Geld & Recht alle pijlers

Wat is wijsheid

13-02-2017 19:56 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Verstand zegt het een gevoel het ander..

Vorig jaar gescheiden, woon ruim 8 maand bij mijn ouders, 2 jonge kindjes co-ouderschap.. Geen alimentatie ( wil ik ook niet ). Kan eindelijk een woning krijgen huurprijs € 636,- bruto, € 511,- netto ( huurtoeslag eraf gehaald.

Inkomen ong. € 2000,= werk full time ( incl. Huur, kgb)

Als ik dan ong. Gas/energie, water, gemeentelijkebelasting, telefoon, reiskosten (300,= kan niet lager i.v.m werk), kdv, internet/tv, zorg, wegenbelasting, zorg etc. Eraf haal hou ik ong. 350/400 euro over voor variablele lasten. Boodschappen, kleding, cadeautjes etc.

verstand zegt niet doen, je zit te dicht aan je max. Je kunt te weinig sparen, wat als huur en kgb eraf gaat mag je niet op/mee rekenen.

Gevoel, doen!! Je vrijheid terug, eigen regels, je eigen plekje etc. Je hebt een kleine buffer ( ong. 5000 na inrichten huis ). Je kunt je vakantiegeld en 13e maand sparen.

Wat zouden jullie doen ?
Uiteraard doen.

Al zou je het niet voor jezelf doen dan wel voor je ouders. Die zullen je vast uit de brand willen helpen, maar een kind dat terug naar huis komt en dan ook nog 2 jonge koters meebrengt is wel een erg grote belasting hoor. Doen dus.
Wel weinig wat je overhoud voor boodschappen etc. maar ik vind de huur nou niet echt schokkend hoog. Betaald je expartner niet mee aan de kdv? Dat je geen alimentatie wilt is prima maar kosten tbv de kinderen gaan jullie toch wel delen?
If you can dream it you can do it
Ik denk niet dat je het goedkoper gaat krijgen. €500 voor een woning is echt niet duur.
Hoe zit je bij je ouders?
Nee, niet doen als je kindgebonden toeslagen, kinderbijslag (alle toeslagen mbt kinderen), kinderalimentatie in de berekening zitten.

Wordt elke cent omdraaien.
Ik zou zeggen doen, tijd om verder te gaan en op nieuw beginnen!
Dat is toch helemaal geen hoge huur in verhouding tot je inkomen? Ik zou denken dat je het echt niet veel goedkoper zou kunnen krijgen. Dus zeker doen en niet als volwassen vrouw met twee kinderen en een inkomen van 2000 euro netto bij je ouders blijven wonen.
Volg je gevoel!

Ik heb zelf geen kinderen dus lastig inschatten of € 350/400 echt geen vetpot is of met een beetje creativiteit prima te doen, maar je vrijheid terug voor jouwzelf en je kindjes is heel wat waard!
Wel doen! Je hebt nog recht op andere toeslagen en daar moet je het mee redden. Een (veel) goedkoper(e) huis vind je volgens mij niet. Dus dan zou je nooit bij je ouders wegkomen.
Is het huis helemaal wat je zoekt qua ruimte/kamers/buurt? Ik denk niet dat je op termijn een goedkopere woning gaat krijgen dus ik zou het doen.
quote:Conundrum schreef op 13 februari 2017 @ 20:02:

Nee, niet doen als je kindgebonden toeslagen, kinderbijslag (alle toeslagen mbt kinderen), kinderalimentatie in de berekening zitten.

Wordt elke cent omdraaien.Maar bij de ouders blijven wonen is toch ook helemaal geen oplossing? Dan kan TO hoogstens hopen op een nog betaalbaardere woning maar waar heb je het dan over een paar tientjes minder misschien. Meer echt niet.
Doen, anders kom je nooit weg, een veel lagere huur ga je echt niet vinden.
Ex-partner betaald ook de helft van kdv ( van alle kosten voor de kinderen. Hebben een kinder rekening.

Ouders, vinden huren onverstandig en dat ik moet wachten. Hypotheek gaat op zijn naam maar bank wil eerst jaarcijfers us defenitieve aanslag 2016 hebben. ( kan nog wel een hele poos duren). Als dat klaar is kan ik kopen en best leuke eengezinswoningen! Zij willen dat ik dat doe.

Ik slaap met jongste dochter op 1 kamer en oudste op eigen kamer. 3,5 dag zijn ze er dus niet en mijn jongste broertje woont nog thuis. Mijn moeder heeft ook 1 vaste oppasdag op jongste.
Doen. Lager huur krijgen lukt vast niet! Je kunt niet eeuwig bij je ouders blijven en dat wil je ook niet.

Cadeautjes moeten maar beetje achterwegen gehouden worden. Je zal elk dubbeltje om moeten draaien maar je krijgt je vrijheid en je geeft het ze aan je kinderen. Mijn ouders hebben jaren lang toen ik er net was met 60 euro rond moeten komen. Ze moesten alles aan doen om geld te beperken. Hulp van anderen aannemen ect.. leuke tijden waren het niet maar je moet wat..

Succes
Bam!!!!
400:30 dagen= +-13 euro per dag.

Nibud rekent (om een voorbeeld te geven)

Voor n kind van 1-3 €2,28 hele dag eten

Kind van 4-8. €3,17

Volwassen vrouw tot 50 €5,68
Ik vind je overige lasten, zo'n € 1.100 best hoog. Klopt dat wel?
Het gaat om een flat 2 hoog, voor begrippen hier is het een hele hoge huur. Maar het is binnenstad ( als ik het echt voor het kiezen had zou ik hier normaal niet eens naar kijken )Normaal gaan er hier ook gezinswoningen voor €450/€550 weg.. Alleen langere wacht tijd.
Doen. Een eigen plek is heel belangrijk. Wie weet vind je ooit werk dichter bij huis, dat vermindert je reiskosten, en je hebt dan ook minder kinderopvang nodig vanwege de kortere reistijd.

Zorgkosten voor je kinderen zijn normaliter 50-50 verdeeld (na eventuele aftrek zorgtoeslag) als er geen kinderalimentatie in het ouderschapsplan of vonnis is bepaald.
quote:the-crown schreef op 13 februari 2017 @ 20:08:

Ex-partner betaald ook de helft van kdv ( van alle kosten voor de kinderen. Hebben een kinder rekening.

Ouders, vinden huren onverstandig en dat ik moet wachten. Hypotheek gaat op zijn naam maar bank wil eerst jaarcijfers us defenitieve aanslag 2016 hebben. ( kan nog wel een hele poos duren). Als dat klaar is kan ik kopen en best leuke eengezinswoningen! Zij willen dat ik dat doe.

Ik slaap met jongste dochter op 1 kamer en oudste op eigen kamer. 3,5 dag zijn ze er dus niet en mijn jongste broertje woont nog thuis. Mijn moeder heeft ook 1 vaste oppasdag op jongste.waarom kopen als je veilig kunt huren?
Kdv lees ik nergens terug? Moet dit ook nog betaald worden, nee toch?

ik zou een goed overzicht maken. En vergeet de rerveringen niet.

alle inkomsten excl kinderbijslag (gebruiken voor kleding!)

Gas, licht, water, gemeentelijke belastingen (kan dit vrijgescholden worden?), zorgverzekering, uitvaartverzekering, reiskosten, autoverz, inboeldel en aansprakelijkheid. Evt sport kids of kan hun vader dit betalen?

En dan zou ik 400 euro voor boodschappen rekenen (kids worden groter en gaan geheid meer eten).

En dan een overweging maken. En apart een x bedrag per maand sparen voor sint, kerst en verjaardagen. Heb je verder nog een reservering voor autokosten meegenomen?

Schoolgeld kan wellicht via de gemeente betaald worden. En je vakantiegeld en evt 13e maand zou ik wel echt wegzetten en niet aankomen (gebruiken voor nood (apotte wasmachine of auto)
quote:viva1966 schreef op 13 februari 2017 @ 20:08:

[...]

Maar bij de ouders blijven wonen is toch ook helemaal geen oplossing? Dan kan TO hoogstens hopen op een nog betaalbaardere woning maar waar heb je het dan over een paar tientjes minder misschien. Meer echt niet.

Ik weet niet tot welk huurbedrag ze mag gaan zitten. Of een hypotheek voor een 2 kamerappartement in haar woonplaats goedkoper kan zijn.

Op wat ze overhoudt zeg ik niet doen.

En die paar tientjes meer kunnen nét een hobbyclubje voor de kids zijn. Of een keer met zn allen naar de bioscoop.

Het overgebleven spaargeld zou ik alleen aanbreken voor nooduitgaven, niet voor de "luxe" dingen.

Met zo weinig over per maand, krijg je dat niet makkelijk weer aangevuld tot hetzelfde bedrag.
Maar ook dan moet je elk dubbeltje omdraaien als je een huis wil kopen. Dan zal de maandlasten ook even veel of hoger zijn? Dan is dat wel verstandiger... iets opbouwen. Maar ligt eraan hoeveel hypotheek je op kan nemen. En of je zon huisje kan krijgen... mmm..
Bam!!!!
Zorg € 110,-

Reiskosten € 300,- ( kan niet lager )

Kdv € 200,=

Gas/licht € 120,- (vond dit reeel)

Wegenbel. 20,-

Verzekeringen €70,-

Water €30,-

Gem. Belast €40,-

Huur € 511,-

Spaar kids € 50,-

Duo €125,-

Tv/internet €40,-

Telefoon €20,-

Volgens mij heb ik dan alle vaste lasten..
Heb je nu urgentie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven