Wat met hond doen?

13-02-2017 14:01 174 berichten
Goededag.

Ik heb er mee ingestemd dat ik een aantal weken op de hond van een familielid pas. Ik heb geen contact met deze familielid, whatsapp en telefoon zijn niet bereikbaar. Wij hebben een datum afgesproken dat hij zou terugkomen maar nu hoor ik via via dat deze persoon zijn duur verlengt heeft zonder met mij te overleggen. Ik emigreer volgende maand (begin Maart) en de hond kan echt niet mee. Bij familie en vrienden kan hond niet terecht. Wat moet ik nu doen? Is verkopen te cru? Ik zou overigens wel zelf een geschikt baasje voor hem zoeken. Graag hoor ik suggesties. Ik heb ookal gekeken voor een pleeggezin, maar die zie ik eigenlijk alleen voor puppies of buitenlandse honden..
Alle reacties Link kopieren
Wettelijk gezien is een dier een ding zoals een tv.

http://licg.nl/33s/prakti ... ing/consumentenrecht.html
Ik vraag me af of een dierenasiel het risico wil nemen omdat ze moeten afgaan op wat de TO zegt wat er afgesproken is. Aan de andere kant heeft de eigenaar dan nog 2 weken de tijd om zijn hond af te halen. Dus ja, ik zou advies inwinnen bij de dierenpolitie wat de mogelijkheden zijn en anders nogmaals de directe familie benaderen.
quote:7102 schreef op 13 februari 2017 @ 14:47:

[...]

Wettelijk gezien wel.Dus omdat de wet iets voorschrijft, zeg jij dat iets 'hartstikke fout' is? Er is ook nog zoiets als 'moreel besef'. Ik denk dat de meeste mensen in de samenleving het er wel over eens zijn dat deze wet kant noch wal slaat. Ik heb er dan ook geen boodschap aan en verantwoord me gerust voor een rechter als het moment daar is.
Is er geen ander familielid die hem tijdelijk onderdak kan geven?

Het zal je zonder liegen en zonder papieren niet lukken om hem in een pension of asiel onder te brengen.

Als de eigenaar ermee accoord gaat is het asiel een goede plaats. Als het een ongecompliceerd hondje is zal hij niet lang op een nieuw huis hoeven te wachten. Je hebt er wel zijn paspoort voor nodig, anders wordt hij op jouw kosten opnieuw geënt.
quote:Nav__ schreef op 13 februari 2017 @ 14:54:

[...]

Dus omdat de wet iets voorschrijft, zeg jij dat iets 'hartstikke fout' is? Er is ook nog zoiets als 'moreel besef'. Ik denk dat de meeste mensen in de samenleving het er wel over eens zijn dat deze wet kant noch wal slaat. Ik heb er dan ook geen boodschap aan en verantwoord me gerust voor een rechter als het moment daar is.Als er een moreel besef is neemt ze met dit dilemma contact op met de dierenpolitie.
Nu zeg ik niet dat TO de wet moet overtreden, maar zo'n vaart zal het niet lopen. Er zijn stichtingen die je kunnen helpen als je de financiele middelen niet hebt om je dier af te staan aan het asiel. Nu is dit niet eens jouw dier, maargoed, daar zou ik naar informeren. Ik heb dit zelf eens meegemaakt met een kat. Die kat kwam uitgemergeld bij mij aanlopen en heb ik voor zorg naar de dierenarts gebracht. Ik wist wie het baasje was, maar die deed het niet en liet de kat nauwelijks binnen. De dierenarts heeft mij toen ook gezegd dat het wellicht beter is om de kat naar het asiel te brengen. Omdat het niet mijn kat is, maar de kat was komen 'aanlopen', zouden daar toen geen kosten aan zitten. Ik heb de kat laten steriliseren en in huis genomen en ze woont nog steeds gezellig bij mij, maar die andere optie was er wel. Ik zou dus inderdaad advies inwinnen waar je kunt. Dierenambulance, dierenasiel in de buurt, eventueel de dierenbescherming... Komt wel goed, meid .
quote:7102 schreef op 13 februari 2017 @ 14:56:

[...]

Als er een moreel besef is neemt ze met dit dilemma contact op met de dierenpolitie.Eens. Dat zeggen de meesten hier. Maar jij stelde net voor om de hond gewoon terug te laten gaan naar zijn baas... ik snap niet dat je dat kunt opperen als oplossing. Sorry. Vandaar mijn felheid .
quote:Nav__ schreef op 13 februari 2017 @ 14:58:

[...]

Eens. Dat zeggen de meesten hier. Maar jij stelde net voor om de hond gewoon terug te laten gaan naar zijn baas... ik snap niet dat je dat kunt opperen als oplossing. Sorry. Vandaar mijn felheid .

Als de baas gewoon terug komt is het nog steeds zijn eigendom.

Ongeacht wat andere er van vinden.
quote:7102 schreef op 13 februari 2017 @ 14:53:

Wettelijk gezien is een dier een ding zoals een tv.

http://licg.nl/33s/prakti ... ing/consumentenrecht.html

Ja, maar als je op iemands tv past en die komt niet terug, terwijl jij naar het buitenland gaat en je inboedel verkoopt. Wat doe je dan met die tv? Niemand die 'm in de opslag wil doen. Dan breng je die toch ook weg?

Ze kan dat beestje moeilijk alleen in haar huis laten. Ze kan er nergens mee heen. Die eigenaar kan ze niet bereiken, sja, dan zijn de opties wel zo'n beetje op he?
Later is nu
Een oproepje op Facebook plaatsen misschien? Of iemand de hond (tijdelijk) wil overnemen?
Weet/wist de eigenaar dat je op 1 maart gaat emigreren ?

Ik zou hem idd via via een deadline van 25 februari geven en anders het beestje naar het asiel brengen én aangifte doen. Niet zelf doorverkopen, want jij bent niet de eigenaar en anders kan je misschien wel problemen krijgen

succes en sterkte !
Als je de eigenaar niet bent kan je niet zomaar een hond afstaan aan het asiel, daar moet je voor tekenen en betalen. Asiel wil niet het risico lopen dat er straks iemand op de stoep staat en boos is. Over het algemeen kan je als niet-eigenaar sowieso geen dier zomaar naar het asiel brengen, dat gaat meestal via instanties zoals dierenambulance of politie.

Net doen of je de eigenaar bent en hem afstaan is ook niet handig, want als de hond een chip heeft en ze daarachter komen (of baasje staat over een paar weken opeens op de stoep) dan ben jij de lul want dan pleeg je fraude/diefstal. Een hond gaat dan 2 weken in quarantaine en daarna wordt het asiel eigenaar, dus kan baasje hem niet terughalen tenzij hij hem adopteert als adoptiehond. (Omdat honden ingeënt moeten worden heeft hij vermoedelijk nog wat langer de tijd om een rabiësinenting verplicht moet als daar geen bewijs van is in de vorm van een paspoort).

Als een ander eerder komt dan hem en de hond adopteert krijgt hij de hond niet terug, asiel en nieuwe baasje staan in hun recht. Maar als ze dit verhaal horen vermoed ik dat ze de hond niet zomaar meegeven aan hem, mocht hij komen opdagen als de hond nog in het asiel is.

Net doen of het een zwerver is en de dierenambulance bellen is ook geen goed idee, want dan krijg je hetzelfde verhaal. Stel dat baasje zich meldt/hond chip heeft en jouw naam noemt als oppas ben jij de lul.

Ik zou trouwens absoluut de hond niet verkopen of tijdelijk via een oproep op Facebook/marktplaats naar een ander doen. Het is je eigendom niet, dus daar krijg je ook gezeik mee, of er komen verkeerde types op af. Je kent die mensen niet, dus kan ook zijn dat zij straks de hond weigeren terug te geven. Een zorgcontract kan ook niet omdat jij niet de eigenaar bent. Zou dat risico echt niet nemen.

Je kan wel bij de dierenpolitie het verhaal uitleggen en advies inwinnen. Want dit is gewoon een dier achterlaten/nalatigheid. Krijgt hij dan wel gezeik mee, maar dit is voor die hond ook niet leuk, dan kan hij beter naar een nieuw baasje.
Ik werk trouwens in een asiel en kleine hondjes zijn zeer gewild. Stel dat hij op de een of andere manier toch in het asiel terecht komt dan kan ik je nu al vertellen dat er heel veel geïnteresseerden zullen zijn . En als er veel geïnteresseerden zijn heeft het asiel de luxe om een baasje te kiezen uit die aanmeldingen en dan kijken ze waar hij het beste past, dan komt hij dus sowieso bij de beste terecht
Wat een rotstreek van die eigenaar. Echt misselijk om zo onverantwoordelijk om te springen. Heb je helemaal geen contactgegevens? Kun je niet een mededeling sturen dat je hem in asiel gedumpt hebt en dat ie als ie niet binnen een week wordt opgehaald een spuitje krijgt?

Het is dat je begaan bent met het lot van de hond zelf en meer eergevoel, anders zou je hem naar het asiel brengen met de mededeling dat je hem onderweg bent tegengekomen en geen idee hebt, hoe en wat.

Het is waarschijnlijk ook geen optie om het beestje te adopteren, vooropgesteld dat je dat zou willen. Want dan zit je weer met het probleem dat het formeel eigendom is van de eigenaar en als je gaat emigreren en wellicht vliegen naar een een of ander buitenland, kan het best lastig zijn met de formaliteiten. Inentingen, paspoort, chip.
quote:gucciguilty schreef op 13 februari 2017 @ 15:09:

Als je de eigenaar niet bent kan je niet zomaar een hond afstaan aan het asiel, daar moet je voor tekenen en betalen. Net doen of je de eigenaar bent is ook niet handig, want als de hond een chip heeft en ze daarachter komen (of baasje staat over een paar weken opeens op de stoep) dan ben jij de lul want dan pleeg je fraude/diefstal.Niet dat ik het TO zou aanraden, maar wat zou er nou gebeuren als TO het hondje een kwartier voordat het asiel opengaat aan de deur van het asiel zou vastbinden?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 13 februari 2017 @ 15:21:

[...]

Niet dat ik het TO zou aanraden, maar wat zou er nou gebeuren als TO het hondje een kwartier voordat het asiel opengaat aan de deur van het asiel zou vastbinden?Er hangen hier camera's om het dierenasiel heen.
TO om wat voor soort hond gaat het eigenlijk?

[...]

Niet dat ik het TO zou aanraden, maar wat zou er nou gebeuren als TO het hondje een kwartier voordat het asiel opengaat aan de deur van het asiel zou vastbinden?

Dan heeft to een probleem want camera's.

En voor het hondje nog een trauma...
Dan wordt de chip uitgelezen. Asiel gaat proberen contact op te nemen met de eigenaar. Die geeft aan dat hij oppas voor de hond heeft geregeld en komen ze alsnog bij TO uit.
quote:gucciguilty schreef op 13 februari 2017 @ 15:09:

Net doen of het een zwerver is en de dierenambulance bellen is ook geen goed idee, want dan krijg je hetzelfde verhaal. Stel dat baasje zich meldt/hond chip heeft en jouw naam noemt als oppas ben jij de lul.

.

Als TS dat doet op de dag dat ze emigreert, kan die eigenaar en dat asiel hoog of laag springen, maar ze kunnen TS weinig maken. Immers, als TS met haar verhaal bij dat asiel komt, dan komt die eigenaar bij het asiel ook niet in een erg gunstig daglicht te staan.

Gaan het asiel dan een boete sturen wegens oplichting richting TS in het buitenland? Ik vind het wel vervelend voor het asiel. Maar moet TS? Ze kan die hond ook niet aan een boom in het bos vastbinden, of wel?
kastella wijzigde dit bericht op 13-02-2017 15:34
Reden: typo opschoning
% gewijzigd

[...]

Niet dat ik het TO zou aanraden, maar wat zou er nou gebeuren als TO het hondje een kwartier voordat het asiel opengaat aan de deur van het asiel zou vastbinden?

Dan is het een zwerfdier en zullen ze hem opnemen. Als hij een chip heeft gaan ze contact zoeken met het baasje, en als die niet reageert binnen die quarantaine-periode wordt hij herplaatst.

Kan zijn dat ze contact zoeken met de dierenpolitie omdat de hond gedumpt is en een eigenaar heeft (want naam op chip), maar het kan natuurlijk ook een ander zijn die het dier gevonden en gedumpt heeft, dus in de praktijk kunnen ze de eigenaar niet veel maken. Chip is heel handig, maar geen eigendomsbewijs. Het levert natuurlijk wel een spoor op, stel dat TO de hond dumpt (ga ik niet van uit omdat ze hem zo lief vindt). Stel dat baasje wel de telefoon opneemt of erachter komt en via berichten op whatsapp etc kan bewijzen dat de hond voor het laatst gezien is bij TO, dan kan je er zeker van zijn dat daar heel veel vragen over gesteld gaan worden.

Heb helaas zelf weleens gezien dat iemand doodleuk zei 'oooh, dat was mijn hond ja, maar die heb ik verkocht, ik weet niet meer wie t nieuwe baasje is', en dat was het. Die kwam er wel heel makkelijk vanaf, terwijl mensen uit de buurt wisten dat hij de hond gedumpt had. Of mensen wiens dier aangereden is en een chip heeft, dan zijn ze bang voor de kosten en doen ze net of het dier niet meer van hen is
https://www.jurofoon.nl/b ... m-vastbinden-is-strafbaar

Hek van asiel

Ook als je je hond aan het hek van een asiel vastbindt, ontdoe je je van het dier. Strafrechtelijk maakt het dus niet uit waar je het dier vastbindt, ook al lijken de intenties minder kwaadaardig omdat je er in het geval van het asiel vanuit kunt gaan dat de hond wordt opgevangen.
ik zou gewoon met de waarheid bij een lokaal asiel aankloppen, namelijk dat je uit goedheid op een hond past, maar dat de eigenaar nu niet meer reageert, en dat je spoedig gaat emigreren, desnoods liet ik reisdocumenten zien, en als de hond een chip heeft, nog beter, kunnen ze gelijk zien dat ik de eigenaar niet ben
quote:kastella schreef op 13 februari 2017 @ 15:28:

[...]

Als je dat doet op de dag dat je emigreert kan die eigenaar en dat asiel hoog of laag springen, ze kunnen je weinig maken. Immers, als jij met jouw verhaal komt dan komt die eigenaar bij het asiel ook niet in een erg gunstig daglicht te staan.

Gaan de dan een boete sturen wegens oplichting? Ik vind het wel vervelend voor het asiel. Maar moet jij? Je kan die hond ook niet aan een boom in het bos vastbinden, of wel?

Het asiel niet, maar het baasje wel. Als hij kan bewijzen dat jij zorgplicht had (kan al snel door contact op whatsapp etc) kan hij je wel wat maken ja. En TO baasje ook, omdat hij nu zijn verantwoordelijkheden ontloopt, daarom roep ik ook steeds 'dierenpolitie bellen'.

Bij gevonden dieren is asiel sws niet aansprakelijk, zij staan gewoon in hun recht als het gaat om het herplaatsen van zwerfdieren.
Wat vervelend zeg Destiny. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en even niet weet hoe dit aan te pakken.

De beste opties in mijn ogen zijn:

- dierenasiel bellen voor advies, mss kan hij daar terecht. Baas kan hem daar evt ophalen en anders krijgt ie een fijn nieuw thuis.

- rasvereniging van Chiwawa's benaderen en om hulp vragen. Zij bieden regelmatig tijdelijke opvang van herplaatsers ed. Misschien kennen zij iemand die het hondje wil opvangen tot duidelijk is of zijn baas terug komt en zijn hond nog wil.

- Dierenpolitie om hulp vragen.

Overigens ben ik het met meerdere mensen hier eens dat ik voor yet hondje hoop dat hij niet teruggaat naar zijn baas, die het duidelijk geen reet kan schelen. Beter een fijn nieuw gezin, evt via asiel/opvanggezin.

Enne... die andere familieleden. Kun je die echt niet overhalen om het stokje over te nemen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven