smaak van een echte sigaret zo dicht mogelijk benaderen en dan rook je aardbei en framboos, ik snap dat niet. Maar goed, ieder zijn meug.
Ha IBA, als ik goed reken dan schelen wij maar een jaar. Trouwens nog even reageren op je eerste stukje. Wat een pijnlijke toestand is dat zeg. Ik heb ooit een hernia gehad en werd er binnen een week aan geopereerd en daarna nog wat hernia's gehad maar gelukkig geen zenuwschade.

Ja je hoort steeds meer over en van die mediwiet, ik ben blij dat het werkt voor jou.
quote:Ikbenanoniem schreef op 31 januari 2017 @ 08:58:

Mijn vader is 22 jaar geleden overleden en is 64 geworden. Mijn moeder is 13 jaar geleden en is 69 geworden. Redelijk jong, dus eigenlijk. Ik was net 2 dagen 34 toen ik ouderloos was. Een groot gemis.

Dan ben jij je ouders ook al op jonge leeftijd verloren.

Ik was 24 toen mijn vader overleed en 36 bij mijn moeder.

Mijn man is in 2010 overleden aan longemfyseem.
Jeetje Manji, jij ook al zo jong je ouders verloren. En dan ook nog eens je man
quote:prada schreef op 02 februari 2017 @ 23:43:

Jeetje Manji, jij ook al zo jong je ouders verloren. En dan ook nog eens je man

Ja Prada. Maar nu is er iets heel leuks in mijn leven gekomen.

Dank je wel voor de knuffel.

Ik ben oma geworden van een kleinzoon. Hij is nu 3 maanden.

Morgen ga ik hem weer knuffelen.

Wat ik wel jammer vind is dat mijn man dit niet mee heeft mogen maken.

Wat zou hij daar blij mee zijn geweest.
Wat heerlijk Manji en het is je zo gegund. Wat heerlijk dat je een kleinzoon hebt. Dat is nog specialer dan je eigen kinderen krijgen vond ik. En heel herkenbaar over dat je man het niet meer meemaakt. Mijn man is overleden aan een hersentumor en anderhalf jaar geleden ben ik oma geworden van een prachtig Dotje Dan voel je dat gemis weer binnenkomen.

Geniet morgen maar fijn van het babyknuffelen
quote:prada schreef op 02 februari 2017 @ 23:57:

Wat heerlijk Manji en het is je zo gegund. Wat heerlijk dat je een kleinzoon hebt. Dat is nog specialer dan je eigen kinderen krijgen vond ik. En heel herkenbaar over dat je man het niet meer meemaakt. Mijn man is overleden aan een hersentumor en anderhalf jaar geleden ben ik oma geworden van een prachtig Dotje Dan voel je dat gemis weer binnenkomen.

Geniet morgen maar fijn van het babyknuffelen

Genieten doe ik zeker.

Het gemis komt dan inderdaad extra binnen.

Geniet jij maar lekker van Dotje.

Ik ga naar bed. Welterusten meiske.
Slaap lekker lieverd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven