Werk & Studie alle pijlers

Ik wil wat anders

15-02-2017 10:40 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik wil wat anders (qua werk)

Even een situatieschets;

Werk parttime, 24 uur en woon alleen met 2 pubermeiden.

Het werk wat ik doe is best goed betaald (ongeschoold) maar weinig uitdagend.

Kinderen worden groter en hebben mij minder nodig, dus heb ik meer tijd over.

Om die reden ben ik vorig jaar als vrijwilliger aan de slag gegaan bij een organisatie om mensen met geld problemen/schulden te helpen het eea op de rit te krijgen.

Ik vind dit leuk, de administratie op orde maken etc.

Nu ben ik aan het kijken naar cursussen of opleidingen hier in.

Wat mij tegenhoudt zijn vaak bij de opleidingen dat je stage moet lopen. Ik snap dat wel maar ik moet ook eten (geld verdienen dus)

Mijn plan was dus om met een (thuis/online)cursus te beginnen voor budgetcoach. Ik dacht toen, misschien vind ik in de buurt wat bedrijven waar ik misschien een dagje mee kan lopen om te kijken hoe het van hun uit werkt etc.

Dat is helaas lastig te vinden, het lijkt er op dat deze allemaal alleen en/of vanuit huis werken.

Soms denk ik dat ik te oud ben, 45, om nog wat te veranderen. Terwijl er zat mensen om mij heen rond die leeftijd iets geheel anders gaan doen, qua studie of werk. Je bent dus nooit te oud om te gaan studeren (eindelijk)

Maar waar moet ik opletten bij een cursus?

En hoe kom ik aan ervaring (buiten mijn vrijwilligerswerk), welke organisaties werken met coachen?
Misschien stichtingen die mensen begeleiden die niet voldoende zelf in staat zijn dergelijke zaken te regelen? Dat kan zijn een begeleid wonen project, maar wellicht ook op een andere basis? Ik heb er geen ervaring in of verstand van, maar dit zou ik mij kunnen voorstellen.

Denk dat je er bij bijvoorbeeld een gemeente wat lastiger inrolt.
Ja gemeente zal lastiger zijn terwijl dat hier (misschien overal wel) de "grootste" zijn, die mensen bijvoorbeeld doorverwijzen naar de vrijwilligers organisatie om de ellende bij elkaar te harken en overzicht te krijgen.

Ga nog even zoeken op bepaalde projecten hier in de buurt
Misschien eerst zoeken naar vacatures, dan die bedrijven bellen om te vragen welke opleiding ze zoeken.

Mocht je ertussen komen na die opleiding, heb je daarna ervaring om voor jezelf te beginnen.

Als je meteen voor jezelf wilt beginnen, zou ik eerst marktonderzoek doen of er wel vraag naar is.
Ik lees de op nog eens na, maar wat is je verdienmodel als zelfstandige? Je wilt mensen helpen met schulden. Maar je wilt daar ook genoeg aan verdienen om er zelf van te leven?

Worden die mensen niet bij voorkeur geholpen door de gemeente/ met subsidie of door vrijwilligers?
Nee ik zou niet als zelfstandige willen werken, mij viel het op dat het veelal zelfstandig gedaan wordt.

ik weet dat er gerust 150 pm wordt gevraagd voor deze werkzaamheden
Als ik jou was zou ik een opleiding/cursus met perspectief gaan volgen. De markt voor schuldhulpverlening is geen makkelijke markt en ook niet veel vacatures of ze worden opgevuld door mbo sjd'ers etc. Heb je al de lijst van kansberoepen van het uwv bekeken?

http://www.uwv.nl/particulieren/Images/ ... nlijst.doc
Er zijn genoeg organisaties die hier gratis cursussen voor aanbieden aan hun vrijwilligers.

Kijk o.a. eens naar Humanitas.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 15 februari 2017 @ 11:53:

Er zijn genoeg organisaties die hier gratis cursussen voor aanbieden aan hun vrijwilligers.

Kijk o.a. eens naar Humanitas.Daar zit ik bij maar daar krijg je alleen een online "cursus" hoe je gesprekken moet aangaan/laten verlopen maar niet over de financiele kanten
quote:Lady_Vintage schreef op 15 februari 2017 @ 11:33:

Als ik jou was zou ik een opleiding/cursus met perspectief gaan volgen. De markt voor schuldhulpverlening is geen makkelijke markt en ook niet veel vacatures of ze worden opgevuld door mbo sjd'ers etc. Heb je al de lijst van kansberoepen van het uwv bekeken?

http://www.uwv.nl/particulieren/Images/ ... nlijst.doc

Ja die heb ik bekeken, staat echt totaal niks tussen wat mij trekt.

Leren is natuurlijk nooit weg en een baan heb ik (nog).

Alleen als ik denk dat ik hier nog 20+ moet zitten
quote:waaromdan schreef op 15 februari 2017 @ 11:57:

[...]

Ja die heb ik bekeken, staat echt totaal niks tussen wat mij trekt.

Leren is natuurlijk nooit weg en een baan heb ik (nog).

Alleen als ik denk dat ik hier nog 20+ moet zitten Leren is inderdaad nooit weg, maar als je als doel hebt iets anders te gaan doen dan wat je nu doet lijkt het me wel handig iets te kiezen waarbij dat ook daadwerkelijk gaat lukken. Of waar de kans in ieder geval groot is. Anders heb je straks geleerd en zit je nog steeds vast in je huidige baan.
Ja dat is ook zo, alleen als ik dan iets ga leren moet het ook wel iets zijn wat me ligt.

Zijn ook nog best bedragen die ik moet ophoesten
Wie gaat jouw betalen na die cursus? Mensen met schulden hebben geen geld voor een coach.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 15 februari 2017 @ 13:25:

Wie gaat jouw betalen na die cursus? Mensen met schulden hebben geen geld voor een coach.Ik zeg ook niet dat ik zelfstandig ga worden of het wil worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven