Winstdeling
maandag 13 februari 2017 om 14:39
Beste allemaal, ik heb een advies nodig en ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Sinds een aantal maanden werk ik bij een commercieel bedrijf in een niet commerciële functie. Nu is het volgende voorgevallen. 1 van mijn beste vriendinnen heeft een goedlopend bedrijf en ik sprak met haar over mijn nieuwe werk. Van het 1 kwam het ander en samen bedachten we dat de bedrijven misschien wel iets voor elkaar konden betekenen. Ik heb dit voorgelegd aan de directeur van het bedrijf waar ik werk en de directeur was heel geïnteresseerd. Er heeft een aantal gesprekken plaatsgevonden met als resultaat dat er een samenwerking is ontstaan, iets waar de directeur mij uitvoerig voor bedankt heeft. Nu weet ik dat de accountmanagers binnen het bedrijf waar ik werk een winstdeling krijgen, zij hebben ook de functie om nieuwe klanten aan te brengen. Ik dus niet maar ik heb wel een nieuwe klant aangebracht. Hoewel ik nog in mijn proeftijd zit (ik heb een jaarcontract) vraag ik me toch af of ik mezelf nu ook commercieel moet gaan gedragen in dit geval en vragen hoe het zit met een eventuele winstdeling. Ik ben namelijk bang dat ik dan opdringerig ofzo overkom. Wat vinden jullie?
maandag 13 februari 2017 om 14:54
Als jij daar geen afspraken over hebt staan in jouw contract, dan heb je daar geen recht op.
Je zit nog in je proeftijd zeg je? Dan zou ik het nu gewoon lekker als een positieve binnenkomer zien en een ontzettend goede actie voor je vriendin.
Ik denk alleen dat als je nu je handje op gaat houden omdat je iets goeds hebt gedaan, dat dat een negatieve toon zet.
Je zit nog in je proeftijd zeg je? Dan zou ik het nu gewoon lekker als een positieve binnenkomer zien en een ontzettend goede actie voor je vriendin.
Ik denk alleen dat als je nu je handje op gaat houden omdat je iets goeds hebt gedaan, dat dat een negatieve toon zet.
maandag 13 februari 2017 om 15:00
Ik zou er zeker niet over beginnen bij jouw nieuwe werkgever. Accountmanagers krijgen niet alleen commissie, ze moeten ook commerciële targets halen, die jij niet opgelegd hebt gekregen. Bovendien worden account managers vaak relatief laag beloond in hun basissalaris, omdat een deel van het salaris dus prestatiegerelateerd is. Jij verdient als het goed is een normaal salaris voor het werk waarvoor jij bent aangenomen. Het is dus appels met peren vergelijken.
maandag 13 februari 2017 om 15:03
maandag 13 februari 2017 om 16:47
Dank jullie wel voor het advies. Fijn dat jullie het objectief hebben bekeken, ik ben namelijk zelf nog helemaal niet thuis in de commerciële wereld en wat daarin de regels zijn. Ik merk wel dat alle acties die er gedaan worden mbt dat bedrijf ze dat meestal bespreken als ik erbij ben. Ik ben dan geen gesprekspartner. Dus dat is ook wel erg leuk. Ik laat het voor wat het is en beschouw het inderdaad als een positieve binnenkomer.
maandag 13 februari 2017 om 18:17
maandag 13 februari 2017 om 18:20
quote:Bitterbleu schreef op 13 februari 2017 @ 16:47:
Dank jullie wel voor het advies. Fijn dat jullie het objectief hebben bekeken, ik ben namelijk zelf nog helemaal niet thuis in de commerciële wereld en wat daarin de regels zijn. Ik merk wel dat alle acties die er gedaan worden mbt dat bedrijf ze dat meestal bespreken als ik erbij ben. Ik ben dan geen gesprekspartner. Dus dat is ook wel erg leuk. Ik laat het voor wat het is en beschouw het inderdaad als een positieve binnenkomer.
Het is in elk geval een hele positieve binnenkomer hoor!
Veel succes nog met je baan. Ik hoop dat het je veel gaat brengen
Het is in elk geval een hele positieve binnenkomer hoor!
Veel succes nog met je baan. Ik hoop dat het je veel gaat brengen