Bevallen met lenzen in

13-02-2017 22:14 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog niet zwanger (wel een wens over enkele maanden) maar dit is wel iets wat me nu al bezig houdt. Tijdens m'n vorige bevalling vroeg ik om mijn bril, maar de verloskundige gaf 'm niet, vond dat geen goed idee. Dit wil ik niet nog een keer meemaken, dus bij een volgende bevalling wil ik mijn lenzen in. Hebben mensen hier ervaring mee? Wat als de bevalling lang duurt? Gebruik je dan oogdruppels?
quote:Story-of-my-life schreef op 13 februari 2017 @ 22:53:

[...]

In eerste instantie laconiek. Ik ben er toen later nogmaals op terug gekomen. Volgens mij kwam het pas binnen toen ik aangaf dat ik daardoor de geboorte ook niet goed heb kunnen zien.

De reden was dat ze bang was dat ie kapot zou gaan (ik deed geen rare dingen hoor).Vreemd hoor. Wat is belangrijker denk ik dan.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:Story-of-my-life schreef op 13 februari 2017 @ 22:53:

[...]

In eerste instantie laconiek. Ik ben er toen later nogmaals op terug gekomen. Volgens mij kwam het pas binnen toen ik aangaf dat ik daardoor de geboorte ook niet goed heb kunnen zien.

De reden was dat ze bang was dat ie kapot zou gaan (ik deed geen rare dingen hoor).

Wat vervelend! Hopelijk zegt de VK dat nooit meer!

Ik heb ook lenzen en hoewel het niet de bedoeling is, kan ik ze best een nachtje in houden (in geval van nood dan he!). Als je nooit lenzen draagt, is het wel belangrijk dat ze het gebruik van lenzen "opbouwt". Dus al eerder in je zangerschap begint met lenzen en ze elke dag iets langer in houdt, tot je ze een hele dag in kan houden. Mocht je dan een lange bevalling hebben, dan kun je ze best een hele nacht in houden.. Hopelijk ben je snel zwanger!
Ik heb harde lenzen, en bij de jongste heb ik die wel uitgedaan toen ik onder de douche ging staan om weeën op te vangen.
Ik zou doen wat je zelf het prettigst vind en waar je aan gewend bent.

Aan lenzen uitdoen denken doe je vooral op routine als je ze vaker in hebt. Er uit halen gaat ook makkelijker als je dat vaker doet. En op zo'n dag ben je al niet in je normale doen.

Maar als het je gerust stelt dat niemand ze kan weigeren aan te geven, dan zou ik ze wel in doen.

Ik vind het echt belachelijk dat je je bril niet mocht. Goed dat je daarover later nog in gesprek bent geweest.

Ik ben met lenzen in bevallen. Heb er totaal niet over nagedacht dat niet te doen. Ik denk dat ze in het ziekenhuis niet eens wisten dat ik ze in had, dus was ik onder narcose gegaan dan waren ze gewoon in gebleven. Ik heb zachte lenzen trouwens. Maar je man weet het wel, dus kan je eventueel met hem overleggen als je wil dat iemand ze in zo'n situatie uit doet. Ik neem aan dat er in ziekenhuizen mensen rondlopen die lenzen kunnen uit doen. Als je thuis met een vk bent ga je niet onder narcose dus kan je ze altijd zelf uit doen.

En ik heb er ook weleens mee geslapen per ongeluk. Voelt niet fijn en heel droog de volgende ochtend en het kostte me een set lenzen (dus neem reseve mee) want er zaten barstjes in van de droogte. Het is niet goed voor je ogen, maar geen ramp als het eens gebeurd. Er is wel meer ongezond aan bevallen .
Miss een domme vraag van mij maar ik heb geen lenzen (en ook geen bril) dus echt geen idee. Maar waarom moeten lenzen uit als je naar de ok gaat? Je ogen heb je dicht neem ik aan. Of open als je geen algehele narcose hebt. Dan zitten lenzen toch niet in de weg?
Ik heb er juist mn bril voor afgezet. Voelde al genoeg. En toen dochters geboren waren lagen ze zo dichtbij dat ik geen bril nodig had...

Maar dan nog, je moet natuurlijk gewoon met vol zicht kunnen bevallen, zou het zeker vantevoren bespreken.
quote:Labalade schreef op 13 februari 2017 @ 23:14:

Miss een domme vraag van mij maar ik heb geen lenzen (en ook geen bril) dus echt geen idee. Maar waarom moeten lenzen uit als je naar de ok gaat? Je ogen heb je dicht neem ik aan. Of open als je geen algehele narcose hebt. Dan zitten lenzen toch niet in de weg?

Ik vraag me dit ook wel af. Als het een keizersnede wordt en je zegt niks over je lenzen... lijkt me heel fijn om te kunnen zien.

Ik ben bekend hoor met lenzen, draag ze dag in dag uit (maar aan het eind vd dag wel eens pijnlijke ogen en tijdens zw schap sneller). M'n bevalling begon s avonds, dus vandaar dat ik toen m'n bril op had en m'n lenzen uit (meer toeval dan wijsheid dus).
Het is niet goed voor je ogen om je lenzen in te houden terwijl je slaapt/onder narcose bent

het is niet per se een ramp, maar prettig is het niet
quote:Labalade schreef op 13 februari 2017 @ 23:14:

Lenzen mag je nooit inhouden als je je oogleden voor lange tijd dicht hebt ivm de verdeling van het traanvocht.

Toen ik laatst een ruggenprik kreeg, mocht ik van de anesthesist mijn lenzen gewoon inhouden.
quote:Pinda-Kaas schreef op 13 februari 2017 @ 22:23:

sloeg je tijdens je weeen met je oogkassen tegen de bedrand of hoe ging dat?

heel apart dat je bril 'geen goed idee was'

ik zou vooral nadenken wat jij prettig vindt, bevallen met lenzen in kan in principe gewoon voor zover ik weet

net als bevallen met je bril op
Ik had per se een bril aangeschaft toen ik zwanger was, want je mocht geen lenzen in. Nu kon ik totaal niet wennen aan n bril en had dus tijdens mijn bevalling gewoon mijn lenzen in. Ik kreeg een spoed keuzersnee en toen was er gewojn geen tijd meer om je lenzen uit te doen. Dus boeien, gewoin in doen en gaan!
De eerste keer begon ik met lenzen maar toen het wat langer duurde, heb ik ze uit gedaan en heb ik af en aan mijn bril op gehad. Het was de taak van mijn man om de bril steeds aan te pakken / aan te geven De tweede keer ben ik met lenzen in bevallen, lijkt me geen probleem dus!
[verwijderd i.v.m. privacy en baas over eigen data/tekst]
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 04:38
92.94% gewijzigd
quote:Wikka schreef op 13 februari 2017 @ 23:57:

Keizersnee gebeurt bij voorkeur met een ruggenprik. Dan kun je dus je ogen open houden.

het is natuurlijk wel zo dat een keizersnee niet zomaar even een kleine ingreep is: er is een serieus risico op complicaties waardoor ze je eventueel alsnog onder narcose moeten brengen.

maar goed dan ben je wel echt álle risico's aan het incalculeren, terwijl er al duizenden jaren vrouwen doorgaans vaker een kind op de wereld zetten zonder narcose dan met

Keizersnee gebeurt bij voorkeur met een ruggenprik. Dan kun je dus je ogen open houden.

Het was bij mij allemaal nogal onverwacht en veel te vroeg. Ik had geen bril, allleen lenzen. Lenzen had ik niet in omdat het 's nachts begon. Bij de keizersnee werd babytje bij mijn voeteneinde even snel in de lucht gehouden en daarna meteen afgevoerd voor controles. Ik heb mijn kind dus niet goed kunnen zien meteen na de geboorte. Pas nadat hij was schoongemaakt werd hij, met een mutsje op en in een couveuse, even langsgereden terwijl ik werd dichtgenaaid. Pas uren later heb ik mijn kind kunnen vasthouden, nadat ze vonden dat mijn verdoving voldoende was uitgewerkt.

Ik had wel een bril willen aanschaffen speciaal voor de bevalling, maar kindje kwam dus veel te vroeg.

Overigens bleek later dat ik moet kiezen tussen lenzen of bril, ik kan ze niet door elkaar gebruiken, vanwege cilinder. Helaas.

Echt waar? Ik heb jaren lenzen en een bril gehad met cilinder, wisselde ik dezelfde dag zonder problemen af.

Nu geen lenzen meer wegens bindweefselgeneuzel, wel een bril en die heb ik gewoon opgehad tijdens de bevalling, grote kerel die dat tegen kon houden..
Bij mijn keizersnede mocht ik geen lenzen in (Geen idee waarom. Mogelijkheid op algehele narcose misschien bij complicaties? ) , maar ik mocht mijn bril gewoon op.
Ik had nogal een stortbevalling, nog geen 3 uur voor de eerste. Mijn ervaring is juist andersom, ze bleven maar mijn bril aanbieden terwijl ik het heerlijk vond om alleen dichtbij wat te kunnen zien. Lekker in mijn eigen wereld. Toch -4,5 dus best kippig.
quote:Phaedra__ schreef op 13 februari 2017 @ 23:23:

[...]

Lenzen mag je nooit inhouden als je je oogleden voor lange tijd dicht hebt ivm de verdeling van het traanvocht.Oja dat klinkt wel logisch ^^. Thanx!
Ik heb tijdens mijn keizersnede mijn bril gewoon opgehad, eigenlijk moest ie af en wilden ze hem in de verloskamer achter laten, maar omdat ik zonder zo slecht zie mocht ik hem ophouden en zouden ze hem bij de OK meenemen, dat zijn ze vergeten. Bij de 2e ben ik onder volledige narcose gehecht en toen is mijn bril wel achtergebleven. Dat vond ik een ramp, want ik moest nogal lang wachten toen ik bij was dat ik weer opgehaald was. Man was wel mee ophalen uit de uitslaapkamer, maar was mijn bril vergeten. Tijdens de bevalling had ik mijn bril wel gewoon op en hoefde ook niet af van de verloskundige/gyn/verpleegkundige.

Overigens bleek later dat ik moet kiezen tussen lenzen of bril, ik kan ze niet door elkaar gebruiken, vanwege cilinder. Helaas.Wat een onzin zeg. Wie heeft je dit aangepraat? Blijkbaar dus geen onzin, maar ik heb ook lenzen en een bril met een cilinder afwijking. Geen problemen met wisselen. Ze raden het zelfs aan. Dus ik zou lekker afwisselen als jij dat wil , wellicht andere lenzen proberen?
pollewop1989 wijzigde dit bericht op 14-02-2017 09:34
Reden: Rectificatie
% gewijzigd
quote:Pollewop1989 schreef op 14 februari 2017 @ 08:09:

[...]

Wat een onzin zeg. Wie heeft je dit aangepraat? Ik heb ook lenzen en een bril met een cilinder afwijking. Geen problemen met wisselen. Ze raden het zelfs aan. Dus ik zou lekker afwisselen als jij dat wil .Geen onzin hoor. Zeker harde lenzen hebben invloed op de vorm van je oog en daardoor je cilinder. Ik heb een bril om 'uit mijn bed te komen ' en als ik een paar dagen geen lenzen in heb zie ik niet meer scherp door mijn bril.
quote:ZonnigKleintje schreef op 14 februari 2017 @ 08:50:

[...]

Geen onzin hoor. Zeker harde lenzen hebben invloed op de vorm van je oog en daardoor je cilinder. Ik heb een bril om 'uit mijn bed te komen ' en als ik een paar dagen geen lenzen in heb zie ik niet meer scherp door mijn bril.

Wat bijzonder. Ik kom bij 2 verschillende opticiëns (toevallig vanwege een verhuizing) en ben bij de oogarts geweest en allen adviseren om af te wisselen. Dit doe ik ook zeer frequent. Soms heb ik dagen mijn bril op, soms weken mijn lenzen in en soms wissel ik op dezelfde dag van bril naar lens (vanwege sport) of andersom ('s avonds sneller 'droge' ogen). Ik heb nergens last van en toch een relatief flinke cilinder afwijking...

Ik heb wel zachte lenzen, dat dan weer wel .
Ik heb -7,5 en -8,5 en draag lenzen. Mijn bevalling begon 's nachts, dus toen had ik mijn lenzen al uit. Ik heb mijn bril opgedaan toen ik naar het ziekenhuis moest. Omdat ik mijn linkerzij de meest fijne positie vond tijdens weeën opvangen, heb ik mijn bril afgezet omdat ik er anders op lag. Pas toen dochter geboren was bril weer opgezet. Niet bewust, maar achteraf was het best fijn om wat in een bubbel te zitten. Dochter is uiteindelijk geboren met vacuümpomp, dus kamer stond best vol met verloskundige, verpleegkundige, gynaecoloog, kinderarts en daar een assistent van, maar ik heb er allemaal niets van meegekregen herkende de verloskundige ook niet toen ik na de tijd mijn bril opzette zou haar in de gang zo voorbij gelopen zijn. Er was niets bewust aan, zou bij een tweede keer misschien wel met lenzen in willen bevallen, maar dit is voor een eerste keer best goed 'bevallen'

On topic: Heel raar dat een vk zo moeilijk doet over een bril. Ik denk soms wel eens dat mensen met goed zicht zich niet voor kunnen stellen hoe je de wereld ziet met slechte ogen, zonder je bril/lenzen. Ik kan me soms echt gehandicapt voelen (naja, met inmiddels -7,5 en -9,0 ga ik aardig die richting uit )
Ik hadgewoon m'n lenzen in. Prima bevallen! Maar de bevalling duurde intotaal 5 uur, dus ze hadden geen tijd om uit te drogen
Ik droeg lenzen en had bril bij me. Bevallen in ziekenhuis en niemand deed moeilijk over lenzen en/of bril.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven