Werk & Studie alle pijlers

Vrouwelijke lassers

06-02-2017 09:55 16 berichten
Zijn hier ook vrouwelijke lassers? Ik zit eraan te denken om het vak te gaan leren, maar hoe is dat voor jou? Valt het mee, valt het tegen, is het mega zwaar werk, en toch ook wel; hoe gaat dat als vrouw in een mannenwereld?
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er eentje! Enhet leukeis: het is echt een meisje meisje qua uiterlijk/make-up enzo. Ze heeft wel poep en pies humor en zevind het werk heel erg leuk
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ik kan lassen maar werk momenteel als engineer. Niet meer zo veel zelf praktisch bezig maar meer uitdenken en voorbereidend en supervisie-werk. Werken in een mannenwereld heb ik nooit als een belemmering gezien. Qua sport en vrienden is de rest ook vaak man. Dat is gewoon hoe mijn wereld er uit ziet.

Qua solliciteren denk ik dat ik juist voordeel heb van het feit dat ik een vrouw ben. Volgens mij streven veel werkgevers er naar om wat diversiteit in de populatie van medewerkers aan te brengen. Bij gelijke geschiktheid krijg ik dus de baan zodat de "diversiteitsdoelen" van het bedrijf gehaald worden. Niet eerlijk, wel handig voor mij.
quote:perzikboom6 schreef op 06 februari 2017 @ 10:09:

Ik kan lassen maar werk momenteel als engineer. Niet meer zo veel zelf praktisch bezig maar meer uitdenken en voorbereidend en supervisie-werk. Werken in een mannenwereld heb ik nooit als een belemmering gezien. Qua sport en vrienden is de rest ook vaak man. Dat is gewoon hoe mijn wereld er uit ziet.

Qua solliciteren denk ik dat ik juist voordeel heb van het feit dat ik een vrouw ben. Volgens mij streven veel werkgevers er naar om wat diversiteit in de populatie van medewerkers aan te brengen. Bij gelijke geschiktheid krijg ik dus de baan zodat de "diversiteitsdoelen" van het bedrijf gehaald worden. Niet eerlijk, wel handig voor mij.En bij wat voor soort bedrijf doe/deed je dat?
Ik ben ook lasser.

En ik zit nu 20 jaar in het vak.

Het is idd ook wel zwaar,maar het is voor mij goed te doen.

Ik zou niet een zittend beroep kunnen doen.

Maar onderschat het niet,men denk dat lassen simpel is,een lasje leggen en klaar is kees.

Het is meer dan dat.

Ik heb allerlei cursussen moeten volgen,want de klanten stellen hoge eisen.

Maar lassers hebben ze nodig,volg je hart zou ik zeggen.

Het is een mannen wereld,maar ik sta mn mannetje,en daar tegen werk ik ook graag met mannen.
quote:wendy7373 schreef op 06 februari 2017 @ 10:30:

Ik ben ook lasser.

En ik zit nu 20 jaar in het vak.

Het is idd ook wel zwaar,maar het is voor mij goed te doen.

Ik zou niet een zittend beroep kunnen doen.

Maar onderschat het niet,men denk dat lassen simpel is,een lasje leggen en klaar is kees.

Het is meer dan dat.

Ik heb allerlei cursussen moeten volgen,want de klanten stellen hoge eisen.

Maar lassers hebben ze nodig,volg je hart zou ik zeggen.

Het is een mannen wereld,maar ik sta mn mannetje,en daar tegen werk ik ook graag met mannen.Dankje, ik zal het niet onderschatten.
Ontzettend leuk dat je hierover nadenkt. Ik ben zelf geen lasser, maar ken wel veel mensen in dit vakgebied.

Het is een mannenwereld, maar of dat nou erg is... met alleen vrouwen werken heeft ook zeker nadelen!

En nog een groot voordeel... er is een ontzettend tekort aan gekwalificeerde lassers. De verwachting is dat het tekort alleen maar groter wordt.

Het is wel zeer belangrijk dat je cursussen omtrent lassen ed. blijft volgen. De certificeringen worden steeds belangrijker.
quote:toxic666 schreef op 06 februari 2017 @ 10:39:

[...]

Dankje, ik zal het niet onderschatten.Succes ermee,ik hoop dat je het gaat lukken.
quote:Xervy schreef op 06 februari 2017 @ 10:46:

Ontzettend leuk dat je hierover nadenkt. Ik ben zelf geen lasser, maar ken wel veel mensen in dit vakgebied.

Het is een mannenwereld, maar of dat nou erg is... met alleen vrouwen werken heeft ook zeker nadelen!

En nog een groot voordeel... er is een ontzettend tekort aan gekwalificeerde lassers. De verwachting is dat het tekort alleen maar groter wordt.

Het is wel zeer belangrijk dat je cursussen omtrent lassen ed. blijft volgen. De certificeringen worden steeds belangrijker.

Dat klopt helemaal,wij moeten ons ook regelmatig certificeren.

Werken met mannen vind ik ook leuk.
quote:Xervy schreef op 06 februari 2017 @ 10:46:

Ik ben heel eerlijk, omdat er veel vraag naar lassers is ben ik er in geïnteresseerd. En ja, met mn handen werken telt ook mee. Ik heb geen diploma's maar toch heb ik over de afgelopen 20 jaar leuk werk gehad in verschillende sectoren maar momenteel loop ik vast. Helaas zit ik in de bijstand en het lukt me niet om iets te vinden.. ja of ik moet voor 7,- per uur callcenter werk gaan doen..

Nog een vraag, zijn er ook mogelijkheden om dit parttime te doen? Of bijv. 4 dagen ofzo?
quote:toxic666 schreef op 06 februari 2017 @ 10:56:

[...]

Ik ben heel eerlijk, omdat er veel vraag naar lassers is ben ik er in geïnteresseerd. En ja, met mn handen werken telt ook mee. Ik heb geen diploma's maar toch heb ik over de afgelopen 20 jaar leuk werk gehad in verschillende sectoren maar momenteel loop ik vast. Helaas zit ik in de bijstand en het lukt me niet om iets te vinden.. ja of ik moet voor 7,- per uur callcenter werk gaan doen..

Nog een vraag, zijn er ook mogelijkheden om dit parttime te doen? Of bijv. 4 dagen ofzo?

Je moet het werk wel echt leuk vinden. Kun je niet via de gemeente regelen dat je bij een dergelijk bedrijf stage kunt lopen? Dan krijg je wellicht een wat beter beeld van wat het werk inhoud. Het werk is wel behoorlijk zwaar.

Of je er parttime kunt werken (of ze daar voor openstaan) is erg bedrijfsafhankelijk. Wellicht zou 4 dagen niet zo'n probleem zijn, aangezien er veel vraag naar gekwalificeerde lassers is.

Hou wel even rekening dat als je de lascertificaten zelf moet betalen, dit best wwn behoorlijke kostenpost is. Er zijn veel diverse lasmethoden (oa. MIG-MAG, TIG, ed) en niveaus.
quote:Xervy schreef op 06 februari 2017 @ 11:05:

[...]

Je moet het werk wel echt leuk vinden. Kun je niet via de gemeente regelen dat je bij een dergelijk bedrijf stage kunt lopen? Dan krijg je wellicht een wat beter beeld van wat het werk inhoud. Het werk is wel behoorlijk zwaar.

Of je er parttime kunt werken (of ze daar voor openstaan) is erg bedrijfsafhankelijk. Wellicht zou 4 dagen niet zo'n probleem zijn, aangezien er veel vraag naar gekwalificeerde lassers is.

Hou wel even rekening dat als je de lascertificaten zelf moet betalen, dit best wwn behoorlijke kostenpost is. Er zijn veel diverse lasmethoden (oa. MIG-MAG, TIG, ed) en niveaus.Nee dat is het mooie, die certificaten worden voor mij betaald door de gemeente. Lasser staat namelijk hier op de lijst met kansberoepen. Dat stagelopen is een goed idee! En als ik het ga doen ben ik van plan heel goed te worden zodat ik ook wat eisen kan stellen
quote:wendy7373 schreef op 06 februari 2017 @ 10:30:

Maar onderschat het niet,men denk dat lassen simpel is,een lasje leggen en klaar is kees.Dat dacht ik vroeger ook. Totdat ik in een industriële omgeving ging werken. Een goede lasser is z'n (m/v) gewicht in goud waard!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 06 februari 2017 @ 12:12:

[...]

Dat dacht ik vroeger ook. Totdat ik in een industriële omgeving ging werken. Een goede lasser is z'n (m/v) gewicht in goud waard!

Klopt helemaal!!! Het is best precisiewerk. Vooral met fotolassen, ed.

Ook het instellen van de diverse lasapparaten vergt veel kennis.

Ik heb het wel eens geprobeerd (RVS Tig lassen) was geen doen, kon er niks van. Het werkstuk bleef plakken aan de lasdraad.

Ik laat het aan de echte vakmensen over.
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-06-2017 09:54
Reden: Minderjarig
99.52% gewijzigd
Xervy schreef:
06-02-2017 10:46

Het is een mannenwereld, maar of dat nou erg is... [met alleen vrouwen werken heeft ook zeker nadelen!
Haha, inderdaad. Het halve forum wordt hier gevuld met vrouwengezeik op de werkvloer. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven